Welke trekhaak zal ik nemen?

Canon-Eye

Forumguru
Mogelijk zijn mensen bang voor discussies met buitenlandse koddebeiers - wat ook op caravantrekker.nl trouwens wordt genoemd als grond om misschien toch maar te laten "terugkeuren" (verkeerde term trouwens, het is een puur administratieve handeling war geen keuring aan te pas komt).
Ik heb niet zo'n angst voor die discussie, het is gewoon regelgeving die EU-breed geldt dus ook die vreemde veldwachter zal uiteindelijk in het stof bijten...
 

Rallye

Forumguru
In de optie lijst bij de nog te bestellen Karoq, kun je voor net geen 800,- een van binnenuit bedienbare trekhaak nemen. Een mooie optie, voor een keurige prijs. En gemak dient de mens. Maar wat blijkt? Hij gaat maar tot typegoedkeuring ivm een toegestane last van 1200kg en dat is 50kg te weinig voor mijn caravan.Als je een trekhaak besteld die bij de dealer word gemonteerd, mag je ineens 1500kg trekken. Technisch veranderd er niets aan de auto volgens mij. De dealer zegt ook, dat als je die afneembare trekhaak van 800,- neemt, dat dan af fabriek de Karoq voorzien is van de juiste koeling enz.

Ik ben sinds het jaar 2001 ik de caravan heb aangeschaft, nog nooit aangehouden en mocht dat wel gebeuren, dan accepteer ik een eventuele bekeuring. Technisch kan de auto het makkelijk aan, het is puur een regeltje tekst. En veel zwaarder dan 1200kg is de caravan inclusief belading nooit.

Wat zeggen jullie?

Ik ben het overigens niet met je eens dat de auto technisch hetzelfde is met een wegklapbare OEM-trekhaak als met een gewone after market trekhaak. Zo’n wegklapbare is veel gecompliceerder en zit wellicht anders gemonteerd dan OEM. Misschien weegt hij meer dan een gewone; gewicht dat ook nog eens achter de achteras zit. Voor het minder toegestane trekgewicht zou dat, zeker bij een van zichzelf al minder stabiele (want hoge en soepel geveerde), Karoq best wel eens de technische reden voor het lagere trekgewicht kunnen zijn. Waar is jouw conclusie “Technisch kan de auto het makkelijk aan, het is puur een regeltje tekst” op gebaseerd? Immers: het niet opnemen van zo’n regeltje tekst is voor een fabrikant altijd makkelijker dan het wel opnemen. De neiging zou dus zijn om zo weinig mogelijk regeltjes op te nemen. Als er dus wel een regel wordt opgenomen is daar een reden voor. Dat is mijn “educated guess”.
Daarbij valt overigens niet uit te sluiten dat de reden toch niet gelegen is in de techniek, maar meer in de krochten van de WLTP zit bijvoorbeeld. Maar jouw conclusie lijkt erg vlot getrokken en enkel gebaseerd op een deel van de mogelijke oorzaken, zoals de aangepaste koeling.

Ik vraag mij daarbij af of je bij de RDW zo maar voor elke auto het trekgewicht kunt laten verhogen, zeker gezien de mogelijk meer technische reden voor het lager toegestane gewicht dan jij denkt. Moet je dat niet tevoren bij de RDW checken?
 

De Stip

Forumguru
Inderdaad Rally, ik baseer mijn mening op de uitleg van diverse Skoda dealers. Die snappen er ook niets meer van, sinds dat WLTP zijn intrede heft gedaan.
Een open dak, af fabriek, maakt nu dat de auto's minder mogen trekken dan voorheen. Nou, leg mij maar uit wat de technische verschillen zijn tussen de beide auto's en natuurlijk is dat iets meer als alleen het open dak. Er zullen hier en daar wel wat verstevigingen aangebracht zijn, maar toch niet dat de auto in kwestie opeens 300kg minder zou mogen trekken. Overigens geldt dat bij de diesel variant opeens weer niet....
 

Daydreamke

Actief lid
Wij hebben maandje geleden ook prijs gevraagd bij ons lokale dealer voor een karoq. 1.5tsi dsg 150pk kan of beter gezegd mag in België 1500kg trekken.
We zijn uiteindelijk voor een kodiaq gegaan. Prijs verschil met de karoq was maar kleine 2500€ + hoger sleep gewicht (1800kg) + met opties die er standaard op zaten bij de style versies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Rallye

Forumguru
Een open dak, af fabriek, maakt nu dat de auto's minder mogen trekken dan voorheen. Nou, leg mij maar uit wat de technische verschillen zijn tussen de beide auto's en natuurlijk is dat iets meer als alleen het open dak. Er zullen hier en daar wel wat verstevigingen aangebracht zijn, maar toch niet dat de auto in kwestie opeens 300kg minder zou mogen trekken. Overigens geldt dat bij de diesel variant opeens weer niet....

Wij hebben geen zicht op de redenen om bij sommige extra’s het trekgewicht te verlagen. De dealer ook niet. Bovendien wordt het volgen van de redenering achter de verlaging enigszins bemoeilijkt doordat Skoda niet consequent lijkt te handelen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat Skoda dit zonder reden doet. Jij lijkt te zeggen dat de technische veranderingen die bij sommige extra’s (Flex-leuning, panodak, opklapbare trekhaak) niet “erg” genoeg zijn om 300kg minder trekgewicht de rechtvaardigen. Dat lijkt mij vreemd. Waarom zou Skoda zich deze extra moeite op de hals halen als het niet nodig is? Pesterij voor de klant die een dure extra bestelt? Dat geloof ik niet.
 

hemi24

Forumguru
Wij hebben geen zicht op de redenen om bij sommige extra’s het trekgewicht te verlagen. De dealer ook niet. Bovendien wordt het volgen van de redenering achter de verlaging enigszins bemoeilijkt doordat Skoda niet consequent lijkt te handelen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat Skoda dit zonder reden doet. Jij lijkt te zeggen dat de technische veranderingen die bij sommige extra’s (Flex-leuning, panodak, opklapbare trekhaak) niet “erg” genoeg zijn om 300kg minder trekgewicht de rechtvaardigen. Dat lijkt mij vreemd. Waarom zou Skoda zich deze extra moeite op de hals halen als het niet nodig is? Pesterij voor de klant die een dure extra bestelt? Dat geloof ik niet.

Toch is het zo; verlaging van trekgewicht komt niet voort uit een technische beperking, enkel uit een onbenullige meetcyclus...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Zou het kunnen dat dit met energiezuinigheid te maken heeft? Meer trekgewicht is hoger verbruik en dus andere klasse. Om alle uitvoeringen in dezelfde klasse te houden, kan het max. trekgewicht worden verlaagd.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad Rally, ik baseer mijn mening op de uitleg van diverse Skoda dealers. Die snappen er ook niets meer van, sinds dat WLTP zijn intrede heft gedaan.
Een open dak, af fabriek, maakt nu dat de auto's minder mogen trekken dan voorheen. Nou, leg mij maar uit wat de technische verschillen zijn tussen de beide auto's en natuurlijk is dat iets meer als alleen het open dak. Er zullen hier en daar wel wat verstevigingen aangebracht zijn, maar toch niet dat de auto in kwestie opeens 300kg minder zou mogen trekken. Overigens geldt dat bij de diesel variant opeens weer niet....

Ik denk dat het enerzijds met het extra gewicht van het glazen dak zelf te maken heeft, en dan nog de extra verstevigingen op andere plekken, dus dat gewoon het totaalgewicht van de auto gelijk blijft (waar bijv. zaken als de remmen ook op gedimensioneerd zijn). Ik denk wel dat men voor bijvoorbeeld de panoramadaken wat extra marge heeft ingebouwd om op safe te spelen.
 

hemi24

Forumguru
Volgens de diverse dealers schijnt het te maken hebben met opties die o.a. de aërodynamica of gewicht negatief zouden beïnvloeden.
Voor een trekhaak of een panoramadak kan ik me daar enigszins iets bij voorstellen.

Trekhaak en carrosserie is verder niets anders dan een zwaarder gemotoriseerde uitvoering, dus daar zit de beperking in technische zin niet in...
 

Cordoba

Forumguru
@RichTrip Voor het rijbewijs geldt inderdaad het maximum toegelaten totaal gewicht van de aanhanger, zie deze link. Ik heb ook even geprobeerd om de wettelijke eisen voor aanhangers op te zoeken, maar alleen een onleesbaar document vol met artikelnummers van wetten gevonden, waar je door alle juridische termen en verwijzingen al direct geen idee meer hebt, waar dat over gaat.
 

hemi24

Forumguru
In het kader van verwarrende teksten :

Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
En dan is het helemaal niet te bevatten dat je E bij B vroeger cadeau kreeg. Zelfs als je het nu via de officiële weg behaald door er examen voor te doen, dan heb je nog steeds een beperkende factor t.o.v. het gratis E rijbewijs wat je oma van 83 ooit in een grijs verleden cadeau heeft gekregen..... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
Oma wil ook wel eens op vakantie..!


dsc05986.jpg
 

petertje1970

Actief lid
Tja toen ik eind vorig jaar bezig was met me nieuwe auto samen te stellen was het geen probleem zei de dealer die het 3x had nagevraagd bij Pon een Karoq met panorama dak en wegklapbare trekhaak en dan een trekgewicht van 1500 kg met een 1.5 TSI motor.
In januari zat ik de prijslijst 2019 te lezen:koffie: stonden er hele andere dingen HET KON NIET :sterretjes: Contact gehad met de dealer en ja hoor Pon melden dat de regels waren verandert:banghead:.

Nou ik heb het voor mij eigen simpel gehouden ik wilden: 1 het panorama dak en 2 1500 kg trekken.
Ik laat er achteraf een vaste trekhaak opzetten geen afneembare (die haal ik er toch niet af)

De voordelen 1 leasebedrag wordt lager,2 voor de mensen die niet zo goed kunnen inschatten met inparkeren dan kommen ze eerst de trekhaak tegen:deuk:, en ik stoor me niet aan de trekhaak heb al 20 jaar een vaste trekhaak en vindt het prima zo.
Nog 17 weken wachten en dan moet hij er wezen :yeehaa::cheer::yeah:
 
Laatst bewerkt:

AMBIO2

Actief lid
Had van mij, (achterafmontage) ook wel een vaste trekhaak onder gemogen maar scheen niet mogelijk te zijn.
Alleen wegklapbaar, vraag me niet waarom.
 

Canon-Eye

Forumguru
voor de mensen die niet zo goed kunnen inschatten met inparkeren dan kommen ze eerst de trekhaak tegen
Ik geef ook de voorkeur aan een vaste trekhaak. Had ik al in de jaren '70, toen ik nog 2x daags in de spits via het veer Maassluis-Rozenburg moest overvaren. Voelde toch regelmatig een zetje omdat men die pont zo vol mogelijk wilde proppen, maar kon rustig m'n krant blijven lezen en hoefde niet te gaan kijken naar eventuele bumperschade...
 

hemi24

Forumguru
Had van mij, (achterafmontage) ook wel een vaste trekhaak onder gemogen maar scheen niet mogelijk te zijn.
Alleen wegklapbaar, vraag me niet waarom.

Pure verkoopnonsens...

Als ik de prijzen in de Skoda-webshop zo zie snap ik die dealer wel!
:pieker:

Screenshot_20190226-190356_Chrome.jpg
 

AMBIO2

Actief lid
Dan weet je meer dan ik, dealer moest trekhaak zelf betalen dussss......
Kans lijkt me erg klein dat hij mij de duurste trekhaak monteert terwijl ik heb
aangegeven dat vaste trekhaak voor mij volstaat.
 
Bovenaan Onderaan