Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

paultie

Forumguru
piair,
In principe geeft de dealer aan dat hij onder fabrieks garantie deze modificatie uitvoert. Zijn monteur heeft schijnbaar in Duitsland gewerkt en vaker deze modificatie uitgevoerd waardoor hij onder fabrieksgarantie dit kan doen met schijnbaar originele onderdelen. Dus geen aanpassing van derde.

dus ik zit nog steeds met vraagtekens.....
 

piair1982

Forumguru
Ga je op Duits kenteken rijden dan? ;)

Ik zou het als ik jou was nog even nachecken bij de importeur.

Ik heb destijds uitgezocht wat het verschil is tussen de 86 en 105 pk. Motor management is anders want de 86 pk is de geknepen versie van de 105 pk. Daarom is deze ook van 86 naar 140 pk te tunen en de 105 pk komt ook tot die 140.

255 mm zijn de remschijven bij 86pk en 288 mm bij 105 pk. Daar zit het gewichtsverschil met name in.

voor 699 euro heb je van 86 pk in een keer 140 pk bij bijvoorbeeld JD. Verzekering voor garantie aandrijflijn erbij en dan ben je nog goedkoper dan 995.

ik denk dat je dealer zelf de garantie afkoopt en als je met pech komt te staan bij een andere dealer loop je kans dat je gewoon niet onder garantie geholpen wordt. (Geldt voor elke tuningsbedrijf)

maar welke dealer doet dit en hoe noemen ze deze tuning?
 

piair1982

Forumguru
En anders zwart op wit laten vastleggen dat dit fabrieksgarantie betreft die de dealer dan met je afspreekt.

dan heb je nog wat om op terug te vallen mocht onverhoopt wat misgaan.
 

paultie

Forumguru
Kijk dat vermoeden had ik al.
Ik weet niet of het handig is om de dealer te noemen. Hij geeft mij in ieder geval wel zwart op wit deze garantie.
Maar ik denk dat ik met de gegevens van huis tuner ABT onder de arm (ff ge-googled) even langs moet gaan om toch wat meer details los te krijgen. Want huistuner ABT levert een andere kabelboom (5J0112140CBZB) Zoals je kan zien op deze prijslijst van ABT en de pk's vliegen van 86 naar 140. :S
Reden genoeg om het hier nog even over te hebben. Mijn aanname is dan toch dat de nieuwe wagen ABT getuned wordt.

http://www.abt-sportsline.de/fileadmin/user_data/WEB/Preislisten/Skoda/ABT_Fabia_5J0.pdf


Wordt vervolgd dus....
 

Cordoba

Forumguru
Het is bij dergelijke 'identieke' motoren met verschillende prestaties, altijd de vraag of het verschil alleen in de software zit. Van de oude 1.4 16V blokken wordt ook regelmatig gezegd dat de 75 pk en de 100 pk versie identiek zijn. Ik ben er eens ingedoken, en heb uiteindelijk gevonden dat er een andere nokkenas in zat, dus ook hardware verschil, maar dan moet je een blok wel ver uit elkaar halen om dat te vinden.

@paultie Als ik het goed heb, is een aantal maanden terug de overeenkomst tussen ABT en Pon/Vagconcern beëindigd, dus ik vraag me af of de info van de dealer correct is.
 

paultie

Forumguru
maar in het kader van efficiency in de productie (one piece flow, LEAN etc.) lijkt me dat de mechanische componenten van het motor blok gelijk blijven om tegen zo laag mogelijke kosten een blok te kunnen produceren. Dus ik denk dat je dat nu niet snel meer zult zien.

Ik heb ook ergens gelezen dat PON is gestopt met ABT dus dat maakt mij erg nieuwsgierig hoe de dealer het nu echt gedacht had uit te voeren. Misschien eens vragen of die monteur het me uit kan leggen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dikkere olieleidingen en andere injectoren??? :maakmegek: Geloof je het zelf?

Bovendien is er nog een ander probleem. Het VIN is gekoppeld aan de s/w en h/w configuratie van jouw auto. Als daar iets (buiten de officiële VAG acties om) aan veranderd is/wordt, heb je een probleem als jouw auto een keertje een ECU update vanuit VAG krijgt (bij b.v. een reguliere onderhoudsbeurt)
Nog afgezien van de officiële typegoedkeuring die niet overeenkomt met het VIN/kentekenbewijs.
 

paultie

Forumguru
Ik vond het zelf al wat ongeloofwaardig maargoed kon het niet even direct checken. ;)

Maar stel dat ze wel de originele ecu plaatsen van een 105PK motor. Dan moeten ze deze modificatie aan het VIN koppelen zeg jij eigenlijk.
Hoe werkt dit dan met de ABT tuning? Want dit is toch gedaan door de huis tuner van VAG. In Duitsland zijn namelijk, zoals hierboven gemeld, ander ECU's te bestellen die de 1.2 TSI naar 140PK knallen. Dan verwacht je niet dat ze bij het koppelen aan de computer tegen problemen aanlopen toch? Of zouden ze dan de registratie bij VAG aanpassen?
Dan zou de optie zijn om dit bij de dealer te eisen zodat ik ook na mijn garantie periode van 3 jaar niet alsnog tegen problemen aanloop.

Uiteraard klopt de officiele typegoedkeuring niet. Maar dit is volgens mij bij 99 % van de getunde auto's op de weg het geval. :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb zelf zo'n andere kabelboom er in (externe ecu) van JD. Werkt uitstekend. De mijne had al 105 pk, maar dat had net zo goed 86 kunnen zijn zoals bij iemand hier met een Fabia
 

sitechris

Donateur
Vaag verhaal van de dealer. En 2000 euro voor de modificatie vind ik veel geld. Ga lekker naar JD, dan heb je 140 pk en houd je 1300 euro op zak. Kun je nog wel een koppelingetje van vervangen (of vakantie voor boeken).
 

paultie

Forumguru
Zo groot is het verschil gelukkig ook weer niet. ;)
Maar voor 995 inclusief garantie is het niet slecht. Ik wil alleen een eerlijk verhaal...
Want volgens mij zou de motor gewoon naar 140 PK tjes kunnen dan voor hetzelfde geld.
Het is een nieuwe auto dus garantie is wel het belangrijkste vind ik.
Morgen weet ik hopelijk meer.
Keep you posted.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik vond het zelf al wat ongeloofwaardig maargoed kon het niet even direct checken.

...
Dan verwacht je niet dat ze bij het koppelen aan de computer tegen problemen aanlopen toch? Of zouden ze dan de registratie bij VAG aanpassen?
Tja... je vindt het zelf al ongeloofwaardig, anderen vinden het ongeloofwaardig. En dan nog vertelt de garage je een 'eerlijk' verhaal?!? :pieker:

Dat verhaal van die dikkere olieleidingen alleen al... WELKE olieleiding?
Geeft toch te denken aan OF de kennis van diegene met wie je gesproken hebt bij de garage OF aan de manier waarop ze denken je een verhaal op de mouw te kunnen spelden... (of beiden :lezen:)
 

leo442

Forumguru
Tja... je vindt het zelf al ongeloofwaardig, anderen vinden het ongeloofwaardig. En dan nog vertelt de garage je een 'eerlijk' verhaal?!? :pieker:

Dat verhaal van die dikkere olieleidingen alleen al... WELKE olieleiding?
Geeft toch te denken aan OF de kennis van diegene met wie je gesproken hebt bij de garage OF aan de manier waarop ze denken je een verhaal op de mouw te kunnen spelden... (of beiden :lezen:)


Die van de turbo bijvoorbeeld?
 

paultie

Forumguru
Dat is ook precies de reden waarom ik om opheldering ga vragen....
Want ik krijg het verhaal voor mezelf niet meer kloppend na speurwerk op internet en jullie commentaren.
Anders heb ik liever dat ze de auto gelijk naar 140 pk tunen.

Overigens heeft deze dealer al vaker voor mensen op dit forum tuning uitgevoerd met behoud van garantie.
Dus ik verwacht dat het een kennis gebrek is. En zoals je ziet laat ik me niets op mijn mouw spelden :D anders haden we natuurlijk niet zoveel reacties ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Kijk zelf in de beschrijving van het 1.2 TSI blok (zie bijlage)

Aangezien ik maximaal 2MB bijlages mag toevoegen zijn de plaatjes in het originele PDF bestand wel wat beperkt in kwaliteit. Sorry voor dat.
 

Bijlagen

  • ssp443_dA.pdf
    1,7 MB · Weergaven: 20

paultie

Forumguru
Kijk zelf in de beschrijving van het 1.2 TSI blok (zie bijlage)

Aangezien ik maximaal 2MB bijlages mag toevoegen zijn de plaatjes in het originele PDF bestand wel wat beperkt in kwaliteit. Sorry voor dat.

thanks. hoop dat ik er wat wijs uit kan worden.
ik zie in ieder geval dat modificaties aan de olie leidingen en inspuitventielen niet nodig lijken te zijn. Dus dat is een broodje aap van de dealer. Correct me if I am wrong. Mijn technische duits is vrij roestig.
Olie leidingen / aansluitingen tussen 1.2 en 1.4 TSI zijn hetzelfde evenals de inspuitventielen en de druk van 40 - 125 bar.
 

paultie

Forumguru
Ik heb ook JD engineering om meer info gevraagd over de tuning met de 1.2 TSI. Heb al reactie van ze (op zondag!) maar heb even gevraagd of ik ze mag delen hier. Maakt een hoop duidelijk over de 1.2 TSI en het tunen ervan naar 140 pk.
 
Bovenaan Onderaan