Welke velgen heb jij onder je Fabia-2 liggen??

Dat vertelde ik hem ook al. Er even vanuitgaande dat je +- 60 per velg moet uitgeven om deze weer perfect te krijgen, kom je toch op een aardig bedrag uit.
 

djmshell

Senior Member
Vandaag op de vakantie bestemming een audi gezien. ( ik meen een A8) stond geen type aanduiding achterop.

Daar zaten een paar mooie velgjes onder al zeg ik het zelf.
20120902_195328-1.jpg
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels beginnen mijn zomersloffen duidelijk meer geluid te maken. Zullen 50-60% op gereden zijn (voorbanden). Standaard Continentals 185/60R15. Grip is uitstekend te noemen.

Mooi om na de winter toch maar eens 16" nieuwe velgen met nieuwe banden te gaan proberen... In de winter staat hij toch op stalen velgen met wintersloffen.

Oog is gevallen op de Rial Milano's. Hetzer heeft ze al eens onder zijn GL gehad dacht ik? De donkere kleur (black-chrome) past perfect bij de kleur van de auto. Wil de bandenmaat 195/50R16 en dan is 6,5J een goede combinatie. Alsmede maximaal 5mm van de ET afwijken. Standaard is die 43, dus maximaal een ET van 38. Geloof dat ik ze momenteel al tegenkom voor 4 stuks in de juiste kleur voor €269,- per 4. Komen er nog wel degelijke banden bij.

Heb al rond gekeken naar welk merk/type band er omheen zou moeten komen. Hier twijfel ik nog over. De Continental PremiumContact 2 voldoen prima, maar worden luidruchtiger als ze voor meer als 50% versleten zijn, helaas. Vredestein Sportrac 3 kwam recent als beste uit de test qua grip op droog en nat wegdek, schijnen ook net wat meer te slijten en iets meer geluid te maken. Kan echter nog geen tests vinden van de nieuwe Vredestein Sportrac 5 banden. Die hebben vergelijkbaar profiel als de Conti's. Lijkt mij de ideale band tussen grip, geluid en duurzaamheid. Hollands glorie!

news05242-620.jpg



Wat hebben jullie allemaal als merk/type zomerband in gebruik? En wat zouden aanraders zijn?
De maat moet 195/50R16 worden. Kan iemand een test van de Vredestein Sportrac 5 vinden? :crazy: Besparen op banden gaat er bij mij niet in, dus een A-merk. Kan enorm in de lach schieten als ik prachtige velgen zie met een merk band er omheen waarvan ik nog nooit gehoord heb, of de naam niet uit kan spreken. :rolleyes: Mijn buurman kwam met Yokohama's C.drive 2 op de proppen. ANWB testte ze als zeer goed. Identiek aan Conti's op droog wegdek en zelfs de beste score op nat wegdek uit het gehele testveld! Enige minpuntje was een iets hogere slijtage. Maar dat komt voor mij op een 2e plaats. En laat die band er nu net niet zijn in de gewenste maat..
 

wanderer

Senior Member
sjonge jonge, een topic over velgen. beginnen ze over zomerbanden te zeveren, terwijl de winterbanden nog voorbij moeten komen, enfin chaos alom
 

laagvlieger

Forumguru
Ik kan je een tip geven, kijk ook eens naar het merk Fulda. Een wat onbekend duits merk maar met banden die goed scoren in de tests. De Fulda Ecocontrol is er in die maat die jij wil. En om bij het 'Greenline' concept te blijven :tongue: ... Maar met een prijs die veel lager liggen dan de grote merken.

Verder heb ik alleen ervaring met Bridgestone Turanza in de maat 195/55/15. Die is heel goed op nat en droog en slijt bijna niet, maar daar tegenover staat veel geluid en een zeer stugge band.
 

Noord26

Forumguru
Met winterbanden in dit huidige regen-weer heb je een minder grip als goede zomerbanden. En juist in deze tijd denkt iedereen aan winterbanden, terwijl menig bandenboer zijn voorraad zomersloffen dan voor een leuke prijs de deur uit doet. ;) Winterbanden heb ik ook al in bezit..

Inmiddels heb ik velgen in bestelling staan, om maar gehoor te geven aan wanderer.. Worden de Rial Milano's, 16" black chrome. Icm Continental Premium Contact 2 195/50R16. De huidige bevallen nog steeds prima. Na bekijken van de huidige PremiumContact 2 banden (185/6-R15) bleken er wat kleine steentjes in de groeven van de band aanwezig te zijn die wat rijgeluid veroorzaakten. En ze komen op menig bandentest als beste naar boven drijven. Totaalprijs is onder €700,- gebleven, all-inn.

@ Laagvlieger: ik heb idd de betere banden van B-merken overwogen. Maar als je een beetje rond zoekt scheelt het vrijwel niets met de echte A-merken in de aanbieding en die B-merken worden nooit als beste getest. Vandaar mijn keuze om toch voor alleen A-merken te kiezen. Die paar euro per band weegt niet op tegen wat het belangrijkste onderdeel is van je auto met jou en met de weg.

Wanderer let op, een velgen-foto (en een bandenfoto).

RIAL_MILANO-2.JPG

continental_contipremiumcontact2__.jpg
 

Noord26

Forumguru
Bij een bandenboer in Eindhoven (ligt natuurlijk ook niet ver vanaf de Belgische grens..) genaamd LaFaire. Waren voor hem de laatste set van deze velgen, wellicht heeft dat geholpen met de totaalprijs. Lokale banden/velgenboeren konden niet onder de €825,- komen voor exact dezelfde opstelling. Onder de €700,- ging wel lukken, maar dan moest ik kiezen voor het 'huismerk' banden. In feite dus van huismerk naar Continentals gegaan tegen dezelfde prijs. Een beetje rond vragen scheelt een hoop.

Met banden op internet bestellen en lokaal laten monteren heb ik geen hoge pet van op. Banden kunnen wel goedkoop zijn, maar veelal is de montage dan behoorlijk aan de prijs en kan men geen leuke totaalprijs maken. Liever alles op 1 adres waar je gewoon langs kunt gaan en waar ze eerlijk zijn omtrent welke banden ze zelf onder hun auto zouden monteren. Hij zei dat hij zelf zou kiezen tussen Conti SportContact 1, Conti PremiumContact 2, of Pirelli Cinturato P1's. Eerlijke taal. ;)

Edit: zaterdag ga ik ze even op pikken. Niet gelijk laten monteren op de auto, maar eerst goed poetsen en in de teflon spray zetten. Denk zelfs dat ik ze pas na de winterperiode ga gebruiken! :eek:
 

Noord26

Forumguru
Idd ook in die kleur! Alleen 1 maatje groter 'krijg' ik eronder.

Zijn ze een beetje makkelijk schoon te houden? Op de foto staat de hele auto vers gepoetst, ter ere van de meeting neem ik aan. En Toyo's of GY Eagle F1's er omheen zo te zien?
 

Fabia

† In Memoriam
Ze zijn redelijk makkelijk schoon te houden. Ik neem een emmertje met sop en een krukje en ga zo de velgen rond. Alleen tussen de spaken moet je ff goed poetsen. Het voordeel is dat je vuil niet zo snel ziet door de antraciete kleur.
 

Noord26

Forumguru
Dat was ook een van de redenen dat ik zelf voor de kleur antraciet op de auto zelf gekozen heb. De keuze qua antraciet kleurige velgen is niet groot. Zeker niet als je eigenlijk 6,5J wilt, een ET-waarde die niet teveel afwijkt van het origineel en niet al te zware velgen.

Zal eens kijken of ik ze kan laten liggen tot na te winter, of dat ze al een vuurdoop krijgen alvorens het winterrubber er weer onder gaat. Is toch afhankelijk van het weer en wisselen doe ik toch zelf.
 

Noord26

Forumguru
Ze hebben toch maar meteen een vuurdoop gekregen. Vrouwelijke helft vond ze mooier als op een foto, dus ze moesten er meteen onder tot het echt tijd wordt voor winterrubber. :xyxthumbs:
Kleurt perfect bij de kleur van de auto. Bandjes Conti's PremiumContact 2 195/50R16 88V.
 

Bijlagen

  • 20121006_131341.jpg
    20121006_131341.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 160
  • 20121006_131353.jpg
    20121006_131353.jpg
    105 KB · Weergaven: 150
  • 20121006_131405.jpg
    20121006_131405.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 148

Noord26

Forumguru
Het merk Rila ken ik niet. :rolleyes:

Onder een rallye groene misstaan ze zeker ook niet! :winkie:

Originele velgen komt iemand morgen al ophalen vanaf het forum. Kreeg al reactie of ik ze ging verkopen, alvorens het daadwerkelijk te hoeven doen.
 

Noord26

Forumguru
Wellicht bij een ander model, maar niet bij een Greenline. Die heeft origineel 185/60R15.

Dan heb je met 205/45R16 een afwijking van -2%. Dat geeft bij 120km/h een extra afwijking van 2,4 kilometer.
Met de gekozen 195/50R16 is de afwijking -0,3%. Dat geeft bij 120km/h een extra afwijking van 0,3 kilometer.

Oftewel 205/45R16 geeft een grotere afwijking. Worden de TSI-tjes niet op een net iets kleinere standaardmaat banden afgeleverd toevallig?
 
Looking good :winkie:

Mooi dat je ook oog voor detail hebt en antraciet metallic boutkapjes voor de finishing touch hebt geplaatst :cool:
 

Noord26

Forumguru
Dat is meer om eventuele diefstal te voorkomen. Er is een tijd geweest dat in de buurt slotbouten ook niet meer hielpen tegen het dievengilde. Deze kapjes zijn natuurlijk ook gemakkelijk te verwijderen met een punttang oid, maar als je die niet bij hebt sta je enorm te prutsen. Bovendien raak ik ze zo ook niet kwijt. Auto staat 's nachts in onze inpandige garage dus op zich zal het wel mee vallen met de diefstal. Maar je weet nooit- en dan helpen de dopjes ook niet. Maakt het wel af idd, zeker omdat ze standaard in die kleur zijn.

Maat van me maakte net nog even vluchtig een foto. Maar dat is dramatische telefoon-kwaliteit. Maar voor het idee:
 

Bijlagen

  • 20121006_200328.jpg
    20121006_200328.jpg
    157 KB · Weergaven: 158

piair1982

Forumguru
@noord26.

Jouw stelling klopt. Inderdaad wijkt de greenline af tov alle andere uitvoeringen.

Ik weet dat de afwijking er is. Op mijn faab heb ik de wintersloffen in de greenline maat.

Moet wel zeggen dat deze dan voller lijkt te staan in de wielkuip dan de 205/45 r 16 wielen.
 
Bovenaan Onderaan