Windruis O3 Combi

Gieliovd

Forumguru
Vandaag alweer 6 dagen trotse chauffeur van een mooie Octavia Combi met 1.2 TSI motor, DSG-7 bak eraan geknoopt. Heerlijke combinatie, vlot, lekkere wegligging, zit goed en rijdt heerlijk.

Wat me alleen opvalt is windruis binnen in de auto op snelheid!

Ik heb een kleine 3 maanden in een nieuwe Seat Leon gereden ook met 1.2 TSI en een zesbak hand, auto was van mei dit jaar en staat nu 8500 km op. Ook 17" met gelijke banden etc.

De O3C maakt veel, veel meer geluid op snelheid. En dan bedoel ik dat het bij 130 echt behoorlijk overheerst. Vanaf 80 begin je het goed te merken.

Dat valt me tegen! Ik ben erg benieuwd of jullie ditzelfde merken.

Ik heb al eens gekeken of er een reden voor zou zijn, maar er zitten goede rubbers op en alles zit goed. Dus ja, is het dan toch het hoekige ontwerp? De dakrails? De neus? Zeg het maar..

Ik kom privé van een Clio uit 2004, daar was het een t*ringherrie (4000 toeren, windruis 80 dB ofzo)... toen de Leon rust en kalmte... dit voelt als een stap terug.

Ben benieuwd!
 

Gieliovd

Forumguru
Raamspoilers zijn leuk als je met open ramen rijdt. Dat doe ik nooit.

Verder levert het turbulentie op en blazen je ramen niet meer droog tijdens regen, in mijn ervaring.
 

EdK

Forumguru
Rare wagens dan die je gereden hebt, want mijn ervaring is juist tegenovergesteld
 

Frenk21

Forumguru
Een statiowagen maakt altijd wat meer geluid dan een sedan of hatchbak. Ik heb dat ook ondervinden tijdens proefritten die ik heb gemaakt in een audi A4. De sedan was een stuk stiller dan de stationwagen. Auto's waren gelijk, alleen was de 1 schakel en de ander automaat. De binnenruimte is groter(klankkast) en de dakdragers zorgen voor meer windgeruis.
 

Greggy

Actief lid
Qua windgeruis heb ik er 'last' van gehad tijdens een proefrit met een van de eerste HB's. Misschien lag dit aan de windkracht en -hoek. In mijn O3C heb ik er tot op heden geen last van gehad; sterker, ik vind hem prettig stil zoeven... Snelweg gaat meestal met een gangetje of 140-150.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
nou ik rij de O3C 16tdi DSG...en vindt hem stil..en ja ik heb vergelijkingsmateriaal...jaren BMW gereden (altijd nieuw van de 3 serie sedan tot coupe en station). Dus ik vraag me af welke banden heb je eronder ?
want ik vind mijn octavia 3 combi niet de luidruchtigste en ook niet op 130 of 160. dus ben benieuwd wat voor referentie je hebt, ja de leon..nou ik heb een leon gehad in 2000 en die was niet echt stil...110pk diesel sport (trouwens de enige auto die me schoonmoeder herkende omdat hij kanariegeel was)
 

Oogje

Senior Member
van een mooie Octavia Combi met 1.2 TSI motor, DSG-7 bak

Wat me alleen opvalt is windruis binnen in de auto op snelheid!

dat het bij 130 echt behoorlijk overheerst. Vanaf 80 begin je het goed te merken.
Weet je zeker dat het windruis is? Vergeet namelijk niet dat het maar een 1.2 liter motor is die erin ligt, en die zal echt goed aan het stampen zijn als je 100 en sneller rijdt... Ik heb het tijdens proefritten in de 1.6 TDI, 2.0 TDI en 1.4 TSI in ieder geval niet gemerkt.
 

Wesly

Senior Member
Weet je zeker dat het windruis is? Vergeet namelijk niet dat het maar een 1.2 liter motor is die erin ligt, en die zal echt goed aan het stampen zijn als je 100 en sneller rijdt... Ik heb het tijdens proefritten in de 1.6 TDI, 2.0 TDI en 1.4 TSI in ieder geval niet gemerkt.
Ik lees in recensies juist dat de 1.2 aangenaam stil is ???
 

Darkside

Forumguru
Heb zelf een 1.2TSI (wel een in een O2) en die hoeft echt niet te stampen. Zeker niet met 120 of 130km/u.
Ik merk ook dat het niet echt het motorgeluid is wat overheerst. Maar wel afrol geluid van banden (dit wordt de laatste tijd erger en moeten bij de volgende beurt vervangen worden) en windgeruis.
Dit is ook een veelgehoorde klacht van de O2. En ik hoop(te) dat dit was opgelost met de O3.
Nu heb ik nog niet proefgereden om dit zelf waar te nemen.
Maar er loopt wel een draadje over resonantie geluid in de O3 en over de verschillende soorten banden.
Veelal "problemen" met Conti's (welke ik ook heb onder mijn O2). Misschien dat die toch zorgen voor extra lawaai
 

Joske

Forumguru
Kan ik alleen maar bevestigen op de O2 icm Ccontinental contisportcontact 2.

Afdraaien maakt veel lawaai en banden maken gewoon op rechte baan ook bijzonder veel lawaai. Op zich geen slechte band, alleen qua rolgeluiden een ramp.
 

OctaviaWest

Actief lid
Was je toevallig niet pal tegen de wind in aan het rijden? Met 130 per uur tegen een wind van pakweg 50 per uur in geeft het windgeluid van maar liefst 180 per uur bij windstilte, plus het geluid van de motor want die moet ook veel harder werken.

Waarschijnlijk vonden de bestuurders op dezelfde snelweg maar in de andere rijrichting dat ze allemaal een heerlijk stille auto hadden...
 

Fean

Forumguru
Deflatine werkt vaak ook gunstig tov windgeruis..:D

Waarschijnlijk wind tegen zoals hierboven staat omschreven. Ik vraag mij trouwens af... als je de auto verlaagd met Eibach of je dan minder windgeruis hebt dan de standaard.. de auto is tenslotte lager?

Iemand?
 

Rosinfield

† In Memoriam
De Vredesteins die ik nu heb, maken een stuk minder herrie dan de Conti's. Dat windgeruis herken ik wel. Wellicht ook omdat het motortje juist zo stil is. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan een auto uit een wat prijziger prijsklasse aan te schaffen.
 

rcFred

Senior Member
Mij is de afgelopen week hetzelfde opgevallen. Ten opzichte van de O2C FL vind ik de O3C meer "herrie" maken. Onder mijn O2 zaten ook conti banden, welk type dat was weet ik alleen niet, de O3 is afgeleverd op de conti sportcontact 2 banden. Ook de 1.4tsi in de O3 hoor je meer dan de 1.4tsi in de O2FL.
 

EdK

Forumguru
hebben jullie nou een kat in de zak gekocht en der ook nog zo lang op moeten wachten ????
hé wat vervelend toch ............:deuk::bloos::banghead::sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan