Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

paultie

Forumguru
Hieronder de reactie van JD Engineering(Mark) op mijn vragen over tuning van de 1.2 TSI.

Gezien we veel vragen over de 1.2 TSI tuning krijgen heb ik een algemeen info mailtje geschreven, waar de antwoorden op je vragen in staan (en nog wat extra's).

Allereerst even wat feitjes over de 1.2 TSI:

De 1.2 TSI 86-90-105pk zijn mechanisch allen gelijk (alleen de software verschilt onderling), motor, turbo, injectoren etc zijn allemaal gelijk, resultaten na de tuning dus ook.

RON98 benzine brengt ze met onze OBD tuning naar 140pk en 225Nm.

Als er RON95 benzine getankt wordt, is een getunde motor wat minder effectief en dan komen ze iets lager uit op 135pk en 220Nm.

Onze OBD tuning is geschikt voor beide brandstoffen.

De kosten voor deze tuning zijn € 599,- incl btw

Tuning neemt 1.5 uur in beslag.

Video van een van de 1.2 TSI modellen op onze rollenbank:

Qua verbruik zijn ze vaak iets zuiniger bij rustig rijden en constante snelheden, ze zijn uiteraard onzuiniger op het moment dat je meer dan het originele vermogen aanspreekt.



Garantie en tuning is een zaak waar we veel vragen over krijgen, hierin zijn wij heel duidelijk (anders dan veel tuners die aangeven garantie 'over te nemen' tot je de kleine letters leest).

Als de importeur via de VAG Dealer weet te vinden dat de auto van tuning voorzien is (het is niet zomaar aan de testkasten uit te lezen bij bv onderhoud, maar als men de complete checksum etc gaat bekijken, dan kan men zien dat deze niet meer origineel is), kunnen zij bij motorschade garantie claims afwijzen. Waardoor de dealer zijn reparatie niet vergoed krijgt en de kosten voor de schade op de eigenaar van de auto verhaald zullen worden, ook al is er geheel niet aangetoond dat de schade door tuning is ontstaan.

In geval van problemen bieden wij onze klanten de mogelijkheid om de auto kosteloos (tijdelijk) origineel te maken. Op die manier kan de importeur in principe niet meer achterhalen dat de auto van tuning voorzien is geweest en zodoende kan de garantie probleemloos aangesproken worden. In geval dat de auto niet meer zou rijden, zou de auto bv eerst op transport gezet moeten worden naar ons (of in overleg naar 1 van onze JD dealers) en origineel gemaakt moeten worden, waarna de auto door kan naar de VAG dealer.

De hierboven beschreven zaken zijn uiteraard alleen in het ergste geval van toepassing. Voor het normale onderhoud en de kleine garantiezaken, bijvoorbeeld het vervangen van de bobines/bougiekabels die nog wel eens defect willen raken bij de 1.2 TSI, is het uiteraard niet nodig om de software origineel te maken. Dergelijke zaken gebeuren zo regelmatig, dat men dan in geen geval naar tuning gaat ‘zoeken’. Het is echt als er iets defect gaat als een turbo, die bijvoorbeeld rare bijgeluiden gaat maken (iets wat ik nog niet eerder heb gezien op een 1.2 TSI), dan is het verstandig de wagen origineel te maken om zeker te zijn dat dit onder garantie vervangen wordt.


Mocht de auto bij een onderhoudsbeurt ooit een fabrieksupdate krijgen en daarmee de tuning overschreven zijn, dan herstellen wij de tuning kosteloos binnen de nieuwe update van de motorsoftware, ook als dit na 3 jaar zou gebeuren.

----------------

Voor nieuwe motoren adviseren ze de tuning pas uit te voeren na 2500km inrijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb dus nog zo'n kastje. Die OBD methode werkt vooralsnog niet bij mijn auto, omdat het uitlezen niet lukt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb het direct gemeld, evenals de dsg tuning van laatst. Geen enkel probleem (bij mijn dealer). Zo'n kastje kun je trouwens makkelijk even ontkoppelen, maar ik speel graag open kaart en dat wordt gewaardeerd (bij mijn dealer)
 

paultie

Forumguru
Na wat speurwerk denk ik dat ik weet wat voor een soort tuning de dealer uit gaat voeren.
Ik las in een ander topic dat O.CT Tuning de " nieuwe" huis tuner is van Skoda.
Deze hebben ook meerdere dealers in Nederland zitten waaronder mijn eigen Skoda dealer.
Ze leveren dan via de tuner 2 jaar garantie of tot 120Dkm

De performance gaat volgens hun site van 86 naar 115pk met het herprogrammeren van de ECU.
zie link

De onderstaande chart komt er dan uit.

.
IPROGraph_12tsi_86ps_en.gif


Nu is het volgens mij prima mogelijk om naar 130pk te gaan onder dezelfde voorwaarde. Echter volgens o.ct tuning gaan ze dan uit van de standaard de 105pk motor.


Iemand ervaringen met O.CT Tuning?
 

Dennis78

Forumguru
De 1.2 TSI 86-90-105pk zijn mechanisch allen gelijk (alleen de software verschilt onderling), motor, turbo, injectoren etc zijn allemaal gelijk, resultaten na de tuning dus ook.

RON98 benzine brengt ze met onze OBD tuning naar 140pk en 225Nm.

Als er RON95 benzine getankt wordt, is een getunde motor wat minder effectief en dan komen ze iets lager uit op 135pk en 220Nm.

Onze OBD tuning is geschikt voor beide brandstoffen.

