Welke velgen voor de Kodiaq?

Welke velgen vind jij het mooist op de Kodiaq?

  • Ratikon (17")

  • Mytikas (17")

  • Triton (18")

  • Everest (18")

  • Elbrus (18")

  • Trinity polished (18")

  • Triglav polished (19")

  • Sirius polished (19")


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

maik1

Forumguru
Ik heb er sinds kort een 18" Audi Q5 setje met winterbanden op zitten. Ze lijken een klein beetje op mijn elbrus velgen. Het was even oppassen met eventuele aanlopers, aangezien de banden 235/60 R18 zijn ipv de standaard 235/55 R18, maar dat gaat nog wel goed. De band raakt de modderkuip niet en de veerschotel ook niet. Dat komt ook mede door de iets kleinere ET van de Audi velgen, uit mijn hoofd 38 ipv 43 mm. Ik vind ze wel oke staan, ietsje robuster dan de elbrussen. Nu nog knappe naafkapjes vinden... IMG-20180116-WA0000.jpg
 
Heeft er al iemand ervaring met 19inch velgen met wangmaat 55, dus 235/55/19.

Standaard wordt 19inch met wang 50 geleverd, maar zou 55 ook kunnen?

- beter voor comfort
- wielkast mooi gevuld

Alvast bedankt voor de reacties.
 

maik1

Forumguru
De diameter van die band komt bijna exact overeen met die van mijn winterbanden in 2 posts boven die van jou. Zou dus kunnen passen maar soms is de ene band (merk en type) toch net een andere maat dan de ander, dit kan soms meer dan 5mm schelen. Ook de ET waarde van de velg is belangrijk, zeker niet een grotere ET monteren dan 43 bijndit type band anders gaat de band tegen de veerschotel aanlopen.
 
@ maik1, ik heb gekozen voor de 19" phoenix velgen van de superb, deze hebben ET waarde 44, dan gaat het dus niet passen...helaas
 

maik1

Forumguru
Bedankt voor de tip @Japanese Power ! Die stickers ga ik maar even bestellen :cheers:

@atten00 , ik weet niet zeker of het met die velgen niet gaat lukken hoor, het hangt dus ook van de banden af, maar het is wel een gokje. Als je een goede relatie met je leverancier van je banden hebt valt het misschien wel te proberen zonder dat je aan die 55% banden vast zit?
Een voordeel met die grotere banden: je km-teller klopt dan bijna 100% met de werkelijke snelheid, bij mij scheelt het 1 tot 2 km/u met gps snelheid nu ;). Gelukkig geeft de teller nog wel iets teveel aan, andersom is iets onhandiger...
 

VanRoyal

Forumguru
Vandaag heb ik winterbanden laten plaatsen op de Elbrus velgen, in de zomer ga ik dan rondrijden op MAK Wolf Gunmetal 18" met de zomerbanden die op de Elbrus zaten. 19" was misschien leuker geweest maar dan moest ik ook weer nieuwe zomerbanden kopen en dan werd het wel een erg duur geintje.

Zo zou dat er ongeveer uit moeten gaan zien:

C131079C-CD19-4A00-9810-A236004AC476.jpeg

Bling bling ;)
 

Habelstaf

Nieuw lid
Zaterdag net voor de sneeuw de nieuwe velgen met winterbanden er op laten monteren. Perfecte planning dus.


Wheelworld W30 met Continental 950 winterbanden. Budgettechnisch vriendelijke velg. Officieel niet geschikt voor de winter natuurlijk maar we zien wel hoe het er in het in de loop van 5 jaar gaat.

Ik moet alleen nog ergens Skoda logo’s bestellen....
 

Tuono

Lid
Heeft iemand nu al ervaringen met sneeuwkettingen op de standaard 235/55R18? Maw is er een type dat gewoon goed gaat?
 

elsinga

Forumguru
In Duitsland zijn er alleen goedgekeurde sneeuwkettingen voor 17" velgen, meen ik. Weet niet of je met alles wat je hier kunt kopen ook daar mag rijden.
 

CBreedijk

Donateur
Ik denk dat er wel meer goedgekeurde kettingen zijn hoor ;)
Skoda geeft zelf aan in de handleiding welke combi van bandenmaten geschikt zijn voor de Kodiaq.
Zij refereren daar aan kettingen die de hele band omsluiten.

Ik heb loopvlakkettingen aangeschaft, die op mijn 19" winterwielen/banden combi gaan (zodra het nodig/vereist is).
 

CBreedijk

Donateur
(nieuw uit de doos dan horen ze ook wel te glimmen)
iig tot april, dan moeten ze er onder komen.

en ben al geen poetser, dus.....
zal nog wel foto posten zodra ze gemonteerd zijn (maar nog ff geduld)

om toch nog maar belofte te houden.
excuses voor de late reactie.

de wintercombi (met Triglavs) zitten er inmiddels al weer onder ;)
 

Bijlagen

  • IMG_3225.jpeg
    IMG_3225.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 225
  • IMG_3229.jpeg
    IMG_3229.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 217

salpoels

Nieuw lid
De kodiaq is uitgeleverd op zomerbanden en via LeasePlan kan ik ze wisselen voor winterbanden op dezelfde velg bij Kwikfit. Nu heb ik hier zelf niet altijd goede ervaringen mee (beschadigingen) en kijk ik of ik op basis van eigen aanschaf een goedkope set (nieuwe) velgen kan aanschaffen waar ik vervolgens Kwikfit de winterbanden op kan laten afmonteren. Wil er ook geen fortuin aan uitgeven ben dus op zoek naar een prijstechnisch redelijke velgenset (18 inch). Wie heeft er tips?
 
Bovenaan Onderaan