water in auto...

Bedankt voor de tip! Kwik-Fit verwees me al naar de dealer, maar dit lijkt prima zelf op te lossen.
 

EdK

Forumguru
Ik heb t volgens mij toen gewoon gedaan toen t nog redelijk nat was
Als je sicaflex gebruikt kun je kitten als de boel nat is !
Word erg veel op boten ook gebruikt.
En ja de boel droog krijgen !
Zonde dat je je vloerbedekking hebt opengesneden !
Met een waterstofzuiger de boel eerst zoveel mogelijk droogzuigen
Daarna oude kranten op de vloerbedekking leggen en de losse matten we weer op leggen.
Kranten in begin dagelijks vervangen voor nieuwe droge !
En je ritten met airco AAN rijden en verwarming aan zodat je veel vocht hiermee verwijderd
En als je in nette buurt woont dan de ramen op klein kiertje met droge dagen/nachten zetten zodat verdampt vocht weg kan !
 

Hakar

Donateur
In de kennisbank, tegenwoordig bibliotheek een mooie uitleg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Van mij mag je alles houden, en hoef je geen boete te betalen.
Maar ja, ik ben niet de bibliothecaris van het forum, ik stel alleen af en toe wat PDF'jes ter beschikking :giggle:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
De link in de kennisbank van @Hakar is de uitgebreide versie, ik heb t indertijd iets meer lean & mean gedaan door niet alles te demonteren, maar alleen het deel dat toegang geeft tot de onderste helft van t deurpaneel. Ik heb m dus niet volledig rondom gekit, maar lekkage komt altijd in t onderste stuk voor (want daar hoopt t water zich tenslotte op), dus die methode was ook prima afdoende. Iets minder werk, wel iets meer gepriegel.
Ik weet niet waar ik die methode toen gevonden heb, of dat hier was of op een ander forum.
 

Ted

Forumguru
Ik heb alle 4 de deuren de onderste gedeelte gekit met Polymax van Bison. Zit al 19 jaar dicht.
 
Is er ook een tijdelijke oplossing? Ik moet nog even een gaatje in mijn agenda voor dit klusje vinden maar de regen houdt hier geen rekening mee...
 

Hakar

Donateur
Zou mogelijk kunnen, de metalen binnenplaat laten zitten, en een goed sluitende kitstrook aanbrengen tussen deur en binneplaat op de naad.
Echter weet ik niet of dan je afdekpanelen (bekleding) dan nog gaat passen.

Wat ik in dit topic nog niet ben tegengekomen is de vraag en eventueel antwoord daarop of de ontwateringsgaten onder in de deur niet verstopt zijn.

Afgaande op het kenteken in een ander topic is jouw Fabia van 2007.
Om de binnenbekleding te verwijderen ben je een hooguit een half uurtje bezig.
Gezien bouwjaar vermoedt ik dat je metalen binnenpaneel geklonken is (bij mij bjr 2005 in ieder geval wel)
Dan is het wat lastiger op de popnagels er uit te boren en ben je als het tegenzit een uurtje kwijt.
Bij bout en moer bevestiging van de binnenplaat ben je in vijf minuten klaar.

Indien je metalen binnenpaneel met popnagels bevestigd is zou ik als je weinig tijd kunt vrijmaken er aan gaan denken om het in delen te doen, bijvoorbeeld
vandaag binnenbekleding verwijderen, en bekijken of het genageld is of gebout.
morgen eventueel uitboren van nagels of losschroeven van bout en moer, en binnenpaneel weghalen
overmorgen nieuw kit aanbrengen en plaat bevestigen
De dag na overmorgen binnenbekleding weer aanbrengen.

De auto rijd er heus wel om , je hebt alleen wat meer lawaai.

Mocht je binnenplaat bevestigd zijn met popnagels, heb je mogelijk een probleem.
Die dingen zijn van een kaliber dat je ze met een hobbytangetje niet kunt monteren.
Daar ben je toch wel een pneumatische tang voor nodig.

