XDS - Automatisch Electronisch Sperdifferentieel

CDK

Forumguru
@Andrehj, ja, moeten we idd maar eens checken!
misschien dat er op de meeting mogelijkheid voor is....
volgens mij heb ik wel eens een stukje gelezen over een Audi A1 quattro waar het over XDS ging, dus misschien is het idd wel mogelijk :)

greetz Corné
 

CDK

Forumguru

TBiRD

Lid
Niemand in vlaams-brabant met een VCDS die dit kan aanzetten bij mij? Koffiekoeken, taartje breng ik wel mee ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mij is eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat nu het voordeel zou zijn en of ik er iets van zou merken
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb het bij mijn MJ2012 S2 net succesvol geactiveerd:
Overigens is er wel een verschil tussen EDL (electronic diff lock) en XDS: EDL grijpt pas in als één van de wielen zijn grip verliest. Dit hoeft niet in een bocht te zijn, maar kan ook komen als het ene wiel gewoon minder grip heeft op de ondergrond.
XDS daarentegen werkt door in een (snelle) bocht standaard het binnenste voorwiel wat af te remmen, waardoor het bochtgedrag neutraler wordt.

@Rosinfield: Dit zegt het toch wel?
 
Niemand in vlaams-brabant met een VCDS die dit kan aanzetten bij mij? Koffiekoeken, taartje breng ik wel mee ;)

Ik woon in Vl-Brabant en heb VCDS. Stuur eens een PB.
Intussen ook XDS geactiveerd. Is er een eenvoudige en veilige manier om te testen of dit nu ook daadwerkelijk aktief is? Een vinkje zetten via VCDS is één zaak, of het daadwerkelijk aktief is is een ander paar mouwen.
Ineens ook HHC (hill hold control) geaktiveerd. Da's wel simpel om te testen natuurlijk.
 

CDK

Forumguru
zijn er al bevindingen van medeforummers wat betreft het inschakelen van XDS met VCDS???

greetz Corné
 
Inschakelen lukt via VCDS. In tegenstelling tot HHC weet ik niet goed hoe ik dit eenvoudig (en verantwoord :D kan testen.
Als iemand tips heeft om dit te testen wil ik het graag horen.
 

ertromp

Forumguru
Ik heb ca 1 maand geleden deze optie geactiveerd middels vcds 11.11.
Dus geactiveerd voor een Octavia FL 1.4TSI met DSG.
ik merk zo geen verschil met de situatie ervoor. Wel moet ik meegeven dat ik geen rijder ben die de uitersten opzoekt.
Ook ik ben benieuwd of het op een eenvoudige manier (dus zonder de uitersten te zoeken) te testen is.
Ik zal de lap top met kabel meenemen naar de forum meeting.
 

CDK

Forumguru
@ Ertromp, bedankt voor de info en top dat je je spulletjes meenemt naar de meeting! tot de 27e!

greetz Corné
 

Gummie

Lid
In de handleiding van onze auto staat EDS wat overeenkomt met wat hier XDS wordt genoemd?
Dat zou betekenen dat de SII een voorziening heeft waarbij de kracht naar het niet slippende wiel wordt gestuurd?
 
Op mijn Golf 6 variant uit 2010 heb ik ook altijd 2 sporen bij stevig weg trekken in grind en zand.
Hoe dat dan zit...
 

Ericw

Forumguru
Ik heb het al een tijdje geleden aangezet op m'n SCII en vroeg me inderdaad ook af of er verschil zou zijn met de normale TC zoals Rosinfiled al terecht opmerkte.
Afgelopen zomervakantie viel het me op bij het uitaccelerenen van een rotonde in de regen met de caravan aan de haak (als je nog over acceleratie kunt praten :jaja:) dat het binnenste wiel minder last had van wielspin dan dat ik eerder had onder dezelfde omstandigheden. Met name als je in de 2de versnelling met de caravan erachter EN in de regen een rotonde afrijdt en de turbo gaat z'n kracht leveren dan wil het binnenste wiel nog wel eens wat spinnen....:cry:
Dus niet iets wat ik dagelijks mee maak in NL.
Dit is het enige wat me opviel, anders dan dit zie ik inderdaad ook geen voordeel van XDS op een "normale" auto, dus 1 met gemiddeld vermogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
In de handleiding van onze auto staat EDS wat overeenkomt met wat hier XDS wordt genoemd?

Nee, XDS is een uitbreiding van EDS. Van Volkswagen.de:
Die Elektronische Differenzialsperre XDS ist eine Erweiterung der bekannten EDS-Funktion. Allerdings reagiert XDS nicht auf den Antriebsschlupf, sondern auf die Entlastung des kurveninneren Vorderrades bei schneller Kurvenfahrt. Aus der ESP-Hydraulik gibt XDS Druck auf das kurveninnere Rad, um es am Durchdrehen zu hindern. Damit wird die Traktion verbessert und die Neigung zum Untersteuern vermindert. Das Druckniveau bewegt sich dabei ungefähr im Bereich von 5 bis 15 bar. Der Fahreindruck ähnelt dem einer geregelten Differenzialsperre in abgeschwächter Form. Durch den einseitigen, präzisen Bremsdruckaufbau wird das Kurvenverhalten noch sportlicher, schneller und zielgenauer.
 
Bovenaan Onderaan