Mmmh, apart. Moet denken aan wat mijn dealer vertelde. Mijn TSI 1.2 63KW is een (zoals hij zei) 95 vanaf motor. Inprincipe is het tanken van 95 geen probleem, alleen is dat een mix tot 95. Het zou beter zijn om V-power (of soortgelijke benzine) te tanken. Wie kan mij hier iets over vertellen?
 

turboturbo

Forumguru
Wie kan mij hier iets over vertellen?
Ik niet echt, maar ik weet wel dat mijn motor bijv. 'vanaf' RON 91 kan. In het boekje staat dat hij op RON 91 of RON 95 kan rijden en dat bij RON 91 het vermogen iets terug zal vallen.
Volgens mij is hetzelfde principe voor motoren waarvoor RON 95 en 98 voorgeschreven wordt: bij gebruik van RON 98 maak je gebruik van het volledige vermogen van de motor, bij RON 95 zal dat iets terugvallen -geschroefd worden. Het schijnt dat een motor kan herkennen welke peut getankt is...
 

CDK

Forumguru
Mmmh, apart. Moet denken aan wat mijn dealer vertelde. Mijn TSI 1.2 63KW is een (zoals hij zei) 95 vanaf motor. Inprincipe is het tanken van 95 geen probleem, alleen is dat een mix tot 95. Het zou beter zijn om V-power (of soortgelijke benzine) te tanken. Wie kan mij hier iets over vertellen?
Gebruik de zoekfunctie anders eens, hier is al zoveel over geschreven..., voor getunede motoren is v power is beter, Ultimate nóg beter, maar de nieuwe blue one 95 schijnt ook erg goed te zijn en bovendien het goedkoopst!
 

Dennis78

Forumguru
Zal ik doen @Corné de Kluijver. Begreep het verhaal ook verkeerd. 98 is natuurlijk "zuiverder" dan 95 :bloos::D. Weet nog dat je vroeger euro98 (super plus) had. Moest ik tanken met mijn 10 jaar oude peugeotje 205 1.1 XE
 

Race Eend

Forumguru
98 zegt iets over de klopvastheid van de brandstof. Hoe hoger het octaan getal, hoe minder kans dat de brandstof gaat 'zelf ontbranden' bij hoge compressie (ook wel pingelen genoemd).

Bij een citigo 1.0 - 60pk zou het zelfs zo kunnen zijn dat 98 of 102 octaan slechtere prestaties geeft gewone RON95, gezien 98 en 102 octaan trager verbranden en de turboloze motor toch niet dicht tegen de pingelgrens loopt, dus geen profijt heeft van het hogere octaan getal.

Bij turbo motoren kun je altijd stellen dat hoe hoger het octaan getal, hoe beter de prestaties. Race brandstoffen hebben daarom vaak 108 tot 110 octaan.
 

turboturbo

Forumguru
Effe off-topic over die blue 95; ik lees er vooral kritische punten over. Zo schijnt niemand nog onderzocht te hebben wat het langdurig effect is van de samenstelling van deze benzine op de motor (getwijfeld wordt over de levensduur van de injectoren)

De 'natte' variant van de normale ethanol benzine (wat ik er zo van begreep) heeft de claim dat 'elke auto vanaf 2001 geschikt' is, maar die is lijkt wat uit de lucht gegrepen:
Mark Bastiaans verwijst naar een goedkeuring door het Amerikaanse EPA, 'voor alle benzineauto's van na 2001'. Maar wat de Environmental Protection Agency heeft onderzocht is alleen of de motor normaal en vooral met gelijke of lagere uitlaatemissies loopt. Ze bekeken auto's vanaf bouwjaar 2001, verder terug gingen ze niet. Naar mogelijke slijtage of schade keken ze ook niet. Het risico lijkt klein, is misschien zelfs nul. Maar nog niemand heeft dat precies vastgesteld.

(bron: http://www.amt.nl/Techniek/Brandstoffen/2012/11/Argos-brengt-betere-benzine-Blue-One-95-1113288W/)
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
@Race Eend nog bedankt voor de info eerder.
Hebben jullie vanuit JD wel eens dealers gehad die tuning bij jullie hebben uitgevoerd en daarna aan de klant nog garantie hebben gegeven?
 

Race Eend

Forumguru
Sinds PON is gestopt met ABT en tuning, is het steeds lastiger om dealers te krijgen die garantie overnemen bij tuning. (in het verleden werd het veelvuldig met garantie via dealers verkocht).

OCT zelf geeft de garantie bij deze wagens (daarom is het ook regelmatig 2000+ euro).
 

Dennis78

Forumguru
Sinds PON is gestopt met ABT en tuning, is het steeds lastiger om dealers te krijgen die garantie overnemen bij tuning. (in het verleden werd het veelvuldig met garantie via dealers verkocht).
OCT zelf geeft de garantie bij deze wagens (daarom is het ook regelmatig 2000+ euro).

Via mijn dealer ook gevraagd of het mogelijk is om te tunen. Antwoord: "in het verleden kon dat via ons (de dealer), maar dat mag niet meer van de importeur." Kosten vanaf 700 t/m 1400 euro, afhankelijk van het aantal paardjes extra. HIj zei ook dat hij maximaal t/m ongeveer 120 PK ge-upgrade kon worden. Was voor mij meer een informatief gesprek. WIlde graag de 77KW maar die was niet meer leverbaar in de gewenste uitvoering. Vandaar de 63KW genomen.
 
Bovenaan Onderaan