Als je daar niet over beschikt en er geen kunt lenen, kun je overwegen om passende m6 insert moeren in de vrijgekomen gaten in de deur te plaatsen.
Edit, die gaten moeten dan wel groter worden gemaakt. De inserts die ik gebruikt heb waren een diameter nodig van 9mm.

Om een beeld te geven zie mijn bijlage in de kennisbank / bibliotheek https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/hoe-kom-je-bij-een-raam-in-achterdeur-fabia.304/
Hier gaat het om een gevallen en niet werkend raam, maar ook dan moet alles er uit.
 
Laatst bewerkt:

Ronald2105

Nieuw lid
Weet iemand hoe je de bekleding van de achterdeur eraf krijgt zonder beschadiging, ivm lekkage waardoor via de dorpel het water de wagen inloopt.
Bij voorbaat dank.
 

EdK

Forumguru
is het wat lastiger op de popnagels er uit te boren en ben je als het tegenzit een uurtje kwijt.
Maar daar heb je dan toch wel 2 koffie pauze's bij ingerekend ?
Het is kwestie van even bepalen welke diameter het popnagel gat heeft en dan de boor op gaatje van de popnagelpin zetten en boren.
Of je boort met een dikkere boor alleen de koppen weg en dan komt de plaat ook wel los waarna je de restanten van popnagels nog even moet verwijderen.
Maar ik was max een klein half uurtje toendertijd bezig om die popnagels te verwijderen.

En het plaatsen van de plaat kun je weer net zo makkelijk met de popnagels doen !


Een tang uit bovenstaande link is niet de duurste en heb je gewoon een goede tang aan die met gemak je panelen weer aan elkaar popt
Moet alleen even kijken welke maat popnagels je moet gebruiken
Hierbij is de diameter van je bestaande gat bepalend en neem ze niet te kort, maar ook niet te lang want in laatste geval kan het zijn dat hij dan de platen niet goed tegen elkaar trekt, met gevolg dat je alsnog weer lekkage hebt in ergste geval
 

Hakar

Donateur
@EdK bedankt voor je toevoeging en nadere uitleg.
Heb het even bij vrouwlief nagevraagd, en volgens haar heb je gelijk, ik heb minstens 2 keer koffie gedronken bij die klus.
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
In mijn oplossingsversie hoeft de metalen binnenplaat niet los: gewoon buitenkant van de naad afkitten werkte prima! En scheelt heel veel werk!
 

Hakar

Donateur
@Hakar, vraag maar niet mbt het bier na afloop !!
Moet zeker een halve krat geweest zijn !! :D
Mag je gerust vragen hoor :giggle:
De laatste keer dat ik überhaupt iets gedronken heb wat alcohol bevatte was op 22 september 1998.
Maar een anderhalve liter water is er nadien wel doorgegaan, was een warme dag toen ik het linker achterraam van de Fabia uit het ruim gevist heb.
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Ted

Forumguru
Alleen het onderste van de paneel losschroeven, ontvetten en afkitten van het onderste gedeelte. Op deze wijze heb ik 4 deuren behandeld en zit nog steeds water dicht. Voor een nieuw slot is van de bestuurders paneel de kit naad opengesneden en weer opnieuw gekit dat heb ik ter plekke bij het bedrijf in Apeldoorn gedaan.
 
Moet lukken. Een ander vraagje over deze auto: we willen er deze zomer mee naar Zwitserland rijden (Berner Oberland). Is dat verantwoord? Het is een 1.4 benzinemotor met automaat.
 

Tees

Donateur
Neeee, volstrekt onverantwoord! :deuk:
Waarom zou je niet met een 1.4 de bergen in kunnen? Mijn ouders reden met een Eend de bergen in, ging ook prima.
Mijn eerste vakantie met de Fabia (combi met 1.4 16v) was ook naar Oostenrijk, en dat helemaal stampvol met spullen. Je moet tijdig teruggeschakelen om hoog in de toeren te blijven en zo soepel te kunnen rijden, maar voor de rest kom je gewoon overal hoor.
 
Bovenaan Onderaan