Winterset al omgeruild voor min zomerset

AndreM

Forumguru
Zow jammer he, dat er mensen zijn die denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw is. :banghead:

Met winterbanden heb namelijk nog een voordeel.
Door het grove profiel van winterbanden heb je ook geen last van aquaplaning en we hebben deze winter heel wat regen gehad! :jaja:
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb ze vandaag gewisseld.
Dit najaar laat ik de voorwielen met winterbanden (i.v.m. lichte trilling) even balanceren zodat ze klaar staan, maar zet ze er pas onder als het echt nodig is. Als we weer zo'n halfzachte winter krijgen misschien zelfs helemaal niet.
 

Rob

Forumguru
Zow jammer he, dat er mensen zijn die denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw is. :banghead:

Met winterbanden heb namelijk nog een voordeel.
Door het grove profiel van winterbanden heb je ook geen last van aquaplaning en we hebben deze winter heel wat regen gehad! :jaja:

Eens, echter de afwatering van goede zomerbanden is ook zeer goed. Ook bij temperaturen lager dan 7 graden.
Ik heb deze winter in ieder geval geen aquaplaning gehad.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb 7 seizoenen winterbanden gebruikt en ben een groot voorstander. Ik heb heel wat meegemaakt waarbij de winterband echt het verschil maakte onder serieus zware omstandigheden. Maar ik ben inmiddels wel genezen van de winterbanden-gekte die nog steeds heerst. Bij regenachtig wintersweer mag er best wat meer vertrouwen in de zomerband zijn.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Zow jammer he, dat er mensen zijn die denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw is. :banghead:

Met winterbanden heb namelijk nog een voordeel.
Door het grove profiel van winterbanden heb je ook geen last van aquaplaning en we hebben deze winter heel wat regen gehad! :jaja:
Heb je een link naar een onafhankelijk onderzoek waaruit dat blijkt?
 

CDK

Forumguru
Voor de liefhebbers van kleine maten is er een uitkomst op komst :jaja: Leverbaar in 15, 16 en 17"
http://autovandaag.nl/m/autonieuws/...e-winterse-zomerband-crossclimate-bandentest/

Michelin presenteert vandaag in Frankrijk de CrossClimate, een nieuwe Zomerband met een wintercertificering. Een wassen neus of een slimme innovatie? Wij mochten hem vandaag in de Franse Alpen voor het eerst uitproberen.

Géén Allseason

Ik hoor je denken: ‘Een Zomerband met wintereigenschappen? Dat kennen we toch al: een all-season!’ Nee. Volgens Michelin mogen we de CrossClimate niet zien als vierseizoensband. En met recht, ondervonden we tijdens het testen. De CrossClimate heeft dezelfde eigenschappen van een zomerband, dus goed remmen op droog wegdek, maar dan gecombineerd met de remeigenschappen en wegligging van een Winterband op nat of besneeuwd wegdek.

V-profiel
De CrossClimate heeft een V-profiel, maar met veel andere groeven erin. Hij lijkt daardoor niet op een traditionele Zomerband qua profiel. Ook maakt hij gebruik van Michelins EverGrip technologie. Dat houdt in dat de groeven in de band niet afslijten, maar blijven bestaan.

Fleetowners
Voor wie is deze band nou een uitkomst? Voor veel particulieren die niet willen wisselen, want voor de winterse omstandigheden die we in Nederland kennen, biedt deze band voldoende grip. Hij zit tot -6 graden Celsius op hetzelfde niveau als een Michelin Alpin 5. Mocht je toch in flinke sneeuw komen, dan voelt hij aan als een winterband, bleek toen we naar grote hoogten reden vlakbij Genève. Maar vooral leasemaatschappijen en fleetowners hebben baat bij deze band. Het betekent niet meer wisselen voor leaserijders en dat is een flinke kostenbesparing.

Praktijk
Uit onderzoek van Michelin blijkt dat 65% van de automobilisten in Europa altijd op zomerbanden rijdt. Ook in de winter. Voor ons reden om de nieuwe CrossClimate te testen tegen een Energy Saver + zomerband, een van de bestverkochte Michelins. Bij het nemen van bochten met hoge snelheid en remmen op nat wegdek is goed te merken dat de CrossClimate een betere band is in die situaties. Maar dan: de besneeuwde helling. We moesten stil gaan staan en proberen weg te rijden. Op de zomerbanden gaf ik het na meerdere pogingen maar op, maar met de CrossClimate lukte het meteen. Die wintercertificering is dus meer dan alleen een stickertje.

Prijs
De band komt op 1 mei uit in 15, 16 en 17 inch maten. Later volgen de banden ook voor SUVs en bestelwagens. De prijs moet zo’n zeven tot tien procent hoger komen te liggen dan een Michelin zomerband, maar tegelijkertijd moet hij goedkoper worden dan een winterband.
 

Rob

Forumguru
Voor de liefhebbers van kleine maten is er een uitkomst op komst :jaja: Leverbaar in 15, 16 en 17"
http://autovandaag.nl/m/autonieuws/...e-winterse-zomerband-crossclimate-bandentest/

Michelin presenteert vandaag in Frankrijk de CrossClimate, een nieuwe Zomerband met een wintercertificering. Een wassen neus of een slimme innovatie? Wij mochten hem vandaag in de Franse Alpen voor het eerst uitproberen.

Géén Allseason

Ik hoor je denken: ‘Een Zomerband met wintereigenschappen? Dat kennen we toch al: een all-season!’ Nee. Volgens Michelin mogen we de CrossClimate niet zien als vierseizoensband. En met recht, ondervonden we tijdens het testen. De CrossClimate heeft dezelfde eigenschappen van een zomerband, dus goed remmen op droog wegdek, maar dan gecombineerd met de remeigenschappen en wegligging van een Winterband op nat of besneeuwd wegdek.

V-profiel
De CrossClimate heeft een V-profiel, maar met veel andere groeven erin. Hij lijkt daardoor niet op een traditionele Zomerband qua profiel. Ook maakt hij gebruik van Michelins EverGrip technologie. Dat houdt in dat de groeven in de band niet afslijten, maar blijven bestaan.

Fleetowners
Voor wie is deze band nou een uitkomst? Voor veel particulieren die niet willen wisselen, want voor de winterse omstandigheden die we in Nederland kennen, biedt deze band voldoende grip. Hij zit tot -6 graden Celsius op hetzelfde niveau als een Michelin Alpin 5. Mocht je toch in flinke sneeuw komen, dan voelt hij aan als een winterband, bleek toen we naar grote hoogten reden vlakbij Genève. Maar vooral leasemaatschappijen en fleetowners hebben baat bij deze band. Het betekent niet meer wisselen voor leaserijders en dat is een flinke kostenbesparing.

Praktijk
Uit onderzoek van Michelin blijkt dat 65% van de automobilisten in Europa altijd op zomerbanden rijdt. Ook in de winter. Voor ons reden om de nieuwe CrossClimate te testen tegen een Energy Saver + zomerband, een van de bestverkochte Michelins. Bij het nemen van bochten met hoge snelheid en remmen op nat wegdek is goed te merken dat de CrossClimate een betere band is in die situaties. Maar dan: de besneeuwde helling. We moesten stil gaan staan en proberen weg te rijden. Op de zomerbanden gaf ik het na meerdere pogingen maar op, maar met de CrossClimate lukte het meteen. Die wintercertificering is dus meer dan alleen een stickertje.

Prijs
De band komt op 1 mei uit in 15, 16 en 17 inch maten. Later volgen de banden ook voor SUVs en bestelwagens. De prijs moet zo’n zeven tot tien procent hoger komen te liggen dan een Michelin zomerband, maar tegelijkertijd moet hij goedkoper worden dan een winterband.
Wat heet klein.. Dit zijn gewoon de meest voorkomende maten.. jouw referentiekaders liggen gewoon een beetje anders ;) ;)

Maar dit lijkt me een prima ontwikkeling en voor de meeste bestuurders in een gematigd klimaat een slimme keus.
 

AndreM

Forumguru
Heb je een link naar een onafhankelijk onderzoek waaruit dat blijkt?

Ik rij al 28 jaar gemiddeld 40 a 50.000 km per jaar, waarvan ik de laatste 7 jaar winterbanden heb.
Als ik met zomerbanden rij heb ik regelmatig last van aquaplaning met hevige regen of grote plassen op de weg. Sinds ik winterbanden heb, ben ik nog nooit verrast geweest met een onbestuurbare auto door de passen op de weg of door plassen met spoorvorming.
Dus een onderzoek vind ik overbodig, praktijk ervaring telt voor mij veel zwaarder. :thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
en nog een voordeel van de winterbanden op 02,hij verbruikt minder dan met de zomerbanden..:pieker:

Ik rij al 28 jaar gemiddeld 40 a 50.000 km per jaar, waarvan ik de laatste 7 jaar winterbanden heb.
Als ik met zomerbanden rij heb ik regelmatig last van aquaplaning met hevige regen of grote plassen op de weg. Sinds ik winterbanden heb, ben ik nog nooit verrast geweest met een onbestuurbare auto door de passen op de weg of door plassen met spoorvorming.
Dus een onderzoek vind ik overbodig, praktijk ervaring telt voor mij veel zwaarder. :thumbsup:

Heb je dezelfde maat banden in de winter als in de zomer? Anders is het appels met peren vergelijken.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Ik rij al 28 jaar gemiddeld 40 a 50.000 km per jaar, waarvan ik de laatste 7 jaar winterbanden heb.
Als ik met zomerbanden rij heb ik regelmatig last van aquaplaning met hevige regen of grote plassen op de weg. Sinds ik winterbanden heb, ben ik nog nooit verrast geweest met een onbestuurbare auto door de passen op de weg of door plassen met spoorvorming.
Dus een onderzoek vind ik overbodig, praktijk ervaring telt voor mij veel zwaarder. :thumbsup:
Ik heb een opa van 90 die al vanaf zijn 18e twee pakjes zware shag rookt. Hij is zo gezond als een vis. Dus al dat onderzoek naar de gevaren van roken vind ik maar overbodig. ;)
 
B

bijbeuner

Bij ons liggen de wintersloffen op van midden oktober tot pasen.
Hebben een caravan staan in Duitsland en ik laat me niet graag verrassen als het weer eens moet omslaan.
Ik koop dan liever alle paar jaar nieuwe winterbanden tegen dat ze na 6a7 jaar uitgehard zijn .
 

spikehome

Forumguru
Gisteren ook de zomerbanden erop gedaan.
1/2 uurtje werk met een krikje.
De winterhanden hangen alweer.
Ook gelijk maar auto gewassen en was lagje gegeven.
En vandaag nog mooier weer.
Raampjes FF doen nog en dan klaar.
 

ertromp

Forumguru
Afgelopen vrijdag gewisseld

De kruiwagenwielen afvoeren en de zomer set weer eronder

IMG-20150306-WA0002.jpg

Makkelijk die alukrik bij het verlaagde onderstel en de vaste krikpunten die ik onder m'n O2 gemaakt heb:

IMG-20150306-WA0004.jpg

Dat "witte" is keramisch vet wat op de contactvlakken zit. Hier moet ik het nog reinigen.

Na reinigen weer nieuw keramisch vet aan de naaf en contactvlakken velg/naaf. Dus NIET op de wielbouten smeren!!!!

IMG-20150306-WA0006.jpg

Banden weer op spanning zetten:

IMG-20150306-WA0010.jpg

En het gereedschap weer opruimen :deuk: En ook daar mag ik wel eens een voorjaarsschoonmaak houden

IMG-20150306-WA0008.jpg
 

Noord26

Forumguru
Duidelijk. Meestal zijn de winterbanden een maatje of 2 minder breed, vandaar mijn opmerking.

Wilde ze er vandaag ook onder leggen. Maar aangezien da auto bij de schade-hersteller staat en de splinternieuwe Michelin's er nog op gelegd moeten worden; wordt het een lang ritje op 2-wieler. Och: wat een straf. :cheer:

@ertromp: een echte Audi-naaf! Blijft altijd leuk om te zien van de onderdelen dat je in feite een Audi rijdt. ;)
 

mwhite

Forumguru
zaterdag gaan mijn zomersloffen er weer onder.. had het eerder willen doen maar gister terug gekomen van wintersport...
 

CDK

Forumguru
Lekker bezig geweest @ertromp :thumbsup: toch heb ik afgelopen zomer / winter wissel WEL keramisch vet gebruikt op de bouten van de spacers/adapters en op m'n wielmoeren ;) het schijnt bewezen te zijn dat het geen invloed heeft op het aanhaalmoment en dat loslopen niet aan de orde is, dus ik heb bij de laatste wissel de stoute schoenen aangetrokken om het eens te testen, de adapters zaten altijd enorm vast, dus ik ben benieuwd hoe dat me over een aantal weken vergaat als ik weer ga wisselen.... ;)
 

Beun12

Forumguru
Zo, de zomerwieltjes er weer onder.
Nu dit toch over winter/zomerbanden gaat even de volgende vraag, zijn er hier mensen
die de banden voordat ze opgeslagen worden nog met iets behandelen of zo?

zomerslofjes_klein.jpg
 

EdK

Forumguru
zijn er hier mensen
die de banden voordat ze opgeslagen worden nog met iets behandelen of zo?
Yep met een emmer en spons de verwijderde banden en velgen een goede wasbeurt geven zodat alle vuil en zout is verwijderd en daarna spuit ik de boel in met wax ( zomervelgen ) en siliconenspray gebruik ik bij mijn stalen velgen met banden

En de wieldoppen die laat ik het gehele jaar altijd maar hangen en stof ik eens per jaar ff af als ik een grote schoonmaakbeurt in de schuur doe.....
 
Bovenaan Onderaan