Xenonset inbouwen in Superb combi

Bastiaan1977

Senior Member
@Canon-Eye ik zie dat ik een term verkeerd gebruikt heb. Ik bedoelde stadslicht ipv dimlicht....;)
Met de stand op dimlicht blijft, na het uitzetten van de auto en het verwijderen van de sleutel, het stadslicht branden. Dit resulteert dus in een akoestisch signaal (ivm brandende verlichting)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bastiaan1977
Dat klopt wel, hetzelfde gebeurt als je met je richtingaanwijzerhendel de parkeerlichten (1 stadslicht plus 1 achterlicht, links dan wel rechts) activeert. Zodra je de deur dichtdoet is die zoemer weer uit - je kunt 'm dus desgewenst eenzijdig of tweezijdig verlicht parkeren, als het nodig is.
Hoe lang hij dat volhoudt, hangt af van aard en conditie van de accu. Met parkeerlicht aan één kant kan hij overigens makkelijk een hele avond blijven staan.

In de situatie zoals ik die hiervoor beschreef t.a.v. mijn toenmalige O2 klonk er geen zoemer als ik de deur opendeed; dimlicht bleef 10 seconden (instelbaar: 10-20-30s) branden met de achterlichten en kentekenverlichting, daarna floepte alles uit (Coming Home).
Bij vertrek ging de boel weer aan zodra ik met de afstandbediening de auto van slot deed (Leaving Home); ook dan geen zoemer bij het opentrekken van de deur. Ik vond dit wel een handige functie op slechte verlichte parkeerplaatsen, al had ik er "at home" niet heel veel aan omdat ik 'm altijd met de kont naar de voordeur op de oprit zet.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik zie dat ik een term verkeerd gebruikt heb. Ik bedoelde stadslicht ipv dimlicht....;)

Zeg dan ook wat je bedoeld :deuk:
Ik weet overigens niet of je dat in kunt stellen als DRL eerlijk gezegd, even los van de vraag of je dat moet willen, stadslicht geeft echt maar heeeel weinig licht. Bij de Golf van m'n broer kon ik het wel op het grootlicht instellen (en dan gedimd uiteraard) ik denk dat je dat bedoeld. Dan heb je het zoals af-fabriek bij een golf VI. Zoals op onderstaand plaatje (maar dan zonder de led strips uiteraard, kon zo gauw geen ander plaatje vinden)
Volkswagen-Golf-LED-DRL-10.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
[1] even los van de vraag of je dat moet willen, stadslicht geeft echt maar heeeel weinig licht.
[2] Bij de Golf van m'n broer kon ik het wel op het grootlicht instellen (en dan gedimd uiteraard) ik denk dat je dat bedoeld.
[1] Stadslicht is in feite niks anders dan parkeerverlichting - reden waarom de Duitsers het "Standlicht" noemen. Totaal ongeschikt om overdag onder wisselende lichtomstandigheden steeds voldoende zichtbaarheid te garanderen.

[2] Om nou grootlicht of eventueel dimlicht met behulp van elektronica tot DRL te gaan omfunctioneren zou mijn keuze niet zijn. Dan heb ik toch liever een speciaal daarvoor ontworpen armatuur met op het doel afgestemd lichtbeeld - oftewel "echte DRL".
Anders blijf ik net zo lief rijden zoals ik het sinds begin jaren '70 altijd heb gedaan tot de huidige Fabia met DRL in dienst kwam: gewoon altijd (minstens) dimlicht aan.
 

Bastiaan1977

Senior Member
@stijnheidi bij mij zit de pilot pro line xenon nu ca. 2 weken in mijn auto. Ik heb nu een storing in het linker knipperlicht voor. Als ik de verhalen links en rechts mag geloven heeft het mogelijk te maken met de inbouw van aftermarket xenon.

Leek me niet meer dan netjes om dit even te melden bij je. Ik zal je laten weten hoe dit afloopt.
 

stijnheidi

Senior Member
@Bastiaan1977 bedankt voor je bericht. Had het idd gezien. Dat is wel heel erg vervelend. Ik hou je ontwikkelingen in de gaten en wacht er in iedergeval mee. Zit nu zelfs te denken of ik er überhaupt aan moet gaan beginnen...
heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een Peugeot 206. Toen bleef ook het knipperlicht branden en moest ook de boordcomputer vervangen worden. Ik hoop dat het bij jou meevalt.
 

Dnet

Senior Member
één van de twee leek nog het meest op een tekening van een raampje met een ronde bovenkant. Welke functie hierbij hoorde: geen idee.

@Canon-Eye Gokje: deze?

Geniale tekst uit de handleiding overigens:

Snelwegverlichting
Als de automatische rijlichtregeling* is ingeschakeld en de snelheid minimaal 10 seconden boven de 140 km/h ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld.

Als de snelheid minimaal 2 minuten lager is dan 65 km/h, wordt de verlichting weer uitgeschakeld.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru

Snelwegverlichting

Als de automatische rijlichtregeling* is ingeschakeld en de snelheid minimaal 10 seconden boven de 140 km/h ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld.

Als de snelheid minimaal 2 minuten lager is dan 65 km/h, wordt de verlichting weer uitgeschakeld.

Dat werkt bij de O3 overigens niet meer, althans bij mij niet.
 

Bastiaan1977

Senior Member
@stijnheidi ik heb inmiddels nieuwe halogeen lampen gemonteerd van Xenonlamp.nl het is dan weliswaar geen xenon maar geeft wel de mooie witte gloed. Lichtopbrengst is gelijk aan standaard halogeen, daar hoef je het niet voor te doen. Ik heb gelijk de mistlampen de de Dagrijverlichting (LED) aangepast. Nu is alle verlichting aan de voorzijde mooi wit.
 

Bastiaan1977

Senior Member
@Noord26 origineel of anders niet, in dit geval gaat dat zeker op. In oudere auto's is het geen probleem maar in de auto's van tegenwoordig waar bijna alles geregeld wordt door de computer werkt alles anders.
 

Noord26

Forumguru
@Bastiaan1977; er komen steeds meer verhalen boven drijven waarbij auto's storingen hebben aan bijvoorbeeld ruitenwisser-motoren wat te maken zou hebben met after-market-xenon bij langduriger gebruik. Het is wel mogelijk in mijn optiek, maar dan moet je ook de boordcomputer vervangen voor eentje die wel geschikt is voor Xenon af-fabriek.
 

Noord26

Forumguru
Wat ik lees is met degenen die Xenon inbouwen en het echt goed willen doen de BC mee vervangen en orignele lampen erin steken met de hele mik-mak (hoogte-regeling, wis-was, etc.) er geen problemen meer zijn. Maar dan praat je over een factor 10 van alleen een aftermarket-setje..
 

Bastiaan1977

Senior Member
oke, dat kan ik me voorstellen, dan wordt het over het algemeen ook door de dealer gedaan en geen inbouwstation.
 

Noord26

Forumguru
@Bastiaan1977

Dealer hoeft zeker niet, zo is VAGtechniek een bedrijf dat veelvuldig OEM-spullen monteert. Je kan altijd informeren wat de prijs van OEM-xenon incl inbouw kost natuurlijk. Maar ik denk dat je gaat schrikken..
 

Bastiaan1977

Senior Member
Ik ben er wel klaar mee. De xenon heeft me al heel veel tijd en ergernis gekost. Ik ben tevreden met de verlichting zoals deze nu is.
 
Bovenaan Onderaan