Wel of geen slippende DSG

Ik heb elders op internet wel grotere afwijkingen langs zien komen ja. Alles wat waarneembaar is blijft natuurlijk vervelend. Ik voel altijd wel iets van trilling, maar ik rij dan ook in een driecilinder, dat is een beetje inherent aan die motor. In de Skoda trilt die overigens een stuk minder dan in de diverse Seat leenauto's die ik gehad heb.
 

haassie

Forumguru
Dit was op een dag in de koudere periode.....eerst twee uur gereden...bak dus warm...minder waarneembaar...
 

TurboT

Forumguru
Ik zal nogmaals mijn video posten. Ik heb met name last bij koud weer en koude motor. Dus in de zomer veel minder last dan november.

Eenmaal warm, heb ik geen last meer van. Maar goed dan zit ik al op een snelweg.

 

_Chris_

Nieuw lid
Zijn er inmiddels al ervaringen met de "nieuwe" koppelingen? Bij mij is het ook raak....

Vorige week heeft mijn auto onderhoud gehad (30k beurt) en daarbij is er een software update uitgevoerd op de bak. Kan duidelijk merken dat de schakelmomenten verlegd zijn (opschakelen bij een hoger toerental). Dat heeft als gevolg dat de volgende versnelling meer rpm heeft waardoor de trilling / vibratie minder aanwezig lijkt te zijn. Bij handmatig schakelen is het echter nog steeds merkbaar. Minder, maar niet opgelost.

Oftewel, vandaag is mijn auto weer retour garage.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dus een software update bij de dealer waarbij de schakelmomenten verlegd zijn? Dat is dan iets nieuws denk ik? Wat zijn exact de oude en nieuwe toerentallen waarbij wordt opgeschakeld?
Als dit waar is, kan men zich een gang naar TVS e.d. voor software aanpassing wellicht besparen. Maar ik heb zo mijn twijfels.
 

haassie

Forumguru
Ik heb dit weleens voorgesteld aan tvs, om idd lagere toerentallen te vermijden, is echter het omzeilen van het feitelijke probleem en maakt het ook wat minder zuinig....kun je net zo goed altijd in S rijden welke overigens ook slipt bij koud weer. Ze moeten gewoon een deugdelijke koppeling fabriceren, daarin zit het probleem. Mijn bak vertoond met het huidige droge weer bijna geen kuren....rijdt nu een soort van hoe het hoort!? Heb mn bezoek aan de dealert even uitgesteld anders krijg je weer te horen dat ze niets kunnenvinden!
 

_Chris_

Nieuw lid
Mogelijk dat het ook te maken heeft met zelflerendheid of een reset van de DSG? Het is toch zo dat een DSG zich aanpast aan de rijstijl van de berijder? En dat dat bij onderhoud of een software update gereset wordt?

Ik weet niet in hoeverre de software update zelf hier voor verantwoordelijk is (daarin mis ik wat speficieke DSG kennis) maar het viel me wel op.
 

haassie

Forumguru
Dat inleren duurt niet heel lang....na een reset een km of 30?...helaas is de dsg wel wat kort van geheugen....geen dag is nl hetzelfde bij mijn DSG bij nagenoeg dezelfde rijstijl....hahaha
 
Het rijden in de S is fijn met optrekken, maar minder fijn met terugschakelen. Aangezien de schakelmomenten niet vloeiend overlopen, heb ik liever dat de bak niet te snel terugschakelt. Dus: optrekken in S en terugschakelen in D zou voor mij de ideale combi zijn, echter kan en mag de dealer dit niet aanpassen. Hopelijk krijgt mijn auto ook een update van de DSG, ook bijna 30.000 gereden. Ga er in ieder geval om vragen.

Het resetten (adaptierit) van de DSG zorgt inderdaad voor ander schakelgedrag. Echter na een paar dagen komen de problemen weer terug. De dealer zegt het niet met zoveel woorden maar ze bedoelen hierbij: we doen wel wat om je tevreden te houden, maar wij weten dat het 'probleem' met een paar dagen terug is.
 

