Wat vraagjes over de Octavia Combi Style iV

yves1966

Forumguru
Na bijna 7 jaar met de superb combi style 1.4 TSI te rijden heb ik nu door de hoge brandstoforijzen en de hoge prijzen voor tweedehands wagens een offerte liggen voor een octavia combi clever+ (style) 1.4 iV plugin hybride.
Bij de columbus van de superb kan ik telkens rond mei en november de nieuwe updates downloaden via skoda en via sd-card updaten. Nu zit er geen sd-card slot in het handschoenkastje van de octavia? Hoe updaten?
Welk oplaadpunt is de beste keuze om thuis op te laden als particulier met zonnepanelen en thuisbatterij?
Hoeveel km doen jullie electrisch en wat is het verbruik bij hybride gebruik bij langere afstanden?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
@yves1966. Ik rijd nu sinds begin oktober 2021 met mij Octavia 4 HB iV business edition plus. De update van de navigatie en andere software gebeurt regelmatig online wanneer de auto geparkeerd staat. Geen SD kaart o.i.d. meer. Elektrisch rijden is totaal anders dan rijden op benzine: in de stad en op b-wegen is jouw actieradius elektrisch groter dan op snelweg. Rijmodus en airco hebben natuurlijk ook invloed. Vergeet niet de buitentemperatuur! In de winter geeft mijn auto een max aan (volle accu's) van 45 km. Nu is dat 65 km. Dat bereik haal ik echter niet wanneer ik met airco aan op de snelweg rijd. Opladen doe ik bij voorkeur via het stopcontact wanneer mijn zonnepanelen maximaal leveren. Afhankelijk van rijstijl, snelheid en belading rijd ik regelmatig tussen de 25 en 30 km op 1 liter benzine bij grotere afstanden. Indien ik ergens goedkoop kan opladen dan doe ik dat. Nb soms is publiek opladen zo duur dat het financieel niets oplevert. Gebruik dan ook meerdere oplaadpassen door elkaar. Hopelijk is dit vast een gedeeltelijk antwoord op jouw vragen.
 

yves1966

Forumguru
Hartelijk dank voor de info, hier in maldegem kan je nog gratis opladen tijdens de boodschappen aan ah, delhaize en lidl.
 

leon-cupra

Forumguru
Updaten via internet/CarPlay of de dealer.

Ben je eigenlijk effectief wel goedkoper af met de aankoop van een nieuwe O4 iv? Is het goedkoopste niet gewoon de Superb verder oprijden ondanks de hogere benzinekosten? De opleg voor zo een IV is toch ook een serieus bedrag en indien je veel autostrade rijdt gaat zo een iv mijn inziens niet zo heel veel goedkoper zijn dan je huidige benzine.
Markt is momenteel ook niet interessant om te kopen , wel om te verkopen.
 

yves1966

Forumguru
Ik rij meestal banen van 90 naar het werk, 11 km enkel en perfect om alleen elektrisch te doen. Krijg nu voor mijn superb na 7 jaar meer dan na 3,5 jaar voor mijn vorige superb. Ook een korting gektegen van 15% op de octavia.
 

leon-cupra

Forumguru
Dan nog zal het een ferme opleg zijn. Zal je veel benzine van kunnen kopen ;)

11km … elektrische fiets kopen :D

Maar ik wijk weer af …
 
ik weet niet hoe eea in Belgie geregeld is maar in NL komt er een eind aan het terugleveren van stroom van zonnepanelen. Dat was voor mij een overweging om de iV aan te schaffen. Toen ik hem reed was ik verbaasd over het aantal kms die ik regionaal reed of waarbij ik soms het allerlaatste stuk benzine nodig had. Bijvoorbeeld een bezoek aan dochter op 60 km afstand rijd ik van gratis stroom. Een straat bij haar vandaan een laadpaal met een laag tarief en zo rijd ik uiteindelijk 120 km voor € 3,50.
 

