Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Noord26

Forumguru
@ van_der_P: de rek was er helemaal niet uit, waaruit concludeert u dat? Bij 130 km/h draait de motor 2550tpm en daar zit zo'n beetje het maximale koppel van het motortje. Rijdt heerlijk dan.

Met mijn vorige auto (Punto 1.2) was bij 130 km/h wel de rek er uit. Grappig dat niemand het bij die auto/motor combinatie het had over weinig snelheid of een te kleine/trage motor. Die had 60pk en 102Nm aan koppel. Nu, bij een 81pk en 199Nm zou het opeens aan de karige kant zijn? Waarom denken zoveel mensen dat toch over deze motor en niet bij vele andere motortjes, welke duidelijk minder vermogen en voornamelijk koppel leveren?

Zelfs met een zeer lichte stijging (te zien aan de oplopende hoogte op de navigatie) liep hij zonder veel moeite 170km/h.. :eek:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sorry voor deze wat cynische reacties, maar dat is toch inmiddels genoegzaam bekend en hier al meerdere malen voorbij gekomen? Het verbruik neemt nu eenmaal exponentieel toe met de snelheid. Om dit dan elke keer weer voorbij te zien komen als ware het de trouvaille van de eeuw, wekt dan de nodige verbazing en ook enige irritatie. Het komt op mij over als een opmerking in de trant van: als het regent word je nat!
 

Chatslet

Forumguru
Anders neem je hier een abonnement op de Kijk in plaats van hier topics te lezen, dan kun je je iedere maand weer verbazen over nieuwe technische weetjes en feiten.
 

van_der_P

Senior Member
@ van_der_P: de rek was er helemaal niet uit, waaruit concludeert u dat? Bij 130 km/h draait de motor 2550tpm en daar zit zo'n beetje het maximale koppel van het motortje.
Het maximale koppel wordt afgegeven bij 2000 tpm. Daar draait hij het meest efficiënt. (bij een standaard 1.2 TDI)
 

laagvlieger

Forumguru
Het maximale koppel wordt afgegeven bij 2000 tpm. Daar draait hij het meest efficiënt. (bij een standaard 1.2 TDI)


Als je het over het opgegeven maximaal koppel hebt (180 Nm) dan klopt 2000 toeren wel. Maar het echte maximale koppel van de TDI (ongeveer 200 Nm) is er pas op 2300 toeren. Dat de kleine tdi zich wel thuis voelt op de snelweg klopt wel.
 

Noord26

Forumguru
Die van Noord26 is gechiptuned :)

Was idd. Mijn dealer werkt niet mee aan tuning met externe chip met behoud van garantie. OBD wil hij door de vingers zien, mits JD de uitvoerder is. ;) En OBD is (nog steeds) niet mogelijk bij de 1.2 Tdi.

Het ritje waar ik het over had was zonder de chip. Dus met de standaard gemeten waardes van de JD rollenbank: 81pk/199Nm. Met de chip 104pk/239Nm.

@ van_der_P: het maximale koppel ligt volgens de gemeten waardes in de grafiek bij 2350 tpm. Zowel origineel als met tuning. Bij 2550tpm in ieder geval duidelijk meer koppel als bij 2000tpm, aldus het 'boekje' De prakijk is echter anders. Hierbij een uitdraai die ik nog kon vinden na tuning. Origineel zit daar ook de piek in het koppel.

Dyno.jpg
 

Chatslet

Forumguru
Maar gebruik je dan nu je chiptuning niet meer omdat anders de dealer moeilijk doet met garantie? Je kan de tuning box na de beurt toch weer gewoon terug plaatsen? Of zien ze dat?
 

Noord26

Forumguru
Dat zou kunnen idd. Maar eerlijkheid duurt het langst.

En bovendien denk ik dat ze de (maximaal) geleverde turbo-druk gewoon uit kunnen lezen.

