Welke trekhaak zal ik nemen?

AMBIO2

Actief lid
Tja....dat zou zomaar kunnen, ik heb werkelijk geen idee.

Kwam er trouwens afgelopen zaterdag pas achter dat auto is uitgerust met virtual pedal,
na auto twee maand in bezit te hebben.:)
 
Dus wat is de status nu.

ik wil graag voor een Karoq nemen Business Style DSG met Panorama Dak + Trekhaak ivm Caravan.
echter kom ik met de dealer niet verder.

als ik het goed begrijp dan kan het wel als ik achteraf de trekhaak laat monteren?

bij de dealer wordt ik ook niet wijzer?!
 

petertje1970

Actief lid
Ja ik heb achteraf monteren trekhaak en ook panorama dak en mag 1500 kg trekken. Wel heb ik een handbak geen idee of dat invloed hier op heeft ,van een reserve wiel zou je dat ook niet verwachtende
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Gisteren bij de RDW in Den Bosch geweest en ze kunnen voor een kleine 60 euro, via een administratieve handeling, de massa rijklaar gewicht van onze caravan regelen. Daardoor komt de optie van de af fabriek trekhaak dus tot een goede mogelijkheid en daar ben ik blij om. De beslissing voor deze Karoq komt steeds dichterbij....
 

Canon-Eye

Forumguru
Gisteren bij de RDW in Den Bosch geweest en ze kunnen voor een kleine 60 euro, via een administratieve handeling, de massa rijklaar gewicht van onze caravan regelen.
Dit heeft alleen zin indien de totale toegestane maximum massa van auto en caravan groter is dan 3500 kg EN je alleen rijbewijs B (zonder E) hebt. In dat geval is de "papieren" MTM namelijk bepalend. En dat is een vrij serieuze grens, want rijden met een B rijbewijs waar BE vereist is komt neer op rijden zonder geldig rijbewijs, hetgeen heel vervelende gevolgen kan hebben.

Indien de MTM van de caravan op zichzelf groter is dan wat de auto mag trekken is er geen probleem zolang je de caravan zodanig belaadt dat het maximum trekgewicht en de maximum kogeldruk van de auto niet worden overschreden. Bij de caravan telt dan alleen de massa gemeten onder de as(sen), de kogeldruk hoort bij de belading van de auto. In dit geval is rijbewijs B wel voldoende voor ALLE combinaties tot 3500kg MTM.
 

De Stip

Forumguru
Ik heb rijbewijs A tm F, dus dat loopt wel los. Dank voor je uitleg en de moeite die je neemt om het op te schrijven. Bij een routine controle zou men zonder weegbrug uit kunnen gaan van de papieren waardes en dan overschrijdt ik de TMM met 50 kg. Bij een ongeluk kan men toch moeilijk alle delen van de caravan en belading bij elkaar gaan harken, om er een geldig totaal gewicht van de belading mee te bepalen? Maar goed, we gaan ervan uit dat het allemaal goed gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een routine controle zou men zonder weegbrug uit kunnen gaan van de papieren waardes
Nee, dat kan nou juist niet. Een vermoeden van een mogelijke gewichtsoverschrijding alleen op basis van de papieren mogelijkheid telt niet, dus als men vermoedt dat er daadwerkelijk een waarde wordt overschreden zal men dat ook moeten vaststellen aan de hand van een meting.
Voor wat betreft de eventuele (on)bevoegdheid om een bepaalde combinatie te besturen ligt het anders. Die regels zijn helder genoeg en gebaseerd op de papieren mogelijkheden, niet op de werkelijke massa's.
 

Frenkie

Forumguru
Houdt zeker rekening met wat er op deze papieren staat. Als er op het pasje van de auto staat maximaal 1200 kg trekgewicht en op het pasje van de aanhanger 1250 kg maximale belasting mag je deze aanhanger dus NIET achter de auto hangen. Heeft weinig met een weegbrug of wat dan ook te maken. Als er inderdaad vermoed wordt dat je er boven zit zal er gewogen worden.
Ik heb zelf nu de 1.5TSI handgeschakeld gekozen zonder Varioflex stoelen en zonder panoramadak om het trekgewicht niet naar beneden te halen. Volgens de brochures en common sense zou dus het trekgewicht op 1500 kg moeten blijven. De eerder genoemde opties brengen het trekgewicht naar beneden, maar misschien maar met 100 kg per stuk, mogelijk niet ineens naar 1200 kg. Dit vraagstuk kan ik verder ook niet beantwoorden. Weet wel dat ik mijn aanhanger van max 1300 kg zo mag trekken met B rijbewijs (aangezien de maximale massa van de trein niet boven de 3500 kg uit komt).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als er op het pasje van de auto staat maximaal 1200 kg trekgewicht en op het pasje van de aanhanger 1250 kg maximale belasting mag je deze aanhanger dus NIET achter de auto hangen.
Dit is niet in ovreenstemming met wat hier op het forum inmiddels al talloze keren is beschreven.
Ik ga het niet nóg een keer uittikken - kijk zelf maar hier. Die doen al een tijdje mee en weten wel zo ongeveer waar ze het over hebben. Het betreffende wetsartikel staat er trouwens bij evenals een "toelichting in normaal Nederlands"; lees het (even doorscrollen) en laat het rustig op je inwerken.

Eén citaat van die site (de rode onderstreping is van mij):
trekgewicht.jpg
 
Laatst bewerkt:
Omdat de trekhaak bij sommige autos in het zicht van de park distance control komt en dan blijft piepen..... Ik vermoed dat het bij de Karoq wel mee valt omdat de pdc sensoren vrij hoog zitten.... Was benieuwd naar ervaringen van anderen...
 

hemi24

Forumguru
Omdat de trekhaak bij sommige autos in het zicht van de park distance control komt en dan blijft piepen..... Ik vermoed dat het bij de Karoq wel mee valt omdat de pdc sensoren vrij hoog zitten.... Was benieuwd naar ervaringen van anderen...

Nooit problemen mee gehad; allemaal met trekhaak én parkeersensoren :
Octavia II combi ('07 én '09); Megane 3 Estate ('12); Ford C-Max ('12); Mazda 6 ('13); Golf 7 variant ('15); 308SW ('15 en '18).

Als je het mij vraagt is het een typische fabel van autoverkopers, om meer geld te kunnen vragen voor een afneembare trekhaak!!!
 
Bovenaan Onderaan