Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

Tman0961

Forumguru
tussen de 99 en 101 zal dan 100pk zijn ;):maakmegek:.
Zou zeggen laat deze normaal afstellen dan kan je dan zelf rijden zoals je wil.
Ecostand laag toeren en gebruik maken van extra koppel of eerder sportief en in toeren jagen.
Ten eerste, goed punt!:D

Je 2e punt begrijp ik niet eerlijk gezegd. Pleit je ervoor om wel de auto op de rollerbank te laten zetten dmv verder af te stellen? Of heb je het over mijn rijstijl?
Ecostand zit er voor zover ik weet niet op.
 

Kogamyata

Senior Member
En... hoe rijdt ie. Ben je er voor je gevoel veel op vooruit gegaan? Verbruikt ie meer/ minder? We zijn benieuwd.
 

PHamer

Nieuw lid
Je kunt het verschil goed merken. Zeker met optrekken en doorschakelen. Kwa verbruik nog niet echt kunnen testen . Gemiddeld halen we makkelijk 1/22 ,na de tuning nog niet gemeten maar volgens mij niet echt veranderd. Rijgedrag wel stuk beter
 

oco1979

Forumguru
Ten eerste, goed punt!:D

Je 2e punt begrijp ik niet eerlijk gezegd. Pleit je ervoor om wel de auto op de rollerbank te laten zetten dmv verder af te stellen? Of heb je het over mijn rijstijl?
Ecostand zit er voor zover ik weet niet op.

Als je wagen laat chippen al dan niet op testbank kan je meestal kiezen voor normale chiptuning.
Wil zeggen meer koppel Nm en meer PK's.
Ecochippen wil eigenlijk zegen dat ze koppel Nm iets verhogen en de pk's laten wat het is of met klein beetje meer dan origineel.

Als je deze normaal laat chippen kan je dan zelf je rijstijl aanpassen zoals je wil.

Als je eerder zuinig wil rijden ga je rond het max Nm koppel moeten rijden.

Gezien deze iets meer koppel zal hebben na chippen ga je normaal niet hoger in toeren moeten gaan om goed voorruit te gaan,wat je vroeger eerder zal gedaan hebben.

Doordat je vroeger kan opschakelen ga je iets minder verbruik hebben.

Als ze deze volledig op eco afstellen zal verbruik nog verminderen.

Maar laten we eerlijk zijn en realistisch zijn.

Wagen 8l/100km verbruikt ga je deze naar 6,5-7l/100 wel kunnen krijgen.

Maar ene van 5,5l/100 naar 4,5 L/100 is weer iets anders....

Hoe lager je verbruik nu al is zal moeilijker zijn om deze nog te verlagen.

Nu chiptuning laten doen om minder verbruiken, neen dan niet laten doen.

Als je dpf en egr en chiptuning laat doen ga je wel resultaat krijgen van minder verbruik.

Minder tegendruk,minder uitlaatgassen die terug worden gebruikt en vooral alles afstellen naar de toegepaste verwijdering of dichtzetten van onderdelen.

Gelijk wat je veranderd aan de wagen,van uitlaat,inlaat,ontsteking,brandstof het best resultaat heb je van deze nadien af te stellen.
Want een ecu is wel marge voor wat op te vangen maar er zijn grenzen, met gevolg deze over de grens ga de wagen minder vermogen zal hebben of noodloop zal gaan.
 

laagvlieger

Forumguru
Twee weken geleden bij vvt geweest
Egr uitlaten schrijven.
En hij is gechipt.
Nu 101.4 pk en 233 nm

Mooie waarden. Wel opvallend dat je volgens curve onder 1800 toeren zowel vermogen als koppel inlevert tov vóór de tuning. Ook had jouw standaard motortje al 89 pk!
 

Kogamyata

Senior Member
@Mac
Kun je aangeven van welke datum deze Radar uitzending is. Zo te zien geeft dit mogelijkheden.
Bvd,
@Koga.
 

laagvlieger

Forumguru
Op het einde van het filmpje: reactie van PON: "De importeur neemt elke klacht serieus en zorgt voor een individuele oplossing"
DAT is net het probleem. Er moet geen individuele oplossing komen voor elke klacht. Er moet een algemene oplossing komen want dit is een structureel probleem.
 

Kogamyata

Senior Member
Op het einde van het filmpje: reactie van PON: "De importeur neemt elke klacht serieus en zorgt voor een individuele oplossing"
DAT is net het probleem. Er moet geen individuele oplossing komen voor elke klacht. Er moet een algemene oplossing komen want dit is een structureel probleem.

Hoe?
 

Greenliner

Senior Member
Tank je geen "goedkope" diesel? Dat scheelt enorm in het verbruik bij mij. Ik tank vrijwel altijd Shell V-power diesel en kom met een tank zeker 100 km verder dan wanneer ik bv bij de Lukoil tank. Voordeel van V-power is verder dat het voor een deel uit aardgas bestaat en veel minder roet. Het regenereren van het roetfilter gebeurt hoogstens 1 keer per jaar en dat scheelt ook brandstof.
 

Kogamyata

Senior Member
Tank je geen "goedkope" diesel? Dat scheelt enorm in het verbruik bij mij. Ik tank vrijwel altijd Shell V-power diesel en kom met een tank zeker 100 km verder dan wanneer ik bv bij de Lukoil tank. Voordeel van V-power is verder dat het voor een deel uit aardgas bestaat en veel minder roet. Het regenereren van het roetfilter gebeurt hoogstens 1 keer per jaar en dat scheelt ook brandstof.

