What next? (na de O2)

E

Ex-lid 2926

Een zoekopdracht in b.v. autotrack levert soms best leuke resultaten op. Heb het afgelopen winter zelf ook gedaan bij het zoeken naar een vervanger van mijn oude trouwe Astra. Wilde een max. 2 jaar oude diesel met weinig kilometers. Lijkt onbegonnen werk, maar op deze manier aan mijn 02 TDI HB gekomen. Nooit gedacht dat ik zo'n grote en splinternieuw toch dure auto zou kopen. Na een jaar heeft een HB TDI zoveel aan nieuwwaarde verloren dat de prijs bijna gelijk was aan een even oude benzineversie (1.6) Dan is de MRB wel even slikken, maar bij zo'n 17.000 km per jaar wordt het dieselrijden al goedkoper dan benzine. Let wel, dit omslagpunt haal je niet wanneer je nieuw koopt.
Een paar honderd km rijden voor een leuk dagje uit vind ik nu geen enkel probleem meer met een verbruik van 1:20. Bij de (benzine)Astra was het altijd even knipperen met de ogen als ik het totaalbedrag op de pomp zag staan bij het tanken.
Moraal van dit verhaal: Als de diesel zo goed beviel, waarom dan niet even zoeken naar een jonge gebruikte O2 TDI. Als je jaarlijks nog wat kilometers maakt rij je niets duurder dan met een een vergelijkbare benzine auto.
O ja, als imago geen item is en je toch wat anders wilt, kijk eens naar een jong gebruikte Chevrolet Cruze. Persoonlijk vind ik dit een erg mooie en stoere auto, met lekker veel zitruimte. Motoren van de vorige Astra en het onderstel van de nieuwe Astra. Wel in door blijven rijden, want de waardevastheid zal niet uitblinken.

Cyrus

Actief lid
gaspedaal.nl is een site die op álle autosites tegelijk zoekt. Wellicht levert dat meer resultaat op?

Qua kofferruimte is een Fabia niet zo'n stap terug tov de Octavia maar de ruimte voor passagiers is wel minder. En qua maandelijkse lasten is het verschil misschien kleiner dan je denkt. Niet te snel beslissen dus.

Captain Hook

Forumguru
De komende weken maar eens goed rondneuzen, info opdoen, proefritten maken, inruilvoorstellen opvragen, etc.
M'n vaste contactpersoon bij de lokale Skoda boer is ook twee weekjes met vakantie dus dat wordt sowieso ff afwachten.

Bedankt voor al het meedenken.
En ik laat nog wel weten hoe het afloopt...

corsaar

Senior Member
Captain Hook@ Heel langzaam drijf je jezelf in een hoek, grappig om te volgen
in het begin van het draadje schrijf ik het zal wel een Fabia II Combi worden
langzaam gaat het die kant op, je maakt het jezelf niet makkelijk, maar dat
hoeft ook niet. Ikzelf heb door te snel handelen wel een paar keer fout gezeten.

Rene de Wit

Actief lid
Tja wat is zorgeloos rondrijden ;). In mijn ogen is een nieuwe of jonge gebruikte met fabrieksgarantie rijden niet per definitie zorgenloos rijden. Als ik sommige verhalen hier lees met problemen met hun nieuwe auto's. Voor het lease tijdperk reed ik altijd gebruikte auto's van 6-10 jaar oud met rond de ton op de teller en zelden problemen gehad. Maar goed we dwalen af.

Zoals gezegd de hamvraag is nieuw of 2e hands, en met de eisen die gesteld worden is er dan eigenlijk maar 1 keus :lol:

Mark

Banned
En de Autoweek bestempelde de Duster destijds nog als "Skoda-Killer" :1439:
Dacht het niet ! Zeker niet na dit akkefietje :biggthumpdown:
Maar de anwb vertelde er niet bij dat de kegels tijdens de test veel dichterbij elkaar stonden dan voorgeschreven om zo'n test te doen!

plaza

Forumguru
[.
M'n vaste contactpersoon bij de lokale Skoda boer is ook twee weekjes

Captain Hook , je zal het vast niet met opzet zeggen, maar het woordje
"boer "snap ik niet in deze context ? :winkie:

sitechris

Donateur
Op mijn shortlist staat in principe een gebruikte BMW 135i. Outsiders een gebruikte 130i (dan met meer uitrusting), de Golf GTI (bij voorkeur gebruikte), Megane RS, Octavia RS, Cupra R (gebruikte).

Mijn shortlist is uitgebreid met een prachtige outsider.

Ik zag laatst weer eens een zoveelste herhaling van Top Gear en toen waren de mannen eenduidig. Een echte petrolhead moet een keer een Alfa gekocht hebben. Die uitspraak is soort van blijven hangen en zomaar opeens was ik eens aan het surfen op het web. En damn, wat is zo'n Giulietta toch een schoonheid. Zeker een witte QV, met titanium 18 inches, xenon en rood leer. Helemaal af. En 230 pk is natuurlijk niet langzaam te noemen.

http://img.autotrader.nl/Alfa-Romeo...Hatchback-Benzine-Wit-002--6263248-Medium.jpg

http://img.autotrader.nl/Alfa-Romeo...Hatchback-Benzine-Wit-004--6263251-Medium.jpg

http://img.autotrader.nl/Alfa-Romeo...Hatchback-Benzine-Wit-005--6263252-Medium.jpg

In de bijlage vind je een echte must have optie, de diffusor met extra grote uitlaten (accessoire voor de QV). Echt heel stoer. Wil hem hebben en er de hele dag naar staren vanuit mijn keukenraam.

Ratio vertelt me dat ik de auto waarschijnlijk na een jaar zat ben (ik denk dat de Alfa minder rijdt als mijn Bimmer) en dat de afschrijving ruk is. Een tweedehands Bimmer of Golf GTI (evt ook gebruikte) is economisch verantwoorder. Dus wrsnl blijft het bij kwijlen. Maar ik ga er volgend jaar wel in proefrijden.

Bijlagen

• diffusor.jpg
    diffusor.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 24
Captain Hook@ Heel langzaam drijf je jezelf in een hoek, grappig om te volgen
in het begin van het draadje schrijf ik het zal wel een Fabia II Combi worden
langzaam gaat het die kant op, je maakt het jezelf niet makkelijk, maar dat
hoeft ook niet. Ikzelf heb door te snel handelen wel een paar keer fout gezeten.

Lijkt inderdaad richting een Fabia te gaan. Denk eens na over een greenline vanwege de BPM en de wegenbelasting. Heb je in ieder geval een mooie auto met een goede motor terwijl je de eerste 2 jaar waarschijnlijk "goedkoop" kunt rijden. Daarna zal dat grapje wel weer duurder worden en zul je weer gewoon wegenbelasting moeten betalen omdat het MinFin weer te duur wordt...

Een alternatief zou trouwens de roomster zijn die 2e hands qua prijs aantrekkelijk zou moeten zijn gezien de beperkte vraag. Ziet er een beetje vreemd uit, maar is volgens mij wel een hele handige auto, ook geschikt voor lange mensen lijkt me. Ook grotere en flexibelere kofferbak dan de fabia..

Overigens:
-Vanwege de gezinssituatie en mijn/onze onhebbelijkheid om altijd veel (te veel) willen meenemen, is een ruime kofferruimte ook wel prettig. Minimum is toch wel datgene wat een Fabia Combi biedt. (en dan vallen vele andere merken af).

Dit ken ik ook... Maar ik heb wel gemerkt dat hoe meer ruimte je krijgt hoe sneller die vol is, ongeacht wat er ook bij komt. Misschien consuminderen qua ruimte? Je woorden "te veel" impliceert immers dat het onnodig is. Vandaar dat wij overigens bewust even onszelf verwend hebben met een Yeti. Kleiner lijkt handiger. Kleinere kofferbak dan de O2, ja zeker, maar die benutten we we eigenlijk alleen met de vakantie en dan is ie nog te klein en komt er toch een "omakoffer" op het dak.. Daarvoor vinden we hem leuker en prettiger rijden (parkeren, instappen, hoger etc) en is die kofferbak flexibeler. Dat denken / hopen we trouwens, want we hebben hem nog niet...
Zuiniger zal die niet zijn, in tegendeel, maar we rijden ook niet veel en doen aan het nieuwe rijden...

