water in auto...

ronald_j

Actief lid
Met alcohol tegen schimmel heb ik dan weer geen ervaring. Ik ben ooit begonnen met PureAyre. Aangezien de vorige bewoners van ons huis de honden niet uitlieten en er zodoende de nodige plasjes en poepjes in het beton getrokken waren moest ik iets doen om van die stank af te komen. Ik heb toen eerst de boel stevig geboend met een oplossing van water en groene zeep, en heb het daarna met PureAyre ingespoten. Na een keer of drie inspuiten begon het effect te hebben. Ook heb ik het gebruikt tegen de plasjes van onze eigen katten, die bij tijd en weile door stress aan het sproeien slaan. Daar werkte het ook goed tegen. PureAyre verkoopt een aantal producten, maar de verkoper gaf aan dat het eigenlijk allemaal hetzelfde spul is. Alleen omdat kopers niet begrijpen dat het een breed toepassingsbereik heeft, hebben ze er verschillende namen aan gehangen. Door de slechte verkrijgbaarheid van PureAyre ben ik toen overgestapt naar Ecodor UF2000. Dit doet eigenlijk gewoon hetzelfde. En het was ook iets goedkoper.

Volgens mij sterven de schimmels vanzelf af als het vocht weg is. Die muffe lucht echter, was hardnekkiger.
 

Cordoba

Forumguru
schimmel sterft inderdaad als het vocht weg is, maar de dode schimmel ruikt niet minder, daarom moet je ook de dode schimmel zo goed mogelijk verwijderen, bovendien leeft dode schimmel binnen de kortste keren weer op als er een beetje vocht is. Daarom heb ik ook een vochtvreter van een paar euro in de auto liggen, en buiten de zomer dat ding af en toe even in de magnetron om het vocht er weer uit te krijgen, blijft de auto mooi droog (ook bij herfstweer). Alternatief is kattegrit (voor de kattebak) in een zakje van textiel (ademend) in de auto leggen, en ook af en toe 'droogstomen in de magnetron'. Voor geur van bijv. tabaksrook in de auto (stoelen, bank, tapijt) kun je de auto een ozonbehandeling laten geven, dan gaat die geur ook weg.
 

Tjin

Lid
Ook ik heb hier een Fabia met lekkende achterdeuren heel irritant eigenlijk om na een 30 min weer gelijk aangeslagen voorruit en achterruit te hebben als je weer lekker naar huis wilt rijden .
Wel jammer eigenlijk dat ik binnen een week al verschillende kleine probleempjes tegen kom met mijn nieuwe aanwinst.
Ik zie al dat ik morgen met een kitpistool en wat badkamerkit aan de slag moet .
Straks is het winter en dan wil ik dus echt niet de binnenkanten van mijn ramen moeten krabben :thumbsdown:
 

EdK

Forumguru
Ik zie al dat ik morgen met een kitpistool en wat badkamerkit aan de slag moet .
Je wagen is geen badkamer hoor....
Dus ga ff op zoek naar een zuurvrije siliconen of bitumen kit.
Enne pak ff een stapel kranten uit de papierbak en leg die onder de matten zodat je het vocht eruit trekt.
Doe je dat niet dan heb je ook nog paddo's in de fabia....
 

Tjin

Lid
Ah ok dankje voor de tip gaan we regelen :thumbsup:
Was al een how to seal fabia doors filmpje aan het kijken op youtube:maakmegek:
Toch nog een vraagje ik heb gezien wat ik moet dichtkitten in het filmpje .

Maar wat ik mij dan afvraag is waar gaat het water naartoe als ik alles heb gekit?
Ik ga ervan uit dat het water wat inregent toch weer ergens weg moet sijpelen toch?




Je wagen is geen badkamer hoor....
Dus ga ff op zoek naar een zuurvrije siliconen of bitumen kit.
Enne pak ff een stapel kranten uit de papierbak en leg die onder de matten zodat je het vocht eruit trekt.
Doe je dat niet dan heb je ook nog paddo's in de fabia....
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tjin als je onder je portier kijkt, zitten daar per portier een 3-tal gaten in om het vocht af te voeren. Dat water komt via de dorpel weer gewoon op straat terecht. Als je die afvoergaatjes niet direct ziet, een plantengieter met water pakken en het water tegen het beweegbare raam aan gieten in ruime mate. Als je dan de deur open trekt zie je waar het water uit de afvoeren komt.

Overigens zorgt de kit/afdichting dat het water wat in het portier komt, niet direct naar de binnenzijde kan (tenzij het water zo hoog in het portier komt te staan, dat het water bij zwengels voor portierramen, speakers en andere zaken komt die een gat in de 'dijk' vormen.
 

Tjin

Lid
Yes eindelijk klaar met de achterdeuren kitten .
Het was te doen ben denk ik totaal een klein uurtje bezig geweest misschien minder zelfs .

Zo begon ik :
or4jtf.jpg


En dit is het resultaat :

xeo849.jpg


nbx3m8.jpg


Ik hoop echt dat het nu waterdicht is binnen in mijn Fabia :nailbiting:
 

EdK

Forumguru
Tsja en nu er voor zorgen dat de matten en verdere bekleding zo gauw mogelijk droog word..
Dus zoveel mogelijk in eerste instantie met kranten aan de gang, dagelijks vervangen.
En met airco aan ontvocht je ook ...
 

Tjin

Lid
Daar heb ik wel een beetje geluk mee.
Losse matten heb ik er nog niet in liggen.
En de vloerbekleding was al best droog.

Gelukkig waren de laatste paar dagen droog.


Tsja en nu er voor zorgen dat de matten en verdere bekleding zo gauw mogelijk droog word..
Dus zoveel mogelijk in eerste instantie met kranten aan de gang, dagelijks vervangen.
En met airco aan ontvocht je ook ...
 

Tjin

Lid
We zijn een dag verder en volgens mij gaat het wel goed vanochtend geen aanslag op mijn ramen .
Maar ik ben pas overtuigd bij de volgende regenbui:)

2dj8f0k.jpg


23jpi50.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Als je twijfelt: één persoon binnen en één aan de buitenkant de tuinslang er op zetten, of anders met plantengieter water tegen de ramen gieten. Als het nog niet dicht is, kom je daar dan heel snel achter.
 

Tjin

Lid
Goed idee ik zal morgen even proberen zal het water gelijk al zichtbaar zijn denk je?

Ik heb echt geen zin om dit klusje weer opnieuw te doen :nono:


Als je twijfelt: één persoon binnen en één aan de buitenkant de tuinslang er op zetten, of anders met plantengieter water tegen de ramen gieten. Als het nog niet dicht is, kom je daar dan heel snel achter.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat 5 minuten spuiten op de deur vaak al direct natte deurbekleding oplevert, dus snel zichtbaar.
 

rikkieking

Nieuw lid
Met behulp van alle informatie in dit topic is het mij gelukt om de deurbekleding los te maken en de kit aan te brengen. Echter, ik kan nergens vinden wat de juiste manier is om de deurbekleding weer terug te plaatsen, os het de bedoeling om:

1. de plastic clips uit de deur te trekken, ze aan de deurbekleding te bevestigen en het geheel ineens in de deur te klikken.
óf
2. de plastic clips in de deur te laten zitten en het paneel er terug op te drukken/schuifen (hoe?).
 
Vorige week mijn linker achterdeur al gekit, vandaag rechts achter. Enkele deur clipjes gesneuveld (procedure 2 terugplaatsen werkt niet) deze clipjes al besteld via aliexpress.

Echter ook het plasticje rond het knopje waarmee je van binnenin de auto de betreffende deur op slot kan doen kapot. Die kan ik bij bv Winparts en aliexpress zo niet vinden. Iemand een link? Zie bijlage voor foto.
 

Bijlagen

  • IMG_20210301_153920-min.jpg
    IMG_20210301_153920-min.jpg
    852,5 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20210301_153928-min.jpg
    IMG_20210301_153928-min.jpg
    528 KB · Weergaven: 22

Desperado

Forumguru
Waarom zo moeilijk doen. Al die clipjes enzo liggen bij de dealer op voorraad. Voor die paar centen zou ik niet de moeite doen om ze bij ali ofzo te halen.
 
Sinds vorige week heb ik een natte vloer in mijn Skoda Fabia combi, achter de bijrijdersstoel. Dus de passagier rechts achterin kan natte voeten krijgen... Het droogt maar heel langzaam, dus ik heb de vloerbedekking maar opengesneden in de hoop dat het sneller droogt. Maar de oorzaak heb ik nog niet achterhaald. Het heeft afgelopen zaterdag wel veel geregend. Misschien heeft het daar iets mee te maken. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben.

Groet, Timon
 

Tees

Donateur
95% kans dat dit door de achterdeur aan die kant komt. Het is een bekend probleem van de F1 dat de achterdeuren op een gegeven moment gaan lekken, dit komt doordat het afdichtingsschuim dat tussen de metalen plaatdelen van de deur zit vergaat. Productiefout.

Je kan dit prima zelf fixen, heb ik jaren geleden ook gedaan (was één van de eerste klussen aan m'n auto ooit!). Ergens op dit forum is nog wel een handleiding te vinden, je moet de bekleding van de deur afhalen, en de naad afkitten met bouwkit. Wel extra van die plastic bevestigingsclips kopen, daar gaat minstens de helft van kapot. Liefst als t schuim weer droog is, maar dat kan héél lang duren. Ik heb t volgens mij toen gewoon gedaan toen t nog redelijk nat was, en dat heeft t nog minstens een paar jaar prima gedaan. Heb toen meteen beide kanten gedaan, was bij mij ook bijrijderszijde.

En verder de auto goed laten drogen, ik heb nog een paar weken met vochtvreters achterin rondgereden.
 
Bovenaan Onderaan