Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

NielsW

Lid
Aangezien één van de speerpunten van de fabia Greenline het verbruik is ben ik reuze benieuwd naar het verbruik van de mensen die deze auto nu al hebben.
De beste manier is om er een topic voor te maken.

Trotse Greenline bezitters, ga uw gang....
 

ronald24e

Actief lid
Ik ga morgen ranken en dan weet ik meer maar volgens de boordcomputer zou ik nu rond de 1 op 19,5 tot 20 moeten zitten zonder mijn best te doen om zuinig te rijden.
 

Ericpeeke

Actief lid
Ik heb nog niet hoeven tanken :), dus ik ga uit van mijn boordcomputer. Gemiddeld verbruik zit nu precies op 5,0l/100km. Dat is hoofdzakelijk op korte woon/werk-ritten (15 km), zonder heel erg bewust zuinig te rijden. Gewoon altijd airco aan, en stevig optrekken, bijvoorbeeld. Waar ik wel op let is: zo vaak mogelijk cc aan, en dan doortokkelen in de hoogst mogelijke versnelling. En anticiperen, natuurlijk, en laten uitrollen in de versnelling.
In mijn vorige auto (Octavia 1.6 FSI) kwam met dezelfde rijstijl mijn gemiddelde op 7,1l/100km, ongeveer 0,5 liter boven de fabrieksopgave. Dan zou je toch zeggen dat het in de GL mogelijk moet zijn om als de motor is ingereden uiteindelijk op een gemiddelde van 4 liter per 100 kilometer uit te kunnen komen? Da's wel mijn persoonlijke ambitie, in elk geval ;)
 

stradje

Actief lid
Eric: ik heb ergens op het Duitse forum gelezen dat de airco minimaal zo'n 0,5l per 100km scheelt. Bij veel stadsritten zal dat waarschijnlijk nog beduidend meer zijn (langer koelen bij minder km's).

DE besparingstip bij dit weer is natuurlijk om even alle deuren/ramen open te zetten voor je gaat rijden, desnoods even met de ventilator op maximaal en het eerste stukje met de ramen open rijden (deuren mogen dan inmiddels dicht ;) ) en dan pas de airco aan. Dan hoeft de airco niet voor de eerste 5-10 graden op te draaien.
 

wanderer

Senior Member
Fabia combi 1.2 GL
zojuist voor de eerste keer getankt, 758km; 38 liter, dus zeg maar 1:20
stad/grote weg 50/50
dit moet toch beter kunnen
 

van_der_P

Senior Member
Stradje@ Je kunt inderdaad ook de ARKO aan zetten zoals je zelf al zegt.
A-lle R-amen K-unnen O-penen. :D:D:D
 

GO66

Lid
En hoe zit het dan met die verhalen dat je de stroomlijn aantast en daarmee het verbruik alleen maar hoger maakt??
 

Ericpeeke

Actief lid
In de GL duurt het héél lang voordat je een zodanige snelheid hebt bereikt dat open ramen nadelig zijn voor je stroomlijn :winkie:
 

ronald24e

Actief lid
Vandaag ook getankt 551 km en 28,5 liter, komt dus neer op 1 op 19,5 ongeveer.
Boordcomputer gaf 5.3/100km aan dus scheelt wel iets maar komt redelijk in de buurt.

Nu moet ik zeggen dat snelweg/bebouwde kom inmiddels 50/50 was en ik nog steeds redelijk heb doorgereden.

Nu na het tanken ga ik voor de 1 op 20,5/21 minimaal dus ga wat rustiger rijden:)
 
Ik heb de GL nu bijna 2 weken en vandaag belde mijn dealer. Het was de eerste fabia die hij had geleverd. Hij was vooral benieuwd naar het verbruik. Heb nu 630 km gereden en er zijn nog een paar zwarte blokjes over van de verbruiksmeter. Geen idee dus. Maar met mijn aygo had ik in ieder geval al lang moeten tanken.:D
Overigens: de eerste tank zal zeker sneller leeg zijn. Na een paar duizend km. gaat het allemaal wat zuiniger rijden. Hoop ook wel boven de 1 op 20 uit te komen.
 
Ik begrijp dat hij eerst ingereden moet worden en dat je de eerste 500-1000 km geen betrouwbaar beeld krijgt. Maar onder de 1:20 zou me toch tegenvallen... :biggthumpdown:
 
Ik heb nu bijna 500 km gereden en nog meer dan een halve tank over, afgelopen dagen lange stukken gereden, woonplaatsverkeer, file dus zo'n alles wat je kan meemaken, volgens boordcomputer nog ongeveer 500 kilometer te gaan voor tankbeurt, rij normaal, op snelweg tussen 100 en 120, climat control aan. ben zelf erg benieuwd wanneer ik moet tanken. Moet wel erg wennen aan schakelmomenten rij nu nog wel eens ruim 100 in vierde versnelling, had dus allang naar de vijfde versnelling gemoeten. Ook het gebruik van de turbo is wel wennen, vooral bij het afslaan langzaam optrekken in de tweede versnelling.
 

corsaar

Senior Member
Nogal wat commentaar gelezen op Autoweek (van gebruikers dan)
Hier ben ik wel een beetje van geschrokken.
Daar is te lezen:
VAG diesels met 3 cilinders zijn traag en sloom.
Het lange doorschakelen is ergelijk.
Het verbruik valt tegen.
En nog veel meer negative berichten.

Ik wil van de ervarings deskundigen horen ?
Is deze auto echt traag, zodat hij in het verkeer niet kan meekomen?
Is het schakelen echt zo verschrikkelijk ?
Valt de auto jullie tegen ?
Het verbruik van 1 :20/23 vind ik wel acceptabel.

Bij de proefrit in een Polo 3 Cil viel het mij niet op.
 
Dat commentaar begrijp ik wel ja, moest zelf eerst ook wennen aan schakelmomenten. Maar wat wil je, een nieuwe auto die ingereden moet worden, je aanwennen je rijstijl aan te passen aan de auto, het is een diesel en geen benzine-auto die anders reageert. En die traagheid in het begin heeft te maken met het feit dat er een turbo motor in de auto zit en die schakelt niet meteen bij. Kortom ik kan goed meekomen in stads- en snelwegverkeer, ook filerijden geen probleem maar je zal moeten leren 'luisteren' naar de auto en daar is wel een tijdje voor nodig. Vindt het ook jammer dat er nu meteen al deze berichten in autoweek staan, hoop dat schrijvers van dergelijke bevindingen over een maand of 6 en na ongeveer 4000 tot 6000 kilometer dan ook hun bevindigen willen plaatsen.
 

tlpeter

Actief lid
Dat gaat echt wel beter worden hoor.
Ik rij al 1 op 20 met een 1.9TDI.

Je moet niet te voorzichtig gaan rijden maar gewoon redelijk vlot rijden.
Beter meer gas en sneller schakelen dan met een slakke tempo optrekken, je verbruikt dan meer.
 
Ik denk idd dat het ook beter zal worden.

Maar ik denk niet dat meer gas geven (en natuurlijk moet je dan sneller schakelen) zuiniger is dan in een slakke tempo optrekken (en relatief gezien gezien even snel schakelen)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk het wel, niet voor niets is dat ook juist bij "het nieuwe rijden" een belangrijk onderdeel. Snel opschakelen en gewoon flink gasgeven.
 
Bovenaan Onderaan