Welke band onder de Superb II combi?

Michel

Forumguru
Even als aanvulling op de discussie over all season banden. Onder mijn Superb zaten Vredestein Quatrac 3 banden. Qua slijtage vielen ze alleszins mee. Ik heb er uiteraard zomer en winter mee door gereden en heb ze bij ongeveer 90.000 km vervangen, zowel voor als achter. Ik heb alleen wel de fout gemaakt om ze te lang op een as te laten zitten, waardoor de banden op de achteras gecupt waren. Ik heb ze toen naar de vooras laten verplaatsen en dat was geen goed idee. Uiteindelijk heb ik ze bij ong 60.000 km laten trimmen, maar dit kost uiteraard wel profiel.

Momenteel rijd ik met Goodyear Vector 4 seasons banden en die bevallen mij beter. Ze maken minder lawaai. Qua grip merk ik geen verschil t.o.v. de Vredesteins. Alleen is het afwachten hoe lang ze meegaan. Ik laat deze banden nu wel iedere 15.000 km van positie veranderen om cuppen te voorkomen.

Ten aanzien van grip kan ik melden dat ik in ieder geval geen verschil bespeur t.o.v. zomerbanden, ook niet bij buitentemperaturen van 35 graden en hoger. Bij nat wegdek zijn ze zelfs in het voordeel. Toen ik eens meedeed bij een rijvaardigheidstraining en een uitwijkproef op nat wegdek mocht doen werd mij geadviseerd om maar 10 km/u harder dan de rest, die met zomerbanden reden, te rijden, omdat mijn banden voorkwamen dat ik in een slip zou komen. En dan leer je er natuurlijk weer niet veel van :)
 
Laatst bewerkt:

Jan Krukas

Senior Member
Beste leden voor mijn superb combi 1.8 tsi zou ik graag willen weten welke band het minst lawaai maakt (zomer)
Velg maat 16''LM B,V,DANK
 

Jan Krukas

Senior Member
:cheers:Dankje MaxN ik ga denk ik voor de Michelin ook even na vragen van wegen het cuppen bij mijn kombi zitten achter Michelinsen voor goodyears gemonteerd,maar nu is het tijd voor een nieuw zetje maar eerst even de winter banden monteren ( zitten op stalen velgen)dan heb mooi even de tijd om te zoeken en de LM velgen weer op te poetsen voor de zomer gr Jan.
 

MaxN

Donateur
Bij aanschaf hadden wij ook gecupte banden achter, helaas niet op gelet dus mogen vervangen.
Het is een probleem met de auto.
Maar veel VAG auto's hebben er last van.

Het beste is een band met een gesloten wang, maar daar is al veel over gesproken op het forum.
En regelmatig wisselen tussen voor en achter is ook uitstel van slijtage(cuppen).
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Mijn achterbanden(zomer- Conti) zijn ook gecupt. Rond de 50 km p/u hoor ik rechtsachter een lichte brom en bij de
wissel naar winterbanden heeft de werkplaats dit ook geconstateerd aan het loopvlak.
Het profiel van de banden is ruim 5mm. Omdat ik vlak voor de wissel van winter- naar zomer-banden sta @Michel: wat waren de kosten voor het trimmen en hoeveel mm is eraf gegaan?
Wellicht heeft omzetten naar voren ook zin ?
 

hemi24

Forumguru
Een asymetrisch profiel is de oplossing. (Niet rijrichting gebonden).
Ik heb ook liggen ouwehoeren met banden op mijn vorige auto, Ford C-Max, deze auto's zijn ook gevoelig voor cuppen.
...

En ik had juist de ervaring dat de banden onder de C-Max veel minder tot niet cuppen (heb zowel O2 als C-Max met 17" Michelin Primacy gereden).

Probleem met veel banden is de rubbersamenstelling van wat men noemt de "2e laag rubber" welke doorgaans wat harder en slijtvaster is.
Goed voorbeeld hiervan is de Bridgestone Potenza: die kun je onder een O2 na 10 tot 15k weggooien omdat deze gaan cuppen als een gek.

Persoonlijk vond ik Vredestein Sportrac 5 een fijne band die ook in de tweede helft van het slijtagepatroon mooi egaal slijt.
Qua winterbanden zijn de Continental WinterContact TS 830P/850 banden met prima/comfortabele eigenschappen.
 

s-line

Forumguru
Ik heb 3jaar lang conti sportcontact 5p op mijn s2c gereden en was hier zelf zeer tevreden over. Ik heb ze niet als lawaaiig ervaren. Geen last van cuppen maar wisselde wel 1xper jaar alles l.v. naar r.a. en r.v naar l.a.
Ik had zelf nog een brede platte band ook 225/35/19 icm schroefset.
 

Shabba

Forumguru
Zojuist de winterbanden eraf en de hagelnieuwe zomerset eronder. Met Michelins Pilot Sport 4! Heerlijk gewoon. En ik vind ze comfortabel genoeg...Tis geen stuiterbak ineens. image.jpeg
image.jpeg
 

Noord26

Forumguru
Rijdt alweer een jaartje rond op Michelin Super Sport slofkes in dezelfde maat. Erg fijne bandjes. Misschien dat de PS4 wat van de redelijk unieke eigenschappen van de SS heeft gekegen?
 
Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Rijdt alweer een jaartje rond op Michelin Super Sport slofkes in dezelfde maat. Erg fijne bandjes. Misschien dat de PS4 wat van de redelijk unieke eigenschappen van de SS heeft gekegen?
Morgen gaat mijn setje PS3 er ook weer onder, fijne band!:thumbsup:
 

Eltjo

Forumguru
Rij met 4 x Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2 225/45/17 6 mm toen ik de auto kocht. De voorbanden waren aardig hoorbaar en voelbaar meer gecupt. En dat is jammer wanneer de auto zo lekker stil is. De voorbanden heb ik links-rechts gewisseld en nu is de zaag er al een tijdje uit. Hou 2,5 voor en 2,8 bar achter aan voor meest "lege" ritten. Auto al 2 keer laten uitlijnen op moderne bank. Na de 1e keer leek het o.k., maar een paar maanden later stond zonder dat ik een stoepje had gepakt het stuur toch weer scheef. Bij 2e keer nagevraagd maar geen bijzonderheden. Vanwege de kalere rand lijkt het me nu beste om kruislings te wisselen of misschien toch v-a? Lijkt wat meer te slijten dan ik van een vorige auto's gewend was.
Volgens een bandenboer zou een ander type van Conti beter bestand zijn tegen cuppen - weet niet meer welke.
Ik had voor de winter gebruikte Continental TS850 205/55?/16 gekocht op Interstate LM velgen. Niet slecht voor €250 voor een z.g.a.n. setje dat >7 mm profiel had en ca. 8000 km was gebruikt op een 1.4TSI - nieuw € 650-700. Alleen NIET gemonteerd gehad.... warm hè!
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
Dat is echt niet slecht, ben er ook over aan het denken namelijk! Echter hier bij Profile vragen ze €35 per band..... Toevallig bij de lokale bandenboer geweest of een die overal in NL te vinden is?
 

Cootje

Lid
Toen de 17" Venus velgen er nog om zaten: Pirelli's P7 Cinturato. Geen last van cuppen. Uitstekende banden. Op de nieuwe 18" Trinity heb ik Vredestein Ultrac Vorti laten leggen. Comfortabel zat en veel grip.
Winterbanden echter. .....ander verhaal. 16" Semperit. Slijten ongeveer niet (nog 7 mm profieldiepte na 8000 km), maar er zijn er 2 gecupt en 2 zelfs ovaal. Hopelijk zal opnieuw er om leggen en laten trimmen de oplossing zijn. Voor mij geen Semperit meer (ook geen Conti's wegens slechte 'cup-ervaringen'.
 

JOVOS

Senior Member
Als ik het zo allemaal lees lijkt er niks zinnigs te zeggen over welke band nou niet cupt. Het hangt van te veel fatoren af, 't is per persoon en auto proefondervindelijk vaststellen lijkt mij.
Heb zelf gekozen voor de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/40/18 op nieuw lichtmetaal. En op de garantie afgedwongen (met geringe bijbetaling) dat de oude 17" Venus velgen door de garage voorzien werden
van Nokian winterbanden. Wisselen tussen zomer en winter scheelt ook weer in cuppen hoop ik. Heb de 18" onlangs wel kruislings en van voor naar achter gewisseld. Heb ze gekozen op zuinigheid en geluid en de velgrandbescherming die ze hadden. Geluid valt me persoonlijk wat tegen...had ze stiller verwacht.

Zie hier het 18" lichtmetaal met de Goodyears:

IMAG2064.jpg

Staat nog wat hoog in de vering omdat ie net los was van de brug...
 
Bovenaan Onderaan