Welke opties heb je laten activeren bij je dealer?

@Dirk-Jan: Je hebt het uit laten zetten, maar het lijkt je wel aardig? Die begrijp ik even niet :)

Ik vind het soms wel vervelend als er mensen zijn die zonder verlichting rijden. Naar mijn mening kost het niets meer of minder om het te voeren maar het brengt toch wat meer veiligheid met zich mee omdat iedereen in principe te zien is. Bij mij is verlichting net zo iets als een gordel, zou je eigenlijk moeten verplichten. Zou geen reden kunnen verzinnen om het juist uit te zetten overdag :)
 
Motorrijders vallen minder op als auto's overdag hun lichten aanhebben. Ook fietsers worden minder zichtbaar, omdat de lampen van auto's de aandacht trekken.

Zou een reden kunnen zijn om overdag géén licht aan te doen.
 
Maar een motor heeft naar mijn idee ook verlichting toch? Dus wanneer zij ook met verlichting rijden is er toch geen probleem meer? En uiteraard vallen auto's met lichten meer op dan objecten zonder licht. Dat is in het donker ook zo, daarom moet die verlichting in het donker dus aan. Overdag is de aantrekking wel minder dan wanneer het schemert of donker is.


@Physics: true. :)
 
Omdat een motor altijd licht aan heeft en auto's in het verleden niet viel een motor extra op, ondanks z'n kleine oppervlakte en evt snelheid. Kijk op motor-forums daar is niemand blij met al die auto's die overdag ook ineens met verlichting moeten rijden.

Dit is echter niet waarover het draadje gaat, dus misschien niet al te veel over uitweiden.
 

Snoopy

Lid
Ik wil hier wel even aantekenen dat het brandstofverbruik omhoog gaat als er licht gevoerd wordt.
Een aantal jaren geleden was er ook een minister die het voeren van licht overdag wilde verplichten, maar ze herriep dat toen haar werd duidelijk gemaakt dat het nationale brandstofverbruik hiermee enige procenten zou stijgen.
Energie komt namelijk niet uit het niets.
 

namleop

Actief lid
De dagrijverlichting is inderdaad zuiniger dan dimlicht, de lampen zelf zijn minder sterk, en je spaart de achterverlichting uit. Voor mij is het ook erg wennen om de verlichting uit te laten bij de start, want dat is echt een automatisme geworden.
Wel heb ik de lampen vaak aan omdat anders de tellers zo donker zijn, ik vind de witte verlichting zo mooi.

Maar die dagrijverlichting is ook zonder de dealer aan en uit te zetten, kijk maar even in de handleiding.

@orange.x: de middelste stand is stadslicht, is verboden te voeren zowel overdag als 's nachts. Ben met je eens dat de achterlichten beter ook kunnen branden, maar ja dan is het voordeel weer voor een groot deel weg.
 

FredV

Banned
- Tussenschakelaar ( middelste ), niet goed op gelet eigenlijk, maar de koplampen stonden aan en achter, alleen diende de voorkant niet voor verlichting, alleen om gezien te worden volgens mij.

Zou denk ik wel handig zijn als bij dagrijverlichting dus ook de achterlampen gewoon branden.
De tussenschakelaar is de stadslichtverlichting, die je ook links of rechts aan, kunt gebruiken als parkeerlicht.
En ja, achterlichten icm dagrijverlichting zou handig zijn.

Ben benieuwd naar het lijstje van je dealer.
 
Waarom zit er stadsverlichting op als het verboden is. En waarom is het voeren van achterverlichting verboden bij gebruik van dagrijlichten? Ik snap er nu geen snars meer van :tongue:
 

FredV

Banned
Ach ik heb de schakelaar gewoon op auto staan verder zal het me een worst wezen.
Ja Corsaar, bij jouw Yeti wel, bij ons zit die er niet op.
wij hebben de stand 0, dan kun je met dagrijlichten rijden;
stand stadslichten en stand dim/grootlicht
Dus wij hebben ook geen mogelijkheid van coming home of zo dat de verlichting na het afsluiten van de portieren uitgaat. (tenzij dit door de dealer geactiveerd kan worden )
 

FredV

Banned
maar wel tijdens het rijden, als je overdag verlichting voert moet dat minstens dimlicht zijn. een uitzondering is speciale dagrijverlichting.
Das raar, ik mag dus overdag ZONDER verlichting rijden,( of met alleen dagrijverlichting, of met dim/grootlicht), maar niet met stadslichten?
 

peperskoda

Forumguru
Dagrijverlichting is ooit bedacht uit het oogpunt van zuiniger rijden. Nu branden er slechts 2 lampen en wanneer je de achterlichten mee zou laten branden is dat minimaal het dubbele en dat scheelt dus in het brandstofverbruik. Dat is ook de reden waarom er een verbod is op de combinatie dagrijverlichting en achterlichten.
Ik heb ooit in een Duits blad een test gezien waarin het verschil werd gemeten in het verbruik tussen een auto met het licht aan en eenzelfde auto zonder verlichting. Er kwam toen uit dat het verschil ongeveer 0,3l/100km bedroeg. In mijn ogen is dat niet echt veel, maar als je deze rekensom loslaat op het totale wagenpark dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
 
maar wel tijdens het rijden, als je overdag verlichting voert moet dat minstens dimlicht zijn. een uitzondering is speciale dagrijverlichting.

Dit is absolute onzin! :biggthumpdown:
Wanneer overdag verlichting wordt gevoerd mag dat gewoon stadslicht zijn. Stadslicht mag níet worden gevoerd onder omstandigheden zoals nacht, mist e.d.
Dan moet minimaal dimlicht worden gevoerd.

Achterverlichting moet altijd branden wanneer stads- dim- of grootlicht worde gevoerd. (art. 32 RVV)
 
Bovenaan Onderaan