XDS - Automatisch Electronisch Sperdifferentieel

Neptukker

Forumguru
Dat zou heel mooi zijn aangezien dit volgens de maker van die site ook voor de OII zou gelden. Ik ben nieuwsgierig naar je bevindingen.
 

CDK

Forumguru
Het blijkt dat de functie XDS (normaliter niet leverbaar bij Skoda, hooguit op de RS versies) gewoon aan kunt zetten via VCDS::yeah:
http://www.stemei.de/pages/coding/skoda-superb-3t/xds-aktivieren.php
En dan te bedenken dat je hiervoor op een Passat 207 euro voor moet betalen...

Heeft iemand dit al eens aangezet en er ervaring mee? Ik denk dat ik morgen maar eens ga experimenteren....

zal dit voor een s2 4x4 ook een optie zijn om dat in te schakelen?

greetz Corné
 

Ericw

Forumguru
Staan sowieso een paar leuke optie in die het proberen waard zijn, zoals over de (electrische) achterklep :)
 

Chatslet

Forumguru
Theoretisch zou dit op iedere auto met TCS en ABS moeten werken omdat er feitelijk niets anders gebeurd dat het slippende wiel af te remmen waardoor de aandrijving over gaat op het wiel met grip. Het zou dus heel goed mogelijk kunnen zijn dat dit bij meerdere modellen kan.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het bij mijn MJ2012 S2 net succesvol geactiveerd:
XDS screenshot 1.jpg
en zag daarbij ook de optie in bit2 over TPM. Weet iemand wat dit betekent?
TPM is overigens bij mij gewoon actief (inclusief knop bij versnellingspook):
XDS screenshot 2.jpg

Overigens is er wel een verschil tussen EDL (electronic diff lock) en XDS: EDL grijpt pas in als één van de wielen zijn grip verliest. Dit hoeft niet in een bocht te zijn, maar kan ook komen als het ene wiel gewoon minder grip heeft op de ondergrond.
XDS daarentegen werkt door in een (snelle) bocht standaard het binnenste voorwiel wat af te remmen, waardoor het bochtgedrag neutraler wordt.
 

Ericw

Forumguru
Ik heb het net bij mijn Superb ook aan kunnen zetten :)
Een testrondje op een rotonde leerde dat de wagen inderdaad minder onderstuurde en dat ESP minder snel ingreep door vermogen terug te schroeven. :laugh:
Als er weer eens sneeuw ligt zal ik het wat uitgebreider testen
 

CDK

Forumguru
Ik heb het bij mijn MJ2012 S2 net succesvol geactiveerd:
Bekijk bijlage 23892
en zag daarbij ook de optie in bit2 over TPM. Weet iemand wat dit betekent?
TPM is overigens bij mij gewoon actief (inclusief knop bij versnellingspook):
Bekijk bijlage 23893

Overigens is er wel een verschil tussen EDL (electronic diff lock) en XDS: EDL grijpt pas in als één van de wielen zijn grip verliest. Dit hoeft niet in een bocht te zijn, maar kan ook komen als het ene wiel gewoon minder grip heeft op de ondergrond.
XDS daarentegen werkt door in een (snelle) bocht standaard het binnenste voorwiel wat af te remmen, waardoor het bochtgedrag neutraler wordt.

@ Andrehj, denk je dat dat bij mijn 4x4 ook zou kunnen? of zou dat schadelijk kunnen zijn? of misschien niet nodig of mogelijk?
ben erg benieuwd!

greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Misschien overbodige vraag:
Waarom wordt deze optie niet standaard aangezet als het zoveel voordelen biedt in het rijden?
 

Noord26

Forumguru
Omdat, net als zoveel andere 'opties', de importeur de schijn hoog wil houden dat het alleen op duurdere uitvoeringen mogelijk is ivm ontbrekende hardware. Zo is het ook mogelijk om op diverse minder luxe uitrusting-niveau's opties software matig aan te zetten. Denk hierbij aan coming- en leaving home, mogelijkheid tot zelf aanpassingen doen en weergave van je Maxi-dot, etc..

Zo is het een makkie om op de populaire Fabia Greenline coming home aan te zetten. Terwijl dat niet mogelijk zou zijn, aldus de importeur.

Op een duurdere uitvoering maakt een importeur/dealer meer winst als op een budget model en daarnaast is het goedkoper om 1 soort controller te maken voor alle opties en software-matig er wat dingen op uit te zetten als diverse controllers te moeten ontwerpen en produceren.

Denk eens aan de oudere 1.9Tdi motoren. Die worden software-matig aangeboden in varianten van 75 t/m 130pk, terwijl de motoren onderhuids identiek zijn.. :)

ps. Ik houd deze in het achterhoofd als ik de coming-leaving home nog naar de mistlampen wil gaan laten zetten. Thnx!
 

TBiRD

Lid
Dit is iets wat ik wel zie zitten. Super feature om laten aan te zetten ... alleen heb ik geen programmatiesysteem. Bestaan er eigenlijk oplijstingen van dingen die je kan laten aanzetten/aanpassen op bv een SII combi elegance zoals de mijne?
 

Bakkertje

Forumguru
@corné, een 4x4 heeft een totaal andere aandrijflijn waarbij het gaat om grip. Ik neem aan (zeker weten doe ik het niet) dat de 4x4 uitvoeringen al een slim differentieel hebben. De 4x4 heeft een haldex koppeling die in geval nodig de achterwielen mee laat helpen, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Het hele onderstel is op elkaar afgestemd en ik verwacht dat je sowieso al heel goed de bocht om kunt.
 

CDK

Forumguru
@corné, een 4x4 heeft een totaal andere aandrijflijn waarbij het gaat om grip. Ik neem aan (zeker weten doe ik het niet) dat de 4x4 uitvoeringen al een slim differentieel hebben. De 4x4 heeft een haldex koppeling die in geval nodig de achterwielen mee laat helpen, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Het hele onderstel is op elkaar afgestemd en ik verwacht dat je sowieso al heel goed de bocht om kunt.

ja dat klopt hij gaat nu al lekker de bocht om :) maar als het hiermee nog beter zou kunnen.... ben benieuwd!
thanx voor je reactie!

greetz Corné
 

andrehj

Forumguru
Of dit bij je 4x4 ook kan weet ik niet. Check eens met VCDS zou ik zeggen... Kan me niet voorstellen dat het schadelijk is.
 
Bovenaan Onderaan