Joh@n

Forumguru
Mogelijk dat het ook te maken heeft met zelflerendheid of een reset van de DSG? Het is toch zo dat een DSG zich aanpast aan de rijstijl van de berijder? En dat dat bij onderhoud of een software update gereset wordt?
Voor zover ik weet en heb gelezen past hij niets aan aan de berijder. Zie ook dit stuk: https://forums.vwvortex.com/showthr...-DSG-Game-and-Win-DSG-Driving-Tips-and-Tricks


Wel is er inderdaad een rit voor het inleren, maar dat is het ook. Ik zou hem overigens liever in D laten optrekken en S laten terugschakelen, of iets daar tussenin. Hij duwt in D veel te lang door.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Probleem met DSG is dat er met de standaard software te snel wordt opgeschakeld in D en te laat in S. Een aanpassing bij een goede tuner waarbij in D wat later en in S wat eerder wordt opgeschakeld, leidt tot een prima rijgedrag. Ook heb je dan een (echte) 1e versnelling. Naast het betere rijgedrag, is de bak ook minder gevoelig voor slijtage. Ik vind het een must. Nu bij de derde auto en volkomen tevreden, geen enkel probleem ondervonden.
 

Joh@n

Forumguru
@Rosinfield prima voor een prive auto, maar imho mag een bak/koppeling niet al na 10000km kuren gaan vertonen bij normaal gebruik. Dat klopt echt niet. Sterker nog, een paar 1000km nadat de koppeling is vervangen is hetzelfde probleem er weer....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee eens. Maar ik accepteer het tandenknarsend en calculeer het inmiddels in bij aanschaf. Bij lease is het denk ik een afweging tussen extra kosten en rijplezier. Over garantie zou ik me geen enkele zorg maken. Kwestie van risico inschatting.Al zou ik bij dit soort problemen wel het gesprek aangaan met de LM en er daarbij op wijzen dat de ANWB de DSG van hun auto's laat aanpassen en dat ook menig dealer zijn klanten daarvoor doorverwijst
 

Rofffel

Forumguru
De dealer voert een adaptatierit uit na het vervangen van een onderdeel van de DSG. Dit gebeurt dus niet bij onderhoud.
Het aanpassen van schakelmomenten gebeurt ook niet bij de dealer met een software update.

Het aan laten passen van de schakelmomenten kan de levensduur wel ten goede komen omdat te laag in de toeren rijden, desastreus is voor een koppeling.
Daarom is het aanpassen / tunen wel beter voor de koppeling en daarmee wordt de slip beperkt.
Dat de platen waardeloos zijn, blijft gewoon een feit.
De droge koppeling werkt gewoon niet.

Goedkoop is in deze dus ook duurkoop.
 
Bij mij is na het vervangen van de koppeling de slip in de versnelling nooit weg geweest. Ik moet zeggen dat het met dit weer iets minder is, maar blij vlagen best erg (en soms doet hij het gewoon perfect). Zowel ik als de leasemij worden gek aangezien de dealer en een onafhankelijk expert blijkbaar niks kunnen vinden. Als de auto bij de dealer staat doet hij het blijkbaar wel goed.
 

Rofffel

Forumguru
Is een handbak te vergelijken met een dubbele koppeling gerobotiseerde handbak (DSG)? Nee dus daar is weinig nuance in aan te brengen.
Vooral omdat hoopjes mensen een auto kopen van 30 tot 50k euro en erachter komen dat de automaat in 20k km slecht werkt.
Als jij dat acceptabel vind prima maar dan reageer je in dit geval in een topic waar 90% het niet met jou eens kan zijn.
Een mening die onderbouwd wordt door meerdere klachten van consumenten betreft geen mening meer.

Een bak die slipt, trilt door te lage toerentallen en extreem slijtage gevoelig is, is t.o.v. zijn gesmeerde broers drie keer niks.

Om dan nog maar niet te spreken over fluitende versnellingen en megatronica problemen.

Snap jouw reactie ook niet helemaal want je kan niet ontkennen dat een DQ200 bak beduidend slechter functioneert t.o.v. alle andere automaten.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
@Roffel: realiseer je wel dat de probleemgevallen hier verre van representatief zijn. Op een forum als dit worden die nu eenmaal meer gemeld dan dat men aangeeft tevreden te zijn. Hoe vervelend ook voor betrokkenen, maar op het totaal aantal DSG's vormen die probleemgevallen slechts een gering percentage.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan iemand dan nog even de fijne nuance uitleggen die de term "robotiseren" onderscheidt van "automatiseren"?

Ik zie dat verschil namelijk nog niet zo. Temeer omdat het - weliswaar op verschillende manieren bereikte - eindresultaat hetzelfde is, namelijk: er wordt op- of teruggeschakeld zonder dat de bestuurder daar iets aan hoeft te doen.
Ik ben tamelijk sterk geneigd om dat in beide gevallen "automatisch" te noemen... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan