What next? (na de O2)

Captain Hook

Forumguru
Tja binnenkort neem ik (hoogst waarschijnlijk) afscheid :bye: van mijn getrouwe vrind, m'n O2 2.0 TDI combi die inmiddels 4 x de aardbol is rondgeweest.

Heeft me altijd, zonder grote problemen, overal gebracht in Europa waar ik wilde. Alhoewel ik al heel wat auto's gereden heb, is deze auto mij (en ons gezin) tot nu toe het beste bevallen.
Wat een value for money. :super:

Maar wat dan? Het budget (ja, bij ons doen we het vanwege de crisis wat rustiger aan). Een nieuwe, vergelijkbare O2 is gewoonweg te duur.
Diesel kan gewoon niet meer uit (te duur in de MRB, daarvoor rijden we te weinig). Alhoewel ik al meer dan 10 jaar verwend ben met TDI dieselpower en het zuinige/relaxde rijden hiermee.

Een nieuwe Fabia Combi (want al die bagageruimte is toch wel verslavend)? Een beetje high-end Fabia Combi (b.v. een 1.2 TSI DSG-7) is voor rond de 20K Euro te bestellen.
Een O2 combi zit toch weer ettelijke duizenden euro's hoger. En da's net te veel.

Of een jong gebruikte O2 FL? Maar die zijn naar verhouding toch vrij zeldzaam... En dan is de keuze in bepaalde opties erg beperkt.
Al die ex-leasebakken met navi/business uitvoeringen zijn nou juist de auto's die ik NIET wil hebben. Vaak anonieme kleurstellingen of voor mij onzinnige opties. Ik heb liever ESP dan een navi. Liever verwarmde stoelen en extra airbags dan leren zetels. Liever climatronic dan dikke velgen.

Wat zouden jullie overwegingen zijn? Voors, tegens? Argumenten?

Speerpunten:
-Rijplezier, stuurauto's a la BMW, da's aan mij niet besteed. Dus RS-en, GTs etc. stel ik geen belang in. Vind ik zenuwachtige, stressverhogende auto's, daar houd ik niet van.
-Het moet rustig en vertrouwd aanvoelen maar toch ook wel voldoende puf hebben om eens een bergpas te trekken of op de duitse Autobahn te kunnen meekomen.
-Vanwege de gezinssituatie en mijn/onze onhebbelijkheid om altijd veel (te veel) willen meenemen, is een ruime kofferruimte ook wel prettig. Minimum is toch wel datgene wat een Fabia Combi biedt. (en dan vallen vele andere merken af).
-Merken/image interesseert me weinig. Vooral de non-nonsense aanpak van kleine Skoda garages (zoals diegene die we nu hebben) spreekt me erg aan.
-Ze moeten ook onze huidige kleine auto (Yaris) willen inruilen voor een schappelijke prijs.
-Hoofd/beenruimte moet ook riant zijn, want we zijn allemaal groot. En vele nieuwe ('design') auto's zit ik met m'n hoofd tegen plafonddelen aan of m'n benen zitten klem tegen de middenconsole. :(
Heb serieus zitten kijken naar een Kia cee'd SW. Vergelijkbaar qua uitrusting, ruimte en prijsklasse. Maar motorisch wel fors achterlopend op wat b.v. Skoda (VAG) aanbiedt. Groot plus is de 7 jr. garantie.

Suggesties, overpeinzingen, op-, aanmerkingen, alles is welkom.

ps: als pecunia geen rol speelde, dan werd het een witte O2 Scout 1.8 TSI fully loaded. Want ik ben erg gecharmeerd van 4x4 (in Italië recent ook ff mee gereden) Maar dat kan bruin niet trekken op het ogenblik.

corsaar

Senior Member
Captain Hook@ Jij weet precies wat je wil, je gaat recht op je doel af !
Advies van ons zal altijd zijn doel missen.
Je wensen heb ik gelezen. Om die in te passen moet je altijd inleveren
Denk erom als je een auto koopt niet geheel naar je zin (b.v. te klein)
krijg je er altijd spijt van. Dit heb ik een keer gedaan en na een jaar weer ingeruild.
En dat is duur is mijn ervaring, gewoon een octavia 1.2 tsi is de beste optie !

Captain Hook

Forumguru
Captain Hook@ Jij weet precies wat je wil, je gaat recht op je doel af !
Advies van ons zal altijd zijn doel missen.
Nee, hoor, alle opmerkingen zijn welkom. Wellicht zit er iets tussen waar ik nog niet aan gedacht had...

