Welke band onder de Superb II combi?

JOVOS

Senior Member
Enige tijd geleden heb ik in een ander topic al eens besproken dat de voorbanden van m'n 1.8 tsi superb combi gecupt zijn. Na bijna drie maanden oncomfortabel rijden, heeft de garage mij nog steeds geen oplossing geboden...schandalig! Ook de achterbanden beginnen nu tekenen van cuppen te vertonen. Ik weet niet of de banden door de garage al eens van voor naar achter gewisseld zijn en heb daarom ook geen idee of het probleem achter of voor zit of beide. Omdat het gebruikte banden waren zouden ze uitkijken naar een ander paar gebruikte banden die ze dan zouden monteren. Het gaat me nu echt veel te lang duren en ik wil nu nieuwe banden op m'n auto en ben bereid om de garage daarin tegemoet te komen.

Bandenmaat die er nu op ligt is 225 / 45 R17. Ik overweeg om op de 17" velgen winterbanden te leggen en er een paar 18" voor het zomersetje bij te nemen. Maar...cuppen winterbanden ook? of cuppen 18" sneller of juist niet...???

Graag hoor ik jullie goede of slechte ervaringen met een bepaald merk / type band onder zijn of haar Superb combi al dan niet in combinatie met cuppen.
Dus...welke band voor, welke achter, welke nooit weer en welke juist wel....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Je vermeldt geen maat en ook niet of je veel of weinig rijdt, of je de voorkeur hebt voor comfort, of de band lang mee moet gaan of dat het een soort van semi-slick mag zijn. Je vermeldt zelfs niet of je en zomer-, winter- of allseasonband zoekt...
Kortom, zonder meer info is geen zinnig advies te geven.
 

JOVOS

Senior Member
Andrehj...mijn excuses. Ik heb de maten aan m'n eerste post toegevoegd. Het was ook meer in het algemeen bedoeld.

Zelf rijden wij ongeveer 10.000 per jaar en dat zijn over het algemeen binnendoor kilometers.
Natuurlijk zoek ik een goede band die ongevoelig is voor cuppen, lang mee gaat en daarbij natuurlijk super comfortabel rijd, zeer stil is en ook nog eens heel zuinig. Natuurlijk zal de ideale band voor de superb combi niet bestaan, maar het gaat mij meer om de ervaringen met bepaalde banden onder de SII combi. Zo hoor ik bijvoorbeeld van Conti nogal tegenstrijdige berichten m.b.t. cuppen. Ik weet dat er forumleden zijn die goede ervaringen hebben met Gislaved, mij totaal onbekend. Slicks zijn niet nodig, maar misschien is een Allseasonband wel de beste keus...Wel gaat mijn voorkeur uit naar NIET richtingsgevoelige banden zodat je ze kunt wisselen met de andere kant.

Ik zal zelf even aftrappen met een eerste tip die ik ergens op internet tegenkwam.
Het schijnt dat je om cuppen tegen te gaan beter een band kunt nemen met gesloten schouders. Dat wil als ik het goed heb zeggen dat de dwarsgroeven aan de zijkanten van de band (Waar normaal de cupvorming optreedt) geen open verbinding mogen hebben met de langsgroef. Er moet dus nog een rand rubber tussen zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Gezien je laatste zin zou ik dan naar een banden boer rijden en ter plekke in de rekken gaan snuffelen. Je kunt dan zelf de profielen bekijken, of de band wel of niet richting gevoelig is, en je probleem daar toe te lichten.

Hiermee zet je je garagist ook mooi aan de kant (die zich immers niet-service gericht opgesteld heeft)

Waarom zou je hen eigenlijk 'tegemoet' komen? Stem met je voeten en laat maar merken wat er gebeurt als ze hun belofte niet waar maken: je schud je portemonnee elders leeg :)
 

Cobrakever

Actief lid
Een asymetrisch profiel is de oplossing. (Niet rijrichting gebonden).
Ik heb ook liggen ouwehoeren met banden op mijn vorige auto, Ford C-Max, deze auto's zijn ook gevoelig voor cuppen.
Na lang zoeken ben ik uiteindelijk op de Goodyear Efficientgrip uitgekomen. Deze had ik in de maat 225 40 18 onder de auto zitten.
Superband en niet meer cuppen.
Voordeel van een asymetrisch profiel is dat je de banden kunt vewisselen van links naar rechts.
Succes.
Het duitse adac heeft altijd zeer goede banden tests op hun website staan overigens.
Groet,
Rogier
 

CDK

Forumguru
De bovengenoemde GoodYear schijnt goed te zijn, maar heb daar zelf geen ervaring mee, wel met Michelin Pilot Sport 3 en de Pilot Super Sport, qua grip op nat en droog zijn ze echt heel goed, qua geluid ook en brandstofverbruik interesseert me niet zoveel en met jouw 10k km per jaar zou ik daar mijn keuze dan ook maar niet van laten afhangen @JOVOS ;)
 
Hallo, da's ook toevallig: heb net op het skodaforum.eu een vraag over 18 inch zomerbanden uitgezet en nu zie ik dit topic hier pas. Heb het daar maar in het Engels gedaan (hoezo is .eu forum ook in het Nederlands?) en mijn vraag is deze:

Was looking for your experiences with summer tyres in size 225/40 R18 XL. Which one from below list of all good tyres would you prefer, if you want a quiet and comfortable ride and yet have good grip in hot summer conditions and on winding roads, but also in the rain and on the highways?
I know, all these opposite qualities are hard to combine in one tyre, but still... do you have any experience with (any of) these?

I have the Conti's now and am quite happy with them for their grip (except for the noise), but they need to be replaced (again). And I worry about their treadwear, cause I think they're not all 4 from the first set as I have a mix of the 3 and 5 series. This was already so when I bought the car when it had only 25000 km's. And the Superb Combi II feels like it leans very heavily on the outer front wheel when sharp cornering in hairpins or so. So it tends to eat the front tyres quickly, I think. Even when inflated properly, at 2.7 bar. So any advise on the quieter but yet more durable tyre please, if possible at all?

Initially I was going for the Michelin without any hesitation (have good experience with the Primacy in 16 inch, but that's a different tyre) and after some research my choice would now be the Goodyear EF1, which seems to beat the Michelin PS3 in tests. And the others too, sometimes and in some disciplines. Except for the Pirelli PZN perhaps.
So, any advice pls? Thank you very much!

Continental SportContact 5 (CSC5)
Dunlop Sport Maxx RT (DSMR)
Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2 (GEF1)
Michelin Pilot Sport 3 (MPS3)
Nokian Z Line (NZLN)
Pirelli P Zero Nero (PPZN)


Alvast dank voor jullie reacties!
 

CDK

Forumguru
skodaforum.eu is inderdaad gewoon een Nederlandstalig praatclubje :jaja: :deuk:

Ik zeg Michelin, PS3 is goed, Pilot Super Sport nog nét een tikkie beter :jaja:
 

Cobrakever

Actief lid
Kwaliteit/prijs verhouding
Goodyear effecient grip.
Michelin is niet altijd heilig.
Dunlop Sportmaxx zeker niet nemen, mega cup band (ervaring).
In het algemeen leveren richtingsgebonden profielen problemen op.
 

error404

Senior Member
Ik heb er nu Continental contisportcontact 5 onder zitten en in de winter van het merk General onder Volvo ook al eens in 225/45/17 als zomerband gehad. Prima band, niet te duur.

Hier nog een linkje van een ANWB test:
http://www.anwb.nl/bestanden/conten...est-2013/zomerbandentest2013_225-45-r-17y.pdf

Met Michelin banden al 2x probleem met cuppen gehad dus die wil ik niet meer. ( was al lang geleden maar ben het nog niet vergeten ;) )
 

andrehj

Forumguru
@JOVOS : gezien het feit dat je weinig kilometers rijdt, zou ik serieus een all-seasonband overwegen. Autoexpress heeft net een uitgebreide test gepubliceerd waaruit vooral de Nokian Weatherproof en de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 erg goed uit komen. Helaas hebben ze de nieuwe Michelin CrossClimate niet meegenomen. :banghead:
Zowel de Nokian als de Goodyear doen het ook tov zomer- en winterbanden erg goed, maar laten wat liggen op droog wegdek. Daar verwacht ik veel van de Michelin, want die is echt helemaal op basis van een zomerband ontwikkeld. Helaas zijn van deze band nog nergens objectieve tests verschenen.

Dan over cupping:
In mijn ervaring is dat geen probleem, zolang je een band maar regelmatig van voor naar achter wisselt. In jouw geval zou jaarlijks al goed genoeg zijn.

Dan over dat richtingsgebonden profiel: Mijn winterbanden zijn ook richtingsgebonden, en kan ik dus ook alleen van voor naar achter wisselen. Dat werkt in de praktijk goed, ook daar heb ik geen last van cupping. Dus ik denk dat je prima met een richtingsgebonden profiel uit kunt.
 

CDK

Forumguru
@Cobrakever, niet altijd nee, maar een Michelin is wel altijd 100% rond, dus geen hoogteslag en de Super Sports hebben simpelweg meer grip dan welke andere band dan ook.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, naar het schijnt (volgens de testen) is de Quatrac 5 van Vredestein nóg beter als de Michelin Cross Climate.....
 

andrehj

Forumguru
@andrehj, naar het schijnt (volgens de testen) is de Quatrac 5 van Vredestein nóg beter als de Michelin Cross Climate.....
Volgens de test van Autoexpress (die ik hierboven aanhaalde) haalt deze de derde plek, onder de Goodyear en de (testwinnaar) Nokian. Zelf zou ik uit die twee de Goodyear kiezen, omdat die beter scoort op geluid, brandstofverbruik en natte en droge grip. De Nokian doet het beter op sneeuw, maar hoe vaak sneeuwt het nu in NL?

Heb jij een link naar testen van de Quadrac 5?
 

CDK

Forumguru
zal eens even googlen @andrehj, zag in een Vredestein reclame dat ze testwinnaar geworden waren, dus er moet zo'n test van zijn zou je dan zeggen.....
 

andrehj

Forumguru
Deze test ken ik wel, maar daarin deden de (betere) Goodyear en Nokian van hierboven niet mee. Hier is de test als PDF (uit mijn eigen archief):
 

Bijlagen

  • AllSeasonBandentest 2015 Autobild 215-65-R16.pdf
    784,5 KB · Weergaven: 12

CDK

Forumguru
Deze test ken ik wel, maar daarin deden de (betere) Goodyear en Nokian van hierboven niet mee. Hier is de test als PDF (uit mijn eigen archief):
Ja zo kan ik ook winnen met een sprintje op de autobahn als ik alleen bepaalde tegenstanders niet mee laat doen.... Bedankt @andrehj, was wederom weer eens nuttig dat archief van jou :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan