Wat vraagjes over de Octavia Combi Style iV

yves1966

Forumguru
@yves1966 Die korting klinkt wel aantrekkelijk, maar.....vergelijk het bedrag wel goed met allerlei andere laadpalen, want die dingen zijn (nu nog) voor alle merken en typen EV's.
En de 230 V laadoplossing is voor een PHEV (zelfs voor een EV) in principe voldoende, wanneer je niet alle dagen de (bijna) volle accu nodig hebt. En de stroomkosten zijn in België sterk afhankelijk van het hoogste 15 minuten verbruik per maand, daar zul je met een losse lader niet heel gauw overheen gaan, met een echte laadpaal is die kans een stuk groter.
Een laadpunt met vaste 7,5 m kabel zou mij een 1300 euro kosten maar is wel een pak veiliger dan op 230v naar het schijnt. Prijs van elektriciteit maakt mij weinig uit door mijn zonnepanelen in combinatie met een 10 Kwh thuisbatterij die naast de wagen staat in de garage.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Alleereerst, is die laadpaal van 1300 euro goed voor 11 kW of voor 22 kW?
Een 22 kW laadvoorziening is goed voorbereid op een eventuele full electric volgende auto, en die laadvoorzieningen zullen de komende jaren ook vast niet veel in prijs zakken, dus die 1300 euro is geen gekke prijs, maar bi-directioneel zal die laadpaal zeker niet zijn.
Er zijn overigens ook nog geen auto's die stroom kunnen terugleveren aan het net, en een laadpaal die daarvoor geschikt is, vind je ook nog niet, en wanneer die er komt zal die beduidend duurder zijn.
Er zijn al wel enkele auto's die 230 V kunnen leveren voor een apparaat (max 3000 tot 3600 Watt), maar voor je hele huis is dat ondermaats.

Dat veiligheidsargument is onzin, met de 'grannyloader' ga je maximaal 16 (en waarschijnlijk hooguit 12) Ampere laden en een 22 kW laadpaal kan dat op 3x 32Ampere.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat is voor een PHEV een beetje 'overkill', maar voor een 'echte' BEV wat aan de lage kant:
met mijn (vrij zuinige) EV gebruik ik per 100 km ongeveer 16 kWh, dus bij 11 kW laden is dat ongeveer 70 km per uur bijladen.
Met een grannyloader kom je op 2,7 tot 3 kW, dus 17 tot 19 km per uur.
Wanneer ik de hele nacht (10 uur+) aan de grannyloader kan, laad ik dus een kleine 200 km. Ruim voldoende voor mijn verbruik, maar wat jij dagelijks nodig hebt is misschien meer of juist minder.
Nu een laadpaal plaatsen, alleen wegens die prijs, is misschien niet nodig, maar wel comfortabel.
En dat laatste was hier de overweging, best makkelijk om eens per week de auto een nacht aan de stekker te zetten.
 

EdK

Forumguru
Ben bang dat je met die PON laders meteen vast zit aan hun in combinatie met abbo's
Zou lekker op de markt kijken wat er allemaal word aangeboden..
 

EdK

Forumguru
Alleereerst, is die laadpaal van 1300 euro goed voor 11 kW of voor 22 kW
Voor thuis is het in algemeen 11KW in 3 fase 400V gesproken
Huisaansluitingen zijn standaard 3x 25A en ja dan is 22KW iets te veel voor je hoofdzekeringen
Uiteraard kun je je hoofd aansluiting verzwaren naar 3x35A maar hiermee gaat je vastrecht ook flink omhoog ( rond 6 a 800 eurie )
En met 11KW 400V , en een woning zonder gasaansluiting dus full elektric dan moet je toch serieus aan load balancing denken
De zakelijke laadpalen die wij produceren en leveren/plaatsen zijn in algemeen ook 2x11KW
En zodra we er bij een klant meer dan 2 moeten plaatsen (2x 2 aansl ) dan moeten ze momenteel terug getuned worden omdat de netwerk beheerders ( Liander etc ) hun netwerk niet afdoende is.
Vaak wil de klant dan 1 of 2 palen ( 4 aansl ) op 2x11KW hebben en de verdere palen indien kan ( Liander ) op halve kracht.
Dit tot het netwerk afdoende is en de goedkeuring komt van beheerder en dan kunnen we ze software matig op afstand op FULL zetten
 

yves1966

Forumguru
Verwarming is met aardgas. Heb nu een jaarverbruik van 3500 - 4000 Kwh en voor 3500 Kwh zonnepanelen, dus geen probleem voor verbruik. Woning is 25 jaar oud maar er moet toch een extra kastje geplaatst worden, zelfs met opladen via gewoon stopcontact, want huidige zekeringkast zit vol.
 

EdK

Forumguru
Woning is 25 jaar oud maar er moet toch een extra kastje geplaatst worden, zelfs met opladen via gewoon stopcontact
Tsja als die dan vol zit en de groepenkast ook al 25 jaar oud is dan zou ik de gehele kast vervangen en dan in iedergeval zo uitbedraden dat hij simpel naar 3 fase 400V is om te steken
Maw een 4 polige hoofdschakelaar nemen en boven de HS in 3 fase verdelen en dan als je nog 230V binnenkrijgt dan de L1 L2 en L3 bovenkant even doorverbinden.
En dan dus nieuwe ALS en automaten.
Word het in één keer weer netjes , overzichtelijk, en volgens de normen !

Maar goed is een investering, en kan niet in je portemonnee kijken en wil ik ook niet !!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@EdK De vraagsteller zit in België, getuige zijn verwijzing naar 'dIeteren, en ik haal hier op mijn 22kW laadpaal achter de 3x25A en met loadbalancing toch een afgezekerde 3x20A. (13,8 tot 14,4 kW)
Dit terzijde, misschien is het een idee om eerst de bovenstaande berichten te lezen alvorens iets te roepen?
Ik weet dat jij in deze materie werkt, en trek je expertise dienaangaande zeker niet in twijfel!
 
Bovenaan Onderaan