Welke olie

ertromp

Forumguru
Het is met autotechniek hetzelfde als bij voetballen...(bijna) iedereen weet het beter.
Ik werk meer dan 30 jaar als autotechnicus en ben verwoed motorrijder.
Ik weet dat de fabrikant van welk motorvoertuig dan ook, het beste weet wat er in of aan
een auto of motor moet.
Mijn ervaring met olie is dat elke soort veel langer mee kan dan dat je denkt.
De dealers hebben het liefst dat je elke week komt olie verversen...kassa.
Ik hou me aan de fabrieksgegevens en niet aan de praat van b.v. de buurman.
30.000 km of een periode van 2 jaar is voor de olie en filter geen enkel probleem.
Behalve voor olie van de bouwmarkten end. bedrijven, die daar op vermelde specificaties
voldoet de olie niet aan.
Alleen is er in die 30 jaar veel verandert aan de techniek van de motoren en als je de olie ziet die er na 30K uit getapt wordt het is net zwart rioolwater
Ik kies op basis van ervaringen toch echt voor jaarlijks ongeacht aantal km's en daarbij altijd een OEM fllter
 

hemi24

Forumguru
Ja, maar dan heeft die dealer de merken Volvo, Ford en Skoda die allemaal in dezelfde werkplaats geserviced worden, waar alle oliën uit max 4 verschillende slangen en dito vaten komen... En dat voor nieuwe benzine en dieselmotoren, maar ook voor wagens van 15 jaar oud?!?
 

ertromp

Forumguru
Ja, maar dan heeft die dealer de merken Volvo, Ford en Skoda die allemaal in dezelfde werkplaats geserviced worden, waar alle oliën uit max 4 verschillende slangen en dito vaten komen... En dat voor nieuwe benzine en dieselmotoren, maar ook voor wagens van 15 jaar oud?!?
Hoeveel wagens van 15 jaar oud komen nog bij de dealert :pieker: Dat zal echt heel weinig zijn en dan kunnen ze bij de plaatselijke groothandel beter een paar l. los kopen voor dergelijke auto's
En een dealer heeft zeker niet een overload aan occasions van een ander merk. Dat zal zeker beperkt blijven en ook tot de recentere bouwjaren die ook de viscositeiten / specificaties hebben waar de VAG auto's aan voldoen
 

EdK

Forumguru
Hoeveel wagens van 15 jaar oud komen nog bij de dealert
Een 10% van de wagens die dan nog rondrijden hier in NL
De rest is al op de sloop voor onderdelen voor @Cordoba zijn wagen, dan is er al een groot deel weer op export naar de minder bedeelde landen toe.
En wat er dan nog overblijft gaat in algemeen naar de lokale garage's ( bovag of geen bovag ) omdat die wagens bij mensen terecht komen die een dealer garage gewoonweg niet kunnen of willen betalen met een uur tarief van € 100,00
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
HOhoho, hij sponsert eerst mijn Fab 3 !!!
Daarna als er nog wat over is dan ben jij eens aan de beurt hoor !!

Schiet op dan. EN GEEN OPTIES!!!!!:nono:

Een 10% van de wagens die dan nog rondrijden hier in NL
De rest is al op de sloop voor onderdelen voor @Cordoba zijn wagen, dan is er al een groot deel weer op export naar de minder bedeelde landen toe.
En wat er dan nog overblijft gaat in algemeen naar de lokale garage's ( bovag of geen bovag ) omdat die wagens bij mensen terecht komen die een dealer garage gewoonweg niet kunnen of willen betalen met een uur tarief van € 100,00

Of naar beun de haas die er een garbagerun auto van maakt.
 

Maggy

Forumguru
Original equipment manufacturer...
In geval van vag; mann filters.

Ik mik sinds de vervanging van mijn blok 0w30 in de bkd. Nu na dik een jaar en bijna 50dkm en verversing om de 15 (altijd gedaan, nooit longlife) kan ik zeggen dat dat prima kan, olie verbruik normaal ( ongeveer een half tot hele liter op 15k) en brandstofverbruik is 5.2 op de 100.
Blok heeft nu 3 ton gelopen, en de voorgeschiedenis is mij onbekend( vwbt onderhoud).

0w20 lijkt mij dan ook geen probleem voor moderne blokken waar de toleranties wat krapper zijn dan in mijn ingereden blok.
 

Rosinfield

† In Memoriam
0.5 tot 1 liter per 15000 km vind ik wel veel, gezien het feit dat ik met twee tsi's geen druppel heb hoeven bijvullen
 

Maggy

Forumguru
0.5 tot 1 liter per 15000 km vind ik wel veel, gezien het feit dat ik met twee tsi's geen druppel heb hoeven bijvullen

Geen verbruik zou me zorgen baren; dat zou betekenen dat het verbruik word aangevuld met vocht of brandstof.... en dat smeert niet. Er is altijd verbruik, ook olie verdampt...geen verbruik is niet goed in mijn optiek, weinig verbruik dan weer wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ERB

Rosinfield

† In Memoriam
Geen verbruik zou me zorgen baren; dat zou betekenen dat het verbruik word aangevuld met vocht of brandstof.... en dat smeert niet. Er is altijd verbruik, ook olie verdampt...geen verbruik is niet goed in mijn optiek, weinig verbruik dan weer wel.
Goed lezen leert dat ik niet heb gesproken van geen verbruik, maar van niet hebben hoeven bijvullen. Uiteraard is er altijd sprake van verbruik. Alleen in mijn geval dusdanig weinig dat de peilstok nooit aanleiding gaf om bij te vullen
 
Bovenaan Onderaan