What next? (na de O2)

Roak

Lid
Ik zou als ik jou was toch eens serieus kijken naar een O2 combi 1.2 tsi. Als je de Ambition versie neemt zit die maar net over de 20K met een heel zinvolle uitrusting.
Ik heb dan zelf (ook partikulier) gekozen voor een Elegance omdat ik ook het lichte interieur wilde, maar een Ambition is ook al mooi aangekleed. Als je een beetje gaat shoppen kun je best een goeie deal scoren met bv. een voorraad model ergens. En die 1.2: ik stap nog elke dag met heel veel plezier in mijn O2, die motor is echt ongelofelijk goed en vooral STIL. Terug naar een Fabia wil je dan echt niet meer. Bovendien zal die qua gebruikskosten (WB/verzekering/brandstof) echt niet zoveel voordeliger zijn (behalve als je voor een GL gaat dan).

Succes met je keuze.

sitechris

Donateur
Ik ga je toch nog eens proberen weg te lokken uit de saai en praktisch mode ;)

Check deze eens: http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/7144173
Ja, hij is best zwaar en ja je verzekeringspremie is hoger. En ja, je rijdt 1 op 11 ipv 1 op 15.

Maar.......je hebt wel 2 jaar garantie op deze BMW. En...... met de BMW schrijf je max 3000 per jaar af, als je 4 jaar gaat rijden zelfs minder, richting de 2k. Dan blijven je kosten binnen de perken en rijd je in een geweldige auto.

Nadeel van de Fabia: is toch een stap terug in vergelijking met je vorige Octavia. Ik ben bang dat je de auto binnen een jaar zat bent.

Captain Hook

Forumguru
bedankt sitechris, maar ik rijd regelmatig in een BMW (bij Prodrive/RDW testbaan) en BMW is NIET mijn merk.
Qua wegligging en motorisch is het allemaal prachtig en zo. Maar voor de rest vind ik het helemaal niks. Het mist (voor mij) iets heel belangrijks bij een auto: wij (EN onze spullen) moeten er wel inpassen, en dat past niet! (ben waarschijnlijk verwend met de O2 combi)

Vooral de 3 serie vind ik gewoon een krap hok. Ik krijg bijna claustrofobie als ik instap.
Mijn dochter gruwelt als ze achterin moet kruipen.
Ik zag op vakantie in Italië mensen uit zo'n absurd dure nieuwe 5 serie stappen. Moest gewoon gniffelen toen ik zag wat er bij mij in pastte, in vergelijking met zo'n veel duurdere duits premium product. Dat zou mij gewoon tegenstaan, zoveel geld voor een auto en dan nog met bergruimte gebrek... Zoals ik al zei, ik heb niks met lifestyle, image, cool, en nog meer marketing geneuzel. :koffie:

sitechris

Donateur
Optie 3, scoor een gebruikte Octavia 1.4 TSI ambition. Fijne auto, topmotor en fijne uitrusting. En stukken stiller dan je vorige 2.0 TDI (ik spreek uit ervaring).

Rallye

Forumguru
Ik zou ook gewoon wachten tot er een gebruikte Octavia langskwam (met de juiste kleur/extra's). Het klinkt toch of dat het beste bij je past (vooral qua ruimte). De Fabia is echt een kleinere auto, die je dwingt om rechtop te zitten (en nog te hoog ook). Je kunt het toch nog wel even uitzingen met de TDI?

lock

Actief lid
1. Import. Kan heel voordelig uitpakken voor je. Je moet wel verstand van zaken hebben.

2. Gewoon je auto blijven rijden. Je hebt er geen problemen mee zeg je zelf dus waarom zou je hem dan echt weg doen. Kleiner rijden is geen optie dat merk je vanzelf.

3. Ik zou zelf niet voor nieuw gaan. Beter dan 1 van 2 jaar oud. Je schrijft te veel af in de eerste jaren.

4. Ik krijg nu een 1.2 Het is wel lease dus ik voel het niet direct maar het is een fijne motor.

Captain Hook

Forumguru
@Lock; bedankt voor de suggesties.

ad 1. import; maar ik wil juist van 2 auto's naar 1. zit dus met het lastige van de verkoop/inruil van 2 auto's...

ad 2. idem. er is niks mis mee, maar ik hik aan tegen de hoge MRB en de verzekering en we willen van 2 naar 1 auto.

ad 3. 2de-hands met de specs die ik wil heb ik nog niet gevonden...

ad 4. ja, ik weet dat de 1.2 TSI (zeker in de Fabia; heb ik al proefgereden) goed bevalt. In de O2 lijkt me weer ietsje minder ivm het hogere eigengewicht van de O2 (?)

ps: misschien zoek ik wel een (bijna) onmogelijke combinatie hoor. Maar ik blijf proberen. :koffie:

lock

Actief lid
@Captain Hook; Klopt wel over die 1.2 maar in combie met dsg merk je het niet. Je moet er ook geen zware aanhanger achter hangen. Zodra ik hem heb zal je mijn bevindingen hier wel gaan lezen. Nog heel ff.

Zijn er merken die je echt niet wilt rijden?

Captain Hook

Forumguru
Zijn er merken die je echt niet wilt rijden?
Nee hoor, ik heb niks tegen of voor merken. Dat interesseert me geen lor.