Captain Hook

Forumguru
@Sodela; het was al een wat ouder topic.

Als je mijn andere postings leest, zul je zien dat ik een Roomster besteld heb...

Wasmachineman

Forumguru
Alles?!? Dan ben je de hele dag en nacht thuis aan het doorlezen. Redt niemand!
Succes verder hier op het forum, Sodela!! Tot ziens!

sitechris

Donateur
Mijn vakantieritje twee weken terug heeft mij een beetje doen twijfelen of ik hierna weer een 1 serie wil, of toch iets anders. De 130i is en blijft een geweldig rij-ijzer, maar is net wat te extreem voor alledag. Druppeltje bij mij was mijn rit over de Autobahn in het donker. Bij daglicht zie je hobbels, betonplaten etc etc wel aankomen. In het donker niet. Niet een heel prettig gevoel als je ver over de 200 km/h opeens het gevoel krijgt dat je gelanceerd wordt. Was een zeer vermoeiende reis waarbij ik te vaak van het gas moet.

Ik ga in 2011 sowieso een nieuwe auto kopen omdat mijn BMW in juli uit de garantie valt en ik heb mijn shortlist inmiddels verkleind.

Afgevallen
- BMW 130i (teveel van hetzelfde)
- Alfa Giulietta QV (afschrijving te dramatisch, stoelen ruk en geen proefrit mogelijk in QV)
- Renault Megane RS (bruut, maar niet heel praktisch en restwaardetechnisch ook een draak)
- Skoda Octavia RS (als ik de bedragen optel met de door mij gewenste opties is een Golf GTI net zo duur. Doe mij dan maar de GTI. Octi is toch wel wat aan het verouderen en heeft minder goede restwaarde als de GTI en ruimte heb ik niet echt nodig)
- Alle Audi's. Ik ben geen Audi fan, dus waarom eentje aanschaffen.

Blijven over:

- BMW 330/335i/d (tweedehandsjes)
- Golf GTI (inc chip uiteraard)
- (Een gebruikte BMW 135i coupé). Tussen haakjes omdat comfort in deze auto idem aan 130 is. Maar wel schitterend mooi en geweldig blok.

Ik ben van de week eens bij de VW dealer naar binnen geweest en heb eens een rondje gelopen rond de Golf GTI VI, ben even gaan zitten en heb alles eens even goed in me opgenomen. Auto wekt bewondering bij me op. Met name interieur is helemaal top. Afwerking, materiaalgebruik en kleine GTI details die net even wat extra's geven. Daarmee bedoel ik ondermeer de ruitjesbekleding op de stoelen, sportstuur, handrem met rode biezen bekleed net als stuur etc etc. De sportstoelen zitten heerlijk, niveau BMW. En met een chippie erin ga ik er op vermogen echt niets op achteruit. En de restwaarde van de Golf is gewoon erg goed!

Rallye

Forumguru
Ik ga in 2011 sowieso een nieuwe auto kopen omdat mijn BMW in juli uit de garantie valt en ik heb mijn shortlist inmiddels verkleind.

Ik wens je veel plezier bij het zoeken (en prijs je gelukkig met de auto's waar je uit kunt kiezen), maar een nieuwe auto kopen omdat de huidige uit de garantie gaat? Een BMW zou je toch ook zonder garantie moeten kunnen rijden? Wat doe je als het asbakje vol is ;))?

LenK

Forumguru
Een smaak kwestie maar die 1 coupe zou ik tussen haakjes laten.
Dat is zo'n wannabee 3 coupe. Verhoudingen kloppen totaal niet. Dom model daardoor.
De motor kan nog zo geweldig zijn, maar voordat je ingestapt bent wil toch ook genieten :D

Bovenaan Onderaan