Denk erom als je een auto koopt niet geheel naar je zin (b.v. te klein)
krijg je er altijd spijt van.
I know, maar ik zit gewoon met een keiharde (economische) grens. En de O2 gaat daar overheen. Nogmaals, anders wist ik het wel. :koffie:

Captain Hook

Forumguru
Wat vind je van de yeti die is"kaal" 19k euro
Veels te duur en te zwaar voor wat je in z'n totaliteit krijgt. Kofferbak is kleiner dan die van de Fabia Combi.

Brandstofverbruik is veel hoger dan die van een vergelijkbaar gemotoriseerde O2 en/of Fabia Combi. Komt door de slechte stroomlijn van die auto.
Die valt af. Begrijp me goed, het is prima auto (ik heb in diverse modellen gereden), maar niet de value-for-money met gebruikseisen die ik zoek.

Maar bedankt voor de suggestie.

CaseyBasey

Actief lid
Captain Hook: is het niet te overwegen om de auto die je het beste bevalt (namelijk je huidige O2) te houden? De MRB wordt je (relatief gezien) te hoog, maar als je een andere auto aanschaft zit je met aanschafkosten en afschrijving.

FredV

Banned
@Captain Hook,
Je budget is t uitgangspunt.
Je kunt een Autovisie pakken of de digitale Autorai, dan naar de diverse autoprijzen kijken en daaruit selecteren welke merken en typen binnen je budget passen. Je hebt dan in een blik een totaal overzicht wat er op de martk te koop is.
Dat kan soms een verrassende keuze opleveren.
Daarna bij de verschillende dealers gaan kijken (orienteren) en (prijs)shoppen.
Als ik het goed begrijp, heb je 2 auto's in te ruilen? Je O2 en de Yaris? Dat is een complicerende factor.
Biedt particuliere verkoop dan een oplossing? En dan 7% korting bij de delaer claimen wegens geen inruil? Dat biedt evt marge bij particuliere verkoop.

Captain Hook

Forumguru
is het niet te overwegen om de auto die je het beste bevalt (namelijk je huidige O2) te houden?
Heb ik ook aan zitten denken. :aangenaam:

Maar: garantie (vind ik) op een nieuwe auto toch een hele gerusstelling. Er is niks mis met mijn O2, maar als er iets zou gebeuren (ff afkloppen) dan zijn het gelijk weer forse happen. Daarnaast berekenen verzekeringsmaatschappijen nog steeds premie over de nieuwwaarde v.d. auto (en de oorspronkelijk prijs van mijn O2 is een stuk hoger dan b.v. van een nieuwe Fabia Combi)
We willen gewoon de maandelijkse kosten omlaag hebben.

Idd was de situatie totaal omgedraaid als we nog wel veel kilometers rijden, dan zou het idd veel aantrekkelijker zijn.

We willen van twee auto's naar één. Daarom verkoop ik de O2 particulier en willen we de Yaris inruilen op een (bijna?)nieuwe auto.

CaseyBasey

Actief lid
Volgens mij gaat het een Fabia GL worden...
Alleen ligt het dan misschien meer voor de hand om de O2 in te ruilen i.p.v. de Yaris.

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij gaat het een Fabia GL worden...
Die wordt het zeer beslist niet...
Dat motortje is toch echt een te grote stap terug. (ja, heb ik ook al proefgereden). Een 1.2 TSI beviel me veel beter.

Alleen ligt het dan misschien meer voor de hand om de O2 in te ruilen i.p.v. de Yaris.
Dat zou je denken, maar de Skoda dealer wil liever geen O2 TDI inruilen. Een Yaris daarentegen ziet 'ie graag komen. :ahum:

sitechris

Donateur
Wil je een goedkope, ruime en betrouwbare occassion met wat ruimte? Dan zou ik voor de Superb 1 gaan.

Ik heb er twee voor je uitgezocht. Wat denk je van een V6 met slechts 67000 km? Bij de merkdealer voor 14k. Zie http://partner.autoscout24.nl/partner/skoda/dut/detail.asp?ts=7342862&id=bsuwfgh3asyj

Of een fully loaded 2.0 TDI voor 19k met slechts 21.000 op de teller. Zie http://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/superb/7081528

1.8turbo staan er ook genoeg, allemaal niet te duur. Ik heb alleen op Skoda.nl gezocht, dus er staat ergens anders vast nog wel een beter koopje.

bobby45

Actief lid
zal voor nw gaan en 8 jaar rijden

zal voor nw gaan en 8 jaar rijden maar diesel loopt echt wel meer dan 4 ton :super:

Ik heb div berekeningen gemaakt en ga dus op gas rijden en 2 1/2 ton dan gaat hij weg:2133:

Trucker

Actief lid
IK zou in jou geval voor een nieuwe fabia combi tsi gaan zoals jezelf ook
al aan gaf.
Zuinige auto en evengoed aantal leuke opties lagere mnd lasten goede
keus lijkt mij dan.

Captain Hook

Forumguru
@Sitechris:
Leuk bedacht, maar da's nou juist wat ik niet wil...
Een S1/S2 is een grote, zware auto. En zeker geen diesel (daar wil ik nou juist vanaf).
En het moet ook geen zuipschuit zijn (zoals een V6)

Het nadeel van een fully loaded O2 is weer dat de verzekeringspremie hoger is en dat eventuele reparatiekosten (want geen garanties meer) net zo hoog kunnen uitvallen als bij mijn huidige O2.

Ja, ik weet 't, ik ben lastig. :smirk:
En ja, ik weet 't, ik zit in de lastige situatie dat je van 2 auto's naar 1 wilt.

nieuweautokopen.nl heb ik ook al een paar keer geprobeerd. Klinkt leuk, maar als puntje bij paaltje komt (inruil van je huidige auto) zijn plotseling alle kortingvoordelen weer foetsie. Lijkt wel alsof de 2de hands markt volledig op z'n gat ligt.
Heb ook nog zitten zoeken bij ex-lease auto's. Daar wordt altijd van gezegd "die zijn goed onderhouden" Nou, da's maar ten dele waar. Die leasebakken (ze worden niet voor niks 'bakken' genoemd) worden voor het grootste deel als oud vuil behandeld en door de garages mag alleen het hoognodige van de leasemaatschappij aan onderhoud uitgevoerd worden. Aan de buitenkant is moeilijk te constateren hoe de vorige berijder er mee omgesprongen heeft en wat voor een consequenties dat heeft voor de uiteindelijke levensduur c.q. betrouwbaarheid.

In het algemeen; als ik het precies wist wat ik kon kiezen, vroeg ik ook geen meningen... Juist allerlei gezichtspunten helpen (hopelijk) om nader te bepalen waar het op uit zal komen.
Heb het idee dat ik vele punten ter overweging respectievelijk in overweging heb genomen (bijna wetenschappelijk benaderd).

Ben bang dat het toch richting een nieuwe Fabia Combi TSI (oid) zal gaan worden. Afhankelijk v.d. bereidwilligheid tot inruil bij de hh dealers.

Andere merken heb ik ook nog eens zitten zoeken (rekening houdend met het soort auto, bagageruimte, hoofdruimte voor ondergetekende) en dan wordt de keuze toch heel erg beperkt als je praktisch bent ingesteld. Al dat lifestyle geneuzel is aan mij niet besteed, daar heb ik niks mee/aan.

Wat dat betreft ben ik soms een beetje jaloers op mensen die een auto kunnen uitzoeken op allleen 'cool' factor en image. :1884: Ik ben veel nuchterder ingesteld.

Wasmachineman

Forumguru
Ik wil je niet wegjagen van het forum maar een Dacia MCW is erg ruim, nuchter en goedkoop?! En ook al doe je het, net als Mark uit Belgie bijvoorbeeld, dan mag je toch nog altijd blijven posten hier gelukkig.

Captain Hook

Forumguru
Ik wil je niet wegjagen van het forum maar een Dacia MCW is erg ruim, nuchter en goedkoop?
Zelfs bij Dacia heb ik al gekeken (en gereden). Duster heb ik zelfs geruime tijd in gereden. En de MCW heb ik ook bekeken. Maar dat is me toch iets te spartaans...

Te veel herrie bij kruissnelheden. Stoelen zijn echt waardeloos. Kwaliteitsindruk is de helft (analoog aan de prijs) van die van Skoda.
Zo goedkoop hoeft het (gelukkig) nou ook weer niet. :smirk:

Wasmachineman

Forumguru
Ik zoek verder! :winkie:
Eventueel importeren, heb je daar al naar gekeken?
Moet je wel de Yaris ook prive verkopen, dat is wel minder natuurlijk.
Alhoewel, kleine auto's gaan misschien sneller qua verkoop particulier?

Bovenaan Onderaan