Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

Tman0961

Forumguru
Beste mensen,

Ik ben eigenlijk wat ten einde raad en op zoek naar goed advies.
Ook ik ben nieuw hier en houd me ten goede wanneer ik dit topic niet op de goede plek post.

Sinds 1 Jan 2017 heb ik een Skoda fabia 1.2 Greenline van 2012. Toen gekocht met 115.000km op de teller, inmiddels staat de teller op 165.000km.

Verbruik
Ik rijd ongeveer 200km per dag waarvan 190 snelweg kilometers op de cruise controle met 120km/uur.
Ik heb de auto gekocht vanwege het verwachte lage gebruik van 1 op 21/22. Echter ik dit heb ik nooit gehaald. 1 op 19 was de hoogste score, al slipstreamend achter vrachtauto’s en ver van te voren laten uitrollen...
De garage gaf aan dat dit verbruik normaal was, ook na consultatie van de dealer.
Echter het verbruik is steeds slechter geworden. Ik haal nu met pijn en moeite 1 op 17...
1. Wat is jullie verbruik?
2. Wat raden jullie mij aan om te ondernemen?

EGR klep
Sinds enige tijd heb ik een moterstoring waarvan de garage aangeeft dat de EGR-klep is. Ik heb al een tank lang met een additief gereden in de hoop dat dit zou helpen, echter dit was niet het geval. De storing blijft terugkomen. Ik heb een afspraak staan om de klep te laten vervangen, echter na wat neuzen op internet kwam ik erachter dat de klep ook software matig uitgeschakeld kan worden waarmee de problemen mogelijk worden opgelost...

3. Kan de chip tuning en Egr uitschakeling ook als de foutmelding zich al voordoet zoals bij mij nu het geval is?
4. Zou de egr klep een negatieve invloed kunnen hebben op het verbruik?
5. Kan ik de auto zo laten tunen of moet ik eerst een aantal zaken laten onderzoeken om te checken of de auto optimaal loopt (gezien verbruik) voordat ik deze laat tunen zodat het tunen optimaal wordt? Zoja wat moet ik de garage laten onderzoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Canon-Eye

Forumguru
De eerste vraag in dit verband is, of de sjoemelupdate al is uitgevoerd... Als dat het geval is, dan zou er bij de autopapieren of in het serviceboekje een verklaring van de dealer moeten zitten die dat heeft gedaan. Een snelle check kun je doen door op de RDW-site je kentekengegevens te raadplegen, kijk dan onder terugroepacties.

Als je overweegt om te tunen en de egr-klep te laten wegschrijven, dan zou ik dat pas doen nadat de update is uitgevoerd want anders wordt die tuning weer overschreven bij het updaten.
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Goed punt, vergeten te melden.

Afgelopen zomer heb ik de sjoemelsoftware update laten doen. Ik lees hier berichten over garantie e.d. op egr klep en andere onderdelen na deze update, misschien dat ik ook nog naar een dealer ga om dit punt uit te lopen, of is dit kansloos?:pieker:

@Canon-Eye wat is jouw visie t.o.v. het verbruik? Voor en na update & egr-storing?
 

Canon-Eye

Forumguru
EGR: eerste aanspreekpunt is de dealer die de update heeft uitgevoerd... er is genoeg publiciteit geweest over problemen die dit kan veroorzaken, niet alleen de duizenden berichten op dit forum maar ook op tv (Radar) etc.

Verbruik: 1 op 19 was al aan de hoge kant, al kan een beetje stevige rijstijl dat nog wel verklaren.
Ik heb de eerste 5 jaar of 125.000km alleen incidenteel met een aanhanger erachter gereden en toen was het overall verbruik tegen de 1 op 21. Inmiddels een paar caravanvakanties verder zit ik rond 1 op 19,8 over de totaal 152.000 km. Ik ben geen sportieve rijder maar hou wel van een beetje tempo: waar het kan rij ik de V-max plus 3 à 4 km/u op de cruisecontrol.
Dan klinkt 1 op 17 dus echt niet goed, maar ik weet niet of die EGR daarin nog een rol speelt.
 

EdK

Forumguru
Zou eens met VAG Techniek in Neunen contact opnemen.
Die schrijven de EGR kleppen weg maar tunen ook nog eens ( zijn er wel meerdere )
Gasten weten gewoon waar ze mee bezig zijn en zijn redelijk met hun prijzen.
Ja het kan een stukje rijden zijn , maar het is het zeker waard ..

Snuffel maar eens op hun site ( www.vagtechniek.nl ) en ook per mail vagen stellen is in algemeen zelfde dag antwoord !
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja het kan een stukje rijden zijn , maar het is het zeker waard ..
Er zijn meerdere betrouwbare VAG-specialisten verspreid over het land, er worden hier op het forum diverse genoemd.
Kwaliteit is bij deze adressen wel in orde, dus je kunt ook kiezen op basis van prijzen en afstanden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat is er mis met de zoekfunctie?
Voorkomt de zoveelste herhaling van gegevens en is voor een nieuw lid een prima manier om het forum beter te leren kennen.
Dáár heeft te ook iets aan!
 

EdK

Forumguru
Ik word ineens weer heel slaperig.........
En voor ik echt in slaap val wil ik zeggen dat ik afgezeken word omdat ik een link plaats en vervolgens je zelf weer een excuus hebt om geen links te plaatsen....
Sorry het zal wel aan mij liggen hoor...... einde discussie !! :ot:
 

Huibert

Forumguru
Even terug naar de egr klep. Is de auto altijd dealer onderhouden? Wanneer dit het geval is dan mag het weinig problemen opleveren om deze klep onder coulance te vervangen. Mijn zoon heeft de Ibiza met dezelfde motor en bij hem is vorige maand probleemloos deze klep onder de garantieregeling vervangen. Dus zou zeker eerst met de dealer in gesprek gaan over deze regeling.
 

Tman0961

Forumguru
Verbruik
1. Wat is jullie verbruik?
2. Wat raden jullie mij aan om te ondernemen?

EGR klep
3. Kan de chip tuning en Egr uitschakeling ook als de foutmelding zich al voordoet zoals bij mij nu het geval is?
4. Zou de egr klep een negatieve invloed kunnen hebben op het verbruik?
5. Kan ik de auto zo laten tunen of moet ik eerst een aantal zaken laten onderzoeken om te checken of de auto optimaal loopt (gezien verbruik) voordat ik deze laat tunen zodat het tunen optimaal wordt? Zoja wat moet ik de garage laten onderzoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Leute, bedankt voor de tips. Ik was idd al meerdere VAG specialisten tegengekomen en onder andere dmv de zoekfunctie op dit forum. Juist de vele berichten over de problematiek maakt dat ik tav bovenstaande vragen niet makkelijk hierop antwoorden vind. Iets met bomen en en bos. :tegek:

Ik ga van de week richting mijn garage, dealer en tuner actie ondernemen. Echter ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid het gesprek aangaan. Vandaar de verdiepingsvragen middels dit forum.

Ik hoop dat jullie wat meer de nadruk willen leggen op het beantwoorden van mijn vragen. En mochten deze al ergens beantwoord zijn, mij een duwtje in die richting geven zodat ik daar verder kan speuren.
Alvast bedankt voor de moeite!:bloemen:
 

Tman0961

Forumguru
Even terug naar de egr klep. Is de auto altijd dealer onderhouden?

Bedankt de inhoudelijke reactie.
Neen, helaas niet. Ik heb de Skoda begin dit jaar bij een vakagarage gekocht en daar is hij ook in onderhoud.

Dit maakt ook dat ik niet goed weet waar ik het beste terecht kan...?

- Garage; wil klep vervangen en gaat veel geld kosten.
- Dealer; ben bang dat die niet thuis geeft.
- Tuner; weet niet zeker of er niet een ander probleem is met de auto—>zie “hoge” verbruik. Waardoor mogelijk de tuning niet optimaal gaat zijn. En of het slim is om een klep die in storing is uit te schakelen en eventueel af te doppen..

Vandaar mijn dilemma’s :pieker:
 

Tman0961

Forumguru
Ik heb de bandenmaat overeenkomstig het label op de auto waarop de bandenspanning staat vermeld. Weet hem even niet uit mijn hoofd, maar lijkt me derhalve standaardmaat?
Qua bandenspanning heb ik in het begin wat mee gespeeld, maar maakte niet veel uit qua verbruik. Ik heb meestal ongeveer 0.2 bar meer in de banden dan het label op het voertuig overeenkomstig met de bandenmaat vernoemd.

Zou je slepende remmen ook horen of ergens aan merken? Komt een dergelijk probleem ook aan het licht bij de APK? Die heeft namelijk in december plaatsgevonden.

Luchtfilter houd ik even in gedachten. Bedankt daarvoor. :jaja:
 

Huibert

Forumguru
Slepende rem voor kun je voelen aan de schijf, stukje rijden en proberen zonder te remmen tot stilstand te laten komen. Is de schijf heet dan loopt hij aan. Hij behoort dan niet meer dan handwarm te worden. Achterrem is een kwestie van wiel opkrikken dat hij vrij kan draaien en dan een slinger te geven, hij moet dan redelijk doordraaien ( ga er van uit dat je achter trommelremmen hebt). Schijven lopen altijd heel lichtjes aan. Verbruik is bij de Ibiza ongeveer 1 op 19 bij wat drukker verkeer en redelijk vlot proberen te rijden. Als verdere vergelijking bij mijn vorige fabia's was het bij de 1.9tdi 1op 19.5 en bij de 1.6tdi 1 op 23,5 en de huidige fabia 3 zit ik weer op 1 op 19.5, moet eerlijk zeggen dat mijn dagelijkse ritten bijna alleen 100 km percuur snelweg is.
 

Tman0961

Forumguru
Slepende rem voor kun je voelen aan de schijf, stukje rijden en proberen zonder te remmen tot stilstand te laten komen. Is de schijf heet dan loopt hij aan. Hij behoort dan niet meer dan handwarm te worden. Achterrem is een kwestie van wiel opkrikken dat hij vrij kan draaien en dan een slinger te geven, hij moet dan redelijk doordraaien ( ga er van uit dat je achter trommelremmen hebt). Schijven lopen altijd heel lichtjes aan.

Dankjewel, duidelijk verhaal, ga ik proberen.

Verbruik is bij de Ibiza ongeveer 1 op 19 bij wat drukker verkeer en redelijk vlot proberen te rijden. Als verdere vergelijking bij mijn vorige fabia's was het bij de 1.9tdi 1op 19.5 en bij de 1.6tdi 1 op 23,5 en de huidige fabia 3 zit ik weer op 1 op 19.5, moet eerlijk zeggen dat mijn dagelijkse ritten bijna alleen 100 km percuur snelweg is.

Heeft de Ibiza waarover jij schrijft een 1.2TDI motor? 1 op 19 komt wel redelijk overeen met wat ik voorheen reed. alleen de afgelopen maanden haal ik dus slechts 1 op 17 en heb ik die EGR-storing.
 

Tman0961

Forumguru
@Huibert, ja precies. Motor hetzelfde, maar jij rijdt zeer ongunstige ritjes qua profiel. Als wij zouden switchen qua ritten dan zou mijn verbruik waarschijnlijk nog meer omhoog gaan als ik zo inschat.
Bedankt voor de reactie.
 

Kogamyata

Senior Member
Zou eens met VAG Techniek in Neunen contact opnemen.
Die schrijven de EGR kleppen weg maar tunen ook nog eens ( zijn er wel meerdere )
Gasten weten gewoon waar ze mee bezig zijn en zijn redelijk met hun prijzen.
Ja het kan een stukje rijden zijn , maar het is het zeker waard ..

Snuffel maar eens op hun site ( www.vagtechniek.nl ) en ook per mail vagen stellen is in algemeen zelfde dag antwoord !
volledig mee eens
 
Bovenaan Onderaan