Wel of geen slippende DSG

Net in de auto gebeld door de dealer. Mijn auto heeft de laatste versie koppelingsplaten (sinds de vervanging 2 weken geleden) en nu ook de laatste software voor de DSG. Meer kan hij op dit moment niet doen. Ik ga de auto maandagochtend ophalen en dan direct een rondje rijden met hem. Ik ben benieuwd. Volgens hem reed de auto nu wel stukken beter dan voor de softwareupdate/reset, dus ik ben benieuwd.

Edit: Verder gaf hij aan dat dit probleem voornamelijk is met de laatse versies DSG7, klachten over slip hebben ze eigenlijk pas sinds iets meer dan een jaar. Hij gaf ook aan dat het vervangen van de koppelingsplaten vaak op korte termijn helpt, maar dat de slip daarna terugkomt. Enige vorm van slip is met deze versnellingsbakken volgens hem normaal, maar sommigen hebben het erger dan anderen.
 
Zojuist de auto opgehaald en een rondje gereden met de monteur. Slip lijkt net zo erg (en echt geen microslip te noemen). De monteur gaf aan dat dit bij koude koppeling te verwachten is en dat de slip de boel opwarmt. Ook zou het over tijd beter moeten worden als de bak zichzelf heeft aangepast aan mijn rijstijl. Aangezien dit voorgaande keren niet echt hielp heb ik er een hard hoofd in, maargoed. Mocht het niet beter worden moest ik vooral weer contact opnemen, dan gaan ze weer klagen bij PON/fabriek.

Ik heb het idee dat de dealer zich bewust is van de problemen met de DSG7, maar dat er vanuit PON en/of de fabriek simpelweg geen (goede) fixes zijn.

Straks de leasemaatschappij maar eens bellen en vragen hoe hier mee om te gaan, zo'n slippende bak zorgt op lange termijn natuurlijk voor een boel meer onderhouds/reparatiekosten, ik verwacht niet dat de huidige koppeling meer dan 40k km mee zal gaan, gebaseerd op het verleden.
 

haassie

Forumguru
Het ziet er dus naar dat je in hetzelfde schuitje zit....zoals je zei: inruilen of verkopen aan iemand die zich er niet aan ergert?...hoewel dat met lease niet gaat zal het gewoon een vorm van acceptatie worden....een geluk het is zomer dus doet hij het nu iets beter
 
We gaan het zien. Vind het wel opvallend dat de auto's met natte koppeling waar ik in gereden heb er een stuk minder last van hadden dan de auto's met droge koppeling. De monteur gaf dit vanmorgen ook aan, dat de auto's met droge koppeling de afgelopen anderhalf jaar redelijk veel last van slip hebben.

Ik rij gelukkig een poolauto en mag dus wisselen met iets anders dat het bedrijf "over" heeft, mits het leasebedrag vergelijkbaar is. Mocht ik er echt vanaf willen kan dat dus, maar verder is het een erg fijne auto en zelf schakelen is met mijn gebruik (veel km's, veel file) niet echt wenselijk.
 

B.Stuurder

Forumguru
@jjkester is de slip dan dusdanig dat je er vertraging van ondervindt bij het rijden? Of is het het feit dat je jezelf stoort aan het falen van de techniek?
In elk geval zou ik wel duidelijk bij de LM melden dat het probleem niet is verholpen, dan krijg je geen gezeur als je straks weer een nieuwe koppeling nodig hebt.
 
Ik heb sinds het ophalen van de auto niet zo ver en/of in verkeer gereden dat ik de vertraging duidelijk heb kunnen merken. Voordat ik de auto afleverde (lees: voordat er nieuwe software op de DSG gezet is) had ik af en toe bij invoegen op de snelweg, doorgaans in 6 of 7 en bij > 90 km/u dat er slip optrad, de motor volgens mij werd geknepen en ik vervolgens geen snelheid had. De DSG begon zichzelf hierop aan te passen door bij gas geven in hoge versnellingen per definitie terug te schakelen naar 5 of 6. Dat leverde in ieder geval geen gevaarlijke situaties meer op, maar prettig is anders.

Ik had zojuist besloten om morgen de leasemij te bellen zodat ik vanavond en morgenochtend ~ 300km kan rijden en dan heb ik een beter beeld van de staat op dit moment, inclusief een fatsoenlijk opgewarmde versnellingsbak.
 

haassie

Forumguru
@jjkester...heb een keer een stukje meegereden met Rico van TVS met een DSG6...dat reed echt wel even een stuk beter idd. Maar ja als je niet wilt dieselen moet je diep in de buidel om een benzine met DSG6 te vinden...

Dat van de laatste 1,5 jaar is echt gelul (sorry voor mn woordkeus maar een beter woord is er niet) ....speelt al veel langer en VAG prutst maar iets aan met koppeling vervangingen omdat de TPI dit voorschrijft. Of deze laatste serie koppelingen bestaat pas 1,5 jaar? Het probleem is wanneer je de koppeling (het eigenlijke probleem) vervangt met een koppeling van hetzelfde type. Je lost je het probleem slechts tijdelijk op of zelfs helemaal niet.....en uiteindelijk heb je nergens meer recht op omdat je garantie verlopen is!....

Het probleem is het koppelingsmateriaal dat slijtvaster is gemaakt maar veel meer druk nodig heeft om in koude toestand niet te slippen. Heb ter vergelijk bij TVS weleens een "oud" type koppeling (2011?) en "nieuw" type koppeling gezien en gevoeld met de hand. De oude is van materiaal met veel meer grip, slechts licht drukken was nodig om de koppeling aan te laten grijpen, terwijl het nieuwe type best hard ingedrukt moest worden om hem te laten aangrijpen.

Nadeel van het oude type is dat met de standard software de platen als een malle versleten (echter niet bij aanpassing sw). Nadeel van de nieuwe hardere platen is dat ze niet goed tegen koude en vocht bestand zijn en dan gaan slippen, voordeel (?) is dat ze ondanks de slip minder hard slijten...

Ik heb liever die oude platen met aangepaste software echter zijn deze schaars of zelfs niet meer verkrijgbaar....althans dat is wat ik heb begrepen. Bij mij is het met het warme weer van de laatste tijd weer minder waarneembaar maar nog steeds niet 100% weg.....
 
Als ik het goed begrepen heb was de microslip er altijd al, en hebben ze de afgelopen tijd met het vervangen van koppelingen gemerkt dat er meer slip was dan vroeger.

De reden dat ze de koppeling bij mij niet opnieuw vervangen hebben is ook dat het toch niks op zou lossen, want exact dezelfde koppeling gaat erin. Kortom: er is geen officiële oplossing beschikbaar. PON/VAG wil de onderhoudskosten drukken (goed voor de lease) dus wij zitten met slip.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de herfst/winter is met mijn auto, want zelfs met het warme weer afgelopen tijd was de slip erg merkbaar, soms zelfs gevaarlijk bij invoegen op de snelweg...

Overigens, de monteur is overtuigd dat het voornamelijk een softwareprobleem is, en noemde TVS in die context. Probleem is dat garantie/coulance claimen als er iets aangepast is geweest lastig wordt (dan heeft PON/VAG een reden om geen garantie te geven) en dat het met een leaseauto dus waarschijnlijk geen optie is.
 
Nou, ik ben na 120 km rijden bijna thuis, rij de snelweg af en merk bij het optrekken bij het stoplicht dat de bak weer dezelfde kuren heeft als voordat ik 'm vorige week naar de dealer bracht. Het is weer erger dan vanmorgen. Direct de dealer gebeld, de betreffende monteur was helaas niet bereikbaar. De leasemaatschappij gebeld, daar is met aandacht naar mijn verhaal geluisterd. Zij gaven aan dat een DSG zeker niet in de versnelling mag slippen. Na contact met de dealer hebben zij geregeld dat er morgenochtend vervangend vervoer voor me klaarstaat en dat er woensdag een onafhankelijk expert komt kijken. Ik ben erg benieuwd. Gezien dat het probleem soms ineens weg is (nadat ik thuiskwam na ~ 30 minuten naar de supermarkt gereden en alles werkte een stuk beter) hoop ik dat de expert iets kan vinden.
 

haassie

Forumguru
Ik kan me helemaal vinden in de wisselvalligheid van de klachten. Blijft gewoon een vreemd fenomeen. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen keep it posted....ik blijf het volgen.
 

