Welke band onder de Superb II combi?

Bedankt heren, voor jullie reacties op mijn vraag over de ZOMER-band. Ik rijd overigens slechts ongeveer 10.000 km p/j.
@Corné de Kluijver: is dat .eu forum een mislukte poging om internationaal te gaan dan?
Ik zou ook voor de Michelin Super Sport gaan als die comfortabel genoeg zou zijn en minder rolweerstand en slijtage had. Daar vrees ik dus een beetje voor. Ik wil hoofdzakelijk een zo stil mogelijke band en heel sportief is van minder belang. Wel zeker en snel (veel grip dus) en goed remmen. En dat schijnt de Goodyear allemaal te doen. En is ook nog zuiniger door minder slijtage en minder verbruik.
En wat betreft de ALL-SEASON-band, deze hebben we onder de Grande Punto van mijn vrouw die voornamelijk in de stad rijdt (en slechts 5000 km p/j):

http://www.vredestein.nl/autobanden/4-seizoenen/quatrac-lite/info/
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Rudi-DSG, nee enkele leden hebben hier ooit hommeles gehad net de forumleiding en zijn toen zelf een .eu forum gestart, maar deze leden zijn hier nu ook weer actief en alles is ondertussen weer 'pies en vree' ;)
 

andrehj

Forumguru
Bedankt heren, voor jullie reacties op mijn vraag over de ZOMER-band. Ik rijd overigens slechts ongeveer 10.000 km p/j.
Eeuh @Rudi-DSG :, volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Deze thread is gestart door @JOVOS , en mijn advies betreffende de all-season banden was dan ook voor hem bestemd....
Het lijkt er nu op dat jij zijn topic zit te kapen. Het lijkt me verstandig dat jij gezien je andere wensen (18" ipv 17" etc) even een eigen topic maakt.
 

JOVOS

Senior Member
Ik val net ff binnen en wordt heel blij van de vele reacties hier! TOP:thumbsup:!
Sorry dat ik nu pas reageer, ik wil niet ongeïnteresseerd overkomen, maar i.v.m. werk heb ik weinig tijd om constant mee te lezen en te reageren.

Ik kon vrij weinig over banden vinden hier op het forum...hier en daar wel eens een vraagje maar echt uitgebreid wordt het niet. Juist de superb combi schijnt nogal last te hebben van cuppen dus dit zou toch meer besproken moeten worden. Tuning en onderhoud is veel over te vinden, maar juist banden zijn nogal bepalend voor het comfort, verbruik en de veiligheid van een auto.

Nog even enkele reacties:

Als eerste nog @turboturbo : Omdat ik nog garantie heb. Vandaar dat ik met de garage wat wil regelen. Maar ik heb idd ook al gezegd dat ik het zelf wel regel. Heb ook nog wat andere puntjes...heb liever dat ze me daar netjes mee helpen.

@Corné de Kluijver : Verbruik is ook niet heilig. Ik zoek gewoon een goede allrounder.
En die bijterige Michelins zijn meer voor onder jouw kanon, dat zag ik wel in Varsseveld...dat moet plakken! ;)

@andrehj : All season heb ik ook over nagedacht, maar stel dat je in de winter naar Duitsland wil en er ligt sneeuw...mag je daar dan met een All season band rijden? Ik dacht dat je dan alleen met winterbanden mocht rijden daar = verplicht toch?

Ik ben alvast een Excel bestandje aan het bijhouden voor de scores!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

bobbl

Forumguru
Rijdt nu met de Michelin Pilot Sport 3, en die bevalt goed.
Band is vrij stil in mijn beleving en grip is zeker goed.
Cuppen kan ik nog weinig over zeggen met de weinige km`s die ik rijdt.
Maat 225/40/18.

Voor de winter rijdt ik met vredenstein Wintrac, 225/45/17.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@andrehj, sorry maar was niet de bedoeling @JOVOS zijn topic te kapen maar erop in te haken. Ik had hier ook nog weinig over banden voor de Superb gevonden en hij wil ook wellicht 18 inch zomerbanden, dus... wat is het probleem dan?
En ik wilde ook niet off-topic over all-season want daar heb ik ook wat over bijgedragen. Ik denk dat all-season in NL goed kan. In ieder geval voor de 2e auto of een stadsauto. Als je er niet mee op vakantie gaat. En dat @JOVOS zijn stelling/vraag klopt, over de all-season vs winterband in Duitsland (of Oostenrijk e.d.)? Ik heb gewoon winterbanden, Continental TS8550 in 17 inch, en die bevallen uitstekend. De TS810 in 16 inch hiervoor op de Passat ook, dus weer Conti gekozen. Kwamen ook als beste uit de tests. @JOVOS: let op dat je niet breder gaat dan 205 mm met je winterbanden (dus 16 inch), want anders kun je geen kettingen omleggen. Ik dus ook niet, met mijn 225/45 R17. Of je moet een smalle 17 inch velg met 205/50 banden vinden. Ik ga niet op wintersport, dus voor mij maakt het niet uit.
 

andrehj

Forumguru
Juist de superb combi schijnt nogal last te hebben van cuppen dus dit zou toch meer besproken moeten worden.

All season heb ik ook over nagedacht, maar stel dat je in de winter naar Duitsland wil en er ligt sneeuw...mag je daar dan met een All season band rijden? Ik dacht dat je dan alleen met winterbanden mocht rijden daar = verplicht toch?
Over cuppen: Geregeld wisselen tussen voor en achter (en niet te platte/brede banden) zorgt ervoor dat je hier geen last van hebt.
Over die winterbanden in Dld: De hier genoemde all-season banden zijn allen voorzien van een sneeuwvlokje en zijn in D dus gewoon toegestaan. En terecht overigens. Kijk maar eens goed in de door mij gelinkte test van Autoexpress (vooral de samenvatting op de laatste pagina). Daarin kun je zien dat de Nokian, Goodyear of de Ultragrip op sneeuw maar nauwelijks onderdoen voor de echte winterband (en ze hebben niet de minste gekozen, ze testen tegen de Conti TS850) en veel beter dan de echte zomerband.
 
Tsja, lijkt erop dat je inderdaad best de Nokian all-season kan pakken he? Voor de winter althans. Voor de zomer dus niet he! Ik schreef eerder al: all-season kan als je er niet mee op vakantie gaat. Niet in de zomer dan tenminste, want op snelle berg- of snelwegritten in de hitte zullen ze zeker niet veilig zijn. Remt voor geen meter. Ik weet niet wat ik ervan moet geloven... de test was in Finland en de Nokian is in alles de beste.

En dat is ook gek, bij hun 17 inch zomerbandentest komt de Conti SC5 weer als beste uit de bus (op Conti's testbaan inderdaad...), terwijl de Goodyear EF1 pas 6e is en de Pirell PZN pas 5e. En de Dunlop zelfs 2e. Zie hier:
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/91858/continental-contisportcontact-5-review

Terwijl ik voor de 18 inch deze test had gevonden, ook uit 2015, waar de Goodyear 1e is, de Pirelli 2e, de Conti 3e en de Dunlop 4e:
http://www.autozeitung.de/reifentest/sommerreifen-test-2015-18-zoll
Open de pdf onderaan die tekst, want die kon ik hier niet uploaden (want te groot). Of kopieer/plak deze URL:
http://www.autozeitung.de/sites/def.../sommerreifen-test-2015-vergleich-tabelle.pdf

Hoe kunnen de verschillende maten dergelijke verschillen in kwaliteit per merk vertonen? Of zijn die tests misschien toch niet altijd zo objectief? Ik houd dus mijn twijfels en vandaar dat ik hier vanochtend om ervaringen van Superb-rijders vroeg. En ik ben niet erg veel wijzer geworden na drie dagen research..... Ik neig toch noch steeds naar de Goodyear.
Maar geen ervaring mee. Wel goede ervaringen met Michelin Primacy in 16 inch. Maar dat is weer een heel andere band.
Dus ik kan er toch niet vanuit gaan dat de Michelin Pilot Sport 3 net zo goed is; dat zie je ook terug in deze testuitslagen.
En met de Michelin Super Sport kun je waarschijnlijk wel prima sportief door de hete bergritten in zomervakantie, maar boet ik waarschijnlijk de rest van de rit of het seizoen toch teveel comfort in en comfort is wel belangrijk bij een Superb.
De Conti SC5 slijt mij wat te snel en ik vind hem een beetje luid, maar dat kan ook met de gevorderde slijtage te maken hebben (nog zo'n 3.5 mm over). Elke set nieuwe banden is dan altijd een verademing en dat mag je dan ook niet vergelijken.
 

JOVOS

Senior Member
@andrehj, sorry maar was niet de bedoeling @JOVOS zijn topic te kapen maar erop in te haken, dus... wat is het probleem dan?
...de manier van inhaken ;)

Ach ja topic kapen...daar leek het wel even op, maar het blijkt dus wel dat er meer rijders zijn die wat info zoeken betreffende banden voor de SII.

@Rudi-DSG : Ik heb er nu 17" onder liggen en die wil ik niet inruilen voor 16" enkel voor een gevalletje sneeuwkettingen. Ik heb ook geen plannen richting de wintersport.

Gezien de kwaliteit van de huidige zomerbanden en het milde Nederlandse klimaat vraag ik me soms ook wel af of winterbanden een grote toegevoegde waarde hebben. Als het spekglad is dan glijdt de winterband ook door. Op een goede zomerband kun je hier lang doorrijden en daarom worden hier ook meestal de meeste kilometers op gemaakt en is dus comfort bepalend. Wat ik me dus afvraag...is het de moeite waard om een set 18" aan te schaffen voor de zomerbanden, of moeten er gewoon goeie zomerbanden om de 17" velgen die ik nu heb. De all seasons doen dus blijkbaar niet echt onder voor de winterband maar doet het blijkbaar t.o.v. de zomerbanden minder, ben bang dat je ook op comfort in gaat leveren tijdens de zomerse periodes. De all season band blijft een twijfelgevalletje. Ik voel toch nog steeds het meest voor 17" winterbanden op de Venus velgen en setje 18" erbij voor het mooie weer.
Ook omdat een set 18" gewoon mooier staat natuurlijk...:D

Wat de testresultaten van de banden betreft vraag ik mij ook altijd af hoe objectief en eerlijk dit is...wie het meest betaald of sponsort wordt die de testwinnaar?? Het gaat eigenlijk ook niet zo zeer om mijn persoonlijke situatie en wensen maar gewoon bandenervaring in z'n algemeenheid.
Daarom dit topic...ervaringen van de rijders zelf, betere tests bestaan niet.

Andre, ik zal van het weekend als ik wat meer tijd heb jouw artikeltjes eens doorlezen, alvast bedankt voor het leesvoer!

Nog meer mensen met cupping problemen/ervaringen? Hier ben ik namelijk wel bang voor...:nailbiting: Alle comfort is meteen weg...een ramp is het. Ik las ook al dat er daarom mensen met twee merken banden rijden, het ene merk voor en het andere achter...?
 
Laatst bewerkt:
@JOVOS, ik zit helemaal op jouw lijn en zit ook met dezelfde vragen. Maar ik denk dat je in de zomer met all-season banden niet zozeer comfort verliest maar wel grip. En ze zullen dan ook wel heel erg hard slijten als de hardere zomerbanden dat al doen op de vooras van de Superb. En zie de tips van @andrehj voor het tegengaan van cuppen.
En kies een band met zij/dwars-groeven aan buitenkant die onderbroken zijn van de langsgroeven. Als die zijprofiel-blokken helemaal open staan, dus in open verbinding met de langsgroeven (beter voor waterafvoer), dan gaan ze cuppen.

