turboturbo
Forumguru
Bedankt voor de uitleg! Dat was precies wat ik me nou af vroeg Erik!
@Rosinfield die horror verhalen zijn allemaal echt gebeurd. Tom van HBT techniek heeft 3 x een versleten onderdeel van een paar TSI en een TDI motoren bewaard (ik dacht een kettingspanner of -geleider) 1 x diesel die met longlife olie heeft gereden en 2 x benzine, een die longlife heeft gehad en 1 die niet-longlife heeft gehad. Daaraan is te zien dat de diesel prima longlife kan hebben. Die was schoon (uitleg was: lagere bedrijfstemperatuur dan benzine, de olie kan nergens verbranden) Het onderdeel van de benzine motor dat op longlife heeft gelopen laat aangekoekte verbrande olie zien: de dunnere longlife olie (die er ook nog eens langer mee moet) heeft zo voldoende kans om verbrande deeltjes af te zetten. De niet-longlife olie was wel weer netjes schoon, evenals de diesel variant. De niet-longlife hoeft minder lang mee en je kan een dikkere viscositeit kiezen zoals @ertromp heeft uitgelegd die op de hogere bedrijfstemperatuur dikker blijft en van wat ik ervan begrepen heb: daardoor minder kans heeft om te heet te worden en te verbranden en die roetdeeltjes af te zetten.
Verschillende forumleden die bij hem zijn geweest hebben dezelfde uitleg gehad en hebben die spanners gezien waaronder ertromp ook. Dus het zijn geen fabels.
correct me if i'm wrong.
En dat is nu precies niet interessant voor de gebruiker, of die emissie waarden gehaald worden. Maar (wat mij betreft tenminste) levensduur van de motor (en turbo)! En hoe je zo lang mogelijk een schone motor houdt...Er zijn dus meerdere alternatieven maar zet je de auto op een testbank dan zul je de emissiewaarden bij koude start niet meer halen tov die 0W20 olie die voldoet aan de VW 508 00 specificaties.
@Rosinfield die horror verhalen zijn allemaal echt gebeurd. Tom van HBT techniek heeft 3 x een versleten onderdeel van een paar TSI en een TDI motoren bewaard (ik dacht een kettingspanner of -geleider) 1 x diesel die met longlife olie heeft gereden en 2 x benzine, een die longlife heeft gehad en 1 die niet-longlife heeft gehad. Daaraan is te zien dat de diesel prima longlife kan hebben. Die was schoon (uitleg was: lagere bedrijfstemperatuur dan benzine, de olie kan nergens verbranden) Het onderdeel van de benzine motor dat op longlife heeft gelopen laat aangekoekte verbrande olie zien: de dunnere longlife olie (die er ook nog eens langer mee moet) heeft zo voldoende kans om verbrande deeltjes af te zetten. De niet-longlife olie was wel weer netjes schoon, evenals de diesel variant. De niet-longlife hoeft minder lang mee en je kan een dikkere viscositeit kiezen zoals @ertromp heeft uitgelegd die op de hogere bedrijfstemperatuur dikker blijft en van wat ik ervan begrepen heb: daardoor minder kans heeft om te heet te worden en te verbranden en die roetdeeltjes af te zetten.
Verschillende forumleden die bij hem zijn geweest hebben dezelfde uitleg gehad en hebben die spanners gezien waaronder ertromp ook. Dus het zijn geen fabels.
correct me if i'm wrong.