Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

Kogamyata

Senior Member
Als ik dit zo lees over verbruik, dan mag ik niet klagen. Ik heb maar 'n 1,2 tdiGL van 11-2010. Daar reed ik tot de ontsjoemeling gemiddeld 1;27,5 mee. Wel het nieuwe rijden en behoudens inhalen niet sneller dan 100 km/u en in NL behoudens calamiteiten, altijd op tijd. In de winter nu dus haal ik amper 1;25 maar in de zomer haal ik soms wel 1;29. Voorbeeld: Mijn zoon woont in Leiden en ik in Helmond. ca 136 km. Tijdsduur 1,35 u. Familie van me doet dat met 120 km/u in 1,30 u. Dus maar 5 min. verschil. Immers ik heb de spaardiesel mede gekocht om te besparen, anders had ik wel 'n Mercedes of Volvo gekocht. In autoweek wordt hij niet voor niets "Vrekkenauto" genoemd.
Sinds de ontsjoemeling is het verbruik gestegen omdat ik meen dat ik het gas dieper in moet drukken voor dezelfde prestaties. Pon en dealer vinden van niet.
En zo komt Jan Splinter door de winter.
 

oco1979

Forumguru
Hoger verbruik na ontsjoemelen is een feit.
Moeten ergens hun doel proberen te behalen, bij een 1.6tdi heb ik op dynotestbank resultaat gezien, brrrrrr......
Mid en hoog gebied toerental is belabbert :sterretjes:.

Hoog verbruik.:

Kijk naar luchtfilter, easy te doen.

Egrklep te vervuilend en werking niet optimaal.

Injectoren die niet meer optimaal inspuiten.

KoelvloeistofTemperatuursensor defect waarbij die altijd koud vermeld.

Roetfilterwerking niet optimaal of verstopt.

Afdoppen van egr kan je doen om te zien of deze de oorzaak is.

Chippen met een niet oke motor is niet aan te raden, buiten egrwerking te verwijderen.

Bandendruk.

Remmen.

turbo, turbodrukverlies in de aanzuigbuizen, interkoeler, werking N75 klep.

Alles is met elkaar verbonden om schoon resultaat te krijgen.
 

Tman0961

Forumguru
Hoger verbruik na ontsjoemelen is een feit.
Moeten ergens hun doel proberen te behalen, bij een 1.6tdi heb ik op dynotestbank resultaat gezien, brrrrrr......
Mid en hoog gebied toerental is belabbert :sterretjes:.

Hoog verbruik.:

Kijk naar luchtfilter, easy te doen.

Egrklep te vervuilend en werking niet optimaal.

Injectoren die niet meer optimaal inspuiten.

KoelvloeistofTemperatuursensor defect waarbij die altijd koud vermeld.

Roetfilterwerking niet optimaal of verstopt.

Afdoppen van egr kan je doen om te zien of deze de oorzaak is.

Chippen met een niet oke motor is niet aan te raden, buiten egrwerking te verwijderen.

Bandendruk.

Remmen.

turbo, turbodrukverlies in de aanzuigbuizen, interkoeler, werking N75 klep.

Alles is met elkaar verbonden om schoon resultaat te krijgen.

@oco1979 dit zijn goede tips, lekker concreet. Top!:dankje:

Ik denk dat ik naar VVT ga, echter ben nog niet eerder bij een tuner geweest. Is het gebruikelijk dat zij een diagnose doen en bovenstaande punten kunnen/willen checken? Of is het wijsheid eerst door mijn eigen garage te laten checken?

Verder heb ik a.s. donderdag een afspraak met de Skoda dealer. Zij gaan eea bekijken en mogelijk vanuit coulance de klep vervangen.:rockon:

Mocht dit het geval zijn dan was mijn idee daarna te kijken of de klachten weg zijn en naar de tuner te gaan. Of zou jij wat anders doen?
 

Tman0961

Forumguru
Als ik dit zo lees over verbruik, dan mag ik niet klagen. Ik heb maar 'n 1,2 tdiGL van 11-2010. Daar reed ik tot de ontsjoemeling gemiddeld 1;27,5 mee. Wel het nieuwe rijden en behoudens inhalen niet sneller dan 100 km/u en in NL behoudens calamiteiten, altijd op tijd. In de winter nu dus haal ik amper 1;25 maar in de zomer haal ik soms wel 1;29. Voorbeeld: Mijn zoon woont in Leiden en ik in Helmond. ca 136 km. Tijdsduur 1,35 u. Familie van me doet dat met 120 km/u in 1,30 u. Dus maar 5 min. verschil. Immers ik heb de spaardiesel mede gekocht om te besparen, anders had ik wel 'n Mercedes of Volvo gekocht. In autoweek wordt hij niet voor niets "Vrekkenauto" genoemd.
Sinds de ontsjoemeling is het verbruik gestegen omdat ik meen dat ik het gas dieper in moet drukken voor dezelfde prestaties. Pon en dealer vinden van niet.
En zo komt Jan Splinter door de winter.

Zeker niets te klagen :thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 dit zijn goede tips, lekker concreet. Top!:dankje:

Ik denk dat ik naar VVT ga, echter ben nog niet eerder bij een tuner geweest. Is het gebruikelijk dat zij een diagnose doen en bovenstaande punten kunnen/willen checken? Of is het wijsheid eerst door mijn eigen garage te laten checken?

Verder heb ik a.s. donderdag een afspraak met de Skoda dealer. Zij gaan eea bekijken en mogelijk vanuit coulance de klep vervangen.:rockon:

Mocht dit het geval zijn dan was mijn idee daarna te kijken of de klachten weg zijn en naar de tuner te gaan. Of zou jij wat anders doen?

Ik doe me best ;).

Als een tuner eerst een diagnose doe zou dat super zijn.
Bij de 3 tuners die ik ben geweest is het enkel testbankrun dat ze eerst doen, daar kan je inderdaad al wat zien door het vermogen/koppel die de motor origineel na de run opgeeft.

Beter eerst diagnose van garage laten doen, die regeling voor nieuwe egrklep :thumbsup: ideaal zo kan je met een nieuwe beginnen die mechanisch niet defect is.
Afgebroken klep of vervuilde klep is soms de oorzaak:deze is met software alleen niet te wijzigen.

Na vervangen en diagnose garage kan je naar tuner gaan.

Je zal dan zien wat het vermogen nog is en ook eventueel storing.

Overleg met de tuner kan ook geen kwaad.

Kweet niet of de 1.2tdi na ontsjoemelen ook zo schommelende vermogenscurve heeft.
Ben benieuwd.

Als je richting extreem wil gaan,allee extreem is nu niet echt het woord :D

EGR dicht/roetfilter leeg/ chiptuning met nadruk op eco dan zal dat deftig moeten verschillenvan verbruik.
Als je rechtervoet wel beetje beheerst :bloos:
 

Kogamyata

Senior Member

Tman0961

Forumguru
Ik doe me best ;).

Als een tuner eerst een diagnose doe zou dat super zijn.
Bij de 3 tuners die ik ben geweest is het enkel testbankrun dat ze eerst doen, daar kan je inderdaad al wat zien door het vermogen/koppel die de motor origineel na de run opgeeft.
Ja precies, dat ga ik proberen.

Beter eerst diagnose van garage laten doen, die regeling voor nieuwe egrklep :thumbsup: ideaal zo kan je met een nieuwe beginnen die mechanisch niet defect is.
Is natuurlijk nog maar de vraag of de dealer dit gaat doen en hoeveel ze ervoor vragen.. Ik houd rekening met het scenario dat ze 500,- euro of meer vragen. Ik weet niet of dat dan wel de moeite waard is aangezien ik van plan ben kort daarna de klep dicht te laten zetten en eventueel af te doppen.
Mochten ze het onder coulance gratis doen, dan hoef ik er natuurlijk niet lang over na te denken.

Afgebroken klep of vervuilde klep is soms de oorzaak:deze is met software alleen niet te wijzigen.
Nee, ok. Niet alleen softwarematig, maar het afdoppen hiervan zou wel de oplossing zijn toch? Dat scheelt weer een rekening van 500,- euro of meer mogelijk. (Zie hierboven)


Kweet niet of de 1.2tdi na ontsjoemelen ook zo schommelende vermogenscurve heeft.
Ben benieuwd.
Ik ben nieuw in de tuning gebeuren, en stiekem een leek op technisch gebied:pardon:
Dus hier verlies je mij haha. Wat bedoel je precies?


Als je richting extreem wil gaan,allee extreem is nu niet echt het woord :D
EGR dicht/roetfilter leeg/ chiptuning met nadruk op eco dan zal dat deftig moeten verschillenvan verbruik.
Als je rechtervoet wel beetje beheerst :bloos:
Dit was wel mijn plan, alleen het roetfilter kwam er niet in voor. Bedoel je deze te laten vervangen of checken? Door tuner of garage?

Nogmaals bedankt voor de hulp, @oco1979 :bloemen:

Ik ga nu eerst even bellen met VVT en kijken wat die zeggen.
Houd jullie op de hoogte.:)
 

Tman0961

Forumguru
Update na gesprek met VVT:

- geen geld uitgeven aan egr-klep. Onder coulance laten vervangen prima. Echter het uitzetten wat zij doen is precies hetzelfde als de klep vervangen.
- Voor bezoek dealer eerst even langskomen en eea laten checken. (roetfiler, verstuivers, etc.)
- De wielen opnieuw laten uitlijnen zou ook veel verschil kunnen maken in het verbruik.
 

oco1979

Forumguru
Ik ben nieuw in de tuning gebeuren, en stiekem een leek op technisch gebied:pardon:
Dus hier verlies je mij haha. Wat bedoel je precies?

Als je de wagen op de testbank zet,gaan ze deze in 3 de versnelling zetten en van bepaald toerental vol vermogen doen, gaspedaal tegen de bodem.
Dan ga je zien op het scherm de vermogenscurve die gelijkmatig omhoog zal gaan volgens het toerental.
Dat is de PK's
Het koppel Nm zal eerder in een soort tafelmodel zijn.
vb :


In die lijn moet deze schoon lineair lopen zonder pieken of neerwaartse lijnen,schokken




Dit was wel mijn plan, alleen het roetfilter kwam er niet in voor. Bedoel je deze te laten vervangen of checken? Door tuner of garage?

Roetfilter kan je checken hoeveel deze vol is.
Kan deze laten verwijderen,vervangen door buis of inwendig legen en terug zetten.
Pas op kan in de toekomst problemen krijgen met keuring.
Voorlopig zou het nog gaan zonder afkeur.........
 

oco1979

Forumguru
banden uitlijnen zal geen extreem verschil geven aan verbruik, de bandenspanning is al wat anders.
Enkel verkeerde bandenslijtage en het moeten tegen sturen.
 

Tman0961

Forumguru
Als dat in jouw geval een belangrijke rol zou spelen, dan had je dat toch al moeten zien aan vreemde of extra bandenslijtage?
Dat zou ik ook verwachten, maar op dit moment ben ik bereid om alles te proberen. Dus vrijdag afspraak bij Profile om voor 35,- euro eea even te checken.
 

Tman0961

Forumguru
banden uitlijnen zal geen extreem verschil geven aan verbruik, de bandenspanning is al wat anders.
Enkel verkeerde bandenslijtage en het moeten tegen sturen.
Standaard bandenmaat ligt eronder. Bandenspanning check ik gemiddeld 1 keer per maand en houd ik meestal 0.2 bar boven de voorgeschreven waarde die op het label staat op de auto.
 

Tman0961

Forumguru
Update:

Vanmiddag was ik bij VVT in de buurt, dus even langs geweest. Computer eraan gehangen:

- kleppen prima
- verstuivers prima
- roetfilter is slechts 8 gram verzadigd (grens is 60 gram)

Motor liep verder prima. Men heeft het verbruik aangepast in km/liter in plaats andersom.

Echter 1 puntje, sinds het bezoek knippert het display van de climate control bij het starten. Ik hoop dat dit het gevolg was de aanpassing van kilometrage door VVT en er verder niets stuk is. Is anders wel heel toevallig.

"Het houdt niet op, niet vanzelf.."

Morgen maar weer even bellen met VVT.
 

Tman0961

Forumguru
Update II:

- Uitlijning laten checken. Was idd niets aan het handje.
- Skoda dealer gaat kosteloos en dus onder coulance de EGR klep vervangen á 950,- euro.
- climate control display knippert nog steeds een keer of 12 bij het starten. Vvt gaf aan dat dit niet door een interventie van hun zijde kan zijn veroorzaakt. Internet en dit forum leert dat het mogelijk veroorzaakt wordt door een kappotte temperatuursensor. Alle functies van de climate werken verder wel goed. Het enige wat me over al lange tijd, maar qua frequentie sporadisch is voorgekomen, is dat de climate control soms lang koude of warme lucht blijft blazen. Deze klachten lijken overeen te komen met de eventuele kapotte sensor.

Tot zover.
 

Tman0961

Forumguru
Update III:

Vandaag vanwege de storing in het climate control even aangewipt bij VVT. Computer eraan en binnen 5 min opgelost. Dus dat is mooi.

Volgende week donderdag wordt door de dealer de EGR klep vervangen en vrijdags laat ik hem uitschakelen en tunen. Aangezien zonder roller bank dit in totaal 325,- euro kost en met roller bank 390,- en VVT garandeeert dat het voertuig daarna tussen de 99 en 101 pk heeft, heb ik een afspraak zonder rollerbank gemaakt. Daarnaast is mijn doel niet per se een toename in vermogen maar afname in verbruik.

Of zie ik iets essentieels over het hoofd in deze redenering?
 

oco1979

Forumguru
tussen de 99 en 101 zal dan 100pk zijn ;):maakmegek:.
Zou zeggen laat deze normaal afstellen dan kan je dan zelf rijden zoals je wil.
Ecostand laag toeren en gebruik maken van extra koppel of eerder sportief en in toeren jagen.
 

Tman0961

Forumguru
Volgens mij niet. Alles onder contrôle. Ben benieuwd naar de resultaten daarna. Hou je ons op de hoogte?
Zekers!!

Ben eigenlijk stiekem ook wel benieuwd naar de testbank, maar die 65,- euro extra voor de rollerbank zou dan echt puur voor mijn nieuwsgierigheid zijn. Dat heb ik er niet voor over, daarnaast kon ik daar dezelfde dag niet voor terecht. (Anders had ik het misschien nog wel gedaan :pardon:)
 
Bovenaan Onderaan