Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

MacManiac78

Forumguru
Wie was het hier ook alweer die grotere velgen onder zijn GL gemonteerd had? Mogelijk heb ik een oplossing gevonden die ik graag bij hem als "proefkonijn" voor zou willen stellen. Dit om te kijken of mijn idee daadwerkelijk juist is. Indien dit werkt, wil ik het met de rest delen.
 

djmshell

Senior Member
ik onder andere...

Maar ik moet zeggen dat mijn verbruik nu langzaam omhoog lijkt te kruipen...... nu de eerste 15000 km erop zitten.
Laatste tank 1 op 20 aangetikt
 

MLP

Nieuw lid
Zuinig rijden met de fabia Greenline heeft te maken met o.a. rijstijl en ook voor een groot deel met het type band en de bandenspanning. Inmiddels heb ik met m'n fabia uit september 2010 inmiddels 65.000 km gereden.

Het gemiddelde verbruik met de zomerbanden met 3.0 achter en 2.8 voor ligt op 4.1l op 100km.
Met winterbanden haal ik een gemiddeld verbruik van 4.5l op 100 km.

Mijn zuinigste rit over ongeveer 40 km bedraagt 3.4l op 100 km

Zeker met de zomerbanden die een erg lage rolweerstand hebben valt er veel winst te behalen door de auto al ver voor bijvoorbeeld een kruispunt of rotonde uit te laten vieren.

Ik rijdt zowel in de stad, provinciale weg als op de snelweg.
 

Gerke

Forumguru
Zuinig rijden met de fabia Greenline heeft te maken met o.a. rijstijl en ook voor een groot deel met het type band en de bandenspanning. Inmiddels heb ik met m'n fabia uit september 2010 inmiddels 65.000 km gereden.

Het gemiddelde verbruik met de zomerbanden met 3.0 achter en 2.8 voor ligt op 4.1l op 100km.
Met winterbanden haal ik een gemiddeld verbruik van 4.5l op 100 km.

Mijn zuinigste rit over ongeveer 40 km bedraagt 3.4l op 100 km

Zeker met de zomerbanden die een erg lage rolweerstand hebben valt er veel winst te behalen door de auto al ver voor bijvoorbeeld een kruispunt of rotonde uit te laten vieren.

Ik rijdt zowel in de stad, provinciale weg als op de snelweg.

Afgelopen weekend naar Tirol geweest, verbruik viel me mee. Banden voor 2,6 en achter op 3,0. Waar mogelijk en toegestaan op CC 130 gereden.
Heenreis op de BC 4,5, in werkelijkheid 4,7l op de 100 km. Op de terugweg op de BC 4,1 in werkelijkheid 4,3l op de 100 km.
Op de terugweg paar keer op de 7 de 170 aangetikt, maar ja ongeveer 500 km ga je bergafwaarts :-)

Nu ruim 80.000 km op de teller en het gemiddelde zie je in mijn handtekening.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik vind mijn 1.2 TDI een klein wonder, en dat die wel zuinig is mag ook gezegd worden. Eigenlijk moet ik posten in het niet-greenline topic, maar dat zou alleen maar schokkende reacties teweeg brengen ;) Het 'Greenline' aspect is opzich niet verkeerd. Maar de winst die je uit al die middeltjes haalt is ook in de praktijk weer erg klein. En dan heb ik het over start/stop, verlaging, recupereren van remenergie, en wat nog allemaal. Vele kopers die zich niet zo verdiepen in het hele concept kopen meestal 'blind' zo'n 'groene' auto en denken automatisch: wauw met al die extra's zal mijn verbruik wel drastisch dalen. In mijn ogen een grote verkooptruc. Nou dat is dat verbruik zoals iedereen weet dus zwaar tegengevallen. Neemt niet weg dat men nog steeds voordeliger rijdt met hun eco-model.

Afb0430.jpg
Dat haalde ik gisteren over 85km. De heenweg scoorde ik met 3,7 marginaal slechter.
Over diezelfde route behaalde ik vorige week 3,2l/100km. Helaas heb ik daar geen foto van.

Afb0398.jpg

Afb0379.jpg


Afb0402.jpg

Afb0423.jpg



Dat zijn enkele willekeurige foto's, ik kan zo blijven doorgaan ...
Zoals geweten hangt alles van de rijstijl af, en als je die beheerst dan is de 1.2 TDI veel zuiniger dan de grotere diesels met meer 'adem' - zoals graag gezegd wordt. Deze zomer 2x door Duitsland gereden met een snelheid tussen 135 en 195 (bergje af) km/u en ik haalde nog steeds 1 op 20, ja dan weet je dat je een zuinige diesel hebt met een toereikende longinhoud!
Het is echt niet dat je moet slipstramen op 10 meter van een vrachtwagen om al deze waarden te halen, helemaal niet :grin: Ik rijd met het verkeer mee en op de snelweg meestal 100 - 110 en inhalen met de maximaal toegelaten snelheid. Je komt al heel ver met vooruit kijken en de CC niet te gebruiken!
 

cali05

Forumguru
Sinds de winterbanden op de Fabia liggen is het verbruik beduidend teruggelopen. 3cm smallere banden dan de zomerbanden dat is toch een heel verschil.
 

Chatslet

Forumguru
Bij die van mij is het verbruik toegenomen omdat de winterbanden breder zijn. Wat ik wel met is dat hij in vergelijking met de zomerbanden nu met de winterbanden gewoon op de weg blijft plakken. Met de zomerbanden kon ik als ik met een gangetje of 70 bij uitgeest de oprit naar de A9 nam met gierende banden door het bochtje glijden. Met de bredere winterbanden gaat hij gewoon strak door de bocht. Een verschil van dag en nacht.
 

Noord26

Forumguru
Bij inruilen van de Greenline hebben wij eens gekeken wat de auto echt heeft gedaan de afgelopen 3600km, zonder de boordcomputer te resetten. Dat bleek 1:18,9 te zijn. Dus aan de pomp nog iets ongunstiger. Dat was een tegenvaller. We rekenden met 1:21,5..

Inmiddels is dat natuurlijk omhoog geschoten. :eek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Het werkelijke (aan de pomp gemeten) cumulatieve verbruik van mijn GL over 45266 km is 1 liter op 19,429 km.

De boordcomputer geeft uiteraard geen cumulatief resultaat maar alleen per tankbeurt. Die is als regel optimistischer. Ik noteer altijd (op een paar keer in het begin na) de BC-waarde, en die wordt vergeleken met de werkelijke waarde na invoer in m'n excelletje. Over 65 meetwaarden gerekend is de BC gemiddeld 2,49% te optimistisch (maar zo'n 5% te zuinig isbepaald geen uitzondering).
 

laagvlieger

Forumguru
Bij inruilen van de Greenline hebben wij eens gekeken wat de auto echt heeft gedaan de afgelopen 3600km, zonder de boordcomputer te resetten. Dat bleek 1:18,9 te zijn. Dus aan de pomp nog iets ongunstiger. Dat was een tegenvaller. We rekenden met 1:21,5..

Wat een klein zuiperdje ;)
 
Mijn GL heeft na een onduidelijke storing een software update gehad en het verbruik is omhoog geschoten van 1:23 naar 1:20
 

wim-ned

Actief lid
De laatste 49349 KM (van 39000 t/m 88359) totaal 2202,63 L, wat neer komt op 1:22,41 of 4,46 L/100 KM.
Valt mij zeker niet tegen.
 
Bovenaan Onderaan