Welke velgen voor de Kodiaq?

Welke velgen vind jij het mooist op de Kodiaq?

  • Ratikon (17")

  • Mytikas (17")

  • Triton (18")

  • Everest (18")

  • Elbrus (18")

  • Trinity polished (18")

  • Triglav polished (19")

  • Sirius polished (19")


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Henrik

Forumguru
Ben ik helemaal met je eens, alleen verlagen ga ik niet doen. De hoge instap is voor mij heel fijn ivm rug- en heupproblemen.

Dan snap ik het. De mijne is 3 cm verlaagd. Ik ben geen rugpatiënt, maar in vergelijking met mijn O3 is het nog steeds een heerlijk hoge instap.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb ook de vredestein quatrac pro om de vega velgen. Ben er erg tevreden over tot nu toe. Heerlijk dat ik van het gewissel af ben. Op de wintersport in de sneeuw deden ze het ook prima.
 

harry

Senior Member
Is er iemand die wat kan zeggen over Vega 20 inch velgen en hoe comfortabel dat dit nog rijdt? Dcc past net niet meer in het budget van de nieuwe lease. Momenteel rijd ik een kodiaq op 18 inch
 

Herre

Senior Member
@harry dat blijkt persoonlijk te zijn en moet je denk ik zelf gaan ervaren. Voor mij is het meer dan comfortabel genoeg, had nog wel iets harder gemogen. Maar bijvoorbeeld @hendrik38 (als ik het goed onthouden heb) vond vindt standaard niet comfortabel genoeg......

waarschijnlijk hangt het van je referentiekader en voorkeur af.
 

GervdV

Lid
Klopt helemaal. Ikzelf heb ook enigszins getwijfeld of ik 20" zou aanschaffen maar heb het uiteindelijk, gelukkig, wel gedaan. Zou ik nu weer voor de keuze staan dan had ik de 21" laten monteren. De 20" t.o.v. de standaard 18" gaf, wat mij betreft, niet veel comfort verschil. Maar inderdaad blijft het een persoonlijke beleving. Het zijn overigens geen originele Skoda wielen. Kijk maar naar de foto's in een eerder bericht.
 

hendrik38

Forumguru
Ook al had ik geen DCC erbij genomen dan was ik waarschijnlijk wel voor de 20 inch gegaan. In een grote lege wielkast vind ik het mooi dat er wat vulling inzit. Volgens mij is de totale diameter incl band van een 20 inch of 19 inch nagenoeg gelijk, maar de 20 inch lijkt groter door minder zwarte band die anders wegvalt. ik was denk ik ook wel aan het hardere gewent geraakt hoor. kortom: blijft persoonlijk, maar heb het idee dat de meesten hier 20 inch nog meer dan comfortabel vinden t.o.v. vorige auto's die vaak op minder inches stonden. Ik ben denk ik 1 van de weinigen die standaard de kodiaq aardig hard vindt, echter had ik ondanks dat zeker voor de 20 inch gekozen. Nu met DCC zeker.
 

hemi24

Forumguru
@hendrik38 : ik deel je mening dat de Kodiaq standaard vrij stevig geveerd is; in mijn geval met een 5-persoons uitvoering met 18”..!
Wellicht zit er ook verschil met de wagens met een af-fabriek trekhaak?
 
Voor een SUV, vind ik de Kodiaq ook wel stevig afgeveerd. Dit draagt dan weer bij tot beter rijgedrag in de bochten.
Zelf kon ik enkel met 18" testrijden en daardoor durfde ik de stap naar 20" niet aan.

Voor mij is het kiezen van een velg altijd de balans tussen comfort, looks en sportiviteit. Een grotere velg/minder band rijdt niet altijd sportiever. En eigenlijk vind ik 19" wel goed staan - ik zie nog graag een beetje band, zeker bij een SUV.

Maar als je kan... probeer verschillende maten te rijden.
 

harry

Senior Member
Ok bedankt iedereen voor de ervaringen. Wist dat het antwoord subjectief ging zijn daar het een gevoelskwestie is met verschillende referentie punten.

Zo ook mijn stelling; 20 inch vind ik heel gaaf staan, goed gevuld in de grote wielkasten, dikke suv beleving. Maar ook bij 18 inch vind ik het mooi kloppen, er is meer band wat het meer een terreinwagen uitstraling geeft. 19 inch vind ik persoonlijk een ‘net niet’ maat beide kanten op.

Heb nu 18 inch en rijd perfect voor mijn gevoel, zeer comfortabel. Heb ik het geld ervoor over om naar 20 te gaan, (beetje) comfort in te leveren maar wel betere looks ? Wat een luxe problemen
 

Godefridus

Nieuw lid
Past 235 55 19 op een Kodiaq? Het zijn Brock Enyaq velgen met deze banden? Is 235 50 19 niet de "normale" band voor een 19 inch velg?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar er is niemand (ook geen APK-keurmeester) die er wat van zegt, of zelfs maar kan zeggen.
Typegoedkeuring is een formaliteit bij invoeren van de auto, er wordt later niet meer naar gekeken bij keuringen.
 

Godefridus

Nieuw lid
Ik wil onder mijn maan witte Kodiaq Zwarte Monaco GP 12 velgen monteren. De verkoper geeft aan dat deze velgen "perfect" geschikt zijn voor mijn auto. Ik twijfel een beetje. Hier zijn de specificaties:
Diameter 18 inch
Steekmaat 5x112
Naafgat 66.5
Offset ET 32
Breedte 8J
✓Geschikt voor Skoda Kodiaq 2016-2020. Vooral de ET waarde roep mijn twijfels op. Terecht?onterecht?
Wie kan mij adviseren over deze keuze?
 

JeSko

Forumguru
Dat past prima, komen alleen verder naar buiten. Ik ken er die achteraan 10j ET32 onder een Kodiaq hebben liggen, vooraan kan je minder "vlees" kwijt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Alleen zul je een pasring voor het naafgat nodig hebben, volgens mij is het bij Skoda (VAG?) voor alle typen 57,1 mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan