Warme lucht uit de climatronic airconditioning

frits183

Forumguru
Wat bedoel je met temperatuur verschil gemeten...als de uitstroomtemperatuur wordt gemeten is dit geen afoende bewijs, gezien er verliezen optreden.
De nakoeling en oververhitting moet gemeten en berekend worden...dan pas kan een oordeel geveld worden of de ac installatie wel/niet goed functioneerd.

Gewoon Theo met een temperatuur meter bij de uitstroom opening.
Zo doen ze het bij Bosch ook.
 

Desmo

Actief lid
De dealer die jou de auto verkocht heeft is verantwoordelijk voor het goed functioneren van het product, in sommige gevallen ook nog naar de garantie. Dus wat de importeur of fabriek zegt maakt niet uit, je dealer moet het gewoon oplossen.
 

TheoStek

Forumguru
@frits183 dit is geen meting die correct aangeeft of de installatie voldoende functioneert.

Hiervoor moet de nakoeling oververhitting berekend worden...aan de hand van de uitkomst van deze twee blijkt of de installatie goed/matig/slecht functioneert...de uitkomst van de nakoeling en oververhitting is altijd in K (kelvin) en niet in graden celsius..Dit wordt gedaan om verwarring met temperatuur in graden celsius te voorkomen.

2 °C - -1 °C is 3°c is 3K
Bovenstaande is de oververhitting ...temperatuur uitgangverdamper - verdampingstemperatuur is 3K

Hier heb ik geconstateerd dat de oververhitting te laag ligt bij een omgevingstemperatuur van 28°C...de uitstroomtemperatuur werd gemeten aan 4 á 5 °C...lekker koud toch..
Je zou dan denken die koelt geweldig...toch is dat niet zo...bij een omgevingstemperatuur van 28 °C kan nooit een uitstroomtemperatuur van 4 °C gemeten worden, dan klopt er iets niet.

Hieruit is voortgevloeid dat de compressor werd stil gelegd...na een half uur werkte die weer...reslutaat was een defect expansieventiel, waardoor rijp op de verdamper ontstaat, das ook logisch er is een verdampingstemperatuur van -1 °C. Met dien verstande zou in dit geval de compressor naar de sloop gebracht kunnen worden ...want dan maakt de compressor vloeistofslag, omdat het vloeibare koudemiddel niet in zijn geheel wordt overgehit.
 

Joske

Forumguru
3K is toch -270 graden Celsius Theo?

Maar begrijp wel wat je wilt zeggen voor gebruik van andere eenheden. Vermijden van gebruik negatieve waardes in berekeningen. :)
 

TheoStek

Forumguru
0 K is -273,16 = graden celsius
0 celsius is 273 K
-10 celsius= 263K
273k-263k= 10K

juist met negatieve waarden in celsius kan niet gerekend worden...2 - -01 gaat niet omdat -1 negatief is...wordt dus 3.
 

frits183

Forumguru
@TheoStek Bedankt voor de uitleg.
Een beetje technisch misschien voor een leek.
Maar ik begrijp nu ook weer van jou dat je enkel door het meten van de buiten temperatuur en de die van de uitstroom opening.
Geen uitsluitsel kan geven voor een goed werkende airco.

Hoe zit het eigenlijk met de BOVAG hierover ?

Ik begin het gevoel te krijgen dat als ik weer een auto koop beter gewoon eerst bij jou of een goede college lang's kan gaan om dan eventueel met je rapport over de airco mijn beklag te doen.

Is de BOVAG hier content mee of wordt dit afgewezen ?
 

TheoStek

Forumguru
Bovag is een orgaan waar je een klacht kunt neer leggen indien de aangesloten garage geen oplossing bied.
Jij mag als klant ervanuit gaan dat de auto geen mankementen vertoont bij de aankoop, een mankement dat zich later situeert en naar voren komt is een verborgen mankement en dient de garage op te lossen...

De bovag mag een diagnose rapport niet naast zich neer leggen en dient onafhankelijk te zijn...met een diagnose rapport kun je zelfs de rechtbijstands verzekering inschakelen.

Geregeld komt het voor dat schade/herstelbedrijven me inschakelen voor een offerte op te maken, daar komt dan weer een expert voor langs, om te kijken of dat wel klopt enz, enz.
Een expert is geen technicus..die kijkt of er wel of niets vervangen moet worden.

Dus een garage mag geen diagnose uitvoeren in eigen belang...een kwiksjit medewerker met f-gassen diploma mag geen diagnose rapport opstellen.

Om alleen de uitstromtemperatuur te meten is geen diagnose en ook geen afdoende bewijs of de installatie goed functioneert.
alles is afhankelijk van de temperatuur...
 

Loekie54

Nieuw lid
Vandaag bij de dealer geweest voor het probleem van warme lucht uit de airco van mijn nieuwe fabia combi.
Het probleem is inmiddels bekend bij de fabriek. Het betreft een sofware probleem.
Men heeft een sofware update gedaan en hiemee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Heel tevreden over de goede service van de dealer, in ongeveer 20 minuten was alles opgelost.
 

