water in auto...

EdK

Forumguru
Met al dat water in de wagen ?? Nee joh dat ga je echt niet redden !
Halverwege de eerste berg zal je vastvriezen ........
Maar goed met die 1,4 ga je gerust er komen, ben met een 1,4MPI in me RR ook half noorwegen door geweest.
En dat met 3 1/2 persoon en bagage voor 2 1/2 persoon dat vrouw was en die halve huis mee wilde nemen...
En dit was met een handbak, en tsja bergie op moest je wel eens wat meer terug schakelen maar nooit idee gehad van ik ga die berg niet met 90Km/u halen...
 
Beste mensen, ik ben in het bezit van een Skoda Fabia Combi 2003.

Een paar weken geleden ben ik achtergekomen dat de bodem achterop nat is (passagiersplekken bodem achter). Ik ben naar de garage ermee gereden en die zei dat het waterlekkage is... maar op internet lees ik hele andere dingen... iemand tips...?

Mvg,
 

Tees

Donateur
Lekkage van de deurpanelen achter. Is een zeer veelvoorkomend probleem van de F1c, de afdichting die tussen de metalen panelen zit vergaat op een gegeven moment. Er zijn velerlei how-to's te vinden op t internet hoe je de bekleding loshaalt en de naad af kan kitten. Dit is een klusje dat je prima zelf kan doen! Sterker nog, het was een van de allereerste klussen die ik zelf aan een auto gedaan heb, alweer een jaar of 6-7 geleden.
 
Goedemorgen, ik had het de afgelopen weekend gecontroleerd en deze bleek al gekit te zijn... daarvan dat ik dit forum heb gestart...

mvg,
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
deze bleek al gekit te zijn.
Klopt, van fabriek af worden ze ook gekit alleen die kit verouderd en gaat hij dus toch lekken.
Zelfde gehad heel wat jaren terug, en heb toen het paneel de oude kit weggesneden en een goede dikke laag met nieuwe kit geplaatst.
Hierna heel wat kranten onder de matten gelegd om het water uit de matten te krijgen zodat ik geen paddenstoelen op de matten zou krijgen....
En met kachel en airco aan rijden om tijdens rijden nog meer water te laten verdampen...
 

Tees

Donateur
Wat ik me herinner zit er een soort afdichtschuim tussen de 2 metalen delen, dat ziet er wel echt anders uit dan kit. Dat schuim was bij mij volledig verzadigd met water, toen ik erop drukte liep t eruit. Dan weet je wel genoeg.

@Skoda00 ik neem aan dat je de binnenbekleding er dan af gehad hebt? Heb je toevallig een foto genomen? Dan kunnen we meekijken.
 
Goedenavond, zoals de deurpanelen of ze zeggen het paravaan kan het ook zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, van fabriek af worden ze ook gekit alleen die kit verouderd en gaat hij dus toch lekken.
Zelfde gehad heel wat jaren terug, en heb toen het paneel de oude kit weggesneden en een goede dikke laag met nieuwe kit geplaatst.
Hierna heel wat kranten onder de matten gelegd om het water uit de matten te krijgen zodat ik geen paddenstoelen op de matten zou krijgen....
En met kachel en airco aan rijden om tijdens rijden nog meer water te laten verdampen...
Goedenavond ik ga het dit weekend weer na checken en kitten.
 
Wat ik me herinner zit er een soort afdichtschuim tussen de 2 metalen delen, dat ziet er wel echt anders uit dan kit. Dat schuim was bij mij volledig verzadigd met water, toen ik erop drukte liep t eruit. Dan weet je wel genoeg.

@Skoda00 ik neem aan dat je de binnenbekleding er dan af gehad hebt? Heb je toevallig een foto genomen? Dan kunnen we meekijken.
Goedenavond, ik krijg de binnenbekleding er niet uit. 20231129_161233.jpg
 

Bijlagen

  • 20231129_161202.jpg
    20231129_161202.jpg
    982,3 KB · Weergaven: 5

Tees

Donateur
Dat snap ik even niet: hoe kan je de deurpanelen gecontroleerd hebben als je de (deur)bekleding/panelen er niet af hebt gehad? Of begrijpen we elkaar nu verkeerd?
 
Dat snap ik even niet: hoe kan je de deurpanelen gecontroleerd hebben als je de (deur)bekleding/panelen er niet af hebt gehad? Of begrijpen we elkaar nu verkeerd?
Deurpanneel heb ik zelf eruit gehaald. Alleen de bekleding op de bodem krijg ik niet eruit.

Gezien de foto lijkt het erop dat het woord "binnenbekleding" hier betrekking heeft op de vloerbedekking, niet op de deurpanelen.
Het heeft niks met deurpanelen te maken?
 

Tees

Donateur
Ok, dan zijn we er weer: de vloerbekleding hoeft er niet uit (volgens mij zit die ook verlijmd), maar de deurpanelen wel om te zien of daar de lekkage van komt. Maar dat heb je dus al gedaan. Een foto van de metalen panelen daarachter met al dan niet kit zou ons wel helpen om aan te geven of hier nou nog een probleem ligt of niet.

Andere optie is trouwens nog dat het afwateringsgaatje in de onderkant van de deur verstopt zit. Dat zou geen problemen moeten opleveren als het deurpaneel helemaal waterdicht is, maar een klein gaatje kan er zomaar ergens zijn.
 

EdK

Forumguru
Om je vloer bekleding droog te krijgen zal je geduld moeten hebben.
Beste is om onder de losse uitneembare matten kranten te leggen, zodra ze vochtig cq nat zijn dan meteen weer nieuwe eronder leggen en dit voor langere tijd volhouden.
Want als oppervlakte droog lijkt te wezen hoeft dat niet geval te zijn met de foam die eronder zit.
Heb je toevallig een waterzuiger dan kun je eerst met die zoveel mogelijk water zien te verwijderen en daarna het proces met de kranten te starten.
Ga je rit maken dan kachel hoog zetten met blazen op vloer, airco aan en raam op kier, dan zal je tijdens de rit ook wat sneller het vocht verdrijven.
 
Ok, dan zijn we er weer: de vloerbekleding hoeft er niet uit (volgens mij zit die ook verlijmd), maar de deurpanelen wel om te zien of daar de lekkage van komt. Maar dat heb je dus al gedaan. Een foto van de metalen panelen daarachter met al dan niet kit zou ons wel helpen om aan te geven of hier nou nog een probleem ligt of niet.

Andere optie is trouwens nog dat het afwateringsgaatje in de onderkant van de deur verstopt zit. Dat zou geen problemen moeten opleveren als het deurpaneel helemaal waterdicht is, maar een klein gaatje kan er zomaar ergens zijn.
Is goed ik ga het dit weekend weer even nakijken ik zag onder wel kit. Maar volgens mij boven niet. Dus ga het dit weekend weer controleren en evt afkitten.

Trouwens wat voor kit raden jullie aan?
 

EdK

Forumguru
Ja ik ben persoonlijk een fan van sicaflex kit.
Dit hecht en hard ook uit als object vochtig is.
Gebruik het zakelijk regelmatig bij membraam pompen van bepaald merk waar ik tussen de schaaldelen en membraam een kit moet gebruiken.
En siliconen perst hij er uit na uur drogen en deze is dan al zover gedroogd dat ik de eerste testen kan doen met pompen.

Maar er zijn ongetwijfeld andere merken ook die hun werk doen
 

Tees

Donateur
Ik heb toen ik t deed volgens mij bouwkit gebruikt. Je hebt iig een siliconenkit nodig die weersbestendig is. Sikaflex is polyurethaan, dat is nog wat beter, en is natuurlijk top end spul.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan