Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

hemi24

Forumguru
Het geremde trek gewicht van een Leon st 1.0 tsi is 1000kg. En bij een golf 1.0 tsi 1100 kg. (Volgens autoweek.:lezen:)
Klopt de 1500 kg geremd trek gewicht bij de O3 dan wel?:arghh:
En wil en kan de dealer dit garanderen dat dit zo op het kenteken bewijs komt te staan?

Succes in de bergen met een caravan of aanhanger en een totaal gewicht van 2650 kg...
 

0ri0n88

Forumguru
De specs zien er niet slecht uit.
Heb zelf alleen nog steeds het idee van: het is toch een 3 cylinder....
Niet dat het slecht is of niks kan zijn, tenslotte moet je hem vergelijken met de huidige 1.2 tsi 4 cylinder.
Denk dat die dat verschil wel kan overbuggen.
Vraag is alleen of je dat ook moet willen? Zeker ook zonder een proefrit in een 1.0 zou ik nog niks gekocht hebben. Je heb tenslotte een 1.2 tsi gekocht. Toch?
 
Laatst bewerkt:

Nickname

Nieuw lid
Mijn wagen is besteld op 30/01,deze week bericht gekregen dat de levering is verplaatst naar 25/05 ipv 01/04, zou dit dan met de 1.2 of 1.0tsi motor zijn, er is nergens een reden vermeld waarom de levering met 2 maanden werd uitgesteld?
 

Nickname

Nieuw lid
1 april? Een 1.0 in een Octavia... dat ga je toch niet menen?
Het zou inderdaad om een vroege 1aprilgrap kunnen gaan maar het is wel bizar dat de bestellingen van de 1.2tsi met bijna 2 maanden worden uitgesteld en zoals ik hierboven kan lezen is dat niet alleen bij mij het geval. Een 1.0tsi in een octavia is idd wel zeer klein, ik ga dit toch nog even afwachten en zien wat mijn dealer zegt.
 

fonzamundo

Forumguru
In een VW Golf en een Seat Leon (ST) zitten ook 1.0 motoren tegenwoordig :) en in een F*rd ook de 1.0 Ecoboost...
Van mijn kant is het zeker geen 1 april grap, lees maar eens rond op het interweb en je zal zien dat het echt wel kan hoor

@Nickname lijkt mij inderdaad dat dit de reden is (jammer genoeg). Vond het al raar dat mijn 1.2 TSI bestelling (dd. 11/03 pas geleverd ging worden op 30/06). Waarschijnlijk dat ze er toen al aan dachten om deze te wijzigen.
 

Wouter1

Forumguru
Ik vind het wel raar dat als je een 4 cilinder motor besteld het blijkbaar normaal is dat er een 3 cilinder geleverd wordt.
Ik zou een kosteloze upgrade naar de 1.4 (of 1.8 :maakmegek:)tsi wel waarderen en accepteren.:jaja:
Wat betreft het maximum trek gewicht wordt er waarschijnlijk onderscheid gemaakt tussen het maximum geremd trekgewicht op een vlakke weg (1500kg) en op hellingen tot 7% waarschijnlijk lager. (1000 of 1100 net als de golf en Leon)
Dit is bij een F2 greenline 1200 op vlak en 1000 kg op hellingen tot 7% volgens het instructie boekje. Op het kentekenbewijs staat enkel 1000 kg als maximum geremd trekgewicht... Het maakt opzich niet zoveel uit tenzij je een caravan hebt van ca 1200 kg...
 
Ik vraag me af wanneer dit voor de Nederlandse klanten gaat veranderen, wel jammer dat de 1.0 6-bak niet 1 kg lichter is: dat zou een gewichtsklasse (100kg) schelen in de Nederlandse motorrijtuigenbelasting.

dat doet het al: categorie is van 1151 tot en met 1250 dus 1150 is precies goed. mijn auto is op kenteken 1050 valt daarmee precies in 951/1050 categorie
 