Wim47

Nieuw lid
Ook ik heb het probleem dat er soms warme lucht uit de roosters komt, en dit op moet lossen door een herstart.
Sinds enige tijd zet ik de airco pas aan als de motor draait, en sindsdien werkt het uitstekend. Dit is natuurlijk niet de oplossing maar zolang de dealer het ook nog niet weet doe ik het maar
 

arie632

Actief lid
Ik had afgelopen zondag toen het 29 graden was een apart fenomeen.
Uit climatronic airco kwam alleen maar warme lucht (buitenlucht)
De airco stond op stand "auto" en afgesteld op 21,5 graden.

Toen ik uitstapte was het in de auto warmer dan buiten.

Na een korte tijd weer terug naar huis en balend dat de airco het niet meer deed.
Kwam er na het starten van de auto al meteen weer koude lucht uit de airco.
Hij deed het weer......

Maandag bij een Skoda dealer geweest. Zij herkende het probleem niet.
Uitgebreid de airco getest maar nu begon deze meteen koude lucht te blazen.
Airco werkte goed.

Dealer gaf aan dat als er op het display van de airco niets knippert (teken van een storing) er niet veel zinnigs uit te lezen valt.
Hij vroeg mij het in de gaten te houden en meteen langs te komen als het probleem weer optreed.

Baalde er wel van met de vakantie in het vooruitzicht.
Dealer gaf aan dat vanwege de fabrieksgarantie je ook hulp moet krijgen in het buitenland bij en Skoda Dealer. Mocht er dan weer een probleem zijn

Ik was aan het kijken op het Skoda Forum van onze oosterburen en zag dat daar een hele rits Fabia 3 rijders hetzelfde probleem melden.

http://www.skodacommunity.de/threads/warmluft-obwohl-die-climaautomatick-an-ist.99870/

En ook daarbij is het, als het probleem er is, voldoende om de motor en contact uit te zetten en weer te starten om het te verhelpen.

Ik begreep dat het in onderzoek is bij de fabriek
In een van de laatste toevoegingen zag ik dat er een update voor is.
Alleen moet deze eigenaar dit nog laten uitvoeren en testen.

Ik heb dit nu een keer gehad.
Iemand van jullie met een Climatronic al een keer dit probleem gehad?

Beste Rogitaro
ik had afgelopen zomer dezelfde klacht tijdens een bloedwarme dag alleen warme lucht uit de roosters terwijl climate control aangaf dat airco aanstond. na het afzetten van de motor en contact de motor opnieuw gestart en toen deed de airco het weer. dealer heeft storingsgeheugen uitgelezen en in het storingsgeheugen stonden 25 meldingen dat de airco niet had gewerkt.

volgens de dealer bij technische dienst van skoda (Pon) een bekend probleem dat verholpen kan worden met een software update die zorgt voor aansturing van de airco de update is uitgevoerd en daarna nooit geen problemen meer gehad
 

rogitaro

Actief lid
@arie632 Ik heb op het duitse skoda forum ook gelezen dat er een update is. Het is bij mij overigens bij die ene keer gebleven.

Ik heb bij de 30000km beurt aan de dealer gevraagd de airco vloeistof bij t vullen omdat ik die nogal hoorde borrelen.

Als het weer gebeurd weet ik wat me te doen staat, bedankt voor de tip.

Het heeft er verder niets mee te maken, maar tijdens de beurt had ik als vervangend vervoer een rapid sedan 1.2 tsi. 90 pk
Ik vind de Fabia veel luxer overkomen. En ik heb nu het verschil tussen een 90 pk tsi en tdi kunnen voelen. De tdi voelt veel vlotter aan. Het zal met het koppel te maken hebben.
 

arie632

Actief lid
@rogitaro

het borrelen van de airco komt mij bekend voor met name in het begin leek het net een waterval als de motor na een rit uit was wordt nu na 30000 km minder

het verschil in koppel is inderdaad merkbaar de 1.2 tsi heeft 160 nm de 1.4 tdi heeft 230 nm
alhoewel de tsi voor een benzine lekker laag in toeren al het volledige koppel beschikbaar heeft

heb laatst een 3 cilinder 1.0 fabia 5 deurs sprint mee gehad van de garage en moet zeggen dat het vermogen voldoet en de motor lekker zuinig is je mist alleen de boost die de TDI geeft
 
Hallo allemaal, ik ben weer een tijdje afwezig geweest. Ik heb vandaag ook het probleem gehad met de airco. Mijn Skoda rapid spaceback is van 2014, 1.2 tsi met 41000 km op de teller. Deze morgen dat ik naar het werk vertrok was hij de hele tijd warme lucht aan het blazen, met de motor af te zetten aan de lichten en terug aan te zetten had ik ineens terug koele lucht.
Vanavond ga ik eens horen bij de dealer.
 

rogitaro

Actief lid
Er is bij mij tijdens een onderhoudsbeurt na het voorval een update uitgevoerd hiervoor. Ik heb daarna nooit meer dit issue gehad.
Wel een paar maanden geleden het probleem dat de climatronic helemaal niets meer deed.
Ben er voor naar de dealer gegaan en zij vertelden mij dat er "een" zekering defect was en vervangen.
Werkt nu weer probleemloos
 
Bovenaan Onderaan