Captain Hook
Forumguru
Tja binnenkort neem ik (hoogst waarschijnlijk) afscheid :bye: van mijn getrouwe vrind, m'n O2 2.0 TDI combi die inmiddels 4 x de aardbol is rondgeweest.
Heeft me altijd, zonder grote problemen, overal gebracht in Europa waar ik wilde. Alhoewel ik al heel wat auto's gereden heb, is deze auto mij (en ons gezin) tot nu toe het beste bevallen.
Wat een value for money. :super:
Maar wat dan? Het budget (ja, bij ons doen we het vanwege de crisis wat rustiger aan). Een nieuwe, vergelijkbare O2 is gewoonweg te duur.
Diesel kan gewoon niet meer uit (te duur in de MRB, daarvoor rijden we te weinig). Alhoewel ik al meer dan 10 jaar verwend ben met TDI dieselpower en het zuinige/relaxde rijden hiermee.
Een nieuwe Fabia Combi (want al die bagageruimte is toch wel verslavend)? Een beetje high-end Fabia Combi (b.v. een 1.2 TSI DSG-7) is voor rond de 20K Euro te bestellen.
Een O2 combi zit toch weer ettelijke duizenden euro's hoger. En da's net te veel.
Of een jong gebruikte O2 FL? Maar die zijn naar verhouding toch vrij zeldzaam... En dan is de keuze in bepaalde opties erg beperkt.
Al die ex-leasebakken met navi/business uitvoeringen zijn nou juist de auto's die ik NIET wil hebben. Vaak anonieme kleurstellingen of voor mij onzinnige opties. Ik heb liever ESP dan een navi. Liever verwarmde stoelen en extra airbags dan leren zetels. Liever climatronic dan dikke velgen.
Wat zouden jullie overwegingen zijn? Voors, tegens? Argumenten?
Speerpunten:
-Rijplezier, stuurauto's a la BMW, da's aan mij niet besteed. Dus RS-en, GTs etc. stel ik geen belang in. Vind ik zenuwachtige, stressverhogende auto's, daar houd ik niet van.
-Het moet rustig en vertrouwd aanvoelen maar toch ook wel voldoende puf hebben om eens een bergpas te trekken of op de duitse Autobahn te kunnen meekomen.
-Vanwege de gezinssituatie en mijn/onze onhebbelijkheid om altijd veel (te veel) willen meenemen, is een ruime kofferruimte ook wel prettig. Minimum is toch wel datgene wat een Fabia Combi biedt. (en dan vallen vele andere merken af).
-Merken/image interesseert me weinig. Vooral de non-nonsense aanpak van kleine Skoda garages (zoals diegene die we nu hebben) spreekt me erg aan.
-Ze moeten ook onze huidige kleine auto (Yaris) willen inruilen voor een schappelijke prijs.
-Hoofd/beenruimte moet ook riant zijn, want we zijn allemaal groot. En vele nieuwe ('design') auto's zit ik met m'n hoofd tegen plafonddelen aan of m'n benen zitten klem tegen de middenconsole.
Heb serieus zitten kijken naar een Kia cee'd SW. Vergelijkbaar qua uitrusting, ruimte en prijsklasse. Maar motorisch wel fors achterlopend op wat b.v. Skoda (VAG) aanbiedt. Groot plus is de 7 jr. garantie.
Suggesties, overpeinzingen, op-, aanmerkingen, alles is welkom.
ps: als pecunia geen rol speelde, dan werd het een witte O2 Scout 1.8 TSI fully loaded. Want ik ben erg gecharmeerd van 4x4 (in Italië recent ook ff mee gereden) Maar dat kan bruin niet trekken op het ogenblik.
Heeft me altijd, zonder grote problemen, overal gebracht in Europa waar ik wilde. Alhoewel ik al heel wat auto's gereden heb, is deze auto mij (en ons gezin) tot nu toe het beste bevallen.
Wat een value for money. :super:
Maar wat dan? Het budget (ja, bij ons doen we het vanwege de crisis wat rustiger aan). Een nieuwe, vergelijkbare O2 is gewoonweg te duur.
Diesel kan gewoon niet meer uit (te duur in de MRB, daarvoor rijden we te weinig). Alhoewel ik al meer dan 10 jaar verwend ben met TDI dieselpower en het zuinige/relaxde rijden hiermee.
Een nieuwe Fabia Combi (want al die bagageruimte is toch wel verslavend)? Een beetje high-end Fabia Combi (b.v. een 1.2 TSI DSG-7) is voor rond de 20K Euro te bestellen.
Een O2 combi zit toch weer ettelijke duizenden euro's hoger. En da's net te veel.
Of een jong gebruikte O2 FL? Maar die zijn naar verhouding toch vrij zeldzaam... En dan is de keuze in bepaalde opties erg beperkt.
Al die ex-leasebakken met navi/business uitvoeringen zijn nou juist de auto's die ik NIET wil hebben. Vaak anonieme kleurstellingen of voor mij onzinnige opties. Ik heb liever ESP dan een navi. Liever verwarmde stoelen en extra airbags dan leren zetels. Liever climatronic dan dikke velgen.
Wat zouden jullie overwegingen zijn? Voors, tegens? Argumenten?
Speerpunten:
-Rijplezier, stuurauto's a la BMW, da's aan mij niet besteed. Dus RS-en, GTs etc. stel ik geen belang in. Vind ik zenuwachtige, stressverhogende auto's, daar houd ik niet van.
-Het moet rustig en vertrouwd aanvoelen maar toch ook wel voldoende puf hebben om eens een bergpas te trekken of op de duitse Autobahn te kunnen meekomen.
-Vanwege de gezinssituatie en mijn/onze onhebbelijkheid om altijd veel (te veel) willen meenemen, is een ruime kofferruimte ook wel prettig. Minimum is toch wel datgene wat een Fabia Combi biedt. (en dan vallen vele andere merken af).
-Merken/image interesseert me weinig. Vooral de non-nonsense aanpak van kleine Skoda garages (zoals diegene die we nu hebben) spreekt me erg aan.
-Ze moeten ook onze huidige kleine auto (Yaris) willen inruilen voor een schappelijke prijs.
-Hoofd/beenruimte moet ook riant zijn, want we zijn allemaal groot. En vele nieuwe ('design') auto's zit ik met m'n hoofd tegen plafonddelen aan of m'n benen zitten klem tegen de middenconsole.

Heb serieus zitten kijken naar een Kia cee'd SW. Vergelijkbaar qua uitrusting, ruimte en prijsklasse. Maar motorisch wel fors achterlopend op wat b.v. Skoda (VAG) aanbiedt. Groot plus is de 7 jr. garantie.
Suggesties, overpeinzingen, op-, aanmerkingen, alles is welkom.
ps: als pecunia geen rol speelde, dan werd het een witte O2 Scout 1.8 TSI fully loaded. Want ik ben erg gecharmeerd van 4x4 (in Italië recent ook ff mee gereden) Maar dat kan bruin niet trekken op het ogenblik.