Wordt dit de nieuwe Kodiaq?

Tees

Donateur
@Captain Hook dat snap ik vanuit jouw prspectief als consument, al zijn er heel veel mensen die er anders over denken. Maar vanuit het perspectief van een merk is dat logo heel belangrijk. En ik denk dat Skoda hier de plank mis slaat als ze dat echt doorzetten.
 

Japanese Power

Donateur
Waarom zou een logo niet alleen uit letters mogen bestaan? In het geval van het nieuwe Škoda logo is het niet simpel een lettertype kiezen maar zijn het alle 5 los ontworpen letters…

380AD318-F91E-422E-9F2B-741BFF886C67.jpeg
 

EdK

Forumguru
Tuurlijk @Japanese Power mogen letters !
Als men dan maar wel het Logo als optie aanbieden voor €0,00
Maw dat je de keuze krijgt voor nieuwe of oude vertrouwde logo

Dan hoor je mij echt niet meer klagen hoor :koffie:
 

Tees

Donateur
Mag, maar er is een reden dat er logo's bestaan. Meestal zijn die kleiner en veel herkenbaarder dan een gestyleerde naam. Neem dat voorbeeld van de wielnaaf doppen (of hoe heten die dingen?). Het huidige Skoda-logo is daar veel duidelijker op dan de tekst 'Skoda'.
Ferrari heeft ook een mooi gestyleerde naam. Maar als ik zeg 'Stijgerend paard' weet je meteen waar ik t over heb. En wat dacht je van de Golden Arches van McDonalds? De kracht van een goed logo....
 

leon-cupra

Forumguru
De kracht van een logo is er enkel maar voor de liefhebbers en de kenners. Vraag aan 100 niet-autoliefhebbers hoe het Skoda logo eruit ziet en de meerderheid zal het niet weten. Dus eigenlijk wel heel logisch dat Skoda zou overstappen naar “Skoda”. Tegenwoordig kan 99% van de mensen lezen, 100 jaar geleden was het andersom en dan was een logo wel een herkenning van een merk voor mensen die niet konden lezen.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Hier in buurt kan ik aardig lezen, maar zet mij neer in Mekka (arabisch schrif) of in Sjanghai (chinese tekens) en ik bak er niet veel meer van, en zo zijn er nog meer talen met geheel eigen schrift. Daarnaast moeten letters behoorlijk groot zijn om op dezelfde afstand herkenbaar te zijn als een logo (de tijd dat een model op grote afstand is te herkennen is geweest door het massaal naäpen van elkaars succesvolle modellen).

Een ander punt waarom ik de voorkeur geef aan een (rond) logo: bij het poetsen/wassen van je auto blijf je daar niet snel achter hangen, letters met allerlei puntige uiteinden blijf je steeds achter hangen met doeken, spons, pads enz., en daarnaast heb je letters waar veel vuil verzameld in een gaatje in het midden (bij Skoda dus de 'o' en de 'a')
 

Japanese Power

Donateur
Ook valt op dat Skoda al heel lang (meer dan 10 jaar) bij vrijwel elk model in het midden van de motorkap een strook heeft die hoger ligt, bij deze Kodiaq ligt dat juist lager, dus een trendbreuk in de designtaal.
Dit is in het geval van mijn Enyaq ook al zo.
 

Cordoba

Forumguru
@Japanese Power Als ik het goed zie heeft de Enyaq 2 ribbels van grill naar voorruit waar bij de meeste andere modellen een iets verhoogde deel van de motorkap zit, bij de Enyaq zit dat middendeel op dezelfde hoogte als de rest van de motorkap (met uitzondering van de ribbels zelf), maar bij die nieuwe versie ligt het middendeel juist lager dan de rest van de motorkap, dus echt een verschil.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik al direct schreef: lager middendeel i.p.v. hoger middendeel geeft vrijwel zeker hogere luchtweerstand, zeker met iets zijwind, zoals ik het inschat (heb zelf metingen in iets van 4-5 verschillende windtunnels gedaan, en nog wat tests in andere windtunnels gezien, dus kan het al redelijk inschatten zonder er aan te rekenen.

Wat anders ok, maar dan wel beter, we gaan ook niet terug naar houten karrewielen.
 

Cordoba

Forumguru
Dat lijkt de Kodiaq die nu al geleverd wordt @Captain Hook let op het verschil in lampen, logo op de neus enz.
We hadden het over de foto die in de startpost van het topic is geplaatst:
schermafbeelding-2022-11-28-om-13-25-08-png.99282
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk eigenlijk dat de voornaamste functie van die ' ribbels' in de motorkap, het plaatwerk wat extra stevigheid geven is.
Plaatwerk van auto's wordt steeds lichter gemaakt voor het verbruik/milieu.
 

Captain Hook

Forumguru
@Cordoba Dan heb ik me blijkbaar misleiden door de titelteksten bij de genoemde items...

Bij het autobild artikel staat: "Skoda Kodiaq (2023)"
En bij het youtube filmpje staat: "All New 2023 Skoda Kodiaq "

Zoek de verschillen. :pieker:

@Peter-036 Het blikwerk wordt weliswaar dunner, maar wat er onder zit wordt vaak zwaarder. :cautious:
 

hemi24

Forumguru
Ik vindt het gewoon een slechte fotoshop…
In basis gewoon de huidige Kodiaq, terwijl Skoda met de Vision 7S al heeft laten zien welke kant het op zal gaan!
 

BelKodi

Senior Member
Op zich vind ik een logo wel identiteit geven aan een wagen. Tenminste als het een ‘mooi’ logo is. Zoals de ster van Mercedes of Audi ofzo.
Ook het logo van Skoda zou ik nooit verwijderen. Al is het maar omdat je anders met zo’n vreemde uitsparing in de neus zou zitten :)

Maar moest ze nu voortaan met die letters op de neus komen, dan zwier ik die er meteen af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan