Welke olie

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor de uitleg! Dat was precies wat ik me nou af vroeg Erik!
Er zijn dus meerdere alternatieven maar zet je de auto op een testbank dan zul je de emissiewaarden bij koude start niet meer halen tov die 0W20 olie die voldoet aan de VW 508 00 specificaties.
En dat is nu precies niet interessant voor de gebruiker, of die emissie waarden gehaald worden. Maar (wat mij betreft tenminste) levensduur van de motor (en turbo)! En hoe je zo lang mogelijk een schone motor houdt...

@Rosinfield die horror verhalen zijn allemaal echt gebeurd. Tom van HBT techniek heeft 3 x een versleten onderdeel van een paar TSI en een TDI motoren bewaard (ik dacht een kettingspanner of -geleider) 1 x diesel die met longlife olie heeft gereden en 2 x benzine, een die longlife heeft gehad en 1 die niet-longlife heeft gehad. Daaraan is te zien dat de diesel prima longlife kan hebben. Die was schoon (uitleg was: lagere bedrijfstemperatuur dan benzine, de olie kan nergens verbranden) Het onderdeel van de benzine motor dat op longlife heeft gelopen laat aangekoekte verbrande olie zien: de dunnere longlife olie (die er ook nog eens langer mee moet) heeft zo voldoende kans om verbrande deeltjes af te zetten. De niet-longlife olie was wel weer netjes schoon, evenals de diesel variant. De niet-longlife hoeft minder lang mee en je kan een dikkere viscositeit kiezen zoals @ertromp heeft uitgelegd die op de hogere bedrijfstemperatuur dikker blijft en van wat ik ervan begrepen heb: daardoor minder kans heeft om te heet te worden en te verbranden en die roetdeeltjes af te zetten.

Verschillende forumleden die bij hem zijn geweest hebben dezelfde uitleg gehad en hebben die spanners gezien waaronder ertromp ook. Dus het zijn geen fabels.

correct me if i'm wrong.
 

ertromp

Forumguru
Die 15K is ca.
Met 20K per jaar zou ik persoonlijk overstappen op jaarlijks
Tja en je kunt er allerlei statistieken op los laten maar zelf hecht ik wel aan de techniek waarbij een ander die er geen gevoel voor heeft gewoon 2 jaar door rijdt ook zonder problemen maar op de langere termijn er wellicht wel de gevolgen van ondervindt
 

ertromp

Forumguru
Het is en blijft natuurlijk jouw keuze.
Ik zou persoonlijk na 1 jaar rijden (en zeker dan niet die 30K overschrijden) het olie verversen uitvoeren en overgaan op vast interval en dan de 0W40 er in.
 

ertromp

Forumguru
Nee chippen en zeker stage I / II zal zeker niet vereisen dat je over moet gaan op een andere olie. Het is geen 8 / 12 cilinder Ferrari of Lambo
Voor dergelijke motoren worden bijvoorbeeld 10W60 oliën gebruikt zie o.a. de CASTROL EDGE 10W-60
 

hemi24

Forumguru
Waarom overstappen op een olie voor een 15k interval? Lijkt me dat je motor ten aller tijde beter beschermd is met de olie voor de 30k interval!

Waarom concessies doen als het verschil in onderhoud per jaar maar vier tientjes is..?
 

ertromp

Forumguru
Lijkt me dat je motor ten aller tijde beter beschermd is met de olie voor de 30k interval!
Waarom concessies doen als het verschil in onderhoud per jaar maar vier tientjes is..?

Waar baseer je dat "beter beschermd" en "concessies doen" op?
Die 0W20 is er puur voor de emissie eisen en tja daar doe je dus een concessie op
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maak me trouwens sterk dat het me meer zou kosten. Immers ipv elke 1.5 jaar jaarlijks een beurt. Al zullen die ook anders zijn samengesteld.
 

Rallye

Forumguru
Mijn garage, Vruggink in Halle, heeft alle Octavia's RS die bij hen in onderhoud zijn in principe op 15.000km/jaarlijks staan ivm mogelijk olieverbruik. Daarbij geeft men wel aan dat RS'en in het algemeen wat zwaarder belast worden dan andere Skoda's. Ik ben inderdaad na de eerste beurt (een jaar - 22.000km, op aangeven van de maxidot die eerst op longlife stand) overgezet. Ik heb nog geen rekening, maar ik heb wel begrepen dat er nu andere olie inzit.

Tevens zijn nu, zo heb ik begrepen, de oliebeurt en de grote beurt samengevoegd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zelfs nog vaker een beurt, omdat ik die 15000 in minder dan een jaar rijdt nl in 3/4 jaar. Goedkoper zal het dus niet worden lijkt me
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk zou ik met die 0W40 ook een jaar en die 20K (durven) rijden hoor. Gewoon 1x per jaar. Die 0W40 van bijvoorbeeld Castrol is ook een volsyntheet
 

V-Strom

Actief lid
Het is met autotechniek hetzelfde als bij voetballen...(bijna) iedereen weet het beter.
Ik werk meer dan 30 jaar als autotechnicus en ben verwoed motorrijder.
Ik weet dat de fabrikant van welk motorvoertuig dan ook, het beste weet wat er in of aan
een auto of motor moet.
Mijn ervaring met olie is dat elke soort veel langer mee kan dan dat je denkt.
De dealers hebben het liefst dat je elke week komt olie verversen...kassa.
Ik hou me aan de fabrieksgegevens en niet aan de praat van b.v. de buurman.
30.000 km of een periode van 2 jaar is voor de olie en filter geen enkel probleem.
Behalve voor olie van de bouwmarkten end. bedrijven, die daar op vermelde specificaties
voldoet de olie niet aan.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt ook de interval op 30k variabel laten staan en voor een VW 504 00 olie gaan volgens het instructieboekje; dan zit je op dezelfde olie als die je nu in je F2 hebt.

Vraag me trouwens af welke olie de dealer toepast en of die al 0w20 in hun centraal vulsysteem hebben in de werkplaats...
 

Rosinfield

† In Memoriam
@V-Strom: er zit een tegenstrijdigheid in je bewering. Immers, wanneer ik me houd aan waar de dealer van uitgaat, dan kom ik beduidend minder vaak olie verversen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan