water in auto...

Wim765

Nieuw lid
Mensen. In mei vorige jaar een Skoda Fabia 1 combi gekocht uit 2006. Mij viel toen al op dat de mat linksachter beschimmeld was. Nu ( in de winter ) na elke rit beslagen ramen. Vocht dus.
Vandaag op onderzoek. Het water komt via de achterportieren naar binnen. Deurpanelen eraf en wat blijkt:
de metalen plaat in de deur is erop gezet met rondom foam. Die moet ervoor zorgen dat het water in de deur alleen via de afvoer gaatjes weg kan. De foam is echter vergaan en zodoende loopt het water via de deur naar binnen. Ik heb de foam links e, recht en onder met een ijzerdraadje er tussen uitgehaald, vervolgens netjes afgekit met siliconenkit. Nu blijft alles droog. Waarschijnlijk hebben hier meer mensen last van dus weten jullie nu waarvan het komt en hoe op te lossen. Succes.
De voordeuren hebben het nog niet maar waarschijnlijk komen deze ook aan de beurt.
 

EdK

Forumguru
Tsja dit is een bekend Fabia 1 probleem, en op zich vreemd dat er foam tussen zit omdat deze vanaf fabriek ook al gekit is.
Alleen die fabriekskit werd niet geheel goed gedaan en vandaar het bekende probleem...
Neem aan dat je beide achterdeuren nu hebt aangepakt ?

En zorg nu maar dat het restwater in de boven en ondermatten er goed uitkomt met oude kranten en vochtvreter.
En de paddo en schimmelgroei eraf krijgen...... een ramp om dit goed te verwijderen
 

Cordoba

Forumguru
Voordeuren komt wel eens voor, maar vrij zeldzaam. Achterdeuren van de Fabia's I die nog rondrijden hebben allemaal 1 keer of vaker een 'kitbeurt' gehad (in elk geval de pre-facelift exemplaren).
 

Tafkah

Forumguru
Yes, die van mij is ook al eens gekit. Overigens, hoewel ik geen echte vochtproblemen meer lijk te hebben (natte mat achter) blijft het over het algemeen wel vrij vochtig in de auto.
Er wordt (helaas) momenteel zeer weinig met de auto gereden (ivm ziekte van mijn wederhelft) dus dat kan er zeker ook aan bijdragen...
 

Wim765

Nieuw lid
Oh. Dat is minder.
Wel een tip voor het drogen. I.p.v. kranten en en vochtvreters een ventilator en een kachel. Flink warm stoken en een blazen met de raam op een kier en binnen 24 uur kurken droog.
 

Bijlagen

  • IMG_0055.JPG
    IMG_0055.JPG
    647,2 KB · Weergaven: 116

SuperBartje

Forumguru
Oh. Dat is minder.
Wel een tip voor het drogen. I.p.v. kranten en en vochtvreters een ventilator en een kachel. Flink warm stoken en een blazen met de raam op een kier en binnen 24 uur kurken droog.
Wel een verlengsnoer gebruiken dat het vermogen aankan: onderschat niet wat zo'n kachel aan stroom trekt.
 

Sebastian

Donateur
Waren de binnenpanelen lastig los te krijgen? Schroeven of breekbare klemmetjes?

Ik wil het ook doen maar ben toch wat huiverig. Bang dat ik iets breek. Of valt het mee?

Bij mijn Fabia I 2001 zowel voor als achter wel eens vocht. Gelukkig niet altijd.
 
Inderdaad een bekend probleem, de auto van mijn vrouw heeft er ook mee te maken gehad.
Onverklaarbare natte plek en vocht, natte plek zit achterin onder de mat van de passagiers.
Om het droog te maken heb ik gebruik gemaakt van luiers, snee van ongeveer 15 cm in de vloerbedekking gemaakt en daar allemaal pampers onder geschoven. Na 3 dagen droog en van de snee zie je niks meer van omdat er een mat overheen ligt. (al zie je daar zonder mat ook weinig van)
Kit achter het paneel, na het opnieuw vastbouten de randen extra gekit. Dit is reeds 1,5 jaar geleden en niet meer terug gekomen.

720.jpg

720.jpg
 

Sebastian

Donateur
En zorg nu maar dat het restwater in de boven en ondermatten er goed uitkomt met oude kranten en vochtvreter.
En de paddo en schimmelgroei eraf krijgen...... een ramp om dit goed te verwijderen

Je zou dat HG anti-schimmel spul (spuitbus) voor in de badkamer kunnen gebruiken. Vloer even flink inspuiten. Wel héél ruim voordat je moet rijden want die dampen kunnen nooit goed voor je zijn. Daarna een kwestie van een harde borstel en een stofzuiger.


EDIT: misschien toch niet zo'n goed idee
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Ik heb Ecodor gebruikt. Een biologisch product met enzymen die stankverwekkers opeten. Zou niet durven zeggen of het tegen schimmels werkt, maar in elk geval stonk mijn auto enorm door al dat vocht. En dat is er wel mee opgelost.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet welk product je gebruikt hebt van dat merk @ronald_j Het is opvallend dat op de site van het merk met allerlei kreten wordt gegooid, maar er eigenlijk niets is onderbouwd. Als je auto gewoon droog is, zal stank direct fors verminderen en na verloop van tijd verdwijnen. Met bijvoorbeeld alcohol kun je stankverwekkers (bacteriën en schimmels) prima bestrijden, en dat droogt veel sneller dan water met een schoonmaakmiddel.
 

EdK

Forumguru
Ach met betrekking op vlekken en dat soort dingen duik ik weer in het boek van me Oma....
En die adviseert gewoon de ossegal zeep met een zacht borsteltje. :lezen:

Ach al is me Oma al wat jaren op een wolkje tussen de engeltjes, ik blijf van haar houden en zeker van haar wijsheden van vloegel....:angel:
 
Bovenaan Onderaan