Al met al denk ik dat het verbruik hetzelfde is gebleven. Maar dat komt omdat ik het extra vermogen ook aan sprak. Na tuning dus iets zuiniger, mits je niet echt gebruik maakt van de tuning. En wie doet dat dan niet? ;)
 

Noord26

Forumguru
Die is al lang verkocht. Binnen 2 uurtjes toen ik hem concreet aan bood hier op het forum.

ps. Dit topic gaat over het verbruik, dat wordt met tuning dus gunstiger.
 

laagvlieger

Forumguru
Tijdens de vakantie drinkt de auto altijd wat meer (net als ik), maar nu de Fabia goed is ingereden valt het goed mee! In Duitsland heb ik gewoon snel gereden, althans waar ze niet aan het werken zijn. Die stukjes aan 80 per uur doen het verbruik natuurlijk flink dalen. Maar voor de rest minstens 135 op de teller en vaak op topsnelheid. Ik heb zelfs 195 km/u aangetikt.

En dan tanken: 1 op 20,2!! En dan heb ik de tank helemaal vol gegooid waardoor het echte verbruik nog beter zou moeten zijn dan die waarde.
Ik geloofde het niet, maar bij de tweede keer tanken kwam ik net op dezelfde waarde, 1 op 20,2. Weeral stevig doorgereden en helemaal volgetankt.

Lijkt niet geloofwaardig maar toch is het zo!
 

MacManiac78

Forumguru
Je kan het mooist aftanken als je de tank ook ontlucht. Dan gaat er i.p.v. +/- 42 liter bijna 55 liter mee.
Je kan dan zo aftanken dat het er BIJNA uitloopt.
Daarna een rondje rijden MET GPS.... want ook je KM-teller heeft een afwijking. Dan weer tanken.... en dat met de afgelegde afstand verrekenen.

Ontluchten doe je door de nippel rechts van de tankdop "de tank" in te drukken.
Houdt er dan wel even rekening mee dat de diesel bij toenemende warmte wat uit gaat zetten. Ga dus niet maar 5 km rijden, want dan heb je de kans dat door de toegenomen vloeistofdruk er wat zaken uiteen gedrukt worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan het mooist aftanken als je de tank ook ontlucht. [...]
Je kan dan zo aftanken dat het er BIJNA uitloopt.
Ontluchten doe je door de nippel rechts van de tankdop "de tank" in te drukken.

Kijk wel uit dat je deze truc niet probeert bij auto's die een actief koolfilter hebben om vluchtige organische stoffen uit de tank af te vangen. Bij mijn Fabia-1 deed ik het precies zo, maar dit heeft destijds een dure vervanging van dat koolfilter nodig gemaakt (zie voor toelichting: http://www.skodaforum.nl/board/f32/enkele-problemen-na-aankoop-2dehandse-vrs-19601.html#post285260 , post #29).
 

Chatslet

Forumguru
Zo'n filter heb je niet in een dieseltank. Die dumpt er gewoon een paar liter door de ontluchting uit als je een scherpe bocht neemt. Ontluchtingspalletje wordt namelijk standaard ingedrukt door je tankdop. 1x bijvullen na ontluchten is nog wel te doen maar ga je tot het randje dan loopt het er net zo hard weer uit in de bocht.
 

Canon-Eye

Forumguru
een paar liter door de ontluchting
Dat zal wel beperkt blijven tot enkele centiliters, en daarvoor moet je dan nog flink hard een 270 graden bocht naar links maken ook.
(En wáár in NL doe je dat? Op bv. klaverbladen liggen de bochten altijd rechtsom, dus heb je in je Skoda hier geen last van. En op die paar snelwegkruisingen waar een lange lus linksom ligt, is de bochtstraal zó ruim dat je wel heel erg snel zou moeten rijden om de brandstof eruit te slingeren).
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat je daar nog raar van staat te kijken. Zelfs als je een rotonde neemt heb je al aardig wat centrifugaalkrachten. Trap voor de grap maar eens met een gangjetje of 30 - 40 je koppeling in op een rustige rotonde, dan zal je merken dat je ineens flink mag tegen sturen om de boel onder controle te houden.
 
Ik heb nu eens super zuinig gereden, alsof ik een rauw ei onder mijn rechter voet heb liggen en deze absoluut niet stuk mag gaan. Zoveel mogelijk op CC. Het is een wonder dat ik nog geen deuken in mijn achterbumper heb ;)
Resultaat is 1:21, meer zit er echt niet in.
 
Bovenaan Onderaan