Xenonset inbouwen in Superb combi

stijnheidi

Senior Member
ik overweeg om een Xenonset in te bouwen in mijn Superb combi. ik heb namelijk een ambition versie en dus zonder af fabriek xenon. Maar wel met lenskoplampen. Er is op dit forum reeds eea over xenon achteraf inbouwen geschreven maar volgens mij nog niet specifiek voor de superb.
Is hier reeds iemand die een dergelijke aanpassing heeft doorgevoerd. Ik heb namelijk een beetje in de koplampen zitten kijken en op zich is er best wat ruimte in de unit. Ik zit daarom te denken de ballasten in de unit te verwerken. Mijn gevoel zegt dat dit zou moeten passen.
De concrete vraag is dus waar heb je de ballast in de Superb verwerkt en tegen welke eventuele problemen liep je aan tijdens de installatie. en mogelijk na de installatie
 

Antera

Donateur
Ja kan alles zo plaatsen. Ballasten in de koplamp wegwerken geen aanrader. Zeker niet als je hoogteregeling hebt daardoor beweegt het binnenwerk veel wat sschade kan veroorzaken als het niet kan kantelen. Daarnaast koeling van de ballast wel belangrijk
 

Pendragon

Forumguru
Ik wil dit ook dit jaar nog gaan doen. Misschien samen eens een afspraak maken met @Antera?
trouwens, @Antera leuk dat je mijn uitspraak in je signature hebt gezet, zie het nu pas :D
 

stijnheidi

Senior Member
oke,
over de hoogte regeling en warmte van de ballasten had ik nog niet echt nagedacht. Ik dacht ik laat alles mooi (water)dicht en ga niet boren / snijden in de stofhoes door alles in de koplamp te verwerken...
Dan nog eens de vraag heeft iemand dit reeds gedaan? en waar zijn de ballasten geplaatst.
 

TooTall

Forumguru
In de koplampen van de O2 zaten van die grote bakken achterop, een slim ballast van pilot paste daar zonder problemen in, en had meer dan genoeg plaats. Zonder gaten of boren. Ik had een setje xenon-look koplampen met pilot erin (met lens) en de halogeen set lag in de garage. Voor de keuring moest ik dan gewoon de koplampset wisselen, afstellen en klaar.

Dat gezegd zijnde, ik zou het nooit meer doen...of OEM xenon of gewoon goede halogeenlampjes. Zelfs met het gemak van 2 koplampsets was het ombouwen een hatelijk werkje. Daarom dat mijn Superb xenon moest hebben af-fabriek. Geen geklooi meer met keuring ombouwen, niet meer 2 x per jaar afstellen op 1 week tijd (kost ook geld), ook eens bij een Politiecontrole gehad dat ze nogal naar mijn 5000k lampen aan het kijken waren, zonder erg, maar toch...
 

stijnheidi

Senior Member
volgens mij maakt het voor de keuring in Nederland niet veel meer uit. Maar wat ik wel graag zou weten of zo'n. Pilot setje enigszins te vergelijken is met oem, qua lichtopbrengst /kleur. En hoe is je een dergelijke pilot set qua kwaliteit bevallen
 

TooTall

Forumguru
In Nederland niet inderdaad, kan aan je profiel niet zien waar je woont. Pilot was ik best tevreden van, qua stabiliteit een van de besten. Vergeleken met OEM, tsja. Als je het kan betalen, ga dan voor een originele koplampen en ballasten. Misschien incl. AFS? Kostelijk wel.
 

stijnheidi

Senior Member
Ben bang dat een oem
set. Behoorlijk in de de papieren gaat lopen... Iemand een idee hoeveel? Maar dan is natuurlijk wel meteen goed. Ik snap dat zo'n pilot iod setje niet vergelijkbaar kan zijn met oem maar het moet wel betrouwbaar zijn anders kan ik mijn geld beter sparen.
 

TooTall

Forumguru
480€ voor het setje koplampen incl lampen en ballasts;

http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/lighting/oem-3t1941016e-3t1941017e-xenon-headlights-for/

Dan nog de AFS module, bekabeling? (belangrijk, zal zwaarder zijn dan halogeenauto's), inleren, niveauregelingsensoren plaatsen, etc etc. Werkuren of doe je het zelf?

Pure gok?

1000€ mag je wel opzij zetten denk ik zo.

