Zow jammer he, dat er mensen zijn die denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw is.
Met winterbanden heb namelijk nog een voordeel.
Door het grove profiel van winterbanden heb je ook geen last van aquaplaning en we hebben deze winter heel wat regen gehad!![]()
Heb je een link naar een onafhankelijk onderzoek waaruit dat blijkt?Zow jammer he, dat er mensen zijn die denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw is.
Met winterbanden heb namelijk nog een voordeel.
Door het grove profiel van winterbanden heb je ook geen last van aquaplaning en we hebben deze winter heel wat regen gehad!![]()
Leverbaar in 15, 16 en 17" Wat heet klein.. Dit zijn gewoon de meest voorkomende maten.. jouw referentiekaders liggen gewoon een beetje andersVoor de liefhebbers van kleine maten is er een uitkomst op komstLeverbaar in 15, 16 en 17"
http://autovandaag.nl/m/autonieuws/...e-winterse-zomerband-crossclimate-bandentest/
Michelin presenteert vandaag in Frankrijk de CrossClimate, een nieuwe Zomerband met een wintercertificering. Een wassen neus of een slimme innovatie? Wij mochten hem vandaag in de Franse Alpen voor het eerst uitproberen.
Géén Allseason
Ik hoor je denken: ‘Een Zomerband met wintereigenschappen? Dat kennen we toch al: een all-season!’ Nee. Volgens Michelin mogen we de CrossClimate niet zien als vierseizoensband. En met recht, ondervonden we tijdens het testen. De CrossClimate heeft dezelfde eigenschappen van een zomerband, dus goed remmen op droog wegdek, maar dan gecombineerd met de remeigenschappen en wegligging van een Winterband op nat of besneeuwd wegdek.
V-profiel
De CrossClimate heeft een V-profiel, maar met veel andere groeven erin. Hij lijkt daardoor niet op een traditionele Zomerband qua profiel. Ook maakt hij gebruik van Michelins EverGrip technologie. Dat houdt in dat de groeven in de band niet afslijten, maar blijven bestaan.
Fleetowners
Voor wie is deze band nou een uitkomst? Voor veel particulieren die niet willen wisselen, want voor de winterse omstandigheden die we in Nederland kennen, biedt deze band voldoende grip. Hij zit tot -6 graden Celsius op hetzelfde niveau als een Michelin Alpin 5. Mocht je toch in flinke sneeuw komen, dan voelt hij aan als een winterband, bleek toen we naar grote hoogten reden vlakbij Genève. Maar vooral leasemaatschappijen en fleetowners hebben baat bij deze band. Het betekent niet meer wisselen voor leaserijders en dat is een flinke kostenbesparing.
Praktijk
Uit onderzoek van Michelin blijkt dat 65% van de automobilisten in Europa altijd op zomerbanden rijdt. Ook in de winter. Voor ons reden om de nieuwe CrossClimate te testen tegen een Energy Saver + zomerband, een van de bestverkochte Michelins. Bij het nemen van bochten met hoge snelheid en remmen op nat wegdek is goed te merken dat de CrossClimate een betere band is in die situaties. Maar dan: de besneeuwde helling. We moesten stil gaan staan en proberen weg te rijden. Op de zomerbanden gaf ik het na meerdere pogingen maar op, maar met de CrossClimate lukte het meteen. Die wintercertificering is dus meer dan alleen een stickertje.
Prijs
De band komt op 1 mei uit in 15, 16 en 17 inch maten. Later volgen de banden ook voor SUVs en bestelwagens. De prijs moet zo’n zeven tot tien procent hoger komen te liggen dan een Michelin zomerband, maar tegelijkertijd moet hij goedkoper worden dan een winterband.

Heb je een link naar een onafhankelijk onderzoek waaruit dat blijkt?

en nog een voordeel van de winterbanden op 02,hij verbruikt minder dan met de zomerbanden..![]()
Ik rij al 28 jaar gemiddeld 40 a 50.000 km per jaar, waarvan ik de laatste 7 jaar winterbanden heb.
Als ik met zomerbanden rij heb ik regelmatig last van aquaplaning met hevige regen of grote plassen op de weg. Sinds ik winterbanden heb, ben ik nog nooit verrast geweest met een onbestuurbare auto door de passen op de weg of door plassen met spoorvorming.
Dus een onderzoek vind ik overbodig, praktijk ervaring telt voor mij veel zwaarder.![]()
Ik heb een opa van 90 die al vanaf zijn 18e twee pakjes zware shag rookt. Hij is zo gezond als een vis. Dus al dat onderzoek naar de gevaren van roken vind ik maar overbodig.Ik rij al 28 jaar gemiddeld 40 a 50.000 km per jaar, waarvan ik de laatste 7 jaar winterbanden heb.
Als ik met zomerbanden rij heb ik regelmatig last van aquaplaning met hevige regen of grote plassen op de weg. Sinds ik winterbanden heb, ben ik nog nooit verrast geweest met een onbestuurbare auto door de passen op de weg of door plassen met spoorvorming.
Dus een onderzoek vind ik overbodig, praktijk ervaring telt voor mij veel zwaarder.![]()

En ook daar mag ik wel eens een voorjaarsschoonmaak houden
Heb je dezelfde maat banden in de winter als in de zomer? Anders is het appels met peren vergelijken.



toch heb ik afgelopen zomer / winter wissel WEL keramisch vet gebruikt op de bouten van de spacers/adapters en op m'n wielmoeren
het schijnt bewezen te zijn dat het geen invloed heeft op het aanhaalmoment en dat loslopen niet aan de orde is, dus ik heb bij de laatste wissel de stoute schoenen aangetrokken om het eens te testen, de adapters zaten altijd enorm vast, dus ik ben benieuwd hoe dat me over een aantal weken vergaat als ik weer ga wisselen.... 
Yep met een emmer en spons de verwijderde banden en velgen een goede wasbeurt geven zodat alle vuil en zout is verwijderd en daarna spuit ik de boel in met wax ( zomervelgen ) en siliconenspray gebruik ik bij mijn stalen velgen met bandenzijn er hier mensen
die de banden voordat ze opgeslagen worden nog met iets behandelen of zo?