Pendragon

Forumguru
Zijn er ook mensen met de 1.5TSi DSG7 in de Karoq die dit probleem hebben? Ik heb deze in bestelling en ga zeker gelijk naar TVS om de custom software erin te zetten, al was het maar voor het schakelmoment, daar deze standaard veel te snel is in D.
 
Ik kan me helemaal vinden in de wisselvalligheid van de klachten. Blijft gewoon een vreemd fenomeen. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen keep it posted....ik blijf het volgen.
Ik ben echt bang dat ze niks gaan vinden omdat hij het op dat moment toevallig goed doet... in ieder geval blij dat de leasemaatschappij zo duidlijk aangaf dat het niet normaal is.
 
Zijn er ook mensen met de 1.5TSi DSG7 in de Karoq die dit probleem hebben? Ik heb deze in bestelling en ga zeker gelijk naar TVS om de custom software erin te zetten, al was het maar voor het schakelmoment, daar deze standaard veel te snel is in D.
Het lijkt erop (https://cdn.skoda-storyboard.com/2017/10/TD-KAROQ-en-1.pdf) dat de Karoq met 1.5 TSI ook droge koppelingen heeft (de DQ200 kan 250nm koppel aan), lijkt me dat die dus ook vatbaar is. Zoals gezegd, niet iedereen heeft problemen.
 

TurboT

Forumguru
Heren,

Heel vervelend dit allemaal. Ik heb ook de kuren en het gaat je gewoon aan irriteren.

Een auto hoort te doen waarvoor hij bestemd is. Een slippende koppeling hoort gewoon niet. Dit is onacceptabel.

Je koopt bijvoorbeeld ook geen Iphone dat telkens uitvalt.

Ik heb in vcds het gasresponse aangepast naar Audi. Wat een verschil in response zeg. Veel beter dan de seat/vw/skoda stand. Hopelijk reageert de dsg hierdoor anders.
 

haassie

Forumguru
@TurboT ....Je gaat je er inderdaad aan ergeren en is niet als "producteigenschap" accepteerbaar, waarmee het vaak wordt afgedaan. Zeker niet als het een negatieve rijervaring geeft.

Gasresponse aangepast?....gaat dit helpen en gaat dit niet in de weg zitten van motortuning? Zat er net wat over te lezen. Las ook over die dip in de eerste versnelling die iemand ervaarde.....yep idem...met de software van TVS krijg je een 1e versnelling terug die nooit helemaal lekker "loopt" behalve wanneer je serieus weg rijdt.

Nu je het hebt aangepast merk je al verschil in het gedrag van de DSG? Is dit alleen functioneel voor een diesel of ook voor een benzine?
 
Laatst bewerkt:

TurboT

Forumguru
@TurboT ....Je gaat je er inderdaad aan ergeren en is niet als "producteigenschap" accepteerbaar, waarmee het vaak wordt afgedaan. Zeker niet als het een negatieve rijervaring geeft.

Gasresponse aangepast?....gaat dit helpen en gaat dit niet in de weg zitten van motortuning? Zat er net wat over te lezen. Las ook over die dip in de eerste versnelling die iemand ervaarde.....yep idem...met de software van TVS krijg je een 1e versnelling terug die nooit helemaal lekker "loopt" behalve wanneer je serieus weg rijdt.

Nu je het hebt aangepast merk je al verschil in het gedrag van de DSG?

@haassie Ik kan het nu niet goed over oordelen. Ik hoop dat er door de directere gasresponse de dsg normaal hoort te doen. Bij half gas geven heb ik het idee dat ik meer last van ga krijgen dan het geven bij “ vol” gas. Ook het weer speelt ook een grote rol.

Ik ga hier een paar weken tegen aankijken en kom hier op terug. De “Audi” gasrespons rijdt sowieso lekkerder.
 
Bovenaan Onderaan