En ik heb ook 17 inch Venus, met de Conti TS850 winterband en dat bevalt uitstekend hoor. En 18 inch Themisto (7-spaaks, niet 9), met Conti SC5 en dat bevalt ook goed. Ik vind beide ook goed staan en hoef niet groter of verlaagd. Zie foto's, met MAD hulpveren trouwens.

WP_20150527_001.jpg WP_20150215_002.jpg
 

JOVOS

Senior Member
voor het tegengaan van cuppen, kies een band met zij/dwars-groeven aan buitenkant die onderbroken zijn van de langsgroeven. Als die zijprofiel-blokken helemaal open staan, dus in open verbinding met de langsgroeven (beter voor waterafvoer), dan gaan ze cuppen.

Klopt dit had ik ook al geschreven. Maar...@Rudi-DSG ...jouw conti's zijn toch ook niet gesloten?
Het lijkt erop dat sommige banden die hier als "goed" getipt worden en blijkbaar ook ongevoelig voor cuppen, niet allemaal deze eigenschap bezitten. Bijvoorbeeld de Goodyear Efficientgrip van @Cobrakever , en de Continental Contisportcontact 5 van @error404...? Dit zijn echt geen gesloten schouders...? Vraag me dus af of dit nou een bandenprobleem is of dat het door de uitlijning van de auto bepaald wordt.

Ik voel een voorkeur voor de Pilot Sport 3 omdat deze duidelijk die gesloten schouders heeft, maar zoals @error404 zegt heeft die al twee keer last van cuppen gehad...?
De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 lijkt mij ook wel wat.
 
Tsja, ik heb het ook maar van horen zeggen/schrijven op internet. Het zou ook helpen om een asymmetrisch profiel te nemen, dus zonder richtingsgebondenheid, hoewel dat bij winterbanden meestal niet kan.
Heb jij er bij de zomerbanden last van? Ik helemaal niet. Nooit gehad ook. Wel wissel ik altijd mijn achterbanden met voor (niet kruislings), bij de zomer- of winterwissels (dus jaarlijks per set) en zodoende slijten ze gelijkmatig af. En koop ik ook steeds 4 nieuwe ipv 2. Dat rijdt dan ineens veel beter ook. En het zou optreden op de niet-aangedreven wielen, dus daarom moet dat wisselen dan ook helpen.
 
Zelf ben ik ook aan nieuwe banden toe voor men Superb combi 2.0 140PK. Op de achteras liggen nog de originele banden: Pirelli Cinturato P7 met 82.000 km's. De voorbanden heb ik aan 58.000 km's vervangen door Michelin's Primacy 3. Deze zijn binnenkort ook terug aan vervanging toe. Van rijcomfort zijn deze goed, maar op slijtage niet zo indrukwekkend.

Zelf ben ik ook voorstander van een stille en comfortabele band. De continental's vallen hierdoor al af. Deze maken (volgens lezen) redelijk wat lawaai. Het zelfde voor de Goodyear Eagle F1's.

Ben er nog altijd niet uit welke banden er nu op moeten.
 

JOVOS

Senior Member
Dezelfde Pirelli's liggen onder mijn auto, voorkant dus flink gecupt en achter begin ik ook iets te horen. Of dit de originele banden nog zijn weet ik niet, tellerstand vandaag 88896 km. In mijn beleving zijn de pirelli's dus niet zulke fijne banden....
Inmiddels besloten om voor winterbanden te gaan op de 17" velgen en dan eens rond te kijken voor een set 18" met zomerbanden. Maar qua merk en type ben ik er ook nog niet uit.
 
Bovenaan Onderaan