Welke trekhaak zal ik nemen?

De Stip

Forumguru
In de optie lijst bij de nog te bestellen Karoq, kun je voor net geen 800,- een van binnenuit bedienbare trekhaak nemen. Een mooie optie, voor een keurige prijs. En gemak dient de mens. Maar wat blijkt? Hij gaat maar tot typegoedkeuring ivm een toegestane last van 1200kg en dat is 50kg te weinig voor mijn caravan.Als je een trekhaak besteld die bij de dealer word gemonteerd, mag je ineens 1500kg trekken. Technisch veranderd er niets aan de auto volgens mij. De dealer zegt ook, dat als je die afneembare trekhaak van 800,- neemt, dat dan af fabriek de Karoq voorzien is van de juiste koeling enz.

Ik ben sinds het jaar 2001 ik de caravan heb aangeschaft, nog nooit aangehouden en mocht dat wel gebeuren, dan accepteer ik een eventuele bekeuring. Technisch kan de auto het makkelijk aan, het is puur een regeltje tekst. En veel zwaarder dan 1200kg is de caravan inclusief belading nooit.

Wat zeggen jullie?
 

hemi24

Forumguru
En veel zwaarder dan 1200kg is de caravan inclusief belading nooit.

Wat is dan je probleem?!?

In dat geval zou ik de auto niet laten 'slopen' door achteraf nog een trekhaak te laten monteren; er gaat niets boven af-fabriek montage!!!
 

De Stip

Forumguru
Die 50kg zal me toch inderdaad de kop niet gaan kosten met de marge in het achterhoofd? En ja, ik vind de af fabriek optie ook het mooist, het handigst en lijkt me prima.
 

CDK

Forumguru
Is het in NL niet mogelijk om het trekgewicht te verhogen bij de RDW?
Ik weet dat in Duitsland bij de Kodiaq RS met 240 pk het trekgewicht op papier aanpasbaar is van 1750 naar 2500kg. Met de nieuwe WLTP test voor de uitstoot zijn alle trekgewichten verlaagd lijkt het wel :cry: Wat sowieso wel kan is het max gewicht van je caravan laten aanpassen naar beneden, terug keuren dus. Dan klopt het op papier wel weer. Ik zou niet met een combinatie op pad gaan die officieel niet kan. Bij schade krijg je namelijk een hele leuke uitdaging met je verzekeringsmaatschappij en die gaat niet uitkeren :nono:
 

XanderVR

Actief lid
Het verlaagde trekgewicht bij de wegklapbare trekhaak is enkel bij een combinatie van diverse opties.
Ik heb hier zelf ook goed naar moeten kijken want onze caravan weegt 1300kg.
Ik weet niet welke uitvoering van de Karoq je aan het bekijken bent of interesse in hebt?
Uit de prijslijst: (Business, vanaf 1 januari)
Trekhaak wegklapbaar
  • Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Reservewiel (standaard op Style Business) én Elektrisch bedienbaar panoramadak op 1.5 TSI 110kW en 1.6 TDI 85kW
  • Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Reservewiel (standaard op Style Business) én VarioFlex achterstoelen op 1.5 TSI 110kW en 1.6 TDI 85kW
  • Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Variabele bagageruimtevloer én Elektrisch bedienbaar panoramadak op 1.6 TDI 85kW
 

XanderVR

Actief lid
@De Stip ja het is goed opletten, want zulke zaken komen in een configurator noet zo snel aan het licht.
Im heb de Style Business besteld, en dus vielen er meteen een drietal opties af :thumbsdown:
 

hemi24

Forumguru
@De Stip ja het is goed opletten, want zulke zaken komen in een configurator noet zo snel aan het licht.
Im heb de Style Business besteld, en dus vielen er meteen een drietal opties af :thumbsdown:

Technisch gezien 2!

Aangezien de Style Business standaard een reservewiel heeft geldt :

Variabele bagageruimtevloer
- Let op: niet mogelijk i.c.m. reservewiel, VarioFlex achterstoelen en niet mogelijk op 1.6 TDI 85kW​
 

XanderVR

Actief lid
Technisch gezien 2!

Aangezien de Style Business standaard een reservewiel heeft geldt :

Variabele bagageruimtevloer
- Let op: niet mogelijk i.c.m. reservewiel, VarioFlex achterstoelen en niet mogelijk op 1.6 TDI 85kW​
Touché :D
Het is nog vroeg he :tegek:

Maar wellicht kan @De Stip wat met de info.
 

Kwark

Senior Member
Heb voor een 1.5 dsg gekozen. Zonder varioflex of panoramadak. Met af fabriek wegklapbare trekhaak.
Op kenteken staat 1.500 kg trekgewicht.

Dat hou ik dan ook maar aan.
 

