Tman0961
Forumguru
Beste mensen,
Ik ben eigenlijk wat ten einde raad en op zoek naar goed advies.
Ook ik ben nieuw hier en houd me ten goede wanneer ik dit topic niet op de goede plek post.
Sinds 1 Jan 2017 heb ik een Skoda fabia 1.2 Greenline van 2012. Toen gekocht met 115.000km op de teller, inmiddels staat de teller op 165.000km.
Verbruik
Ik rijd ongeveer 200km per dag waarvan 190 snelweg kilometers op de cruise controle met 120km/uur.
Ik heb de auto gekocht vanwege het verwachte lage gebruik van 1 op 21/22. Echter ik dit heb ik nooit gehaald. 1 op 19 was de hoogste score, al slipstreamend achter vrachtauto’s en ver van te voren laten uitrollen...
De garage gaf aan dat dit verbruik normaal was, ook na consultatie van de dealer.
Echter het verbruik is steeds slechter geworden. Ik haal nu met pijn en moeite 1 op 17...
1. Wat is jullie verbruik?
2. Wat raden jullie mij aan om te ondernemen?
EGR klep
Sinds enige tijd heb ik een moterstoring waarvan de garage aangeeft dat de EGR-klep is. Ik heb al een tank lang met een additief gereden in de hoop dat dit zou helpen, echter dit was niet het geval. De storing blijft terugkomen. Ik heb een afspraak staan om de klep te laten vervangen, echter na wat neuzen op internet kwam ik erachter dat de klep ook software matig uitgeschakeld kan worden waarmee de problemen mogelijk worden opgelost...
3. Kan de chip tuning en Egr uitschakeling ook als de foutmelding zich al voordoet zoals bij mij nu het geval is?
4. Zou de egr klep een negatieve invloed kunnen hebben op het verbruik?
5. Kan ik de auto zo laten tunen of moet ik eerst een aantal zaken laten onderzoeken om te checken of de auto optimaal loopt (gezien verbruik) voordat ik deze laat tunen zodat het tunen optimaal wordt? Zoja wat moet ik de garage laten onderzoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben eigenlijk wat ten einde raad en op zoek naar goed advies.
Ook ik ben nieuw hier en houd me ten goede wanneer ik dit topic niet op de goede plek post.
Sinds 1 Jan 2017 heb ik een Skoda fabia 1.2 Greenline van 2012. Toen gekocht met 115.000km op de teller, inmiddels staat de teller op 165.000km.
Verbruik
Ik rijd ongeveer 200km per dag waarvan 190 snelweg kilometers op de cruise controle met 120km/uur.
Ik heb de auto gekocht vanwege het verwachte lage gebruik van 1 op 21/22. Echter ik dit heb ik nooit gehaald. 1 op 19 was de hoogste score, al slipstreamend achter vrachtauto’s en ver van te voren laten uitrollen...
De garage gaf aan dat dit verbruik normaal was, ook na consultatie van de dealer.
Echter het verbruik is steeds slechter geworden. Ik haal nu met pijn en moeite 1 op 17...
1. Wat is jullie verbruik?
2. Wat raden jullie mij aan om te ondernemen?
EGR klep
Sinds enige tijd heb ik een moterstoring waarvan de garage aangeeft dat de EGR-klep is. Ik heb al een tank lang met een additief gereden in de hoop dat dit zou helpen, echter dit was niet het geval. De storing blijft terugkomen. Ik heb een afspraak staan om de klep te laten vervangen, echter na wat neuzen op internet kwam ik erachter dat de klep ook software matig uitgeschakeld kan worden waarmee de problemen mogelijk worden opgelost...
3. Kan de chip tuning en Egr uitschakeling ook als de foutmelding zich al voordoet zoals bij mij nu het geval is?
4. Zou de egr klep een negatieve invloed kunnen hebben op het verbruik?
5. Kan ik de auto zo laten tunen of moet ik eerst een aantal zaken laten onderzoeken om te checken of de auto optimaal loopt (gezien verbruik) voordat ik deze laat tunen zodat het tunen optimaal wordt? Zoja wat moet ik de garage laten onderzoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken!