Columbus Welke firmware heb ik nodig

Heb sinds deze week een octavia uit oktober 2010 met een columbus navigatie. Denk dat het een octavia II is.

Nu kan ik er niet achter komen welke firmware ik nu heb. Het 30 seconden indrukken van de setup geeft een hidden menu weer met am en fm. Ik mis daar het informatie-scherm die de firmware weergeeft.

Heb firmware eu 4020 bijv. gevonden maar die werkt alleen op revisie A volgens de geleerden. Tevens heb ik begrepen dat een verkeerde firmware de accu leeg kan trekken of geen stuurwiel-bediening meer toestaat. Wil tevens graag stembediening in het Nederlands gebruiken. Nu kan dat alleen in het Engels. Kan ik de microfoon die er nu blijkbaar inzit, omdat hij reageert op mijn stem, ook gebruiken om mijn Samsung galaxy note 3 via BT te gebruiken? Nu zie ik alleen een speaker met een streep erdoor als ik op Phone klik.
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je Octavia uit oktober 2010 met een columbus navigatie. Welkom hier. Post een foto van je Octavia en je krijgt wellicht uitsluitsel of je een Octavia II hebt :D
 

Michelv.

Forumguru
Met een O2 uit 2010 heb je geen accu leegloop problemen en stuurwielproblemen iig(en kan je ook niet krijgen volgens mij) en omdat je columbus niet al te oud is kan je gewoon updaten naar de nieuwste FW(4120 volgens mij)
 
Dank voor je reactie. Wordt er nog wat gereset tijdens de update? Bijv. een RDS of security-code? Kan ik zonder tussenstap installeren, omdat ik van FW2724 kom? Mijn HW is H42, auto 0xC801, HW radio 0006.
 

Michelv.

Forumguru
Code wordt niks mee gedaan, de harde schijf wordt waarschijnlijk wel gewist dus je zult je kaarten erop nieuw op moeten zetten.

Of het zonder tussenstappen kan moet je even op de buitenlandse forums zoeken(Briskoda, of My-GTI ofzo)
 
Er is ook nog een 51xx update. Of is die niet voor mijn columbus geschikt? Je zou niet meer durven installeren als je die url bekijkt. Wat een waarschuwingen..... In 1x een firmware installeren zonder tussenstap firmwares zou heel wat tijd schelen. Iedereen update kost toch ongeveer 1 uur? Heb gezien dat ik een HDD heb met 3 partities. Moet ik trouwens ook de optie dat ik terug kan naar een vorige firmware aanzetten in het verborgen menu?

Gesproken opdrachten worden herkend door de Columbus. Kan ik die blijkbaar ingebouwde microfoon ook gebruiken om via BT mijn Samsung Note 3 te koppelen? Of heb je dan toch de complete BT-KIT nodig, inclusief nog een microfoon? Hoe kan ik trouwens zien welke revisie ik heb? Klopt het dat de revisie van de Columbus na elke update/firmware gewijzigd wordt/opgehoogd?
 
Laatst bewerkt:
Op my-gti.com kan ik de 3800 firmware niet vinden de linken zijn niet meer geldig, en is nergens op het internet verder meer vindbaar. Maar volgens mij heb ik de 3800 firmware alleen nodig om de HDD in 3 partities op te delen. In het hidden HDD menu staat dat er 3 partities zijn. Kan het zijn dat deze HDD al gepatitioneerd is voor de nieuwe poi indeling? Dan zou ik toch direct naar 41xx kunnen gaan, of zie ik wat over het hoofd?
 
FW 51xx werkt alleen met DAB radio, en kan RNS510 zelfs bricken. Qua functionalteit is de FW41xx dus hetzelfde als FW51xx.

Als ik nu kijk in mijn verborgen menu die ik dat de HDD 3 partities heeft. Normaal gezien worden er pas 3 aangemaakt in firmware 38xx of hoger, en niet in de firmware 2724. Dit i.v.m. het gebruik van POI.
Maar kan helemaal niet meer naar FW3800, omdat die nergens meer te downloaden is. Ook kan ik mijn huidige firmware 2724, niet meer downloaden, dus kan ook niet meer terug...... Ik ben dus verplicht om direct naar FW4020 of FW4120..... Kan ik achteraf ook nog de HDD opnieuw indelen, wanneer blijkt dat POI niet werkt?
 

Michelv.

Forumguru
Even zoeken op RNS510 op spotnet oid, kan je de firmware's gewoon vinden.
Achteraf hdd indelen gaat volgens mij niet.
 
Weet ik, daar ben ik mee bekend. Wil alleen zeker weten of ik de 4120 kan draaien.
Is er te zien welke device is heb aan de hand van onderstaande informatie? Wordt mijn apparaat nu gezien als 'oud' of 'nieuwer' device? Welke revisie heb ik nu precies? Er staat zoveel dat ik er niet meer uitkom. En deze revisie wordt geupdate na een nieuwe firmware?

Deliver part nummer: 3T0035680A
HW: H42
SW: 2724
SV SW-versie: C_EU_9.242_t500
HW auto: 9xC801
HW radio: 0006
SW radio: EUR_CHN_141W
Bootloader radio: SW_DNL_141T
SW auto: 0×44340016
Bootloader auto: 0×44340001
 

Michelv.

Forumguru
De SW wordt ge-update en voor de rest niets.
Het 3T is het onderdeelnummer en de A erachter is normaal de versie, maar dit is anders bij de RNS510 tov de Columbus( en er wordt altijd over de RNS gesproken terwijl de revisies niet gelijk lopen met de Columbus) dus is waarschijnlijk een nieuwere,maar is wel terug te vinden op my-gti ofzo
 
Is het risico erg groot dat het mis kan gaan?
Want ik begreep dat je hem zelf ook hebt geupdate naar 4120? Is versie 4020 veiliger?
 
Bij het installeren van update 4120 wordt de RDS gereset, lees ik op het forum. En dan heb je VCDS nodig om dit weer te heractiveren. Klopt dit dat dit nodig is?
Is de 4020 update dan veiliger? Ik las dat je zelf nl. ook naar de 4120 bent gegaan. Beide Skoda-leveranciers uit mijn regio geven aan dat ze geen updates uitvoeren ivm risico.....
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb 4120 gewoon met rds zonder daarna iets met VCDS gedaan te hebben, updaten is nooit zonder risico's, het kan altijd fout gaan. Er bestaat ook een resque disc, in hoe verre die werkt als het fout gaat weet ik niet.
 
Je kan het systeem gewoon wel gebruiken ookal heb je geen RDS? Wordt hier de RDS bedoeld waar ook de radio van gebruik maakt, of staat RDS nog ergens anders voor?
 
Fout ik ziet nu dat het RNS is, en geen RDS. Wat houdt RNS precies in? Kan je gebruik maken van het navigatie-systeem als dit op default wordt gezet? Moet dat altijd vai VCDS hersteld worden als dat default gezet is?
 
Nog een laatste vraag en dan ga ik het e.e.a. proberen. RNS staat gewoon voor de naam van het systeem.... Ik ga het eerst met 4020 proberen, dan schijnen alle instellingen nog standaard te blijven. Maar als ik daarna toch verder ga met de 4120 firmware, wat zijn dan de mogelijkheden om de juiste instellingen weer terug te krijgen? Daar is dus de software VCDS voor nodig. Vooropgesteld dat ik iemand kan vinden die dit voor mij wil doen, wat zijn dan de kosten hiervan? Of kan ik zelf iets backuppen en dat later restoren?
 

Michelv.

Forumguru
Radio Navigation System misschien:D

Ik heb na het updaten niets hoeven doen met VCDS, als het nodig mocht zijn kan je terecht bij formuleren die het hebben onder andere ik, zal niets tot weinig kosten.
 
Bovenaan Onderaan