De Stip

Forumguru
De Sportline 1.5TSI DSG is alleen te verkrijgen met 1200kg trekgewicht, welke configuratie je verder ook neemt. Pano maakt geen verschil en varioflex is niet leverbaar op deze uitvoering. Er zit dus niets anders op, dan mocht ik voor de Karoq in de door mij bedachte uitvoering kiezen, dat ik het gewicht van de caravan bi het RDW laat aanpassen. Het is maar 50kg en de auto kan zat meer trekken lijkt me.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bedenk dat dit wettelijk niet is verplicht. Het werkelijke gewicht is leidend, niet het gewicht op papier. Maar velen doen het toch, dit om ieder misverstand uit te sluiten.
Heb het zelf ook gedaan, van 1450 naar 1300 kilo. Leasemaatschappij wilde anders geen groene kaart voor de caravan afgeven. Terwijl je wettelijk toch echt niet in overtreding bent, mits je maar onder de 1300 kilo blijft (in mijn geval).

Heb het met mijn eerdere privé Scenic (1300 kilo) en mijn vorige caravan (1350 kilo) echter nooit gedaan.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Leasemaatschappij wilde anders geen groene kaart voor de caravan afgeven.
Waar bemoeit die leasemaatschappij zich mee?
In de eerste plaats wordt een groene kaart afgegeven door de verzekeraar en niet door de leasemaatschappij. Ik heb ook nog nóóit een verzekeraar meegemaakt die zich afvraagt wat je precies achter de auto hangt - die F stond altijd standaard op de groene kaart. En als ze er al naar zouden vragen, dan is ook een bagagewagentje al voldoende om een F op de groene kaart noodzakelijk te maken. Wat jij er vervolgens achter hangt doet verder niet terzake, zolang je aan de wet blijft voldoen; daarbij telt het werkelijke gewicht zoals hierboven al is vermeld en niet het papieren gewicht.

Het trekgewicht van mijn Seat is 1100 kg (van de Fabia was het maar 1000 kg) en we heben de caravan in 2015 doelbewust gekocht met een 1200kg as. De MTM verlagen bij de RDW kost geld - en dat dan nog een keer als je hem later weer wilt verhogen omdat er een andere auto wordt gekocht die meer mag trekken. Gaan we dus niet doen.
 

Cordoba

Forumguru
Als de wet recent niet is veranderd, geldt het maximum toegelaten gewicht van de aanhanger. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met een lege aanhanger met toegelaten maximum gewicht van 3000 kilo niet mag rijden achter je Skoda, zelfs niet als de lege aanhanger maar 500 kg zou wegen. Als het feitelijke gewicht de wettelijke maatstaf zou zijn, zou terugkeuren ook geen enkel nut hebben, dan zou je alleen moeten zorgen dat je onder het maximum trekgewicht blijft, maar dat is niet anders als de aanhanger/caravan is teruggekeurd op een lager max. gewicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de wet recent niet is veranderd, geldt het maximum toegelaten gewicht van de aanhanger.
Caravantrekker.nl beweert iets heel anders...
Op de tablet zoekt en citeert het niet handig en ik heb nu geen zin om de laptop op te gaan starten, dus ik ga nu niet op wetten.nl graven. Maar voorlopig ga ik er maar vanuit dat ze daar wel zo'n beetje weten hoe het zit.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Als de wet recent niet is veranderd, geldt het maximum toegelaten gewicht van de aanhanger. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met een lege aanhanger met toegelaten maximum gewicht van 3000 kilo niet mag rijden achter je Skoda, zelfs niet als de lege aanhanger maar 500 kg zou wegen. Als het feitelijke gewicht de wettelijke maatstaf zou zijn, zou terugkeuren ook geen enkel nut hebben, dan zou je alleen moeten zorgen dat je onder het maximum trekgewicht blijft, maar dat is niet anders als de aanhanger/caravan is teruggekeurd op een lager max. gewicht.

Dit geldt alleen als je bijvoorbeeld niet het juiste rijbewijs hebt. Ik heb BE. Ik mag dus zonder problemen met mijn huidige Astra (max. trekgewicht 1300 kilo) rijden met mijn Kip welke eerst op kenteken stond met een maximale massa van 1450 kilo. Uiteraard mag de Kip niet zwaarder beladen zijn dan 1300 kilo.

Terugkeuren is altijd nodig indien je alleen een B rijbewijs hebt en je hebt een auto + caravan waarvan de maximale toegelaten massa van de auto (maximaal treingewicht) + het maximale gewicht van de caravan (F.2) hoger is dan 3500 kilo. Let op: hier is het dus wel theoretisch. Ook als het totale gewicht niet boven de 3500 kilo komt, ben je toch in overtreding.

Bottom line: ik heb het toen dus wel gedaan, terwijl ik gewoon BE had, maar ik was het wettelijk niet verplicht.
 
Bovenaan Onderaan