Volgens "Brandstof vergelijk" is dit allemaal flauwe kul. Alleen r-voet en weersomstandigheden bepalen verbruik. Wel kan het voorkomen dat 'n bepaald station in de zomer nog winterdiesel heeft en da's onzuiniger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het was wat mij betreft een understatement met een enigszins ironische ondertoon.
Korter gezegd: ik geloof dat niet.




Een station dat er maanden over doet om 30 of 40 cubm diesel te verkopen gaat dat niet lang volhouden... :pardon:
 

Kogamyata

Senior Member
Het was wat mij betreft een understatement met een enigszins ironische ondertoon.
Korter gezegd: ik geloof dat niet.




Een station dat er maanden over doet om 30 of 40 cubm diesel te verkopen gaat dat niet lang volhouden... :pardon:
Misschien kopen ze die juist wel op. Als je veel in Frankrijk komt of geweest bent en bij grote koopcentra tankt of bij gewone pomp dan merk je bij die "warenhuizendiesel" 'n hoger verbruik. Zelf uitgetest en besproken in praatgroep op camping. Reactie van Duitser en Belg. "Maar die kopen overschotten winterdiesel"! Waarom in NL niet? Zou zo maar kunnen. We hebben immers ook sjoemeldiesel en nu weer sjoemelboeren volgens het journaal. Moscovitch sr.: "Niets maar dan ook niets, is zoals het lijkt"!
 

Canon-Eye

Forumguru
besproken in praatgroep op camping
Dat klinkt een beetje als het equivalent van de borreltafel... ;)

Even een paar feiten dan maar.
Ik heb jarenlang van dichtbij te maken gehad met distributie van brandstoffen (bevoorraden van tankstations) en geloof me, zulke overschotten bestaan niet - en al helemáál niet in die mate dat je daar bij goedkopere tankstations met grote omzet nog tot ver in de zomer mee te maken zou kunnen krijgen.
Want basisbrandstoffen in het opslagdepot van de raffinaderij worden pas bij het verpompen naar de tankauto aangevuld met allerlei toevoegingen om bepaalde merk- en/of seizoensgebonden karakteristieken mee te geven.
Door de regelmatige bevoorrading van tankstations is de overgang van winter- naar zomerdiesel ook daar niet scherp begrensd omdat monitoringsystemen ervoor zorgen dat de tanks niet te ver leeggetrokken worden, dus er vindt steeds een zekere vermenging plaats zodra er weer een storting plaatsvindt. Dus de winterdiesel sterft geleidelijk en vrij snel uit als in het voorjaar de betreffende toevoeging wordt verminderd of helemaal gestopt.

Geheel los daarvan kan ik het ook uit eigen ervaring niet bevestigen: in ons eerste caravanjaar 2015 heb ik in Frankrijk ook vrijwel uitsluitend bij Carrefour getankt en ik heb daarbij geen opvallend hoog verbruik kunnen vaststellen. Zeker niet als ik in aanmerking neem dat er in Bretagne en het Massif Central af en toe nog aardig geklommen moest worden met die 1000kilo aan zijn staart.

Kortom, zoals ik al zei: ik geloof het niet...
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Dat klinkt een beetje als het equivalent van de borreltafel... ;)

Even een paar feiten dan maar.
Ik heb jarenlang van dichtbij te maken gehad met distributie van brandstoffen (bevoorraden van tankstations) en geloof me, zulke overschotten bestaan niet - en al helemáál niet in die mate dat je daar bij goedkopere tankstations met grote omzet nog tot ver in de zomer mee te maken zou kunnen krijgen.
Want basisbrandstoffen in het opslagdepot van de raffinaderij worden pas bij het verpompen naar de tankauto aangevuld met allerlei toevoegingen om bepaalde merk- en/of seizoensgebonden karakteristieken mee te geven.
Door de regelmatige bevoorrading van tankstations is de overgang van winter- naar zomerdiesel ook daar niet scherp begrensd omdat monitoringsystemen ervoor zorgen dat de tanks niet te ver leeggetrokken worden, dus er vindt steeds een zekere vermenging plaats zodra er weer een storting plaatsvindt. Dus de winterdiesel sterft vrij snel uit als de betreffende toevoeging wordt vermindert of helemaal stopt.

Geheel los daarvan kan ik het ook uit eigen ervaring niet bevestigen: in ons eerste caravanjaar 2015 heb ik in Frankrijk ook vrijwel uitsluitend bij Carrefour getankt en ik heb daarbij geen opvallend hoog verbruik kunnen vaststellen. Zeker niet als ik in aanmerking neem dat er in Bretagne en het Massif Central af en toe nog aardig geklommen moest worden met die 1000kilo aan zijn staart.

Kortom, zoals ik al zei: ik geloof het niet...

Borreltafel is wel gezellig. Maar er zijn mensen die alles uitproberen en wie ben ik om dat gezegde in twijfel te trekken?
Zelf heb ik altijd heengaand naar Frankrijk 'n lager verbruik dan terugkomend en met dezelfde rijstijl. Heen solo 1; 27,5 (via Aral Luxenbourg) en terug 1; 25,5 (tot Aral Luxembourg) getankt bij warenhuizen. Met caravan destijds 405 GRD met 1000 kg Kip en Chateau, heen 1:14,5 terug 1: 13. Alles nog heel netjes daar niet van maar toch verschillen. Reden om dat in de borrelgroep te gooien en ziedaar Winterdiesel en of mengsels daarvan, werd geopperd en Belgen en Duitsers weten het. Ik heb niet bij de raffinaderijen gestaan. Dus dat weet ik niet. Maar verbruiksverschillen zijn er. Vanaf 1982 t/m 2004 met caravan en tot 2017 solo. Ik geloof het wel.
 
Bovenaan Onderaan