Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

eriktv

Forumguru
Waarom niet de twee kinderfietsen op het dak? Scheelt een hoop gewicht wat erg ver naar achteren hangt. Ik heb dragers voor op, in en achter de auto, maar zet m’n fietsen vrijwel altijd op het dak. Is wel wat lager dan een Kodiaq, maar als ik m’n speed pedelec van 23kg op het dak kan tillen is een kinderfiets alvast een heul stukje lichter.
 

PizzaPieter

Forumguru
En vergeet de maximum kogeldruk niet - naargelang het type auto kan dat ook een behoorlijke beperking zijn.

Daar komt nog bij dat de overhang (oftewel het kiep- en wringmoment) bij dragers voor 3 of 4 fietsen nog flink groter wordt, waardoor de op de trekhaak uitgeoefende krachten nog eens navenant toenemen. Dat is dan weer iets om terdege rekening mee te houden bij drempels en kuilen, alsmede bij het nemen van rotondes en andere bochten (snelwegknooppunten!).
Zeker als je meerekent dat in de meeste gevallen met de fietsen achterop, de kofferbak óók vaak nog een afgestouwd volzit. :-).

Minder 'Jesko', maar dan ben ik blij met mn hulpveren.
 

Tees

Donateur
Ik heb de ProUser Amber IV, en ben daar heel tevreden over. Ja het is een groot ding, en flink zwaar, maar het prijsverschil met de Thule is ook enorm.
Let inderdaad wel op t gewicht, de maximale kogeldruk is meestal zo'n 75 kg (bij sommige modellen/uitvoeringen is t soms hoger of lager), en met 2 volwassen fietsen en 2 kinderfietsen, plus t gewicht van de drager zelf zit je al aan die 75 kg. Als die volwassen fietsen e-bikes worden, dan ga je er gegarandeerd overheen.

Voordeel van de ProUser vind ik wel de trekontlasting naar de achterklep. Dat is vanwege de grote overhang echt geen overbodige luxe, en haalt in de praktijk ook wat gewicht van de haak af (ook al mag je voor de wet niet zo rekenen)
 

Canon-Eye

Forumguru
de trekontlasting naar de achterklep. Dat is vanwege de grote overhang echt geen overbodige luxe, en haalt in de praktijk ook wat gewicht van de haak af (ook al mag je voor de wet niet zo rekenen)
Als je de krachten eens zou kunnen meten en ze dan als vectoren in een tekeningetje zou zetten, dan zul je waarschijnlijk zien dat er nauwelijks enig gewicht van de kogel afgaat, áls dat al gebeurt. Het kiepmoment (achterover wringende kracht) wordt zeker kleiner, maar gezien de trekrichting zou het me niet eens verbazen als (of denk ik eerder dat) dit uiteindelijk resulteert in een nog iets grotere verticale kracht op de kogel. Het zwaartepunt van de beladen drager blijft hoe dan ook ruim achter de kogel.
 

svda

Actief lid
Ik heb nu enige tijd al de Hapro Atlas 3 premium en die bevalt mij erg goed. Zeker door de manier van de beugel die voor de 1e fiets staat maakt hem stabiel.
Hiervoor de Thule Euroride 943 gehad maar was een stuk minder degelijk.
 

marco_b

Forumguru
Wij hebben de Uebler i21 naar volle tevredenheid. Voor 3 fietsen zou ik absoluut naar de i31 gaan kijken. Snel te monteren, compact en redelijk licht.
 

EdK

Forumguru
Huur wel fietsen op locatie als ik eens zin heb om te fietsen.
Rij meeste keren ergens naar toe en gaan dan lekker wandelen...
Maar goed ieder zijn manier, sommige fietsen liever op hun eigen fiets net als mensen hun eigen kussen meenemen op vakantie of als ze voor werk in een hotel moeten overnachten...:koffie:
 

B-S

Lid
Dank voor de reacties!
Fiets huren is altijd een mogelijkheid maar ik trap mij dan helemaal suf. Ik heb zelf framemaat 65 vanwege mijn lengte en dan is een huurfiets vaak voor mij alsof ik op een Loekie fiets zit. :D

Ik houd MP eens in de gaten en mocht de tijd dringen gaan we voor de Amber…Ik zal de drager hooguit 2x per jaar gebruiken.
 

Tees

Donateur
Als je de krachten eens zou kunnen meten en ze dan als vectoren in een tekeningetje zou zetten, dan zul je waarschijnlijk zien dat er nauwelijks enig gewicht van de kogel afgaat, áls dat al gebeurt.

Das niet heel moeilijk: de trekontlasting heeft een verticale component naar boven, en zal dus per definitie de trekhaak ontlasten. Hoeveel hangt af van hoeveel kracht je op de trekontlasting zet, ik probeer m altijd zo strak mogelijk te zetten. Maar wat dat betekent in kilo's (of Newton, das beter) vind ik heel lastig in te schatten.
 

guidoscm

Senior Member
Ik heb een Thule Velocompact voor 3 fietsen als we met onze eigen auto op pad gaan.

Op mijn werk auto (geen trekhaak) rijd ik 2* per week naar de MTB training, daar liggen 2 dragers op het dak.
Die blijven er altijd op liggen

Bij de Scala (nieuwe Werkauto) is een trekhaak mee besteld.
Waarschijnlijk schaf ik daar nog een Thule easyfold voor aan.

Dit omdat de drager wekelijks gebruikt gaat worden.
 

svda

Actief lid
Huur wel fietsen op locatie als ik eens zin heb om te fietsen.
Rij meeste keren ergens naar toe en gaan dan lekker wandelen...
Maar goed ieder zijn manier, sommige fietsen liever op hun eigen fiets net als mensen hun eigen kussen meenemen op vakantie of als ze voor werk in een hotel moeten overnachten...:koffie:

Iedere fiets is weer anders en zeker met MTB vertrouw ik niet echt de bedrijven waar je ze kan huren. Weet van mijn eigen fiets wat de status is en het vertrouwen in de fiets is dan ook een stuk beter. Daarbij bouw je vaak een fiets naar je eigen wensen ( aandrijving, remmen, zadel, stuur, banden, tubeless enz )
 

B-S

Lid
Dank voor jullie adviezen.
Ik ben toch via Marktplaats voor een Thule Velocompact 927 gegaan. Ik heb er een gevonden incl. de uitbreidingsset voor de 4e fiets. Stabiel ding zeg.
 

spikehome

Forumguru
Wij hebben onze Thule zojuist verruild voor een Uebler i21.
Deze is echt lichtgewicht en kan 2 e-bikes van elk 30kg dragen.
Ik ben ook aan t kijken naar een fietsendrager en zag deze aanbieding voorbij komen.
Volgens mij is dat ook een i21.

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik heb m'n ProUser Amber IV bij Heuts gekocht, prima bedrijf. Later nog eens een onderdeel kwijtgeraakt, hebben ze me ook netjes geholpen aan een nieuwe (ook al stond die nergens los vermeld).
 

ertromp

Forumguru
Ik ben ook aan t kijken naar een fietsendrager en zag deze aanbieding voorbij komen.
Volgens mij is dat ook een i21.
Dat is inderdaad een Uebler. Maak daar zelf ook gebruik van en ben er zeer tevreden over. Echt top drager en zeer stabiel en handzaam en makkelijk te plaatsen en af te nemen van de kogel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan