Welke olie

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zie in de handleiding dat mijn F 3 straks vw 508 00 olie heeft (uitgaande van variabel service interval). Is dat dan wat anders dan 5w30?
 

ertromp

Forumguru
Dat is inderdaad wat anders.

De eerste code die VW 508.00 zijn specificaties waaraan de olie straks in je F3 aan moet voldoen. Die specificaties zeggen o.a. wat over viscositeit, mate van vervuiling opname over een bepaalde periode en nog veel meer eisen waar de olie aan moet voldoen.

De tweede code de 5W30 die je aangeeft is de viscositeit bij lage en hoge temperatuur.

Een olie die voldoet aan VW 508.00 is bijvoorbeeld deze een 0W20:

http://www.eurol.com/nl/2-producten/7140-eurol-syntence-lv-0w-20.html
 

vleier

Forumguru
Ik kijk even op internet maar er staat dat dat 0w20 long life is.

Ik kan het fout hebben maar ergens heb ik het idee dat het niet helemaal klopt
 

vleier

Forumguru
Dat is inderdaad wat anders.

De eerste code die VW 508.00 zijn specificaties waaraan de olie straks in je F3 aan moet voldoen. Die specificaties zeggen o.a. wat over viscositeit, mate van vervuiling opname over een bepaalde periode en nog veel meer eisen waar de olie aan moet voldoen.

De tweede code de 5W30 die je aangeeft is de viscositeit bij lage en hoge temperatuur.

Een olie die voldoet aan VW 508.00 is bijvoorbeeld deze een 0W20:

http://www.eurol.com/nl/2-producten/7140-eurol-syntence-lv-0w-20.html
Net iets te laat
 

ertromp

Forumguru
Ik kijk even op internet maar er staat dat dat 0w20 long life is.

Ik kan het fout hebben maar ergens heb ik het idee dat het niet helemaal klopt
Waarom kan dat niet kloppen?
Dit is een allernieuwste motorolie die vooral vanwege milieu doelstellingen voorgeschreven wordt. Denk aan uitstoot bij koude start enz.
 

Rallye

Forumguru
De keus die je moet maken is of je long life wilt of niet. Aan de hand daarvan de voorgeschreven dunnere of dikkere olie gebruiken.
 

turboturbo

Forumguru
'Vroeger' kon je ipv een long life 5w30 overstappen naar standaard interval en dan voor een niet-longlife 5w40 kiezen.

Tegenwoordig zie ik viscositeiten van longlife oliën voorbij komen van 0w20 of die 0w30 Shell olie gemaakt uit gas... Hoe gaat het dan in z'n werk als je over wil stappen op standaard interval en bijv jaarlijks wil wisselen. Moet je dat dan nog steeds met dezelfde longlife oliën doen of zijn er dan alternatieven (qua viscositeit etc) waar je dan nog uit kan kiezen?
 

ertromp

Forumguru
'Vroeger' kon je ipv een long life 5w30 overstappen naar standaard interval en dan voor een niet-longlife 5w40 kiezen.

Tegenwoordig zie ik viscositeiten van longlife oliën voorbij komen van 0w20 of die 0w30 Shell olie gemaakt uit gas... Hoe gaat het dan in z'n werk als je over wil stappen op standaard interval en bijv jaarlijks wil wisselen. Moet je dat dan nog steeds met dezelfde longlife oliën doen of zijn er dan alternatieven (qua viscositeit etc) waar je dan nog uit kan kiezen?

Neem als voorbeeld de F3 van @Rosinfield
Die geeft aan bij vast interval kun je overstappen op olie met de specificatie VW 502 00
Dan kun je bijvoorbeeld als je er Castrol in wil hebben overgaan op de volgende olie: Castrol EDGE 0W-40 of een Castrol EDGE 5W-30 C3 of een Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 C3.

Er zijn dus meerdere alternatieven maar zet je de auto op een testbank dan zul je de emissiewaarden bij koude start niet meer halen tov die 0W20 olie die voldoet aan de VW 508 00 specificaties.

Dus er kunnen binnen een specificatie of die nu voor Longlife of Vast Interval is meerdere viscositeiten voorkomen afhankelijk van het gebruikte oliemerk
Zeker voor de moderne TSI's: gooi er maar een goede Merkolie in zoals een Castrol of een Shell of een Mobil
 

ertromp

Forumguru
Als je zuinig bent op de techniek in je ride ga naar jaarlijks. Veel oliën hebben binnen hun specificatie namelijk een sterk reinigende werking meegekregen. Er komen dus kooldeeltjes in de olie die zich weer elders kunnen afzetten bijvoorbeeld in het inlaattraject. En daar zijn zowel hier binnen het forum als op het WWW genoeg horrorverhalen over te vinden.

Als je minder dan ca 15K per jaar rijdt ga naar jaarlijks.

Persoonlijk zou ik overstappen naar jaarlijks en dan de Castrol EDGE 0W-40 er in gooien. Die blijft dikker op hogere motortemperaturen en is mooi dun bij de koude start
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met horror verhalen heb ik altijd een probleem. Allereerst is de vraag altijd wat de baseline is. Dwz, hoe verhoudt zich het aantal van dergelijke verhalen tot het aantal gevallen waarbij zich geen problemen voordoen. Dwz wat is dan de kans op zo'n probleem.
Op de tweede plaats is de vraag in hoeverre het optreden van zo'n probleem rechtstreeks is terug te voeren op de vermeende oorzaak, in dit geval de soort olie. Ik denk niet dat de rol van evt andere factoren welke (mede) een rol kunnen spelen, is onderzocht. In dit geval zou je bv kunnen denken aan het soort ritten en/of rijstijl.
 

ertromp

Forumguru
Het aantal hoorverhalen door die koolafzetting is (helaas) groot en niet alleen binnen de VAG groep is dat een probleem.
En zeker is gebruikte olie van invloed aangezien die zo'n sterk reinigende werking heeft en tja waar blijft de afzetting in de olie die weer door allerlei kanalen geperst wordt en door bijvoorbeeld je turbo gaat.
Onderschat niet de invloed van olie
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat het aantal groot is (en wat is groot), zegt op zich niets. Zoals gezegd moet het worden afgezet tegen het totaal aantal rondrijdende auto's en dat is erg groot. Maw, wat groot lijkt, kan dan best erg klein zijn in termen van kansberekening.
Maar goed, als je zou willen overstappen, stel ik me voor dat je dat pas doet na 30 000 km, omdat er natuurlijk al de ll olie in zit.
En waarop is die grens van 15 000 km gebaseerd? Ik rij 20 000 pj
 
Bovenaan Onderaan