Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

piair1982

Forumguru
Zit er een grotere turbo in de 77kW versie of is het puur software matige downtuning van de 77kW naar de 63kW.

Weet iemand dit? Ik kan het nergens te weten komen, Zelfs mijn dealer weet het niet..
 

peperskoda

Forumguru
Hoogstwaarschijnlijk is het een puur softwarematige kwestie. Zo was dat ook het geval bij de VW Caddy TDI met 75 of 90 pk. Technich volledig identiek, maar in de software zat het verschil.
 

Ron467

Actief lid
14 KW !
:aangenaam:

Het blijft gissen natuurlijk, maar ik denk NIET dat het alleen softwarematig is.
De blauwe (80 pk?), zilveren (105 pk) en rode (150 pk en meer) TDI´s van de VW transporter had de blauwe de kleinste turbo, de zilveren had er een interkoeler bij en grotere turbo en voor de rode was alles nog een maatje groter en motorisch ook nog wat aanpassingen voor het grotere vermogen.

Maar er zal komende tijd wel een kenner met insite info antwoorden hoe het precies zit, hoop ik. Ben nu ook wel benieuwd
 

Hetzer

Forumguru
naar mijn weten is het louter en alleen software matig, zeg maar een gewijzigde afstelling van het motormanagement

het verschil is overigens ook maar 14 KW
 
Het is maar 14kw maar wel voor een 1.2 ik heb toch sterk het gevoel dat de turbo groter is. Maar is echt gevoel en dus niet meer.
 

Potje

Actief lid
@hengelst

Ik denk dat men dat tegenwoordig niet meer doet. Vanuit kostenoverweging zijn de motoren/turbo's vandaag de dag identiek en maken ze er softwarematige verschillen van. 10 jaar terug deed men nog wel eens grotere of kleinere turbo's erop. Maar dat is bijna niet meer zo.... zegt mijn gevoel....

100.000 turbo's zijn goedkoper dan 75.000 kleine en 25.000 grotere....
 

Ron467

Actief lid
Mijn gevoel zegt dat de chiptuners hier dan wel eerst mee zouden komen......lijkt mij het makkelijkst verdienen.
Maar:
Vooralsnog zijn het altijd eerst de hoogste vermogens die nog verder omhoog getuned worden. En er blijft altijd een verschil tussen de versies.
 

Gieliovd

Forumguru
Het zal wel puur softwarematig zijn.

Ze gooien gewoon de turbodruk wat omhoog en omlaag en doen wat met de inspuiting enzo. Met andere woorden, een ander programma erin.

Net als een tuner eigenlijk. Ze laden een ander programma in de computer waardoor er meer output is.

Kom je meteen ook weer bij de reden waarom atmosferische motoren niet echt te tunen zijn zonder technische aanpassingen.
 

FredV

Banned
Chiptuning voor de Fabia Combi Greenline 1.2 TDI is leverbaar, 485 euro en vooraf te testen en mee proef te rijden. Meer vermogen en 13% brandstofbesparing claimt de leverancier.
 

Ron467

Actief lid
Wat heeft onderstaand bericht nu in dit topic van doen?
Hoort hier niet thuis!:biggthumpdown:
 

Ron467

Actief lid
On topic:

ik denk ik denk ik denk.....

Feiten: software weegt niets, maar het gewichtsverschil tussen de 63 kw en de 77 kw is 14 kg.
En voor €1150,- meerprijs kan je best een hoop onderdelen zwaarder/groter uitvoeren.

Maar voor wát er anders is, zal de echte technische informatie boven water moeten komen.:koffie:
 

Wallie

Lid
Bewijs dat software niks weegt :D, van http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42923730/:

Vraag 8. Wat gebeurt er met het gewicht van een usb-stick als je er bestanden op zet?
A. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje toe
B. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje af
C. Het gewicht van de stick blijft exact gelijk

C: het gewicht van de stick blijft exact gelijk Het juiste antwoord is C, het gewicht van de stick blijft exact gelijk. Of een geheugencel in een usb-stick "1"of "0" is wordt bepaald door de relatieve spanning op de gategeheugencel ten opzichte van de uitleesstructuur. Schrijven van informatie is dan het op- of ontladen van de capaciteit tussen gate en uitleesstructuur. Een schrijfactie is daarmee een verschuiving van lading binnen de usb-stick. De totale lading van de stick verandert niet, er komen geen elektronen bij en er gaan geen elektronen weg. Het gewicht van de stick blijft dus gelijk.
 

piair1982

Forumguru
Tsja, maar nou weten we nog steeds niet wat het is... Misschien een zwaardere intercooler? Dat zou ik me dan kunne voorstellen....
 

V50

Lid
Naar ik begrepen heb heeft de 85 pk variant een light pressure turbo die aanmerkelijk kleiner is dan de 105 pk variant. Dat zou betekenen dat de 85 pk variant zich minder makkelijk/uitbundig laat chippen dan de 105 pk variant.
 

Gieliovd

Forumguru
Nogmaals een Google search ertegenaan gegooid maar ik kan het ook niet vinden.

Ben nu toch wel benieuwd!

Ze gebruiken een watergekoelde intercooler die verwerkt zit in het inlaatspruitstuk, lijkt mij overcapaciteit genoeg zodat een grotere niet van toepassing is? Watergekoeld is een stuk efficiënter dan lucht-lucht lijkt mij. Constanter vooral.

Toch interessant dat er 14 kilo verschil in zit. Dikkere steekassen?

Verschil in vermogen is toch redelijk marginaal dus lijkt mij niet nodig.

Wie heeft het eindwoord?

We hebben hier toch een Skoda verkoper lopen, als die het al niet weet....
 

V50

Lid
Zojuist proef gereden in een Fabia hatchback met 85 pk variant. Toch een erg groot verschil met de 105 pk variant wat betreft vermogen en souplesse. Met name onderin voelt het duidelijk minder krachtig aan. Eigenlijk voel je nauwelijks dat er een turbo aan hangt. Nu moet ik wel zeggen dat ik de 105 pk variant alleen gereden heb in een Polo en daar zit het motortje aan een zesbak gekoppeld, dat zal ook wel schelen.
 
Ik heb ook zowel in de 105 als in de 86 pk versie gereden en het lijkt er inderdaad op dat er verschil is in de turbo (druk/grootte).
Bij de 105 komt er vanaf lage toeren veel meer trekkracht vrij in vergelijk met de 86 pk.
Persoonlijk vond ik de 86 pk veel soepeler te rijden tussen de 1200 en 2000 toeren, dan de 105 pk.
De 105 pk is nerveuzer/sportiever maar voor normaal gebruik lastiger soepel te rijden.
Dit uit zich in het uit je stoel gedrukt worden bij het schakelen en dit is zeker voor een passagier niet erg prettig:disc:
Dit is te voorkomen maar je moet er meer je best voor doen en dat doet wat af aan relaxt rijden.
Als je rustig/normaal wilt rijden vind ik de de 86 pk dan ook de beste keuze, het koppel is maar iets lager maar het komt veel soepeler in (als een diesel):)
 

Captain Hook

Forumguru
ook ff wat zitten googlen:

-Er is idd een klein gewichtsverschil tussen dezelfde uitvoering van de Skoda's met de 1.2 66kW of 77kW motor (volgens skoda.de)
Volgens de duitse site heeft de 77kW uitvoering 288mm remschijven voor, terwijl de 66kW uitvoering 256mm remschijven voor heeft. (gegevens van de 1.2 TSI Roomster). Maar of die grotere remschijven nou 14kg méér wegen?
-Qua motordetails wordt er alleen gesproken over verschillen tussen het stuurapparaat (en dat is hoogstwaarschijnlijk alleen software, en software weegt niks...)

ps: het verschil in remschijfdiameter geeft dus aan dat wanneer je de motor zou chiptunen (van 66 naar 77kW) je met een sterkere motor rondrijdt met de remschijven van de minder sterke variant. M.a.w. harder rijden is cool, harder remmen niet? :koffie:
 

piair1982

Forumguru
Eind van deze week kan ik de ervaringen zelf vertellen over de 63 kW
Maar inderdaad benieuwd of ik de verschillen kan zien, op het forum rijden er inmiddels al een aantal met de 77kW versie...
 
Bovenaan Onderaan