yves1966

Forumguru
Versta uw denken, heb ook een elektrische fiets maar door een zware enkeloperatie en ploegwerk 7 op 7 is dat geen optie om te gaan werken. Fiets is enkel voor vrije dagen en korte ritten. Is een redelijke opleg maar moet nog 5 jaar werken voor mijn pensioen en dan is deze afbetaald zonder spaargeld in te moeten steken en kan nog jaren van mijn pensioen genieten , hopelijk ☺️.
 

yves1966

Forumguru
ik weet niet hoe eea in Belgie geregeld is maar in NL komt er een eind aan het terugleveren van stroom van zonnepanelen. Dat was voor mij een overweging om de iV aan te schaffen. Toen ik hem reed was ik verbaasd over het aantal kms die ik regionaal reed of waarbij ik soms het allerlaatste stuk benzine nodig had. Bijvoorbeeld een bezoek aan dochter op 60 km afstand rijd ik van gratis stroom. Een straat bij haar vandaan een laadpaal met een laag tarief en zo rijd ik uiteindelijk 120 km voor € 3,50.
Daarom dat ik een 10kwh thuisbatterij heb want krijgen maar een fractie van de kostprijs voor hetgeen we over hebben. Vorig jaar slechts 700 kw extra afgenomen en hetzelfde terug gestoken. Langste afstand is 30 km voor mij. Onze uitstapjes van meer dan 30 km rij ik dan gemengd.
 
Gelet op het topic over levertijden op dit forum: heeft de dealer nog iets gezegd over de levertijd? Ik vrees dat de Superb nog wel even dienst moet doen.
 

yves1966

Forumguru
Voorlopig mei-juli, dus reken op een jaar. Dan zal de wagen bijna 8 jaar zijn en een kleine 100k gereden. Dus spaar nog een groot onderhoud en jaarlijkse keuring uit, mooi meegenomen.
 

leon-cupra

Forumguru
ik weet niet hoe eea in Belgie geregeld is maar in NL komt er een eind aan het terugleveren van stroom van zonnepanelen. Dat was voor mij een overweging om de iV aan te schaffen. Toen ik hem reed was ik verbaasd over het aantal kms die ik regionaal reed of waarbij ik soms het allerlaatste stuk benzine nodig had. Bijvoorbeeld een bezoek aan dochter op 60 km afstand rijd ik van gratis stroom. Een straat bij haar vandaan een laadpaal met een laag tarief en zo rijd ik uiteindelijk 120 km voor € 3,50.
In België zitten we nog met twee systemen. Eigenaars met een analoge teller, daar wordt de teller teruggedraaid bij teruggave (dus je stroom wordt gerekend aan consumententarief). Daarnaast hebben de meesten in dit systeem ook nog eens “certificaten”. Per 1000kw geproduceerd, kan je een premie aanvragen en dat voor 20 jaar
(in ons geval 330€ per certificaat).

Tweede systeem zal je eerder zien bij recentere eigenaars van zonnepanelen. Zij hebben een digitale meter. Hier draait de meter niet terug maar wordt hetgeen je op het net steekt, gecrediteerd aan producententarief. Daarnaast hebben deze eigenaars meestal ook geen recht op certificaten (regeling is afgebouwd geweest en uiteindelijk afgeschaft). Bij eigenaars met een digitale meter , zie je ook dat ze tegenwoordig ook een batterij plaatsen.

Betreft de meters , is het de bedoeling van de regering om alle analoge meters binnen de 5 jaar te vervangen door digitale meters, waardoor het voordeel van terugdraaiende meters vervalt.
 

leon-cupra

Forumguru
Versta uw denken, heb ook een elektrische fiets maar door een zware enkeloperatie en ploegwerk 7 op 7 is dat geen optie om te gaan werken. Fiets is enkel voor vrije dagen en korte ritten. Is een redelijke opleg maar moet nog 5 jaar werken voor mijn pensioen en dan is deze afbetaald zonder spaargeld in te moeten steken en kan nog jaren van mijn pensioen genieten , hopelijk ☺️.
Ben de laatste om te zeggen dat je met de fiets hoeft te gaan ;)
11jaar woon-werkafstand van 4km gehad. In totaal 5 keer met de fiets gegaan. De rest met de wagen. Nu een jaar 1,5km. Tot mei nog steeds met de auto maar omdat de wagen niet meer aan de burelen mocht geparkeerd worden maar 500m verderop, toch maar de fiets beginnen nemen :D

Ik zou persoonlijk nog een jaar of twee wachten. Overheid in BE is continue de wetgeving aan het aanpassen. Niemand die weet waar we naar toe gaan. Benzineprijs zal wss maar blijven stijgen en zal met der tijd ook particulier afgestraft worden (terwijl enkel nu de bedrijven), door vb de taksen op benzine te doen stijgen of de verkeersbelasting drastisch te verhogen. Daarnaast zal de markt van de EVs de komende jaren nog sterk evolueren waardoor een EV (hopelijk) een stuk interessanter wordt en er veel meer keuze zal komen.Sommige fabrikanten beginnen ook in te zetten op waterstof … er gebeurt mijn inziens teveel om nu een nieuwe dure wagen te kopen. Justmy2cents.;)
 

yves1966

Forumguru
Tja, heb gekeken voor een enyaq maar was boven mijn budget. Voorlopig is dit enkel als bedrijfswagen interessant.
Met alle kortingen en voordelen, plus de overname van de wagen terwijl ik deze nog een jaar kan gebruiken is de prijs 40% lager.
Iemand ervaring met het standaard laadstation van skoda voor thuis? Of is een intelligent laadstation een vereiste?
 
Laatst bewerkt:
voor het laden van mijn Octavia iV heb ik standaard 2 kabels: 1 voor het standaard stopcontact (230V) en 1 voor laadpalen (Mennekes, type 2). Gezien de laadsnelheid van mijn Octavia duurt het max 3,5 uur op volledig op te laden met 230V. Mijn volgende (prive) auto zal over een paar jaar wel een 100% EV zijn. Pas dan zal ik een laadstation aanschaffen omdat je dan veel meer Kwh moet laden. Gezien de doorontwikkeling van EV's (en vermoedelijk ook de laadstations) kies ik dan het laadstation die past bij de auto qua laadsnelheid.
 

yves1966

Forumguru
Krijg een korting die nu geld van 30/8 tot 29/9 van 620 euro op een laadpunt van EDI via dieteren en 12 maanden geldig na tekenen bestelbon wagen.
Wagen is besteld. Krijg nog 16000 euro overname als ik mijn superb combi 1.4 TSI Style inlever in juni 2023 (bijna 8 jaar en 90K).
Mijn vorige superb combi 1.6 TDI Ambition bracht na 3,5 jaar slechts 13500 euro overname op. Maar door een kapotte linkerknie was ik genoodzaakt om over te schakelen naar DSG.
 

leon-cupra

Forumguru
Je moet nu nog niet een laadpaal kopen. Een IV kan je perfect laden via een gewoon stopcontact. Mijn ex-collega’s hadden beide ook aan hybride. Gewoon s avonds in een gewoon stopcontact en tegen s morgens als ze naar het werk gingen stond de batterij op 100%.
Is gewoon (zolang je geen EV) weg gegooid geld , zo een laadpaal.
 

philippe bakker

Forumguru
Heeeel dikwijls laden wij 2 of 3 keer vol op onze vrije dagen. Met de gewone stekker kan je maar 1 keer laden. Scheelt enorm veel. Soms doe ik zo meer dan 100 km electrisch. Alee op mijn zonnepanelen
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@yves1966 Die korting klinkt wel aantrekkelijk, maar.....vergelijk het bedrag wel goed met allerlei andere laadpalen, want die dingen zijn (nu nog) voor alle merken en typen EV's.
En de 230 V laadoplossing is voor een PHEV (zelfs voor een EV) in principe voldoende, wanneer je niet alle dagen de (bijna) volle accu nodig hebt. En de stroomkosten zijn in België sterk afhankelijk van het hoogste 15 minuten verbruik per maand, daar zul je met een losse lader niet heel gauw overheen gaan, met een echte laadpaal is die kans een stuk groter.
 
Bovenaan Onderaan