Windruis O3 Combi

Bakkertje

Forumguru
Ik heb nog wel een update, laatst even de O3 van een collega mee gehad en die was stiller dan de leenauto die ik eerder mee had. Het lijkt mij per auto te verschillen...?
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij wel. In ieder geval beide de 1.6 tdi, maar ik twijfel even of het beide de 110 pk variant was.
Het geluid bij de eerste ontmoeting kwam overigens duidelijk van de voorruit af, het is geen motor geluid.
 
@Archie: nog niet...beetje druk met werken:sterretjes:. Ik heb wel de rubbers met WD 40 gepoetst.
Toen ik bezig was met schoonmaken zag ik precies op de hoogte waarvan het windgeruis vandaan komt(bij beide achterste portieren -->in het midden bovenin) gaatjes zitten voor de afwatering oid.....EN hetzelfde bij de bestuurderskant schuin links bovenin als je in de auto zit..en laat daar nou ook precies windgeruis zitten....Zal ze eens afplakken....:pieker:Misschien helpt het...:pieker:
 
Wat mij opvalt is dat het niet (zo erg) aanwezig is als het regent. (gisteren en vandaag bijv.)
Wel bijzonder dat het met zulke harde wind dan niet aanwezig is. Hebben meer OC3 Greenline rijders dit opgemerkt?
Dit zou een verklaring kunnen zijn als de rubbers (verkeerd) zijn behandeld.
 

Xavier

Actief lid
Over de combinatie WD40 en rubber zijn forums vol geschreven, maar ik durf het niet aan. WD40 is verder een supermiddel, maar voor rubber gebruik ik rubberspray van Holts of siliconenspray. Beiden spray ik eerst op een doekje of pad: beter te doseren en geen siliconen op de lak.
 

Vlooij

Nieuw lid
Zoals belooft zou ik ook nog terugkomen in deze topic. Ik heb nu ergens rond de 1300km gereden en meerdere maken goed geluisterd (zonder audio). Tip voor anderen: niet doen! Je gaat ineens zoveel horen dat je je er groen aan gaat ergeren: klikkende versnelling (alsof hij na schakelen een seconde later nog ergens in moet vallen), klotsende diesel in de tank etc.. Maar effin, bij mij ook windgeruis vooral bij de voorruit. Bij een koude start hoor je idd ook het rauwe gegrom van de diesel vanonder vandaan komen maar als hij warm is wordt dat in ieder geval minder. Inmiddels heb mijn Laguna nu al 2 weken niet meer dus gevoelsmatig is mijn vergelijking kwijt of ik begin gewoon te wennen aan meer db in de auto. Ik heb met een app gemeten hoeveel db het is: tussen de 50-100km is het rond de 50 Db, als je over de 100km gaat dan wordt het 60 Db. Ik heb geen idee wat acceptabel is..... Vreemde is dat als ik 140km rij het nog steeds ergens net boven de 60 Db is. Hoop niet dat ik al die problemen als hierboven staan beschreven krijg.
 

pr0mo

Lid
Wat mij opvalt is dat het niet (zo erg) aanwezig is als het regent. (gisteren en vandaag bijv.)
Wel bijzonder dat het met zulke harde wind dan niet aanwezig is. Hebben meer OC3 Greenline rijders dit opgemerkt?
Dit zou een verklaring kunnen zijn als de rubbers (verkeerd) zijn behandeld.
Dat van de regen zou best kunnen kloppen. Vanmorgen reed ik naar het werk (droog weer) en hoorde ik het. Vanmiddag nog een stuk gereden met klote weer en niks gehoord. Het kan natuurlijk ook dat het geluid van de regen het windgeruis overstemd....

@Falkyoostenrijk: ik moet nog naar de dealer maar een beetje druk aankomende tijd :$
 
@pr0mo| haha nou ik merkte vandaag ook dat bij regen het minder tot niet ruist...heel vreemd..ik ga morgen ff langs mijn dealer..hou je op de hoogte!
 