Mijn advies; spaar liever je geld, geef het uit aan wat onderhoud en goede halogeentjes, en koop een Elegance versie wanneer je financiën het toestaan en je zo min mogelijk verlies doet. (dit komt van iemand die ooit een Octavia II ambiente heeft voorzien van xenon, grote boordcomputer, multifunctiestuur, parkeersensoren achteraan, etc etc...) Als je gelukkig bent met het installeren van een duurdere radio en een stickertje ofzo, dan gaat het nog...Van zodra je gaat beginnen met grote, ingrijpende en vooral dure werken, vertrek dan liever van een zo hoog mogelijke uitrusting. Ook meteen de reden waarom ik een Elegance heb gekocht. Economisch is het altijd een knauw, maar ik ben tenminste zeker dat de meest dure opties er al opzaten. En dan nog is er ruimte zat voor aanpassingen :-)

Ieder zijn mening natuurlijk, je kan er ook gewoon een setje xenons van marktplaats inpleuren van 50€ ofzo, en klaar!
 

Noord26

Forumguru
Ben bang dat een oem
set. Behoorlijk in de de papieren gaat lopen... Iemand een idee hoeveel?

Informeer bij VAGtechniek? Die doen dagelijks upgrades met originele spullen.

Pilot is goed en velen denken dat het ook niet duur is. Maar het verschil met OEM is automatische hoogte-regeling, wis-was-installatie en in het geval van de SuperB ook AFS. En dat maakt het een stuk duurder, maar ook zoveel fijner/beter.
 

stijnheidi

Senior Member
Ai... Dat wordt zoals ik al verwachte een dure praktijk om een oem set in te bouwen. Ik ga er eens over nadenken en de mogelijkheden bekijken ook van een aftermarket set
 

Bastiaan1977

Senior Member
Hallo, ik ben me ook aan het verdiepen in aftermarket xenon voor mijn Superb uit 2010. Wat ik mij ook nog afvraag is dat de inbouw van aftermarket xenon invloed heeft op de automatische verlichting en de canbus.

Kent iemand een inbouwstation die dit kan verzorgen?

Gr. Bastiaan
 

stijnheidi

Senior Member
Ik heb inmiddels even contact gehad met een inbouwbedrijf. een complete (originele set) met gebruikte koplampen, nieuwe kabels, nieuwe BCM, en inbouw komt uit op een kleine 1300 euro. je hebt dan geen hoogteverstelling. wieltje bij bestuurderskant werkt dan dus niet. automatische hoogte verstelling komt dan nog op een 650 euro met inbouw. ik heb ook nog even bij car-equipment.com gekeken en aan onderdelen ben je als je via deze site zou bestellen ook nog zo'n 1000 euro kwijt incl hoogteverstelling en dan moet het er nog in. Al met al is het achteraf inbouwen van een originele set dus niet echt interessant... en kun je het geld beter sparen voor de volgende auto met xenon.

voor wat betreft een aftermarketset zijn er volgens mij legio mogelijkheden. Volgens mij zijn die set allemaal plug en play en het je met het wegwerken erbij alles er in een uurtje of 1,5 - 2 inzitten. Dus naar een inbouwcentrum gaan lijkt me niet echt noodzakelijk. Mij lijkt ook niet dat dit geen gevolgen heeft voor de automatische verlichting en deze gewoon werkt zoals het nu werkt. Voor wat beteft canbus heb je setjes die hier speciaal voor zijn. of dit goed werkt? weet ik niet. Mijn ervaring met led lampen in de dagrijverlichting is dat deze cambus versie ook af en toe een lampstoring geeft eea werkt dan overigens wel.
 

Bastiaan1977

Senior Member
De prijs voor en originele set vind ik veel te duur, ga eens verder zoeken naar een plug and play setje. Ik zal eens verder zoeken op dit forum of iemand hier een goed merk voor weet.

Of kan iemand hier al een link van een site met een setje lampen melden.

Gr. Bastiaan
 

Bastiaan1977

Senior Member
Na enig speurwerk op internet zie en lees ik goede verhalen over Einzelman. Heeft iemand op dit forum hier al eens een set van ingebouwd.

Ik lees ook dat de hoogteverstelling van de koplampen niet meer werkt na montage van de aftermarket xenon lampen. Heb hiervoor een Passat gehad met ook aftermarket Xenon en hoogte verstelling. Dit was echter geen probleem.......

Hoor graag.
 

Jee13

Forumguru
Als je aftermarket setje inbouwd, werkt je hoogte regeling gewoon. Je vervangt immers alleen de lampen
 
Bovenaan Onderaan