DannyG

Forumguru
Ik vind het wel raar dat als je een 4 cilinder motor besteld het blijkbaar normaal is dat er een 3 cilinder geleverd wordt.
Ik zou een kosteloze upgrade naar de 1.4 (of 1.8 :maakmegek:)tsi wel waarderen en accepteren.:jaja:
Wat betreft het maximum trek gewicht wordt er waarschijnlijk onderscheid gemaakt tussen het maximum geremd trekgewicht op een vlakke weg (1500kg) en op hellingen tot 7% waarschijnlijk lager. (1000 of 1100 net als de golf en Leon)
Dit is bij een F2 greenline 1200 op vlak en 1000 kg op hellingen tot 7% volgens het instructie boekje. Op het kentekenbewijs staat enkel 1000 kg als maximum geremd trekgewicht... Het maakt opzich niet zoveel uit tenzij je een caravan hebt van ca 1200 kg...

@Wouter1 : zojuist even bij m'n belgische dealer geverifieerd en als je nu nog voor een 1.2TSI wil gaan, zal dit niet kunnen en moet je voor de 1.0 gaan. Bestellingen die al een tijd in uitvoering staan, blijven ongewijzigd. Dus als je al een maand of twee op je 1.2TSI 4 cil zit te wachten, zal je die op den duur ook krijgen ;).

Anders zou het inderdaad wel tot denken aan zetten (alhoewel jouw kosteloze upgrade naar een 1.4 TSI wel aantrekkelijk klinkt :) ).

Greetz,

Danny
 

Cordoba

Forumguru
In een VW Golf en een Seat Leon (ST) zitten ook 1.0 motoren tegenwoordig :) en in een F*rd ook de 1.0 Ecoboost...
Van mijn kant is het zeker geen 1 april grap, lees maar eens rond op het interweb en je zal zien dat het echt wel kan hoor

@Nickname lijkt mij inderdaad dat dit de reden is (jammer genoeg). Vond het al raar dat mijn 1.2 TSI bestelling (dd. 11/03 pas geleverd ging worden op 30/06). Waarschijnlijk dat ze er toen al aan dachten om deze te wijzigen.

De wijziging in de motoren daar zijn ze echt al jaren mee bezig, maar waarschijnlijk is de voorraad aan 1.2 TSI motoren er sneller door gegaan dan gedacht, en heeft men de 1.0 motoren in te kleine aantallen beschikbaar. Het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat men gepland heeft om 2 maanden lang geen 'instapmotor' in te bouwen, ik denk echt dat dit een misrekening is. De andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat aanpassingen aan de frames om de motor er in te hangen nog niet klaar zijn voor de productielijn van de Octavia. (gezien de motoren wel geleverd worden in de Leon en de Golf, zou dat ook best kunnen)
 

0ri0n88

Forumguru
Ben het wel met @turboturbo eens. Sceptisch waren we ook toen er kleinere motoren in de octavia en de superb kwamen. Alleen denk ik toch voor de kilometervreters onder ons dat zo een 3 cylinder je op een gegeven moment de neus uit komt. Hoe je het ook wend of keert hij mist een cylindertje voor de mooie rustige loop.
had hiervoor een panda en bewust voor de minder sterke 4 cylinder gekozen tov de 2 cylinder turbo. Die 2 cylinder turbo was supergaaf maar na 150 km was ik het wel zat zo een brommer die 185 km/h kan.
maar ieder zijn keuze, kan me niet voorstellen dat de nieuwe motor slechte prestaties levert alleen hield het mij ook tegen om bijv een ford ecoboost motor te kopen. (Wat achteraf gezien natuurlijk de enige juiste keus was ;))
 

edero

Forumguru
Het Downsizen is niet meer tegen te houden en misschien ook toe te juichen :pieker:, maar persoonlijk vindt ik dat zo'n
3-pittertje maximaal in een B-segmenter thuis hoort hoeveel PK's, Koppel of goeie specs hij ook heeft.
Maar goed, over 5 jaar rijden we met een 0,5 liter, en weer 5 jaar later rijden we met kHw... :banghead:
 

0ri0n88

Forumguru
Eens @edero alleen gaat het hierover dat de TS een 1.2 tsi besteld en ze doodleuk zeggen het wordt een 3 pitter of je annuleert je bestelling maar dat lijkt me niet de bedoeling van het downsizen. Straks bestel je 1.0 tsi en zeggen ze ja het wordt toch een 0.9 2 cilinder... kan aan mij liggen maar dat is niet de bedoeling van verkoopafspraken die gewoon vast liggen en het gaat niet over een paar knikkers of zie ik dat verkeerd. Uiteraard over een jaar of 10 kan je gewoon van 0 naar 100 binnen afzienbare tijd met een 3 pitter in een middenklasse auto, maar
mijns insziens is de afspraak een 1.2 4 cilinder motor dus lijkt me dat ik dat ook geleverd wil krijgen. En anders zoals eerder beschreven dan maar een 1.4 tsi erin als je in gebreke blijft. Laat je toch niet zomaar afzetten omdat hun de voorraden niet op peil hebben.
 

edero

Forumguru
@0ri0n88 Helemaal mee eens, en ik zou het zelf nooit accepteren.
Als er een 1.2 besteld is moet deze ook geleverd worden, of een alternatief maar dan wel een beter alternatief.
Al zal, of kan ik uiteraard niet beweren dat een 1.0 een ‘slechter’ alternatief is.
 

fonzamundo

Forumguru
Ik moet toegeven dat ik het in het begin niet zo leuk vond dat mijn bestelde 1.2 TSI 4-cilinder plots "geruild" wordt voor een 1.0 TSI 3-cilinder, maar veel keuze had ik niet... Zit zeer binnenkort zonder wagen en een stockwagen werd me (al eerder) aangeboden, maar gezien de specifieke configuratie wil ik dat dan ook weer niet.

1.4 TSI kwam sowieso niet ter sprake als alternatief. Ik kon uiteraard wel de bestelbon laten verscheuren (zonder kosten uiteraard) en een nieuwe laten maken voor een 1.4 TSI maar dat ging (1) niet aan dezelfde voorwaarden zijn en (2) hoogstwaarschijnlijk opnieuw zijn effect hebben op de leveringstermijn (lees: nog later!). Daarbij heeft ook weer zijn gevolgen naar belastingen, verbruik, ...

Aan de andere kant: zowel qua belastingen, verbruik, kW/pk, ... ga ik erop vooruit. OK, de motor heeft zich nog niet bewezen in de O3, maar is wel een VAG-product en wordt al geleverd in de Golf en de Seat. Een echt "nieuwe" is het dus niet (dus hopelijk zijn de kinderziekten er al uit).

Het kan wel een 1.0 in een middenklasse wagen (zie VAG en F*rd). Ik ben op zich een rustige chauffeur en ook nu niet echt verwend met mijn O1 met 1.9 SDI (ik dacht iets van een 68 pK). Qua lawaai ook gewend aan een "nagelende" diesel, dus die 3-cilinder zal wel meevallen.

Een caravan komt er niet achter, hoogstens een fietsendrager nu en dan, dus qua gewicht hoef ik ook niet bergen te verzetten.

Neemt niet weg dat ik begrijp dat sommigen liever niet de 1.0 krijgen i.p.v. de 1.2 TSI. Het is en blijft iets anders dan wat je besteld hebt... Ik voel me dus niet echt "afgezet", al is het idd niet 100% netjes te noemen.
 

0ri0n88

Forumguru
@fonzamundo ik snap ook wel dat je voor het blok staat maar jij hebt een afmeemplicht hebben hun dan geen leverplicht?? Je hebt ook wel rechten als een consument immers je betaalt toch ook de volle pond toch. Uiteraard ga je er belastingtechnisch op vooruit en wellicht kwa verbruik maar het is simpelweg niet wat je besteld hebt en ook niet waar je een proefrit in hebt gemaakt. Ik denk heus dat die goed rijdt maar er moet meer uit te halen zijn dan alleen dit accepteren. Wellicht kunnen ze de garantie verdubbelen of extra accesoires toevoegen. Nog even en je bestelt een zwarte auto maar we leveren een witte want ja sorry de verf was op maar wit is ook mooi hoor. Blijf het vreemd vinden dat die grote jongens gewoon met dit soort dingen wegkomen en jan met de pet gewoon maar moet accepteren......
 
Bovenaan Onderaan