Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

Rosinfield

† In Memoriam
ja, daar betaal je dan wel een smak centen voor. Vind het eigenlijk net zoiets als sommige verzekeringen. Je betaalt je scheel om je in te dekken tegen een alleszins acceptabel risico. Ik denk dat de kans op door de tuning veroorzaakte problemen uitermate gering is (uiteraard wel onder de aanname dat de tuning door een gerenommeerde tuner is gedaan en je niet als een idioot gaat rijden). En dan moet je nog maar afwachten ook wat er van die garantie terecht komt
 

Dennis78

Forumguru
@paultie : Nee auto niet laten tunen bij de dealer. Omdat ze het niet doen. De wil bij mij is er wel, maar dan moet ik eerst nog minimaal 1200 km meer op de teller zetten ivm. de opmerking vanuit JD tuning:

Voor nieuwe motoren adviseren ze de tuning pas uit te voeren na 2500km inrijden.
:D

Heb net 1300 km weg namelijk ;)
 

paultie

Forumguru
Daarom ben ik benieuwd hoe mijn dealer dat gaat doen.
Maandag of dinsdag moet ik daar toch zijn dus dan hoop ik een mooi antwoord te hebben.
@Dennis78 misschien kan mijn dealer jouw wel tuning leveren met garantie tegen een schappelijke prijs (voor een dealer dan)
 

Dennis78

Forumguru
Mocht ik de mijne gaan tunen dan heb ik al een plekje (via hier) in mijn koppie waar dat gaat gebeuren. Maar voor alsnog laat ik hem eerst maar wat kilometertjes maken. :D
 

paultie

Forumguru
De dealer geeft mij zwart op wit dat de tuning met behoud van garantie is. Dus veel heb ik niet te verliezen.
Behalve dan 400 EUR in vergelijking met JD.
 

Noord26

Forumguru
Effe off-topic over die blue 95; ik lees er vooral kritische punten over. Zo schijnt niemand nog onderzocht te hebben wat het langdurig effect is van de samenstelling van deze benzine op de motor (getwijfeld wordt over de levensduur van de injectoren)

De 'natte' variant van de normale ethanol benzine (wat ik er zo van begreep) heeft de claim dat 'elke auto vanaf 2001 geschikt' is, maar die is lijkt wat uit de lucht gegrepen:

(bron: http://www.amt.nl/Techniek/Brandstoffen/2012/11/Argos-brengt-betere-benzine-Blue-One-95-1113288W/)

Je hoort niemand zeuren dat er ook tegenwoordig rond de 5% bio ethanol (dus 'droge') in normale euro95 zit. Voor zover iemand dat al weet..

En wat de gevolgen daarvan op langere termijn zijn..

Iets niet weten door het in gewisse te laten hoor je niets over. Er rijden legio mensen rond met e85 als toevoeging aan de normale brandstof in dezelfde verhouding van circa 15%. Zonder enig probleem.

Bij euro95 blijven omdat het geen ethanol bevat kan helaas niet.

Ontopic: wil je je auto laten tunen, doe dat dan op de brandstof die je altijd tankt. Leuk om hem af te laten stellen op aral102 en vervolgens euro95 blijven tanken is jezelf en de motor voor de gek houden!
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Of ga zoals ik, om optimaal te profiteren van de tuning en als de extra kosten je het waard zijn, na de tuning over op brandstof met een hoger octaangetal.
 

turboturbo

Forumguru
Je hoort niemand zeuren dat er ook tegenwoordig rond de 5% bio ethanol (dus 'droge') in normale euro95 zit. Voor zover iemand dat al weet..
Dat weet idd niet iedereen, maar het is ook zeker geen publiek geheim. En 5% droge ethanol schijnt toch wel een groot verschil te zijn met 15% natte ethanol. Bij 10% bijmenging zou het kritisch beginnen te worden, lijkt de consensus onder technici. Zo zijn er ook een boel mensen die geen RON 95 tanken in Frankrijk omdat daar al 10% ethanol in zit, standaard.

Wat ik er zelf van vind, weet ik niet precies. Ik heb er geen verstand van, maar ik begrijp uit de teksten dat die blue 95 toch wel een schrale benzine is, technisch gezien. Of dat nou echt zo slecht is voor de motor, weet ik niet. Gevoelsmatig neig ik ernaar dat vocht (water) en schrale benzine minder goed is voor een motor. Aan de andere kant zijn er mensen die al duizenden km's hierop rijden zonder enig probleem (zegt overigens nog niet per-se iets over hoe die motor er vanbinnen aan toe is)

En inderdaad, begrijp ik niet zo goed dat je op blue 95 wil rijden als je motor getuned is. Dan ga je toch voor het best haalbare? = RON 98?
 

paultie

Forumguru
Nou heb even de dealer gebeld om te vragen wat voor een soort tuning ze nu doen.
Blijkbaar noemen ze het ecowin tuning. (heb al gegoogled maar heb zo 123 nog niets vinden)
Wat ze aanpassen (en ik hoop dat ik het nu wel goed zeg) de "pijp" voor het koelen van de turbo wordt vergroot en de turbo "klep" daar wordt een andere in gezet.
Ben geen techneut dus weet niet exact wat ze hier mee bedoelen.
De verwachte winst van een 86pk motor is tot ongeveer 115 pk maar met behoud van fabrieks garantie en schijnbaar is dit door pon toegestaan?!?!?

Uiteraard heb ik hem nog wel het verhaal uitgelegd over het feit dat er geen enkel verschil is tussen de 85 en de 105pk behalve dan de ECU. Ik heb nagevraagd wat dan de winst zou zijn bij een 105pk.
Aangezien er toch geen verschil is technisch gezien moet dit ook kunnen met de 86pk motor en wat mij betreft helemaal met die modificatie die ze uitvoeren.

Hier krijg ik hopelijk morgen antwoord op omdat we dan de tijdelijke leen auto op gaan halen bij de dealer die mijn vrouw kan rijden totdat de nieuwe auto er is.

Is bovenstaande nog steeds een broodje aap?
penny for your thoughts.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, ik zou mooi naar JD gaan en van het geld dat je overhoudt iets leuks doen. Ik ben ook volslagen a-technisch, maar het resultaat zal in elk geval niet kwalitatief slechter zijn en aan dat garantie-verhaal zou ik niet te zwaar tillen.
 

paultie

Forumguru
Ik heb helaas wat nare ervaringen gehad in het verleden waardoor ik wel wat waarde hecht aan het hebben van garantie. Dus daar wil ik best wat voor betalen. Ik snap dat JD de beste tuning levert tegen een andere prijs en als ze garantie zouden leveren dan zou ik het er gelijk(na 2500km ;) ) er onder laten zetten.

En misschien doe ik dat nog wel na mijn 3 jaar garantie die de dealer mij wil leveren.
 

Noord26

Forumguru
En inderdaad, begrijp ik niet zo goed dat je op blue 95 wil rijden als je motor getuned is. Dan ga je toch voor het best haalbare? = RON 98?

Dat is juist het probleem. Hier in NL is de enige echte 98 benzine verkrijgbaar bij de BP. En die verschilt ook nog eens behoorlijk van kwaliteit de laatste tijd. De Blue-One is constant van kwaliteit en doet vergelijkbaar met 98 van BP. Van een werknemer bij JD liep de auto beter op Blue-One als op de BP98 in Lochem.. BP98 is in NL helaas niet het best haalbare dus! Plus onze auto is afgesteld op de Blue-One benzine. Een chip op-maat dus. Niet te vergelijken met een standaard programma wat je krijgt, voormalig van ABT ongeacht op welke brandstof je rijdt.

@paultie : goede tuners laten zien dat er geen verschil tussen de 1.2 TSI blokken zit om te tunen. Benieuwd naar het antwoord van je dealer daarom..
 

paultie

Forumguru
De dealer geeft aan dat deze tuning toch onder Skoda garantie valt en dus dat ze (ondanks dat ze min of meer onderkennen dat de motor exact hetzelfde is) dit niet doen omdat de registratie op basis is van 86pk en niet 105pk.
De dealers kunnen hier uiteraard ook niet onderuit omdat bij garantie kwesties ze toch bij PON aan moeten kloppen. Schijnbaar is het toch ook PON die deze tuning niet rechtstreeks maar via geauthoriseerde dealers aanbiedt. De ABT tuning mocht (wat ik ervan begrijp) alleen door PON uitgevoerd worden.

Uiteindelijke conclusie die ook de dealer trok is dat PON met ABT tuning de belasting ontduikt door na het betalen van de belastingen op basis van de standaard auto, de auto tuned waardoor de BPM veel hoger zou worden omdat ze waarde toevoegen aan de auto (dit had ik ook al ergens anders op fora gelezen.)
Doordat er toch bij dealers vraag is naar tuning hebben ze dit anders opgelost waardoor het veel minder op de radar staat van bijvoorbeeld de belastingdienst. (althans dit kan ik me voorstellen)

Ik mocht van m'n vrouw iig niet meer twijfelen en moest gewoon de tuning naar 115 pk laten doen met deze garantie. :D
Je kan uiteraard alsnog na 3 jaar bij JD aankloppen voor een tuning op maat was haar antwoord.:tegek::tegek::tegek:


Daar zijn we dan mooi klaar mee :deuk:
 

paultie

Forumguru
@Rosinfield Wat vind je zo raar aan dit verhaal?
Dat ik toch die tuning uit laat voeren :D

even zonder gekheid.
volgens mij was je ook op de hoogte van het feit dat PON geen ABT tuning meer uitvoert toch. Dus de dealers zoeken naar andere oplossingen die wel door PON ondersteund worden zodat ze bij ellende hun hand op kunnen houden bij PON.
 
Bovenaan Onderaan