Witte dagrij verlichting voor Skoda Superb (geen led)

DeJee

Lid
mijn us lights staan naast mijn mistlampen :D is niet aangesloten op mijn richtingaanwijzers.. Heel mijn vriendenkring heeft us lights en nog nooit problemen mee gehad dus waag ik het erop ^^

toch bedankt dat je het even hebt opgezocht =)
 

SweetRevenge

Actief lid
Volgens mij gaat het niet om het al dan niet hebben van US lights, maar om het niet hebben van witte dagrijverlichting. Voor auto's vanaf 7 februari 2011 is dat verplicht.
Die lange arm van de wet gaat dat zo ook wel zien, daar hoef je niet voor naar de keuring te gaan.
 

DeJee

Lid
mjaaa.. heb er toch nog nooit iemand problemen mee weten te hebben. Moest ik een politie controle tegen komen switch ik mijn lichten gewoon naar standlichten en case closed :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Moest ik een politie controle tegen komen switch ik mijn lichten gewoon naar standlichten
Ik zou switchen naar dimlicht. Standlicht is de Duitse kreet voor parkeerlicht, in NL ook wel "stadslicht" genoemd. Ten onrechte overigens, want bij duisternis mag je nergens alleen maar "stadslichten" voeren - ook niet in de stad (of anderszins binnen de bebouwde kom).
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik heb ook nog niemand er problemen mee weten krijgen, aan de andere kant, ik ken ook niemand die zijn witte dagrijverlichting vervangen heeft door oranje.
Het probleem is niet de oranje verlichting (ik denk dat US lights in BE wel toegelaten zijn), het probleem is het gebrek aan witte dagrijverlichting. Een beetje slimme agent (en die zijn er heus wel) gaat al snel door hebben dat dimlichten geen dagrijverlichting is.

Anyways, je kan het altijd proberen. Zoals je zelf zegt, het is snel weer omgezet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een beetje slimme agent (en die zijn er heus wel) gaat al snel door hebben dat dimlichten geen dagrijverlichting is.
Nou, én?
Dimlicht is altijd toegestaan - en als dimlicht aanstaat mag (en zal) de DRL niet branden.
 

SweetRevenge

Actief lid
Klopt helemaal. Er staat toch niet dat dimlichten niet altijd zijn toegestaan. Wat er wel staat is dat dimlichten niet de DRL vervangen. Deze zijn sinds 2011 verplicht en moeten wit zijn. Het feit dat je dimlichten voert, onslaat je niet van de verplichting DRL te hebben.
 
Tsja..dat met die dagrijverlichting is volgens mij ook maar een raar verhaal. Dagrijverlichting is volgens mij op de huidige ibiza en leon..nog steeds niet standaard!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het feit dat je dimlichten voert, onslaat je niet van de verplichting DRL te hebben.
DRL moet inderdaad verplicht aanwezig zijn op nieuwe auto's. Maar je bent (overdag) volstrekt vrij in de keuze tussen ófwel alleen DRL, ófwel dimlicht gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dagrijverlichting is volgens mij op de huidige ibiza en leon..nog steeds niet standaard!
Dit is pas echt raar.
Dat zou betekenen dat deze modellen niet voldoen aan de nu geldende eisen, dus geen typegoedkeuring hebben, dus geen kenteken kunnen krijgen, dus niet verkocht worden. Dat lijkt me toch vrij sterk (behalve misschien voor wat betreft het laatste...:winkie:)
 

SweetRevenge

Actief lid
Maar je bent (overdag) volstrekt vrij in de keuze tussen ófwel alleen DRL, ófwel dimlicht gebruiken.

Klopt, maar als je dus géén witte DRL hebt, ben je dus in overtreding. Dat is nu net het punt.
Wat DeJee zegt: "Moest ik een politie controle tegen komen switch ik mijn lichten gewoon naar standlichten en case closed" gaat niet werken. Indien die agent de oranje DRL heeft gezien en vervolgens verzoekt om die "standlichten" uit te zetten ben je de spreekwoordelijke "klos".
 

Canon-Eye

Forumguru
Indien die agent de oranje DRL heeft gezien en vervolgens verzoekt om die "standlichten" uit te zetten ben je de spreekwoordelijke "klos".
Valt wel mee, denk ik: als hij dat verzoekt, en je geeft braaf gehoor aan dat verzoek (door op dimlicht over te schakelen waardoor de oranje DRL uitgaat), mag je hoogstwaarschijnlijk wel gewoon verder zonder prent. Die bonnenquota waren toch afgeschaft (althans in NL)?

Terzijde (oftewel enigszins off topic)
Ik heb in principe een vergelijkbaar, zij het minder opvallend probleem: omdat ik nu eenmaal mijn achterlichten bij de DRL mee wil laten branden (zodat ik niet bij het minste beetje regen, of in tunnels e.d., op dimlicht over hoef) doen mijn parkeerlichtjes vooraan ook mee. En dat is formeel niet toegestaan - maar 't zal me eerlijk gezegd volledig aan de rug roesten...
 

s-line

Forumguru
dag rij verlichting vind ik maar iets stom.. overdag heb je licht genoeg op de weg en als je toch nog extra verlichting wil zet je toch gewoon je normale lichten aan?.. Ik zelf wou een Us module als dagrijverlichting maar omdat dit niet zou gaan heb ik ze gewoon veranderd door orangje lampjes en het is een mooi resultaat vind ik =)
Bekijk bijlage 20683
Zo heb ik het ook al een half jaar en nog nooit aangehouden.
gr.michiel
 

CDK

Forumguru
@ Wimme / Baartje, ik heb de betreffende lampen van Kopacek/Superskoda.com in mijn S2 zitten, ziet er mooi uit, alleen moet je of weerstandjes plaatsen of met de computer de canbus lampencheck uit laten zetten anders krijg je een storingsmeldind in je display te zien

greetz Corné
 

wimmme

Lid
@ Wimme / Baartje, ik heb de betreffende lampen van Kopacek/Superskoda.com in mijn S2 zitten, ziet er mooi uit, alleen moet je of weerstandjes plaatsen of met de computer de canbus lampencheck uit laten zetten anders krijg je een storingsmeldind in je display te zien

greetz Corné

Kijk, dat is nu nuttige feedback zie :-) Wel erg jammer dat ze je 40€ vragen voor CANBUS LEDs "zonder foutmelding" waar je dan toch nog aan moet beginnen knutselen.
 

TBiRD

Lid
Kijk, dat is nu nuttige feedback zie :-) Wel erg jammer dat ze je 40€ vragen voor CANBUS LEDs "zonder foutmelding" waar je dan toch nog aan moet beginnen knutselen.

Heb deze ook. Je moet helemaal niet knoeien met weerstanden of in je computer. Het enige wat je moet doen is de polariteit omdraaiien. In mensentaal wil dit zeggen, de twee kabeltjes van plaats wisselen. Heb dit zelf perfect kunnen doen.
 
Bovenaan Onderaan