Maar een hoop merken leveren auto's waar ik of niet in pas, of die qua specs gewoon niet voldoen. En dat zijn vaak lifestyle geneuzel, design blabla auto's/merken.

Rene de Wit

Actief lid
Als je een benzine model wil tussen laten we zeggen 12-18k die max in 12sec naar de honderd gaat en je wil min 400 liter begageruimte is de keus niet zo reuze moet toch redelijk makkelijk kiezen zijn:
Cheverolet Aveo (sedan), Hyundai I30 station, Dacia Logan MCV en Duster (vielen dus al af), Renault Clio Estate en uiteraard de F2 wagon en de Ibaza Wagon.

Stel je je eis op bagagegebied iets bij (zeg min 300l):
Dan komen daar nog de KIA Soul, Renault Grand Modus, en de 207 SW bij.

Nuchter gekeken en emotioneel (let wel mijn emotie ;) )gekeken zijn er eigenlijk maar 3 keuzes:
F2 combi GL (je lacht volgens mij elke maand weer met die vaste lasten, wel 14s naar 100)
F2 combi 1.2 TSi
Seat Ibiza ST (vind ik de persoonlijk de mooiste, ik houd wel van wat sportievere uitstraling) is trouwens wel iets krapper achterin dan de F2

Los van bovenstaande zou ik zorgen dat ik minimaal 1 van de 2 auto's particulier verkocht krijg, gewoon op MP zetten allebei en rustig afwachten en af en toe je frustratie inslikken als weer een of andere idioot een onzin mail stuurt.

Captain Hook

Forumguru
Nou, de O2 is hedenavond vertrokken naar z'n nieuwe baasje.

Nu wordt het echt serieus zoeken naar iets nieuws/anders.

ps: ik mag toch wel blijven he, op dit forum? Ondanks dat ik geen Skoda (op dit moment) meer heb? :smiley29:

Wasmachineman

Forumguru
Gefeliciteerd! Dat is erg snel gegaan.
Hopelijk kun(nen we) je weer snel in een mooie auto stoppen, liefst Skoda natuurlijk!

corsaar

Senior Member
Captain Hook@ps: ik mag toch wel blijven he, op dit forum? Ondanks dat ik geen Skoda (op dit moment) meer heb?

Je moet blijven we kunnen je bijdrage niet missen.
Als je maar geen DACIA kiest want die valt om volgens de ANWB test.

Captain Hook

Forumguru
Ga vandaag maar weer eens langs wat garages... :koffie:

Minimaal 400l bagageruimte? Dacht eerder aan tegen de 500l.
Dacia's waren al afgevallen. (dat omvallen is een extreme situatie, daar til ik niet zo zwaar aan), maar die auto's zitten voor geen meter. En de kwaliteitsindruk is wel errug el-cheapo.
Chevy heb ik ook eens bekeken, vond ik ook slecht zitten. Ben bang dat ik verwend ben met degelijk duits (VAG) zitmeubilair.

Renault vind ik te veel spielerei, knutselarij. Het interieur vind ik niet rustig. (dat is een v.d. pluspunten die de koper van mijn O2 opsomde, het interieur van de O2 is op een goede manier 'saai' en leidt absoluut niet af. ) Beseft later dat dat iets is wat mijzelf ook zo aanspreekt. Zat onlangs nog in een Avensis, maar tjonge, jonge, wat een 'onrustig' dashboard.
Seat; plasticachtig, valt af. En idd de zitruimte (en dat is juist belangrijk als je groot bent) valt tegen.

Door allerlei argumenten word ik zo in de richting van de F2 gestuurd, maar ik wil eigenlijk ook kunnen kiezen. :winkie:

Heb ook weer het interpret afgespeurd naar een jonge O2 TSI combi (FL), maar die kan ik niet echt vinden (in de prijsklasse van een nieuwe F2 combi). Daarnaast ben ik bang dat zulke gebruikte auto's niet zo 'liefdevol' behandeld zijn als dat ik de afgelopen jaren met mijn O2 ben omgegaan...

Lastig, lastig, lastig.:ahum:

Wasmachineman

Forumguru
Kofferbak van rond de 500 liter is gemiddeld. O2 zit dus op 580 wat nergens gehaald wordt door concurrenten. Kofferinhoud van 400 liter is teveel terug.
Een jonge TSI zal zeker zeldzaam zijn. Het kan zijn dat dealers hun demo TSI willen verkopen als je erom vraagt. Maar of er genoeg van de prijs gaat om het interessant te maken??? Dan blijft import over uit Duitsland? Op internet zijn bedrijven die hierin werkzaam zijn maar er staan ook genoeg tips dat je het zelf kunt. Zelf heb ik het nooit gedaan maar zag wel 1 jaar terug alle tips in Autoweek staan mbt importeren en hoe je dat zelf moet doen.

Tip: vergeet de hatchback niet, bijna net zo grote kofferbak (565 liter) maar wel goedkoper in aanschaf en (hopelijk voor Captain Hook) misschien minder geliefd als jong gebruikte???
http://www.autotrader.nl/auto/kopen...dellen=Octavia&paginaNummer=1&total=12&pos=10
Dit is een 1.2 TSI hatchback ambition business line
edit: er zijn goedkopere TSI's maar die zijn PFL.

Bovenaan Onderaan