Hans_RS

Forumguru
Zoals belooft zou ik ook nog terugkomen in deze topic. Ik heb nu ergens rond de 1300km gereden en meerdere maken goed geluisterd (zonder audio). Tip voor anderen: niet doen! Je gaat ineens zoveel horen dat je je er groen aan gaat ergeren: klikkende versnelling (alsof hij na schakelen een seconde later nog ergens in moet vallen), klotsende diesel in de tank etc.. Maar effin, bij mij ook windgeruis vooral bij de voorruit. Bij een koude start hoor je idd ook het rauwe gegrom van de diesel vanonder vandaan komen maar als hij warm is wordt dat in ieder geval minder. Inmiddels heb mijn Laguna nu al 2 weken niet meer dus gevoelsmatig is mijn vergelijking kwijt of ik begin gewoon te wennen aan meer db in de auto. Ik heb met een app gemeten hoeveel db het is: tussen de 50-100km is het rond de 50 Db, als je over de 100km gaat dan wordt het 60 Db. Ik heb geen idee wat acceptabel is..... Vreemde is dat als ik 140km rij het nog steeds ergens net boven de 60 Db is. Hoop niet dat ik al die problemen als hierboven staan beschreven krijg.

Vlooij, een app via een gsm-microfoon is absoluut geen represantief meetmiddel. wil je geluidsmetingen doen, heb je een meetmicrofoon nodig zoals ze bij concerten gebruiken. Er bestaan ook verschillende soorten dB-schaal, dBA, dBC... als er enkel dB opkomt, heb je eigenlijk niet eens een idee wat je aan het meten bent.
 

peterrapid

Forumguru
Sorry maar ofwel komt mijn RS van een andere planeet maar ik vind hem eenmaal op kruissnelheid 130 enorm stil. Is mij deze morgen met veel tegenwind nog eens opgevallen. Zeker tov mijn Leon
 

BBoelens

Nieuw lid
Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Bij mij schijnt het geruis bij het linker achterportier vandaan te komen. Ergens bij het tussenspijltje (geen idee of dat zo heet), zit tussen het kleine raampje en het daadwerkelijk raam. Komende dinsdag gaat onze lokale dealer het onderzoeken.
P.s. Ik heb de OC3 nu twee weken, voor de rest een prima auto!

Gr. Barry
 
@BBoelens: laat mij aub iets weten als je bij je dealer bent geweest. Dan kan ik dit ook doorgeven aan mijn dealer. Scheelt weer zoekwerk OF er zijn meerdere oorzaken! Dan kunnen de rest vd mede forum mensen hier ook van profiteren.
alvast bedankt!!!
 

Renzo4000

Forumguru
Sinds eind december rijd ik in een o3 GL BL (1.6 tdi) en vind de octaaf toch behoorlijk stil. Afgelopen weekend heb ik met mijn zwager meegereden in zijn Volvo XC60 die toch behoorlijk meer lawaai maakte ... dus ik denk dat er toch wat berijders zijn die een octavia hebben waar wellicht wat productiefoutjes in zitten. Een scheef paneel, of onjuist geplaatst rubber kan al enorm veel extra lawaai maken. Ga maar eens na als je je raam op een heel klein kiertje zet wat dit doet met het lawaai in je auto.
 

BBoelens

Nieuw lid
Hallo, (@Falkyoostenrijk )

Vandaag langs de dealer geweest. Ook vanuit hen bevestigd gekregen dat er teveel windruis te horen is. Afkomstig bij de afdichting (rubbers) van het linkervoorportier en bij het raamstijltje van het linkerachterportier. Ze hebben het opgelost door als eerste de rubbers en spijl opnieuw te bevestigen (nadat ze nogmaals zijn ontvet) en door er een extra foamlaag in te verwerken!
Bij mij is het opgelost, ik kan ook weer boven de 100 rijden zonder oordopjes
Voor diegene met hetzelfde euvel: de Skoda dealer te Emmen (Broekhuis) heeft het adequaat opgelost!

Groet en veilige kilometers.
B. Boelens
 
@BBoelens: foam tussen de spijl? zodat het raam beter klemt bedoel je?
en het linker voorportier --> wat zeiden ze daar over?
Wel heel interessant om te weten.
Mijn geruis komt van bovenin de zijruiten. Alsof door de windruk te raam tever word ingedrukt....
hou je op de hoogte. Eerst even tijd vrijmaken om een afspraak in te plannen.
en misschien laat ik ze wel ff met Broekhuis bellen:pieker:
 
Bovenaan Onderaan